trenger litt tips ift til kjøp av VW multivan

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Kristoffer E
Phone: 92432921

trenger litt tips ift til kjøp av VW multivan

Post by Kristoffer E »

Hei.

Er ny på forumet og har pr idag ingen VW, men har hvert på utkikk etter en bybobil i lengre tid og har nå funnet ut at det sannsynligvis vil bli en Multivan fra 2002 eller 2003 som har gått 2-300 000 km.

vurderer blant annet denne, som jeg har avtalt med selger å besiktige: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89498186

Ser jo ut som det meste skal være gjort her, eller er det noe jeg overser? ser det ble utført naf test i oktober, så er vel lite vits i å be om en ny allerede nå og det virker jo som hun har tatt de store tingene etter denne testen.

Er det noe spesielt jeg bør sjekke før et evt kjøp?

hva pleier disse bilene å gå for?

er det noe annen grunn enn 4x4 som gjør at man "bør" gå for syncro, eller er det egentlig det samme?

er dessverre ingen ekspert på bil, så setter stor pris på all hjelp!

Vh
Kristoffer :D
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Re: trenger litt tips ift til kjøp av VW multivan

Post by Needforspace »

Syncro er navnet på systemet for automatisk 4wd. Det er et enkelt og pålitelig system, det mest negative må være at utvekslingen er litt forskjellig fra en 2wd og du har ca 200rpm mer på motorvei. Litt mer lyd og litt mer forbruk, men ikke noe problem.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Ut ifra annonsen ser den jo bra ut. Prismessig har kan jeg sammenligne med den 2003 som jeg kjøpte i 2015. Den gav jeg 136000,- for, men den er ikke syncro, ikke lettmetallfelger, ikke fortelt (ønsker meg) og det var i Tromsø. Egentlig skulle selger ha 146000,- men på grunn av slitte bærekuler ble prisen satt ned. Min var kjørt 202000km.
Altså, tror jeg prisen kan være ganske kurrant.

Ang. Syncro så fungerer det vel ganske bra, men husk at du da har dobbelt så mange mansjetter til drivakseler og litt ekstra mikmakk med akslinger. Tenker da på at det er ting som av og til trenger å byttes. Og som nevnt er Syncro giret litt lavere og er derfor kanskje ikke førstevalget om man skal cruise på motorveien. Jeg savner litt Caravellen jeg hadde tidligere som var Syncro, selv om det er kun noen få dager i året at jeg nå trenger det.

CruiseControl er noe som ikke er så vanlig på disse bilene, jeg er veldig glad i å ha det, så det var høyt på lista mi når jeg valgte bil.

Det som er lurt uansett er å ta et oljeskift like etter kjøp, slik at du vet at det er riktig og ny olje på. Disse motorene er litt følsomme på riktig type, riktig mengde og ofte bytte av olje.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
oddvarr
-
-
Car: 2002 T4 Caravelle AXG

Post by oddvarr »

Ang dette med cruisecontrol.
Dette er en ting det er forholdsvis enkelt å montere selv. Dersom du ikke har 10 tomler, fikser du dette på noen få timer maks.
Enheten koster under 1000,- på feks ebay.
Har du selv, eller kjenner noen som har VAG COM, er koding av cruisecontrol fort gjort. Om ikke får du det gjort på Møller. Hørt om at folk har betalt 500,- for det.
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
Post Reply