Batterilader til T3 Westfalia camper

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
konichiwaole
Posts: 8
Joined: 31 Jan 2016, 23:45

Batterilader til T3 Westfalia camper

Post by konichiwaole »

Hei!

Jeg har en original T3 Westfalia camper fra 1990. Den har to batterier, startbatteri i motorrommet og et tilleggsbatteri til campingutstyret under førersetet. Da jeg kjøpte den av forrige eier manglet batteriladeren som skal sitte under baksetet (vet ikke hvorfor). Begge batteriene lades av dynamoen når bilen kjører, men jeg har litt problemer med at jeg bruker mer strøm enn jeg klarer å "kjøre inn" igjen. Har derfor tenkt på en vedlikeholdslader.

Ser at GoWesty selger komplette kit, men jeg er på en lang reise i Europa og har ikke mulighet for å få noe levert i posten, så jeg har midlertidig kjøpt en enkel og billig vedlikeholdslader av denne typen: http://www.blackanddecker12volt.com/bm3b

Jeg kan ikke noe særlig om strøm, og spørsmålet mitt er; kan jeg koble denne direkte til startbatteriet uten å først koble fra det som er tilkoblet det? Og vil den i såfall lade begge batteriene og er det en dårlig idé? Jeg vet ikke om laderen jeg har kjøpt er ment for dette.

Det er allerede et kabelopplegg under baksetet som jeg antar har vært tilkoblet den originale Westfalia-laderen. Kan jeg i noe tilfelle benytte meg av dette?
Image

Tusen takk for hjelpen :)
Ole
Italjohn
-
-
Posts: 956
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Batterilader til T3 Westfalia camper

Post by Italjohn »

Det er helt vanlig å ha en vedlikeholds lader koblet til ekstra batteriet inne i bilen. Du trenger ikke å koble ifra noen ting.
Jeg har en gammel Defa lader koblet til mitt batteri (2A). Westfalia bilene har også et skillerelè som koble ifra startbatteriet når motor er stoppet.
Du sier startbatteri, men mener vel tilleggsbatteriet inne i bilen?

Laderen du har kjøpt er vel strengt tatt i minste laget. (1A)
Jeg vil ha valgt en som leverer minst 8A.

Jeg har selv tenkt å kjøpe denne:
http://www.gylling.no/articles.php?do=view&id=93

Image
mortenfjell
-
-
Posts: 216
Joined: 18 May 2015, 12:06
Car: T3 Atlantic syncro 112 i
Phone: 40095295

Re: Batterilader til T3 Westfalia camper

Post by mortenfjell »

Har en westfalia Atlantic med samme opplegg , men har jo laderen også jeg da . Kan egentlig ikke se noe problem med å koble til en lader hvis kablene ligger under sete , men da skal du være klar over at orginal lader automatisk begynner å lade batteriene når du kobler til 220 v på kontakten ute og vipper bryter inne I bilen over på 220 v . Den skal da visstnok først lade opp startbatteriet under høyre sete og deretter fritidsbatteriet under venstre sete .dette I følge instruksjonsboken . Dette har alltid fungert greit så jeg har ikke forsket på hvordan dette egentlig virker . Men ingen tvil om at det sitter en slags vender eller noe I den duren , klarte å våkne til tomt startbatteriet I hemsedal og tok da strøm fra fritidsbatteriet som var fullt av futt med startkabler. Vet ikke sikkert men det må jo være en form for styring av laderen ( muligens innebygd ) som kobler inn ved lav volt og ut igjen ved fulle batterier I og med at det eneste en gjør er å koble til 220 volt I utvendig kontakt for bruk av 220 v I bilen , tviler ikke ett sekund på at det er folk her som kan fortelle deg dette .
mortenfjell
-
-
Posts: 216
Joined: 18 May 2015, 12:06
Car: T3 Atlantic syncro 112 i
Phone: 40095295

Re: Batterilader til T3 Westfalia camper

Post by mortenfjell »

NB så I ettertid at du hadde et batteri I motor rommet men på en orginal vestfalia er nok prinsippet det samme , min er jo også en 90 mod. Men på min er ikke startbatteriet utkoblet ved stans av motor ? Står lyset radio osv på så blir det tomt uten å tømme fritidsbatteriet, og tilsvarende tømmer jeg fritidsbatteriet med tv osv er startbatteriet like sprekt .
Italjohn
-
-
Posts: 956
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Batterilader til T3 Westfalia camper

Post by Italjohn »

mortenfjell wrote:NB så I ettertid at du hadde et batteri I motor rommet men på en orginal vestfalia er nok prinsippet det samme , min er jo også en 90 mod. Men på min er ikke startbatteriet utkoblet ved stans av motor ? Står lyset radio osv på så blir det tomt uten å tømme fritidsbatteriet, og tilsvarende tømmer jeg fritidsbatteriet med tv osv er startbatteriet like sprekt .
Helt riktig som du sier. Startbatteriet er koblet til bilens originale elnett.
Dvs. radio, kupelys, sigaret-tenner osv...
Fritidsbatteriet har et eget ledningsnett, og brukes primert til kjøleskap, vanntankmåler, vannpumpe, ekstra varmapparat, generelt alt av camping utstyr.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Batterilader til T3 Westfalia camper

Post by ducce999s »

enkelt skjema for ekstra batteri
Image
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Posts: 309
Joined: 25 Aug 2015, 22:41
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Re: Batterilader til T3 Westfalia camper

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Hvis en lader kobles fast på batteriet, anbefaler jeg å måle om denne laderen tar strøm fra batteriet når den ikke har tilkoblet 220v. På min fars truck er det innebygd lader, og denne tømte batteriene når den ikke ladet. Løsningen min ble å montere et relé med 220v spole som koblet til laderen når lader ble koblet til 220v.

Hilsen Rune

Sent fra min B15 via Tapatalk
konichiwaole
Posts: 8
Joined: 31 Jan 2016, 23:45

Re: Batterilader til T3 Westfalia camper

Post by konichiwaole »

Takk for svar, folkens!
Jeg var visst litt kjapp med å kalle denne bilen original.. Motoren er byttet ut (av forrige eier), og det er kanskje derfor startbatteriet i mitt tilfelle sitter i motorrommet? Er en dieselmotor som jeg tror kommer fra en Audi, hvis jeg ikke tar helt feil. Tilleggsbatteriet sitter under førersetet og under passasjersetet er det tomt. Bilens campingutrustning ellers skal altså være originalt Westfalia. Det stemmer også hos meg at startbatteriet lades ut hvis jeg har på lys og radio, og tillegsbatteriet har bare med "kjøkkenavdelingen" å gjøre (har ikke tilleggsvarmer).

Skjønner at laderen jeg har kjøpt er en billigvariant som bare gir 1A. Vil det bare si at det tar lengre tid å lade, eller har det andre konsekvenser? Den hevder å være automatisk dog, og slutte å lade når batteriet er fulladet.

Men blir ikke helt klok på hvordan jeg kan benytte meg av koblingene under baksetet, og om begge batteriene vil lades i et slikt oppsett.. Det kommer altså 3 kabler ut derfra, i tillegg til den vanlige stikkontakten som sitter på veggen ved siden av som jeg antar har vært til den originale laderen? Noen som har peiling på hvor disse går kun av å se bildene? :P

Image
1: Image
2: Image
3: Image
RuneA
-
-
Posts: 624
Joined: 19 Feb 2006, 13:16
Location: Oslo/Tallinn

Re: Batterilader til T3 Westfalia camper

Post by RuneA »

Diesel har startbatteri i motorrom, helt normalt.
Rune

Image
Hus på hjul

1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: Batterilader til T3 Westfalia camper

Post by Neergård »

Så lenge det er snakk om å vedlikeholde batteriet holder den nok lenge. Skal du ta batteriet opp igjen etter å ha ladet det helt ut kan den bli litt svak. Jeg hadde forsøkt med den først, men følg gjerne med på ladenivå på batteriet.
Om du skal ligge med strøm tilkoblet noen ganger, så vil den bli for svak til å holde noe mye igang uten at du også tapper fra batteriet. Om slik bruk er aktuell bør du regne på hva du gjerne vil forbruke da, og dimensjonere laderen etter det. Den kan vanskelig bli for stor ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Batterilader til T3 Westfalia camper

Post by ducce999s »

se her så finner du westfalia el skjema for batteriladeren http://www.westfaliat3.info/WestfaliaBa ... erLG20.pdf
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Batterilader til T3 Westfalia camper

Post by ducce999s »

SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Batterilader til T3 Westfalia camper

Post by ducce999s »

dobbel kontakten med rød og brun kabel går til 220v inmatningen til den gamle laderen.

trippel kontakten med rød/sort og rød gul er begge utgående 12V + fra gamle laderen, rød/ gul går til ekstra batteriet imens rød/sort går til bilens hovedkrets (samme rød/sorte som sitter på tenningslåset og som går til starteren, og brun går til jord

Så for å sjekke: ta av batterikabel til ekstra batteri, og mål på rød/sort og jord, da skal du ha 12 V, mål også på rød/gul og jord da skal du ikke ha spenning, sett på kabel på ekstra batteri og ta av fra hoved batteriet og mål på rød/gul og jord da skal du ha spenning der og ikke noen spenning på rød/sort og jord.
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
konichiwaole
Posts: 8
Joined: 31 Jan 2016, 23:45

Re: Batterilader til T3 Westfalia camper

Post by konichiwaole »

Takk for kjempenyttig info! Da har jeg litt å prøve meg på her. Skjønner at det kan være greit å bruke noen hundringser ekstra på en kraftigere lader med en gang ja. Vil gjerne ha på lyset samtidig som jeg lader :P

Elektrisk westy-hilsen fra Spania!
Image
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: Batterilader til T3 Westfalia camper

Post by Tur-Bo »

Har du vært " down under" :-)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
konichiwaole
Posts: 8
Joined: 31 Jan 2016, 23:45

Re: Batterilader til T3 Westfalia camper

Post by konichiwaole »

Tur-Bo wrote:Har du vært " down under" :-)
Ikke riktig så langt som til Australia, men det er fint i Spania også ;)
Post Reply