Motorbytte Syncro
Veldig mange takk, Ørjan, skal ut og kjøpe. Er dette verktøyet slik at det honer jevnt over hele sylinderet eller er det handtrykket på maskinen som gjelder? Hvor mye metall fjernes, egentlig? Tenker på stempler/ringer i overstørrelse osv.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Om sylinderen er fin, kjør bare til overflaten er matt/ru.Andrew wrote:Veldig mange takk, Ørjan, skal ut og kjøpe. Er dette verktøyet slik at det honer jevnt over hele sylinderet eller er det handtrykket på maskinen som gjelder? Hvor mye metall fjernes, egentlig? Tenker på stempler/ringer i overstørrelse osv.
Bruk parafin og/eller litt olje når du honer, sakte fart, ut og in så du får kryssmønster.
Om du har hon med labber, skal den ha litt trykk mot sylinderveggen.
Må vaskes omhyggeig reint etterpå, parafin/whitesprit etc.
Må også oljes inn med en gang, ellers vil du få rustdannelser umiddelbart.
Roar Sørnmo
-
- -
- Posts: 1207
- Joined: 03 Dec 2005, 20:06
- Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
- Phone: 97120012
- Location: Askøy
- Contact:
-Det hone verktøyet, jeg ga deg art.nr til (det på biltema)
-Det er ikke slipekuler, men 3 slipe skiver.
-Trykket mot sylinder veggen går ann å justere på verktøyet
-Det er 2 forskjellige grovheter på slipe steinene:
Grov og fin
-------------------------------------------------------------------------------------
jeg pleier først ta grov så gå over med fin,mulig slipekuler er bedre.
Men jeg har klart meg fint med det her
-Det er ikke slipekuler, men 3 slipe skiver.
-Trykket mot sylinder veggen går ann å justere på verktøyet
-Det er 2 forskjellige grovheter på slipe steinene:
Grov og fin
-------------------------------------------------------------------------------------
jeg pleier først ta grov så gå over med fin,mulig slipekuler er bedre.
Men jeg har klart meg fint med det her
You create your own universe as you go along.
-
- -
- Posts: 1077
- Joined: 26 Jul 2004, 18:02
- Car: T3 Syncro DJ '88
- Location: Kongsberg
Du verden, så mye gode råd! Kjempetakk, alle sammen. Det dyrere verktøyet som roars anbefaler - hvor får jeg den? Gleder meg til å ta fatt på jobben, det blir spennende å se hvordan sylinderveggene er når jeg tar topplokket av. Apropos det siste: Siden motoren og dieselpumpa er nydelig satt opp har jeg ikke lyst å forstyrre pumpa. Det går vel an å ta av topplokket uten å løsne tannhjulet på pumpa slik at det ikke blir nødvendig med en ny timing av pumpa - eller?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
DU kan lett ta av reimhjulet på pumpa, det er sporkile på den.Andrew wrote:Du verden, så mye gode råd! Kjempetakk, alle sammen. Det dyrere verktøyet som roars anbefaler - hvor får jeg den? Gleder meg til å ta fatt på jobben, det blir spennende å se hvordan sylinderveggene er når jeg tar topplokket av. Apropos det siste: Siden motoren og dieselpumpa er nydelig satt opp har jeg ikke lyst å forstyrre pumpa. Det går vel an å ta av topplokket uten å løsne tannhjulet på pumpa slik at det ikke blir nødvendig med en ny timing av pumpa - eller?
bare ikke løsne pumpa fra braketten.
MEN det bruker å sitte rimelig bra.
Roar Sørnmo
Under demontering av tilbehør til topplokket måtte jeg ta en ufrivillig pause i dag: Helt umulig å separere eksosrøret fra turboen. Det var så lite igjen av muttrene at det var umulig å gripe dem eller deler dem. Nesten alt annet som har med eksosmanifoilen å gjøre ser ut til å ha 12mm boltehoder eller muttere. Skal også disse muttere eksos-til-turbo være 12mm?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
-
- -
- Posts: 1207
- Joined: 03 Dec 2005, 20:06
- Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
- Phone: 97120012
- Location: Askøy
- Contact:
-------------------------------------------------------------------------------------
-Det var helt make på min bil..Jeg måtte ta av toppen med turbo og eksosrør du kommer ikke til å få skrudd av innsugs manifolden heller,(eksos manifolden) står litt i veien (mulig verktøyet mitt var for stort...
-------------------------------------------------------------------------------------
:arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow:
-Men nå til poenget: tenk deg nå er toppen tatt av, og du har den foran deg
:arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow:
-------------------------------------------------------------------------------------
-Det jeg gjorde,først banket jeg på bolter og muttre for å få løs alle de løse flakene med rust. Så tok jeg en spray 5-56 virker bra
(må være penetrerende olje). sprayet rikelig , hammret litt til sprayet og lot stå over natten
-------------------------------------------------------------------------------------
-I mellom tiden mr.Andrew har du vært på ex. biltema og kjøpt deg en :arrow: visegrip tang og en mutter kløyver (den minste av de 2)
-------------------------------------------------------------------------------------
-Pass så på at toppen står solid plassert, knip tangen skikkelig fast. og gi den ett skikkelig kakk med en gummi hammer e.l
det er ikke vits å prøe å dra for hånd , da vil tangen bare glippe, visst ikke dette virket, kan du sette på mutter kløyveren, skru den bare nesten gjennom, (du vil ikke ødelegge gjengene på det staget der) Så gjenntar du det samme med den tangen, knip fast og gi den ett kraftig kakk.
Da løsner det
(mutter kløyveren,presser mutteren litt vekk fra gjengestaget,
løsner den litt)
-------------------------------------------------------------------------------------
-Når det kommer til hvor stram den tangen skal festes, når den er så stram at du nesten ikke klarer få den igjen, da er du i mål
-------------------------------------------------------------------------------------
-Dette vet du sikkert, men jeg er så godt i gang nå.....
Når du har fått det av, kjøper du en sånn stål børste man kan feste på vinkelsliperen art.nr :arrow:
(internettsiden deres var nede, skal se om jeg finer senere) Så børster du over disse gjengene, når du skal montere det igjen, husk påfør rikelig med kobber pasta (gjør sånn at muttrene ikke brennes fast) når det gjelder muttre. ville jeg igjen gått til biltema og kjøpt noen rustfrie sammen med noen rustfrie skiver og sprengskiver
(mener det er M8)
rekkefølgen når du setter det sammen:
-----------------------------------------------
1.skive
2.sprengskive
3.mutter
-------------------------------------------------------------------------------------
-Når det gjelder det røret som går fra turboen til potten, jeg ville børstet over det og med den stålbørsten
(visst det er veldig skittent vask med zalo først)
Spray så skikkelig med zink i fra MoTip
Selges på europris 79.90kr
(le de som vil. men jeg har brukt dette og sett hvordan det holder seg, dette er bra greier, har blandt annet samme bindemiddel som de bruker på zink i nordsjøen)
Bruk opp hele boksen, da har du nokk
dette over lakker du dagen etterpå med hotpaint fra biltema(den som tåler 600grader eller noe sånnt...bruk gjerne hele denne boksen og.
-Visst ikke dette røret behandles, ruster det kjapt hull, hvor det er sveist sammen på langs...
-Men etter den behandlingen jeg har beskrevet her skal det holde garantert i 5-10 år litt avhengi av tilstanden før det ble behandlet
-Tenk sånn, det er like greit når du har det av, i stede for å sette det sammen, for å måtte bytte det eller sveise det om 1-2 år
-------------------------------------------------------------------------------------
:arrow: -Ett greit motto: : Gjør det skikkelig, eller ikke gjør det
:arrow: -Ett annet greit motto: Det er bedre og angre på noe du har
gjort, enn noe du ikke har gjort
-------------------------------------------------------------------------------------
Du synes kanskje jeg forklarer dette som om at du ikke skjønner noe, det er bare p.g.a jeg skal være sikkert på at folk skjønner hva jeg mener...
-------------------------------------------------------------------------------------
-Det var helt make på min bil..Jeg måtte ta av toppen med turbo og eksosrør du kommer ikke til å få skrudd av innsugs manifolden heller,(eksos manifolden) står litt i veien (mulig verktøyet mitt var for stort...
-------------------------------------------------------------------------------------
:arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow:
-Men nå til poenget: tenk deg nå er toppen tatt av, og du har den foran deg
:arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow:
-------------------------------------------------------------------------------------
-Det jeg gjorde,først banket jeg på bolter og muttre for å få løs alle de løse flakene med rust. Så tok jeg en spray 5-56 virker bra
(må være penetrerende olje). sprayet rikelig , hammret litt til sprayet og lot stå over natten
-------------------------------------------------------------------------------------
-I mellom tiden mr.Andrew har du vært på ex. biltema og kjøpt deg en :arrow: visegrip tang og en mutter kløyver (den minste av de 2)
-------------------------------------------------------------------------------------
-Pass så på at toppen står solid plassert, knip tangen skikkelig fast. og gi den ett skikkelig kakk med en gummi hammer e.l
det er ikke vits å prøe å dra for hånd , da vil tangen bare glippe, visst ikke dette virket, kan du sette på mutter kløyveren, skru den bare nesten gjennom, (du vil ikke ødelegge gjengene på det staget der) Så gjenntar du det samme med den tangen, knip fast og gi den ett kraftig kakk.
Da løsner det
(mutter kløyveren,presser mutteren litt vekk fra gjengestaget,
løsner den litt)
-------------------------------------------------------------------------------------
-Når det kommer til hvor stram den tangen skal festes, når den er så stram at du nesten ikke klarer få den igjen, da er du i mål
-------------------------------------------------------------------------------------
-Dette vet du sikkert, men jeg er så godt i gang nå.....
Når du har fått det av, kjøper du en sånn stål børste man kan feste på vinkelsliperen art.nr :arrow:
(internettsiden deres var nede, skal se om jeg finer senere) Så børster du over disse gjengene, når du skal montere det igjen, husk påfør rikelig med kobber pasta (gjør sånn at muttrene ikke brennes fast) når det gjelder muttre. ville jeg igjen gått til biltema og kjøpt noen rustfrie sammen med noen rustfrie skiver og sprengskiver
(mener det er M8)
rekkefølgen når du setter det sammen:
-----------------------------------------------
1.skive
2.sprengskive
3.mutter
-------------------------------------------------------------------------------------
-Når det gjelder det røret som går fra turboen til potten, jeg ville børstet over det og med den stålbørsten
(visst det er veldig skittent vask med zalo først)
Spray så skikkelig med zink i fra MoTip
Selges på europris 79.90kr
(le de som vil. men jeg har brukt dette og sett hvordan det holder seg, dette er bra greier, har blandt annet samme bindemiddel som de bruker på zink i nordsjøen)
Bruk opp hele boksen, da har du nokk
dette over lakker du dagen etterpå med hotpaint fra biltema(den som tåler 600grader eller noe sånnt...bruk gjerne hele denne boksen og.
-Visst ikke dette røret behandles, ruster det kjapt hull, hvor det er sveist sammen på langs...
-Men etter den behandlingen jeg har beskrevet her skal det holde garantert i 5-10 år litt avhengi av tilstanden før det ble behandlet
-Tenk sånn, det er like greit når du har det av, i stede for å sette det sammen, for å måtte bytte det eller sveise det om 1-2 år
-------------------------------------------------------------------------------------
:arrow: -Ett greit motto: : Gjør det skikkelig, eller ikke gjør det
:arrow: -Ett annet greit motto: Det er bedre og angre på noe du har
gjort, enn noe du ikke har gjort
-------------------------------------------------------------------------------------
Du synes kanskje jeg forklarer dette som om at du ikke skjønner noe, det er bare p.g.a jeg skal være sikkert på at folk skjønner hva jeg mener...
-------------------------------------------------------------------------------------
You create your own universe as you go along.
Er jeg heldig så klarer jeg å skille turboen fra manifoil med 12mm splines-bit, har ikke forsøkt det ennå fordi jeg ikke har riktig bit. Da kan i hvertfall røret tas av sammen med turboen. Jeg har fått ut 7 av de 8 muttrene fra eksosmanifoil, den siste er stram og ligger bak turboen. Mutterkløyve har jeg og har forsøkt på eksosen uten hell så langt.
Takk for fyldig svar!
Takk for fyldig svar!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
-
- -
- Posts: 5167
- Joined: 06 Feb 2005, 23:30
- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
- Location: porsgrunn
bruk bare 12mm pipe med 12 kant Andrew ikke noe hokus pokus verktøy for dette...Andrew wrote:Er jeg heldig så klarer jeg å skille turboen fra manifoil med 12mm splines-bit, !
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Er klar over det, mine piper er sekskant, må ha nytt verktøy. Prøvde med 12-kant ringnøkkel men var redd for at det skulle glippe og ødelegge boltehodet så stramt var det.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
pinnene som står mellom turbo og eksos. jeg gjorde dette for en uke siden. de forrige eierne hadde brukt bolter isendenfor pinner. disse hadde rustet så mye at jeg ikke fikk noenting på de. ville da sørge for at det ble orginalt der. rustfritt har visstnok ikke samme kvalitet og egenskaper som det som er orginalt. får du godt grep på pinnene, noe du gjør med en rørtang, er det bare å skru de av. på med nytt, da vet du hva du får.
OK, var bra. Dremelmaskin med kutteskive står klar, det er bare å håpe at jeg får ut pinnestumpene med rørtang. Vil tro at både eksosrør og turboen er bilens originale. Forresten, eksosrøret har et lite hull akkurat på det stedet Ørjan nevnte. Dette kan vel repareres eller? Synd å kaste resten når det er såpass helt. Er det vanlig at eksosrøret kommer med et ekstra beskyttende lag av perforert sink i U-bend, festet med slangeklemmer eller er dette noe påsatt av en ivrig mekker?
Fikk av innsugsmanifoil i ettermiddag, men strever fortsatt med eksosmanifoil. Var en del olje i innsuget, men ikke noe tykt lag av svart 'fløyel'. Det som bekymrer meg er at jeg kan dreie veivakselen for hånd uten å kjenne noe som helst kompresjonsmotstand (topplokk og reg.reim er fremdeles på og med timingen uforstyrret!)
Fikk av innsugsmanifoil i ettermiddag, men strever fortsatt med eksosmanifoil. Var en del olje i innsuget, men ikke noe tykt lag av svart 'fløyel'. Det som bekymrer meg er at jeg kan dreie veivakselen for hånd uten å kjenne noe som helst kompresjonsmotstand (topplokk og reg.reim er fremdeles på og med timingen uforstyrret!)
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Da er eksosen vekk fra turboen, muttrene ga seg etter en omgang med 5-56 og mutterkløyve, pinnene er i god behold. Men det er ikke eksosrøret, flere hull oppdaget. Tror ikke det lønner seg å reparere. Mens jeg venter på å kjøpe 12-kant piper skal jeg demontere høyre sides tilbehør d.v.s. dyserne osv. Hva er størrelsen på langpipa for å skru ut dyserne? Største jeg har er 24mm.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
-
- -
- Posts: 5167
- Joined: 06 Feb 2005, 23:30
- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
- Location: porsgrunn
-
- -
- Posts: 1207
- Joined: 03 Dec 2005, 20:06
- Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
- Phone: 97120012
- Location: Askøy
- Contact:
27mm.
-------------------------------------------------------------------------------------
men jeg syns det greieste var og først løse selve dysen,så etterpå skru ut. den delen som står i toppen..men passpå så ingen deler detter vekk
-------------------------------------------------------------------------------------
(overhalte og monterte mine i dag.)
-------------------------------------------------------------------------------------
veldig viktig, når du bytter den skiven under dysene, pass på at den blir montert rett vei, de som stod på den gamle toppen min var montert oppned
-------------------------------------------------------------------------------------
er glad for at du brukte av med muttrene metoden....i stede for å kappe
-------------------------------------------------------------------------------------
ps.meste parten av kompresjonen i motoren blir laget av turboen, derfor vill det være lettere å dreie en turbo diesel enn ex. en bensin motor
-------------------------------------------------------------------------------------
eksos manifoilen, de boltene var litt rustet på min, da tok jeg en pipe som var 1 m for liten, så banket jeg den på...husk at når du skal løsne:
kakk med en hammer eller noe, ikke dra med hånden,det er da større sjanse for at boltene knekker.De må ha seg ett skikkelig kakk første gangen
-------------------------------------------------------------------------------------
Husk og påfør rikelig med kobber pasta på alle bolter når dette skal monteres igjen
-------------------------------------------------------------------------------------
men jeg syns det greieste var og først løse selve dysen,så etterpå skru ut. den delen som står i toppen..men passpå så ingen deler detter vekk
-------------------------------------------------------------------------------------
(overhalte og monterte mine i dag.)
-------------------------------------------------------------------------------------
veldig viktig, når du bytter den skiven under dysene, pass på at den blir montert rett vei, de som stod på den gamle toppen min var montert oppned
-------------------------------------------------------------------------------------
er glad for at du brukte av med muttrene metoden....i stede for å kappe
-------------------------------------------------------------------------------------
ps.meste parten av kompresjonen i motoren blir laget av turboen, derfor vill det være lettere å dreie en turbo diesel enn ex. en bensin motor
-------------------------------------------------------------------------------------
eksos manifoilen, de boltene var litt rustet på min, da tok jeg en pipe som var 1 m for liten, så banket jeg den på...husk at når du skal løsne:
kakk med en hammer eller noe, ikke dra med hånden,det er da større sjanse for at boltene knekker.De må ha seg ett skikkelig kakk første gangen
-------------------------------------------------------------------------------------
Husk og påfør rikelig med kobber pasta på alle bolter når dette skal monteres igjen
You create your own universe as you go along.
-
- -
- Posts: 1207
- Joined: 03 Dec 2005, 20:06
- Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
- Phone: 97120012
- Location: Askøy
- Contact:
Når det gjelder den blåsingen du snakker om i begynnelsen her..Tror det er "dumpventilen" (overtrykksventilen)
VIKTIG
Olje retur røret, fra turbo til bunnpanne, pleier sitte noe jævlig...jeg ville jevlig sprayet 5-56 på koblingene (dette røret må løses før turboen)
-Jeg måtte kappe mitt rør, for å få av turboen
men når jeg fikk det av og sprayet det, satte det i skru stikken, da løsnet
koblingene, så jeg hadde sluppet å kappe det visst jeg hadde sprayet det
VIKTIG
Olje retur røret, fra turbo til bunnpanne, pleier sitte noe jævlig...jeg ville jevlig sprayet 5-56 på koblingene (dette røret må løses før turboen)
-Jeg måtte kappe mitt rør, for å få av turboen
men når jeg fikk det av og sprayet det, satte det i skru stikken, da løsnet
koblingene, så jeg hadde sluppet å kappe det visst jeg hadde sprayet det
You create your own universe as you go along.