LT fra 1996 ->

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Post Reply
pigland
-
-
Posts: 129
Joined: 04 Aug 2008, 15:03
Car: 2xLT
Location: Agder

LT fra 1996 ->

Post by pigland »

Er det noen her som kjenner til styrker og svakheter med LT mk2 fra 1996 og fremover? Tenker spesielt på pickup-utgavene. Er det spesielle svakheter man bare må vite om eller er det en type bil som ruller mange hundre tusen km uten de store påkostningene hvis man behandler dem pent? Vurderer en som gårdsbil (typisk bruk vil være frakt av ting og tang alt fra skrot, ved og kvist, til små biler og deler) og er ikke interessert i å bruke så mye penger på det, men man kan jo ikke ende opp med et vrak som ikke virker heller...

Har jo til nå gode erfaringer med LT mk1, men gode eksemplarer av de vokser ikke på trær lengre. Så lurer på å oppgradere/nedgradere alt etter som til mk2.
'87 LT 31 D Karmann H2 campingbil
'94 LT 35 TD varebil. tidl. byggebil, nå sannsynlig motordonor
ex: '89 T3 112i Westfalia C.J m/hevetak (solgt), '86 LT 31D pickup (vraket)
+ ymse kjøretøy fra mange land, mest fransk
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: LT fra 1996 ->

Post by Der Postmeister »

Ikke så mye peiling, da disse ble sjeldent solgt her oppe. Noen få var jeg borti da jeg jobba på VW.
Men jeg vil nok anbefale deg å lete ette den med ACV motor. 2.5TDi 102hk.
Dette er den motoren som sitter i T4 og er VW sin. De har og MB motor i mange, men jeg er nok mer for VW sin. Resten av bilen er MB. Bare detaljer som skiller. Slik som fronten, airbagen(VW emblem) og belysning av instrument. Ellers mener jeg at VW aldri oppdaterte dashen, mens MB sine fikk etterhvert oppgraderte og andre fasonger på sine Dashboard.
Men de er veldig gode å kjøre. På tross av MB genene. ;)

Rævva på vinterføre, men det kjenner du til fra forgjengeren.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Posts: 309
Joined: 25 Aug 2015, 22:41
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Re: LT fra 1996 ->

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Problemene jeg husker fra da jeg reparerte disse var:

Knirk fra forstilling: av med begge nedre bærearmer og smøre gummiklossene i enden av bladfjæra med spesialfett

Håndbrems (trommel inni skiva)
Frøs om vinteren, lå på "hele tiden" (smurte som vanlig trommelbrems, skiftet bakre håndbrekkwirer, tok ned den "boksen" wirene går inn i, vasket og fridde opp alle bevegelige deler inni, fylte den med hjullagerfett og justerte ihht prosedyren, aldri mer problem på samme bil.

Lastavhengig ventil rustet fast (fridde opp og dynket med smørefett)

Tannreimskift med oljepumpepakning, bunnpannepakning og alle simmeringer tar noe lengre tid enn på en Transporter fordi motoren må løsnes og jekkes opp for å få ut bunnpanna og pumpereim skiftes i kupeen.
Mekanisk vifte må skrues av i tillegg.

Diagnose pluggen er annerledes.

Lyshøyde justeres med vakuum. Sjekk at dette virker, da lekkasjene er vanskelig å høre med motor i gang.

Diffsperre kobles inn/ut med vakuum (sjekk funksjon)

Støv/pollenfilter er knotete å skifte, dekslet deformerer seg ved feil montering.

Var borti en som ikke ville stoppe, feilen var feilmontert bak/bremselys pære.

Var borti en som varslet at lys var på når man gikk ut av bilen. Viste seg å være tåkebaklys bryter (hvis denne kobles fra, piper det når døren åpnes)

Det fester seg isklumper til Ledningene under bilen, slik at disse drar ut gummiproppene av karosseriet (varebil)

Bilen må IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHET jekkes på kanalene (se instruksjonsbok før du jekker)
Dette er også viktig å sjekke etter verkstedbesøk... (Ta bilder av kanalene før du leverer bilen)

Dysene på MB common rail har jeg skiftet. Jobben tok under en time, men delekostnaden var over 60 000 kr.

MB 4cyl 160hk har vippearmer der ventilklaring skal kontrolleres/justeres ved service.

Dieselfilteret sitter like lavt som tanken, (sett bort den jobben til noen som har løftebukk, det slutter ikke å renne før du har på slangene igjen....)

Oljeskift er forholdsvis dyrt, mener å huske (10 år siden) at det går på nesten 10l olje?

LT/Crafter hadde høyere timepris enn Audi.

Endeledd og nedre bærekuler slites pga tung bil. Mener at de ikke holder noe dårligere enn på TRANSPORTER t4

Jeg mener dette er meget gode biler med riktig stell av noen som gidder.
Og jeg synes de er behagelige å kjøre.

Hilsen Rune
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: LT fra 1996 ->

Post by Buss Marius »

Det er MWM i Brasil, som leverte de sterkeste motorene til LT2 disse var 4 sylindrede på 2,8 liter, på 125, 131 og 158hk. De har vel som alle 4 sylindrede med stort motorvolum litt ubehagelig gange. Jeg ville, vis jeg hadde valget, valgt VW 2,5 TDI. De siste av dem er jo nedgradert versjon av 151hk motoren i T4. 109hk versjonen skulle sikkert være sterk nok som gårdsbil og har 280nm, 102hk har 250nm, som i T4.
Det er bare Bensinmotoren som kom fra Mercedes og den solgte i ekstremt lave antall.
Forskjellen i kjørekomfor fra LT1 er vel betydelig, spesielt støymessig. Ellers er vel alle andre komponenter, bortsett fra motor, lykter og dashbord, fra Mercedes og dermed konstruert for å vare lenge. De fleste deler kan vel også skaffes uoriginalt, som mercedes deler, noe som skulle gi lave delekostnader.
pigland
-
-
Posts: 129
Joined: 04 Aug 2008, 15:03
Car: 2xLT
Location: Agder

Re: LT fra 1996 ->

Post by pigland »

Takker for gode svar, akkurat slike ting jeg var ute etter. Skal nok vente litt på det rette objektet og ikke hive meg over den eneste jeg får treff på nå.
'87 LT 31 D Karmann H2 campingbil
'94 LT 35 TD varebil. tidl. byggebil, nå sannsynlig motordonor
ex: '89 T3 112i Westfalia C.J m/hevetak (solgt), '86 LT 31D pickup (vraket)
+ ymse kjøretøy fra mange land, mest fransk
Post Reply