Den store isolasjonstråden!

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Post Reply
glx-rider
Posts: 16
Joined: 26 Jun 2016, 23:19
Car: 96 2,4D
Phone: 92690795
Location: Oslo

Den store isolasjonstråden!

Post by glx-rider »

Etter lang tid med saumfaring av diverse sider på nett så tror jeg at jeg har funnet det universelle spørsmålet som det ikke finnes et enkelt svar på:

- Hva er den beste måten å varmeisolere en bil/varebil/camper på?

Jo flere tråder man finner jo flere løsninger blir man foreslått, ofte så går de også helt i mot hverandre slik at man vet enda mindre enn når man begynte.

Det jeg da håper her er at alle som har gjort det/eller har ideer om det kan skrive om sine erfaringer og hvordan de gikk frem!
Forhåpentligvis vil dette gi svar til noen som lurer på det samme som vi alle har grublet mye over og dermed inneholde nok info til å bli verdens beste "isolasjonstråd" (på norsk selvsagt ;) )

Selv tenker jeg å gå i gang og isolere min bil om kort tid, og etter å ha vært innom forum som omhandler ørken i Usa, regnvær i England eller stålkulde i Norge kommet frem til følgende forslag:

Utgangspunkt er at det kommer en kledd plate og dekker alt av isolasjon over:

1 - Low E isolasjon rett på karosseriet , ikke noe etter igjen før kledning er på. - link: http://low-e.no/?page_id=94



+ Tiltrekker/samler ikke fukt
+ Enkelt å installere
+ Gir også lydisolering

- Dyrt
- Usikker på hvor mye den faktisk isolerer

2 - Isolasjonsmatter fra biltema limt rett på karosseri, så rett på med kledning
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... 000017199/

+ Billig
+ Bør isolere godt
+ Hjelper på lyd også

- Samler fukt som f...?
- Veldig varierende erfaringer rundt. Noen elsker, andre har aldri forsøkt verre.

3 - Samme materiale som 1, men med glava/rockwool bak dette før kledning


+ bør gi super isolasjon på lyd og varme

- dyrt
- Rustfelle nummer 1?



Jeg håper dere her kan komme med gode innspill og anbefalinger til hva som bør gjøres. Kanskje vi sammen faktisk for første gang i forumhistorie kan enes om hva som er best! ;) :D
Edorf
Posts: 14
Joined: 28 Oct 2017, 15:38
Car: T5 caravelle

Re: Den store isolasjonstråden!

Post by Edorf »

Er på utkikk etter det samme for min T5 Transporter.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... s=70649886

Har sendt en mail til de som forhandler Low-e med noen spørsmål, men ikke fått svar enda.

dette skrev jeg:


Hei
jeg fant annonsen deres på finn.no, og vart nysgjerrig, da jeg har begynt med å lage meg liten bodel i min wv transporter, jeg ønsker å isolere og støydempe denne, så ut i fra annonsen deres så må dette være ett perfekt produkt (low-e isolasjon), har noen spørsmål som jeg håper dere har svar på før jeg bestiller:

-Er det en limside som jeg kan lime på karosseriet, evt. ett lim som dere anbefale at skal sitte på karosseriet ?

-Går det å lakkere over produktet, å det vil alikavel ha samme effekten ?

-Jeg vet det er noen som har prøvd div. andre produkter som deres, men da har det gjerne blitt rust rundt/under på grunn av kondensen det da har blitt etter temperaturene her i norge, er dette noe dere kan garantere ikke skjer om jeg kjøper deres produkt ?

Håper virkelig at dere har løsningen jeg har sett etter, ikke enkelt å finne den rette løsningen, tenker spesielt på rust for min del.
Post Reply