1986 Westfalia Club Joker highroof

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Bjørnar
-
-
Posts: 656
Joined: 06 Dec 2003, 22:12
Car: Div type 2
Location: Byåsen Trondheim

1986 Westfalia Club Joker highroof

Post by Bjørnar »

Tenkte jeg kunne starte en prosjekttråd her inne, fremfor å starte nye tråder etterhvert som spørsmålene dukker opp. Kommer nok ikke til å bli oppdateringer så ofte, men noe skal jeg få til. Bussen det er snakk om ble kjøpt i fjor høst, en 88 joker med fast høytak. Tidligere så syntes jeg at de var/er mindre pene, noe som jeg muligens kan si meg enig i fortsatt, men med de rette grepene så er det jo fult mulig å få de litt mindre uheldige med utseende...
Bussen har stått lagret ute i vinter, da den ikke kommer inn i noen garasje jeg har tilgang til. Den er temmelig komplett og forholdsvis pen innvendig, bortsett fra noen små muggflekker og endel av disse plastlistene på innredninga som har krympet i lengderetning og et setetrekk på sittepute på sjåførsete som er revnet. 2,1 med 5 trinns kasse. Det "beste" med den er at den sannsynligvis har bare 74k på telleren. Sjekket opp dette opp imot vegvesenet og det kan se ut som om det stemmer. Kommer til å bruke denne tråden for å få hjelp/svar på det som evt. dukker opp.
Last edited by Bjørnar on 26 Aug 2017, 15:12, edited 1 time in total.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by Needforspace »

Enig i at de ikke er så pene alltid, men noe kan jo gjøres og bruksfordeler er jo viktige også. Å kunne stå oppreist ved kjøkkenet også ved korte stopp er veldig greit. Å ikke ha teltduk som må tørkes og passes på ved å lukking og fordelene ved vind og kalde forhold betyr en del. Det er nok mest et spørsmål om smak og behag.
Jeg bruker også tråden min til huskeliste og samling av forslag og løsninger.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Diabloto
-
-
Posts: 275
Joined: 20 Jun 2006, 17:45
Location: Hallingdal

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by Diabloto »

Jeg er innimellom på campingtur med 4 "voksne" i min høytak. Da forvares alt av soveposer, dun jakker, uttertøy og puter etc i høytaket. Jeg kunne ikke sett for meg å reist rundt med så mange i pop top camper. Har en skiboks på toppen av det hele. T3 westfalia svelger mye bagasje!
Gulsviking med All-dilla!
Bjørnar
-
-
Posts: 656
Joined: 06 Dec 2003, 22:12
Car: Div type 2
Location: Byåsen Trondheim

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by Bjørnar »

Da har det skjedd litt, for å gjøre en ikke veldig lang historie litt kortere... Den Westfalia camperen som jeg opprinnelig var på jakt etter, ble plutselig min for ca 1 mnd. siden. Det er en 1986 club joker highroof som er bronze beige metallic.
Dvs at denne tråden vil omhandle den nye westyen, den andre 88 mod. vil sannsynligvis komme for salg etterhvert.

Tidligere eier opplyste at det var en buzzelyd fra dashbordet av og til. Dette hadde han fått et verksted til å sjekke ut tidligere. De har byttet ut begge oljetrykksbryterne og målt oljetrykket og funnet dette i orden. Likevel kommer buzzern på i tide og utide. Noen her som vet hvordan dette er ment å fungere?
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by OddN »

Bjørnar wrote:Da har det skjedd litt, for å gjøre en ikke veldig lang historie litt kortere... Den Westfalia camperen som jeg opprinnelig var på jakt etter, ble plutselig min for ca 1 mnd. siden. Det er en 1986 club joker highroof som er bronze beige metallic.
Dvs at denne tråden vil omhandle den nye westyen, den andre 88 mod. vil sannsynligvis komme for salg etterhvert.

Tidligere eier opplyste at det var en buzzelyd fra dashbordet av og til. Dette hadde han fått et verksted til å sjekke ut tidligere. De har byttet ut begge oljetrykksbryterne og målt oljetrykket og funnet dette i orden. Likevel kommer buzzern på i tide og utide. Noen her som vet hvordan dette er ment å fungere?
Det er to oljetrykksbrytere som du ganske riktig forteller. Og styringen av disse gjøres av et lite printkort inni speedometeret. På dette sitter også summeren, også kalt "the buzzer of doom"...

Under ca 2000 omdreininger er det lavtrykksbryteren som er i funksjon, og da tenner oljelampa om trykket kommer under ca 0,9 bar. Over ca 2000 omdreininger overtar høytrykksbryteren og denne aktiverer både lampe og summer dersom oljetrykket kommer under 1,4 bar. (tok disse verdiene etter husken, så ta de med en klype salt)

Så om du har summing rundt 2000 rpm og begge oljetrykksbryterne er byttet ut med nye med korrekte verdier, er det nok motoren som har i laveste laget oljetrykk, prøv å få det målt med en mekanisk oljetrykksmåler.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by ducce999s »

Har laget en tråd om BOD på trips og triks.
Ta også en sjekk på kontaktene til kablene til følerne og mål også kablene fra.føler.fram. Til instrumenthus kontakten. Et brudd eller dårlig jord vil også kunne årsake signal.

Men hvor er bildet på den nye kjærligheten :-)

Sent fra min C6903 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Bjørnar
-
-
Posts: 656
Joined: 06 Dec 2003, 22:12
Car: Div type 2
Location: Byåsen Trondheim

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by Bjørnar »

Suverent gutta! Da har jeg litt å sjekke. Må se litt på dette med bilder, var enkelt her på forumet i gamle dager... :shock:
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by ducce999s »

Bruker tapatalk på telefon og postimage.org via pc for å legge inn bilder

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Bjørnar
-
-
Posts: 656
Joined: 06 Dec 2003, 22:12
Car: Div type 2
Location: Byåsen Trondheim

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by Bjørnar »

Akkurat kommet hjem fra første tur med Brunosten, kjørte E6 fra Tr.heim ned til Sel. Tok av E6 og fulgte fylkesveg (?) 15 forbi Vågå og Lom videre opp til Langvatnet hvor vi skulle ta av ned til Geiranger. Det ble det ikke noe av, når vi kom opp til Langvatnet var vei 63 ned til Geiranger stengt pga. snø. Dette til tross for at det dagen før stod i media at trollstigen var åpnet for sesongen. Ringte til vegtrafikksentralen og fikk høre at vegen ble tidligst åpnet i starten av juni. Trollstigen var åpnet den, men bare opp til "toppen" og ikke videre bort til Langvatnet. Kjørte ned til Stryn og campet der. Dagen etter kjørte vi inn til Hellesylt og ventet en liten evighet på ferga som tok oss inn til Geiranger. Kjørte opp ørnevegen fra Geiranger, det var der det eneste tegnet til trøbbel på turen var. Idet det var ca 100m opp til utkikkspunktet begynnte templampa å blinke. Stoppet og nøt utsikten i 15 min før vi fortsatte turen opp til Molde. Overnattet der, før vi kjørte hjem til Tr.heim i dag. 84 mil uten problemer, hvis vi ser bort fra en lett nervøs oljelampe som blinker litt av og til. :D 2 voksne og 3 barn blir trangt i buss, men det gikk helt fint. Ligger noen bilder fra turen på Instagram, #brunosten

Mvh Bjørnar
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by Italjohn »

Skulle ha sagt ifra når du var i Molde, så kunne vi ha tatt en kaffe
Bjørnar
-
-
Posts: 656
Joined: 06 Dec 2003, 22:12
Car: Div type 2
Location: Byåsen Trondheim

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by Bjørnar »

Ser på flere westfalia høytakcampere at det kommer inn fukt/vann på begge hjørner bak oppe ved skapet som henger oppunder taket baki. Det gjør det på mine også. Er det noen som vet hvor det kommer inn og/eller hvor vannet evt. ikke kommer ut?
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by OddN »

Tja, en start er vel å sjekke de to kabelgjennomføringene til bakluka, evt blindpluggene hvis du ikke har kabler der...

Har du dobbeltvinduer har du jo hverken visker eller varmetråder, men har du sentrallås har du i allefall den ene gjennomføringen.
Bjørnar
-
-
Posts: 656
Joined: 06 Dec 2003, 22:12
Car: Div type 2
Location: Byåsen Trondheim

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by Bjørnar »

OddN wrote:Tja, en start er vel å sjekke de to kabelgjennomføringene til bakluka, evt blindpluggene hvis du ikke har kabler der...

Har du dobbeltvinduer har du jo hverken visker eller varmetråder, men har du sentrallås har du i allefall den ene gjennomføringen.
Har isolervinduer så ingen kabelgjennomføringer. Blindpluggene er på plass og i tilsynelatende god stand. Kan kanskje se ut som om det er i skjøten mellom to stålplater i overgang mellom tak og D stolpe at problemet er. Tror heller ikke at det er kondens fra innsiden av høytaket da det ikke har vært typisk kondenstemp i tr.lag i det siste.
Bjørnar
-
-
Posts: 656
Joined: 06 Dec 2003, 22:12
Car: Div type 2
Location: Byåsen Trondheim

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by Bjørnar »

Skal bytte bensinslanger, filter og pumpe før ferieturen til Danmark. Noen som vet hvilke dimensjoner det er på slangene på en 2,1 fra tank og hele veien ut til dysegalleriet? Og evt. hvor mye av hver dim jeg trenger.

Edit: stemmer det at det er 12mm mellom tank og pumpe og 8mm på resten?
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by ducce999s »

7,5 er den korrekte 8 er anelsen for stor

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Bjørnar
-
-
Posts: 656
Joined: 06 Dec 2003, 22:12
Car: Div type 2
Location: Byåsen Trondheim

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by Bjørnar »

Da er vi hjemme igjen etter årets ferietur til Danmark. Ca 230 mil uten et eneste feilslag. Eneste utfordringen, som jeg var klar over før vi dro er at det er en bensinlekkasje fra toppen av tanken. Sannsynligvis fra utluftingen. Dvs at jeg fyller bare 3/4 full tank for å unngå søl til det er utbedret. Etter at jeg kjøpte denne bussen tok jeg en liten sjekk på motoren, pga litt nykking ved overgangen fra "null" gass til "litt" gass, typisk rolig kjøring i 1ste gir. Har funnet ut at kontakten på spjeldhuset for stengt spjeld ikke fungerer. Har prøvd å justere bryteren i begge retninger uten at jeg hører det samme kneppet som på fullt åpent spjeld. Har mistanke om at dette gjør at det er et urimelig høyt forbruk. Har ikke fått målt nøyaktig siden jeg ikke får fylt full tank, men syns wbx' var temmelig tørst. Tomgang er fin og veldig fin gange på motoren. Har ikke fått målt co.
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by subwoofer »

Tanken din har rustet igjennom, det er neppe luftinga. Kjent problem...
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by ducce999s »

Enklast å justere bryteren ved å ta av spjeldet

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by Italjohn »

Bilder jeg fant under #brunosten

Image
Image
Image
Image
Bjørnar
-
-
Posts: 656
Joined: 06 Dec 2003, 22:12
Car: Div type 2
Location: Byåsen Trondheim

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by Bjørnar »

Ja der har vi Brunosten, øverste bilde er fra første turen vi hadde ned til Stryn/Geiranger/Møre. Neste er fra når jeg hentet den hjem og gikk over bremser og div med yngstemann. De to nederste bildene er fra ferieturen til Danmark.
Alf Torp
-
-
Posts: 1151
Joined: 06 Mar 2009, 13:50
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60
Location: Skaun, Sør-Trøndelag
Contact:

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by Alf Torp »

Fin bil!
Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
narle
-
-
Posts: 3207
Joined: 17 Nov 2004, 21:20
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Location: Raufoss,Oppland

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by narle »

Samme farge og bil som min,min er 86 mod. og diesel.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Bjørnar
-
-
Posts: 656
Joined: 06 Dec 2003, 22:12
Car: Div type 2
Location: Byåsen Trondheim

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by Bjørnar »

narle wrote:Samme farge og bil som min,min er 86 mod. og diesel.
Er ikke din "Merian brun" Narle? Min er bronze beige metalic, ellers så ser de veldig like ut ja. Så bilde av din fra når du lånte en garasje for å utbedre en diesellekk. Min er fireløpig bensin, men har en afn som skal inn.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by OddN »

Bronsebeige er fin farge :-)

Og denne har vel den ensfargede lysebrun/beige velourinnredningen som var en "one year only" for Club Joker, altså kun for 86.
Bjørnar
-
-
Posts: 656
Joined: 06 Dec 2003, 22:12
Car: Div type 2
Location: Byåsen Trondheim

Re: 1988 Westfalia Joker highroof

Post by Bjørnar »

OddN wrote:Bronsebeige er fin farge :-)

Og denne har vel den ensfargede lysebrun/beige velourinnredningen som var en "one year only" for Club Joker, altså kun for 86.
Ja stemmer nok det. Mener å ha sett at GL innredningen er lik? Ihvertfall dørtrekkene og padding på dashbord.
Post Reply