T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
chills
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2017, 23:27
Car: T3 1991 Syncro
Location: Oslo/Hedmark

T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by chills »

Etter å ha vært en uregistrert bruker på dette forumet en stund er en vakker dag kommet. Nå har jeg endelig skaffet meg min første VW-buss – en Caravelle Syncro 91 1,6 TD.

Planen er å få bilen i god nok mekanisk stand, og deretter bygge om til camper med hevetak og en del andre specs. "Soon to be camper" er både optimistisk og litt jug... For dette vil nok ta litt tid. Jeg går på et omfattende prosjekt mtp. min erfaring. Jeg ser fram til å lære underveis - det er jo halve moroa!

1,6 TD er ikke akkurat optimalt, men jeg kommer til å beholde den foreløpig. Den er i god stand, med blant annet ny dieselpumpe. Firehjulstrekken fungerer bra. Bilen går opp bratte og glatte vinterveier som en drøm! Inni er bilen helt tom. Passer meg fint mtp. camperplanene.

Noen av tingene som ikke er bra:
* En del rust i lakken, og noe under. Ingen stor krise. Og ingen fæle eller ekle hull. Men den er ikke vakker i lakken. Og under trengs det behandling.
* Girkassen er bra, men den er nesten umulig å få i revers.
* Bilen har stått en stund, så bremsene må gås skikkelig over.
* Det er lekkasje i begge ender av venstre drivaksel bak.
* Må bytte en del mansjetter på drivaksler og styrestag.
* Temp. måler og dieselmåler fungerer ikke. Håper at det er en sikring.

Bilder kommer.

Snakkes!
Last edited by chills on 19 Apr 2017, 22:36, edited 1 time in total.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by OddN »

Velkommen og gratulerer med syncro.

Høres ut som om du har et grei utgangspunkt. Jeg har alltid sagt at om man skal bygge t3 camper så er det viktigste å starte med best mulig karosseri. Sveising er dyrt om man ikke kan gjøre det selv. Mekanisk arbeid er mye enklere selv om man må lære etter hvert.

Så få kontroll over skjøterusten sånn at du hindrer at den sprer seg så har du camper i mange år.
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by Tur-Bo »

Lekasje i begge ender av drivaksel ?? da tipper jeg at det er snakk om bremsevæske i yttre del, eller hjullagerfett som smelter. Ellers blir det spennende å følge den prosjekttråden som sikkert kommer ;-)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
chills
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2017, 23:27
Car: T3 1991 Syncro
Location: Oslo/Hedmark

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by chills »

Takk for det, karer!

Jeg var vel kanskje litt vel optimistisk i åpningstråden. Altså: Dette er et svært prosjekt. Karosseriet er ikke bra, og det må sveises her. Ettersom det er dyrt kommer jeg til å vente litt med det. Jeg kommer til å gjøre noen operasjoner selv. Så skal jeg sette det bort til profesjonelle når lommeboka vokser litt (bør skje snart - er tross alt med i tippelag på jobben :wink: ).

Det er en del rust i skjøter, og noen små flekker her og der. I tillegg er det blitt gjort litt halvveis arbeid bak venstre (se bilde lenger ned).
Tidligere eiere har også laget hull i taket til hevetak, som er teipet igjen med sølvteip. Her må jeg gjøre en bedre midlertidig tetting, ellers blir det bløtt...


Her følger noen bilder fra overtakelse og status ved kjøp:

Image

Image

Jeg antok at Circle K-hengeren var i orden – det var den ikke. Det ble bergningsbil over halve veien på Circle Ks regning.

Image

Legg merke til vinsjhull foran. Der må det gjøres noe. Enten skaffe vinsj eller tette igjen.

Image

Fra sånn...

Image

til sånn... eller no?

Image

Her må det gjøres noe...

Image

Image

Lekkasje:

Image

Image

Image


Foreløpig framgang:

Jeg har fått tak i sorte 16” stålfelger fra reservehjul på Mercedes Benz W210. Disse felgene er nå utstyrt med 205/65-vinterdekkk. Det ser sånn passe tøft ut. Holder foreløpig.

Image
Image
(lyset forandret seg, så lakken ser annerledes ut ...)

Stay tuned! Jeg har masse spørsmål ... alt fra mekanisk til ombygging, valg av koketopp (er gass farlig?) og lignende :)
Last edited by chills on 25 Apr 2018, 22:14, edited 3 times in total.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by Needforspace »

Blir bra dette, fin farge..
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by OddN »

Se der ja... Slett ikke det verste utgangspunktet jeg har sett. Litt arbeid med kanalen og skjøterusten på venstresiden, men ellers rett og fin i sidene. Krysser fingrene for at rusten over fremre jekkfeste ikke er for ille da :-)

Og så helt "blankt lerret" innvendig... klar for egne ideer. R&R baksete er aldri feil. Mye skapplass likeså. Selv er jeg stor fan av fullbredde baksete, som feks i Multivan. 160 cm bred dobbeltseng er perfekt, men går selvsagt på bekostning av skapplassen. Vurderer du kokemuligheter inni bilen tar det jo litt plass det og.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by Italjohn »

Gleder meg til å følge prosjektet ditt :)
chills
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2017, 23:27
Car: T3 1991 Syncro
Location: Oslo/Hedmark

Camperplanene

Post by chills »

Hyggelige tilbakemeldinger!

Det er nok av mekanisk, rust og annet som må fikses før jeg begynner med ombygging – men her er noen av de grove planene:

Jeg har lyst til å få et personlig preg på innredningen, men skal inspirere meg av Westfalia, andre leverandører og andre folks prosjekter.

R&R-baksete eller tilsvarende skal jeg ha. I tillegg er det viktig med et ordentlig bord som jeg både kan spise og har muligheten til jobbe på. Spørsmålet er om jeg virkelig trenger full kjøkkeninnredning med vann, kok, kjøleskap osv. Men jeg er litt gira på å bare kjøre på. Det er jo litt gøy å ta det helt ut!

Her er hele "ønskelisten":
* R&R-baksete eller tilsvarende. Så vidt jeg kan skjønne kan det bli litt trøbbel med å få dette godkjent, ettersom det ikke er så enkelt å bruke de originale festepunktene? Er det noen som har fått til det? Bilen er for øvrig registrert som personbil med seks seter.
* Bord til mat, men også arbeid og laptop.
* Kjøkkenbenk med vann, kum og nedfellbar koketopp/rødspritbrenner. Jeg er litt gira på å unngå å bruke gass. Derfor vurderer jeg nedfellbar rødspritbrenner med egen liten tank.
* Vanntanker enten i benken, eller kanskje under bilen for å spare plass. Noen med erfaring på dette?
* Enkelt kjøleskap/fryseboks. Noen med tanker om dette? Et lite kjøleskap tømmer vel batteriet rimelig raskt?
* Oppbevaring/plass til veldig enkelt kjøkkenutstyr, klær, kamerautstyr, laptop og duppeditter.
* Aux batteri, sikringsboks og lader. Håper å få plassert det meste av dette under setet, eller i nærheten av det.
* USB-uttak, lys og litt sånn småtteri.
* Takstativ

Ellers kan jeg vel legge ved noen enkle skisser på hva jeg ser for meg. Den første er jo veldig Westfalia-inspirert, mens den andre er inspirert av en bil jeg var innom i helga. Den skal være norskbygd. Muligens Rico? Dog litt vel trang.

Image

Image
Last edited by chills on 25 Apr 2018, 22:14, edited 1 time in total.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by OddN »

Den andre ser veldig ut som Rico ja. Litt upraktisk med så smal passasje mellom forsetene.

Når det gjelder godkjenning av seter er det jo en fordel at bilen allerede er personbil. Da trenger du egentlig ikke å dra innom trafikkstasjonen for å godkjenne de nye setene... Men det kan hende at en overivrig eu kontrollør kan finne på å etterspørre de manglende setene da.
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by Tur-Bo »

Min bil, som er en Doka, blir brukt til camping for to pers, jeg liker å ha utstyr som ikke er fastmontert, løse enheter som festes med ett eller annet. Det er kjekt å kunne stå ute med matlaging, særlig hvis du liker bacon :wink: eller nystekt fisk. Den største fordelen med det er at du kan benytte bilens volum til andre ting når du ikke er på tur.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
chills
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2017, 23:27
Car: T3 1991 Syncro
Location: Oslo/Hedmark

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by chills »

Hvor skal denne sitte?

Image
Last edited by chills on 25 Apr 2018, 22:15, edited 1 time in total.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by Needforspace »

Ned mellom luftfilteret og toppdekselet på innsugsmanifolden finner du nok en liten slangenippel.
Om du har kjørt med denne løs bør du merke forskjell.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by ducce999s »

Styrer LDA som gir ekstra fuel pådrag når turbon arbeider

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by Italjohn »

Min hadde en defekt LDA. Løs slange vil gi samme effekt.
Se video:

https://www.youtube.com/watch?v=i3jtM60Eyxo
chills
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2017, 23:27
Car: T3 1991 Syncro
Location: Oslo/Hedmark

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by chills »

Takk!

Det hjalp å få den slangen på plass, ja. Dette var jo noe helt annet!
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by Tur-Bo »

Når du lærer deg å kjøre jx en så er den faktisk ikke så verst, den vil gjerne ha mer turtall en man tror og gire ned før man tror, Det er med tungt lass og i bakker de får varmeproblemer og sliter.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
chills
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2017, 23:27
Car: T3 1991 Syncro
Location: Oslo/Hedmark

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by chills »

Nå har jeg fått ordnet følgende med hjelp fra verksted:
* Reparert giroverføringen, skiftet foringer osv. Nå går den perfekt inn i revers.
* Skiftet hjulsylinder og bremsepumper bak. Og luftet bremsene.
* Skiftet returslanger til dyser
* Skiftet hengerkontakt og fikset lys foran og bak.
* Temp. måler og dieselmåler fikset. Det var bare en sikring!

Nå mangler kun støtfanger bak, varseltrekant og gul vest for å få bilen EU-godkjent!

Men det er fortsatt andre mekaniske issues som må fikses:
* Jeg mangler reima til servostyringen.
* Det lekker olje fra oljefilteret og drivaksling.
* Bytte mansjetter.
* Beskyttelsesplate under.

Videre skal jeg tette de små hullene i taket (det er laget små hull til hevetak allerede, men de er bare tettet med sølvteip) på en kjapp måte (skal ha på pop-up-tak senere). Pluss at jeg ta den verste rusten. Spesielt den ene siden er litt utsatt.
chills
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2017, 23:27
Car: T3 1991 Syncro
Location: Oslo/Hedmark

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by chills »

Jeg er i ferd med å sette inn rock'n'roll-baksete (type hinges - ca. sånne som på JK). Jeg vil helst unngå å skru disse inn i dieseltanken (som sitter under skråveggen hvor de skal festes). Noen tips og forslag her? Noen som har peiling på hvor mye jeg har å gå på?

Hva er disse to slangene (se bilde), som ender ut i ingenting, til? Jeg har en følelse av at de skulle vært koblet på kjølesystemet...?

Image

Image

Image
Last edited by chills on 25 Apr 2018, 22:15, edited 1 time in total.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by OddN »

chills wrote:Jeg er i ferd med å sette inn rock'n'roll-baksete (type hinges - ca. sånne som på JK). Jeg vil helst unngå å skru disse inn i dieseltanken (som sitter under skråveggen hvor de skal festes). Noen tips og forslag her? Noen som har peiling på hvor mye jeg har å gå på?
Har igrunn bare erfaring med fullbredde baksete i syncro. Og de festene er godt utenfor tanken, så ingen fare der.

Men med tosetersbenk ala westfalia havner ene festet under tanken og jeg regner med du må lage en festeplate med gjenger som du lirker inn i mellom torpedovegg og tank. Og når du borer bør du absolutt ha stopper på borren for det er ikke mange cm i mellom.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by ducce999s »

Slangene er luftnings slanger til klutsjen

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
chills
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2017, 23:27
Car: T3 1991 Syncro
Location: Oslo/Hedmark

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by chills »

Jeg får ikke av sperren bak. Sperren er på uansett om knappen er inne eller ute. Noen som har forslag til hva jeg bør prøve? Takk
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by Tur-Bo »

Vanlig problem. Prøv å få smørt akselen som går fra vacumklokka og inn i diffen med wd40. Er du heldig løsner den. Ellers må klokka av og du må prøve å bevege på akselen. Den har rusta fast.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by ducce999s »

Og ikke kjør med sperra på, på asfalt eller hardt underlag

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
chills
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2017, 23:27
Car: T3 1991 Syncro
Location: Oslo/Hedmark

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by chills »

Litt overtenning i dag gitt.. "Ventilen" på vakumklokka som går inn i akslingen knakk. Og akslingen sitter bomfast.

Noen forslag til hvor jeg bør lete etter ny vakumklokke?
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: T3 Syncro 91 - Soon To Be Camper

Post by OddN »

chills wrote:Litt overtenning i dag gitt.. "Ventilen" på vakumklokka som går inn i akslingen knakk. Og akslingen sitter bomfast.

Noen forslag til hvor jeg bør lete etter ny vakumklokke?
Aktuatoren til sperra? Det er samme del som sentrallåsen til Mercedes 123 blant annet. Men Brickwerks og andre delebutikker har nytt.
Post Reply