Motorbytte Syncro

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Andrew
-
-
Posts: 2100
Joined: 07 Feb 2005, 00:37
Location: Kristiansand

Post by Andrew »

Det er alt gjort, og i samme slengen kappet jeg hodene av to av de gamle boltene for så å sage et skrujernspor i toppen slik at de kan fungere som 'studs' når toppen skal på igjen. Nye bolter ligger klare og hullene er nå så tørre og rene som jeg kan få dem. Om jeg er heldig får jeg montert toppen i kveld.............
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Andrew
-
-
Posts: 2100
Joined: 07 Feb 2005, 00:37
Location: Kristiansand

Post by Andrew »

Toppen er nå montert med ny 2-hulls pakning og nye strekkbolter. Veldig grei jobb å montere selv om blokka står i bilen. Ikke så greit å jobbe i 45 graders vinkel, men men....
Enig med Ørjan at toppen er jo bevegelig fra side til side i en millimeter eller så før man har fått strammet boltene, går ut fra at det ikke spille noen rolle. Litt plundrete å få den på over to gamle bolter som 'studs' når dieselpumpa er montert. Da må glodeplugg nr.2 tas ut for å få toppen forbi.
Gikk utrolig greit å få på reim også, alle 'hakkene' stemte, tror jeg: svinghjul på TDC, kammmen låst av i riktig stilling med låsestykke, dieselpumpens tannhjul med hakket i flukt med den lille pilen støpt på pumpa og med dor på plass i hjula. Kammbolt strammet med 4.5 kg, reimstrammeren likeså, med mulighet til å vri reimen 45 grader med fingrene. Eneste forvirrende moment var diverse hakk som er laget av en tidligere mekaniker som har foretatt et reimskift tidligere uten å bruke reimsett. Ser at det også finnes et hakk i den svarte braketten som holder dieselpumpa på plass. Hva betyr det, kan det være hjemmelaget?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Ørjan
-
-
Posts: 1207
Joined: 03 Dec 2005, 20:06
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012
Location: Askøy
Contact:

Post by Ørjan »

Hei andrew, når du var ferdig å montere reg-reimen. visst du da drar motoren rundt noen ganger.
-------------------------------------------------------------------------------------
-Flytter reg-reimen seg litt utenfor reimhjulet til diesel pumpen da :?:
-den pilen som du snakker om er støpt på pumpen, hvor er den?
-og det hakket på pumpe hjulet, jeg brukte bare den dor saken
You create your own universe as you go along.
Andrew
-
-
Posts: 2100
Joined: 07 Feb 2005, 00:37
Location: Kristiansand

Post by Andrew »

God mor'n, Ørjan!
Motoren har jeg rotert 2 ganger, ingen ting av merker og sånt har flyttet på seg, reimen ligger midt på 'banen', dorsaken passer nydelig hver gang svinghjulet er på øvre dødpunkt og kammen kan låses. Reimen passe stramt slik at det kan vris ca.45 grader med fingrene. Kjenner alle fire kompresjonspunkter og den deilige surklelyden av komprimert luft og fersk motorolje. Nå er det ikke lenger mulig å dreie veivhjul for hånd slik det var før stempelringene ble skiftet, nå må skralle og nøkkel brukes.

Regreimen flytter seg ikke utenfor hjulet til dieselpumpa.
Pilen som er støpt på pumpa ligger helt ut på kanten nedenfor et tall som er merket på pumpa. Det er det nærmeste man kommer til tannhjula. Merket kan se ut som et skjøte i støpningen, hos meg ser det ut som en hevet slank pil, og den stemmer nøyaktig med hakket på tannhjula når dor er på plass.

Tastet med rapidspeed om samme saken, konklusjonen må være at dersom dor passer så er hjula i riktig stilling.

Et spørsmål til: Dersom pumpa ikke er blitt demontert fra motoren, er det da nødvendig å justere dens timing dersom den fungerte fint fra før?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Ørjan
-
-
Posts: 1207
Joined: 03 Dec 2005, 20:06
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012
Location: Askøy
Contact:

Post by Ørjan »

skal vel ikke være det.. jeg har ikke gjordt det,,,på pumpen min kunne man se hvor boltene hadde stått, bare monterte de på samme plass, tror det skal være godt nokk,,,

Reimen min flytter seg ikke på hjulene ,, alt stemmer overens
doren, kammlåsen og hakket i hullet men reimen flytter seg litt da må ett av hjulene være skjeivt, litt dumt å begynne å bøye på stramme hjulet, tilfelle det er i orden


Lurer på om stramme hjulet sin bolt er skjeiv, mulig jeg har strammet for hardt, fant ikke noe moment til dette...har du (helst i Nm)
You create your own universe as you go along.
Bjørnar
-
-
Posts: 656
Joined: 06 Dec 2003, 22:12
Car: Div type 2
Location: Byåsen Trondheim

Post by Bjørnar »

Andrew wrote:
Et spørsmål til: Dersom pumpa ikke er blitt demontert fra motoren, er det da nødvendig å justere dens timing dersom den fungerte fint fra før?


ikke nødvendigvis, men jeg ville gjort det for å vite at alt er som det skal. Du har jo tross alt lagt ned litt arbeid/tid/penger i dette, så hvorfor ikke "stå distansen ut" i disse OL tider :P
Ørjan
-
-
Posts: 1207
Joined: 03 Dec 2005, 20:06
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012
Location: Askøy
Contact:

Post by Ørjan »

hvordan timer man pumpen da, må man ha noe spesial verktøy til dette?
You create your own universe as you go along.
low 91
-
-
Posts: 109
Joined: 03 Nov 2003, 16:49
Location: 7540 KLÆBU

Post by low 91 »

For å stille inn tennpunkt (timing) må man bruke en indikatorklokke. Dette er et måleur,som skal monteres i et hull i framkant av dieselpumpa. Denne klokka har en nål som måler hvor mye en aksling i pumpa beveger seg irundt øvre dødpunkt på motoren. Skal stå oppskrift på hvordan dette gjøres i Haynes manualer mener jeg. www.tools.no har flere slike indikatorklokker til ca 350-400 kr.

MVH Eivind.
En t3 om dagen gjør godt for magen !
Andrew
-
-
Posts: 2100
Joined: 07 Feb 2005, 00:37
Location: Kristiansand

Post by Andrew »

Da er Syncroen motorisert igjen fra i dag. Etter påfylling av kjølevæske og litt batterilading startet hun ved første forsøk, kun én gløding og mange omdreininger av startmotoren for å bygge opp dieseltrykk. Alt lød riktig vakkert og fikk den nesten opp på temp før jeg merket at kjølevæske lakk fra stussen bak på toppen. Viser seg at ny stuss trenges, prøvde med ny tetningsring og instant gasket uten at det hjalp. Men, men....alt i alt, nesten slutt med en meget vellykket prosjekt. Nå var det merkbart stille fra oljepåfyllingsrør mens motoren gikk! Om et par uker regner jeg med at skiltene er på, alle avgifter betalt og at hun ruller på norske veier igjen. Når det gjelder EU kontroll oppdaget jeg i dag sprekk i mansjett på ytre drivledd foran. Er det mye plunder å skifte? Spesial verktøy?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Post Reply