T4 1.9TD - lang og høy

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
mattisgl
Posts: 37
Joined: 30 Nov 2016, 21:19
Car: T4 1.9TD
Phone: 93056165
Location: Oslo

Re: T4 1.9TD - lang og høy

Post by mattisgl »

Ja det er ganske kjekt å ha ståhøyde baki. Jeg tenker at det er et must i en camper, enten pop up eller high top. Tanken med denne er at det skal være så enkelt som mulig å campe om natta med minst mulig styr. Bare parkere og traske baki uten å måtte omrokkere.

Det har ikke skjedd så mye med bilen i det siste. Har vært på to surfeturer og det har vært superluksus å ta på seg våtdrakt i varm bil.

Igår fikk jeg somla meg til å blokkere eksosen inn til EGR ventilen, er lei av at den trekker så dårlig opp bakker. Jeg mener at dette gav en umiddelbar forbedring men man kan jo aldri være sikker. Når jeg skulle starte opp i kulda idag derimot var den fryktelig tungstartet, måtte dra motoren rundt mange ganger før den fyra. Kan dette være relatert til at EGR'en er blokkert? Etter at motoren var varm starta den som vanlig.

Image
Last edited by mattisgl on 06 Jan 2017, 17:27, edited 1 time in total.
t21500
-
-
Posts: 1104
Joined: 23 Aug 2004, 18:55
Phone: 9081tjueen99
Location: Orkanger

Re: T4 1.9TD - lang og høy

Post by t21500 »

Bare det å blokkere egr-ventilen skal ikke utgjøre noen umiddelbar forskjell. Renset du innsug med det samme? Høres mer ut som glødeplugger.
Pål Strand
mattisgl
Posts: 37
Joined: 30 Nov 2016, 21:19
Car: T4 1.9TD
Phone: 93056165
Location: Oslo

Re: T4 1.9TD - lang og høy

Post by mattisgl »

Nei, jeg renset ikke innsuget i denne omgang. Tenker å gjøre det mot våren når det er litt triveligere å stå ute og rense møkk :)

Det er nok glødinga som du nevner. Glødelyset i dashen kommer ikke på og releet klikker ikke når jeg vrir om nøkkelen. Men vet å koble om releet med en ledningsstump så funker det med en "manuell" gløding. Har feilsøkt etter beste evne men er ikke så dreven så lurer på om jeg blir nødt til å sende den på verksted.
hypomac
-
-
Posts: 610
Joined: 31 Aug 2008, 20:22
Phone: Niellveførtifire315
Location: Bømlo

Re: T4 1.9TD - lang og høy

Post by hypomac »

Sånn du beskriver det høyrest det ut som relèet er ferdig.
Koster rundt 1700,- nytt, men burde funka bra med et brukt.
Caravelle 2.5 TDI GL 97mod kort 9 seter
Nissan Leaf Tekna 2013
mattisgl
Posts: 37
Joined: 30 Nov 2016, 21:19
Car: T4 1.9TD
Phone: 93056165
Location: Oslo

Re: T4 1.9TD - lang og høy

Post by mattisgl »

Ja jeg tenker i samme baner. Jeg kjøpte et nytt rele (https://www.skruvat.no/Rela-glodstiftss ... 63506.aspx) som heller ikke klikker. Testa også å jorde releet med en ledningsstump og da klikket det. Det jeg mistenker da er at problemet enten ligger i sikringsboksen eller at det er ledningsbrudd på jordingen som kobler inn releet. Problemet er bare at det er vanskelig å komme til bak sikringsboksen og å spore ledningen inn i motorrommet.

Noen tanker? Kan jeg ha oversett noe?
mattisgl
Posts: 37
Joined: 30 Nov 2016, 21:19
Car: T4 1.9TD
Phone: 93056165
Location: Oslo

Re: T4 1.9TD - lang og høy

Post by mattisgl »

Det har ikke skjedd så veldig mye med bilen i det siste men har fått kjørt den 2500km på bare litt over en måned :O

Forrige uke tok jeg ut tempsensoren for glødepluggene og konstanterte at den var gåen siden det ikke var kontakt mellom polene. Gikk til Møller og betalte skjorta for en ny en. De bestilte selvfølgelig feil sensor så jeg stappa inn den gamle i påvente av ny. Vet ikke hva jeg har gjort men etter dette har plutselig glødesystemet begynt å virke igjen. Veldig merkelig men jeg klager ikke :D Lampa i dashen lyser og releet klikker når jeg vrir om nøkkelen. Den gløder selv om motoren er varm så jeg har tenkt å bytte til ny temp sensor likevel.

Del 1 av madrassen til sengen blitt klippet til og sydd inn. Jeg var også innom T4jan og kjøpte et kapteinsete med svingunderstell for litt siden. Strålende fornøyd, nå begynner det å ligne litt mer på en camper :)

Image

Image

Image
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: T4 1.9TD - lang og høy

Post by Buss Marius »

Tusler og går denne.... Og tok deg trygt hjem så du rakk VM finalen i håndball i dag.
Peker seg også såpass ut at jeg faktisk har sett den 2 ganger på E18
mattisgl
Posts: 37
Joined: 30 Nov 2016, 21:19
Car: T4 1.9TD
Phone: 93056165
Location: Oslo

Re: T4 1.9TD - lang og høy

Post by mattisgl »

Da spotta du oss nok på vei til/fra første camping i bilen. Fant en flott plass ved Follsjå i Telemark. Litt midlertidig sengeløsning men det funka utmerket.

Image

Image
Post Reply