T4 Transporter ombygging Multivan

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Post Reply
minførsteVWbus
Posts: 6
Joined: 06 Jan 2017, 15:34
Car: T4 2002 Multivan
Phone: 96704044
Location: 2669 Bjorli

T4 Transporter ombygging Multivan

Post by minførsteVWbus »

Så fik jeg meg min første VW bus - en T4 Transporter som er ombygd til Multivan ved bruk av innredning fra en svensk donorbil! Mangler bare godkjenning av innfesting av seter, trodde dette skulle bli en smal sak. Fik VW-merkeverksted til å gjennomgå bilen og skrive en uttalelse om at alle svejsninger, boltesamling osv. var utført tilfredsstillende. Tok denne uttalelse med på kontrol. Her ble jeg møtt med krav om dokumentasjon for att innfestingen er utført lik typegodkjennelse. Samtidig har jeg hørt, reglen om innfesting lik typegodkjennelse kun gjelder biler fra årsmodell 2004 og fram. Noen som kjenner til dette? Min bil er en årsmodell 2002 (utifra understellsnummeret), men registrert første gang i Norge 2004. Tenker på om biltilsynet kan ha tat feil og tror det er en årsmodell 2004.

Takk på forhånd for gode råd!
112wboxer
-
-
Posts: 735
Joined: 02 Jan 2005, 22:12
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
Location: Bergen

Re: T4 Transporter ombygging Multivan

Post by 112wboxer »

merkelig, vet at det ikke går an å bygge om transportere etter 99mod og disse mangler øverste feste for belte bak i varerom
minførsteVWbus
Posts: 6
Joined: 06 Jan 2017, 15:34
Car: T4 2002 Multivan
Phone: 96704044
Location: 2669 Bjorli

Re: T4 Transporter ombygging Multivan

Post by minførsteVWbus »

Da fik jeg bilen godkjennt! Fant ut av at når det er nyere enn 99-modell kræves det dokumentasjon for at ombygging er lik typegodkjenning! Det kan i praksis være en uttalelse fra et merkeverksted som her gjennomgått bilen, i tillegg til tegninger, for eksempel utskrift fra verkstedshandbok. Dette fungerte både for multivan-innredningen og for 4-hjulstrekket. Har altså nå en 2002 T4 Multivan Syncro. Fantastisk :)

I tillegg er det viktig å ha kvitteringer på alle deler og delebiler, så det kan dokumenteres at tingene ikke er tyvgods...
Post Reply