T5 (pre-facelift) 2.5 TDi bytte Vannpumpe

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Post Reply
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

T5 (pre-facelift) 2.5 TDi bytte Vannpumpe

Post by silenhag »

(Sist oppdatert 30.09.2019)

Image



Gjeldende 2,5 TDi fra 2004-2009 (motorkode AXD/AXE, BNZ/BPC)

Skifteintervall på vannpumpe: Vw har ikke noe fast intervall på denne.
Estimert tid for en hobbymekaniker: 3-5 timer hvis du gjort det før. Trolig 6+ timer om det er første gang.
Vanskelighetsgrad: 3 av 5 pils.
Verktøy: Bl.a. 12-kant XZN-bits M-10 lang type 75 mm (vannpumpe sitter dypt). Jeg har brukt bitsset fra Biltema (Art.nr. 71-514) mange ganger til denne bil.
24 mm pipe til mutter som holder tannhjulet på vannpumpe.
Dersom bilen har DPF (dieselpartikkelfilter) trenger du å kappe en umbraco (6, 7 eller 8 mm?) hvis du vil unngå å demontere DPF.
Spesialverktøy til å trekke vannpumpe ut av motorblokka (se linker), koster fra 3-400 til over 2000kr.
https://www.vidaxl.no/e/8718475873686/v ... tdi-diesel
https://www.esska-no.com/esska_no_s/Van ... 20230.html
…Eller søk på Ebay «Water pump tool Vw t5»
Ellers diverse standardverktøy, faste nøkler opp til 22 mm, sperrhåndtak, piper, umbraco osv.

Kostnad: 6688 kr for å bytte vannpumpe hos Møller 28. august 2017. Kun vannpumpe fra Møller skal angivelig (?) koste 2900 kr. Kjøpt fra annet sted varierer det fra 600-2000 kr (premium fra ca 1000-2000kr). Videre trenger du ny kjølevæske (dersom ikke nylig bytt og du planlegger å gjenbruke nåværende), ca 6 liter ferdig blandet (hele systemet er noe mer, men du får ikke tømt alt). Kjølevæskekonsentrat fra Møller koster 240 kr for 1,5 L og du trenger da 2 flasker (blandes 50/50). Ny olje, filter og bunnplugg hvis du tenkt bytte det.


Her er video (ikke laget av meg):
https://youtu.be/om1wGKKyBqA


Bakgrunn: Vw har ikke noe bytteintervall på vannpumpe. Likevel ser vi havarerte vannpumper hele tiden. Kan hende at ingeniører tenkte seg at den skulle holde hele bilens levetid, men den gjør åpenbart ikke det.

Vannpumpe i denne motor er en svak punkt som kan havarere sakte i det tyste (eller plutselig) med fatalt resultat for motor. Dette fordi at evt vannlekkasje oftest ender opp i motoroljen. Og som vi alle vet er god motorolje helt essensielt for effektiv smøring av alle komponenter. Dårlig smøring kan ødelegge en motor, kamaksel, turbo osv på et par sekunder.

Vannpumpe kan lekke vann på en eller to steder, over gummitetning mot motorblokka, eller gjennom akslingen som går ut til registertannhjul. På tidlige modeller (2004-2006) finnes sladrehull med slange som skal varsle ved lekkasje, men denne har vist seg fungere svært dårlig da det fort bygger seg opp sort gørr som effektivt tetter sladrehull. Det er sannsynligvis derfor som det på senere modeller (2007-2009) ikke er noen sladreslange.

På grunn av ovennevnte mener entusiaster og folk som er godt kjent med aktuell motor, at det er fornuftig å bytte vannpumpe før den begynner å lekke. Alternativt må man peile olje og sjekke kjølevannivået ukentlig (bør uansett gjøres). Men når man tilslutt oppdager lekkasje kan det være for sent, eller så er motoren utsatt for unødvendig slitasje som forkorter levetiden.

Da dette er en kritisk komponent anbefales anerkjent merke, ikke nødvendigvis vw-original men man bør unngå budsjettklasse da det erfaringsmessig er meget varierende kvalitet. Bytteintervall som foreslås er hver 80 kkm, men noen entusiaster velger så tett som 60 kkm, mens noen går for 100 kkm. Man bør samtidig også skifte kjølevæske, og gjerne motorolje (helt nødvendig dersom det er vann i oljen).

Annet: Kjølesystem er et lukket system og nivået i reservoaret skal holde seg stabilt. Dersom kjølevannivået synker betyr det at man har lekkasje et sted. Vanligste stedet er via vannpumpe, og inn i motoroljen. Man bør derfor jevnlig kontrollere nivået i reservoaret, peile oljen (både kall og varm motor) og sjekke etter vann-olje-emulsjon på undersiden av oljelokk. Har det kommet vann i oljen vil hovedparten legge seg i bunnen av bunnpannen (kald motor), mens noe av vannet vil danne emulsjon med oljen og gjøre den grå/melkeaktig/majones. Løsner man bunnpluggen på kald motor vil det først komme kjølevæske, og til sist motorolje. Denne vann-olje-emulsjon kan være vanskelig å bli av med. Noen velger til og med å bytte olje to ganger rett etter hverandre for å skylle motor ren.


Kort beskrivelse:
- Manuell kasse, sett den i 4 gir. Er det automat lås av veivaksel med spesial verktøy (eller bruk muttertrekker når du senere skal løsne 24 mm mutter på tannhjulet).
- Løsne peilepinne oppe (ikke nede)
- Tøm ut kjølevannet via tempsensoren på radiator samt bak vannpumpehus på motorblokk
- Heng tanken for kjølevann til siden
- Ta av deksel/lokk foran vannpumpa, tre 13 mm bolter.
- Sett stokk mellom bremsepedal og førersete
- Løsne tannhjulet på vannpumpe med 24 mm pipe
- Trekk av tannhjulet med spesialverktøy
- Løsne festeskruer x 2 til vannpumpa
- Trekk ut vannpumpa med spesialverktøy og vask reint inni vannpumpehus
- Fukt tetninger på ny vannpumpe med kjølevann og sett inn pumpe med nye festeskruer, 20 Nm + 90 grader
- Sett tilbake tannhjulet og stram 24 mm mutter til 84 Nm
- Sett tilbake deksel/lokk over vannpumpe og fyll kjølevann.


Utfyllende beskrivelse: Dette er en jobb som er totalt ukomplisert med motoren ute av bilen. Dessverre er det sjelden man har motoren ute. Forbered deg på mye frustrasjon og blodige armer da hovedutfordringen med denne jobb er at nesten alt gjøres i blinde ved å føle seg frem. Er det første gang kan godt lys og et par speil i forskjellig størrelser underlette.

Start med å løsne peilepinne oppe (ikke nede), sitter med en bolt umbraco. Dette gjøres for å ved behov kunne bevege peilepinne til siden ved behov. En del steder beskriver at man skal fjerne peilepinne helt, men det vil ikke jeg anbefale da den er vanskelig å få på plass igjen. Tøm ut alt kjølevann. Dette gjøres enklest ved å nappe ut tempsensor i nedre venstre hjørne (i bilens kjøreretning) av radiator. Sjekk at o-ringen sitter kvar i hullet før du setter tilbake sensoren. Reservoar til kjølevæske henges til siden for bedre adkomst.

For å tømme motorblokka på kjølevann så løsner man en plugg (umbraco) som sitter bak vannpumpehus, mot torpedvegg, her må du føle deg frem. Rett ved siden av denne tappeplugg sitter en 22 mm bolt med sladreslang dersom pre 2006 og uten sladreslange dersom post 2006. Denne må bort kun dersom den blokkerer tappeplugg (sladreslange henger ut over tappeplugg). Har du DPF (dieselpartikkelfilter) så får du kappe en umbraco for at det skal være mulig å få den inn til tappeplugg som delvis blokkeres av DPF. Aktuelle bolter er jævlig tungvinte å demontere og man må stå på noe for å nå boltene, eller henge med beina i været :) Like vanskelig under ifra. Det er mulig å la disse bolter være, men kjølevann vil da fosse ut når man trekker vannpumpe ut av motorblokka og gå rett i motoroljen via registeret. Skal man uansett bytte olje så kanskje det er akseptabelt, men selv unngår jeg det om jeg kan.

Så løsner man lokket til vannpumpe som sitter med tre 13 mm bolter. Innafor lokket finner du tannhjulet som sitter med 24 mm mutter på vannpumpe. Er det manuell girkasse så går det helt fint å ha den i 4. gir og evt noe/noen som trykker på bremsen. Så er det bare å løsne denne mutter. Den sitter hardt og det er trangt. Pass på at få pipen helt på mutteren. Jeg har vært nødt til å ha en brytspak i spenn mot sperrhåndtak/pipe (ikke rom til latmannsarm) for å presse pipen på 24 mm mutter, slik at mutteren ikke blir ødelagt.

Hvis automatgirkasse må man enten låse av registeret på høyre side av motor (se bilde), eller bruke muttertrekker for å demontere aktuell 24 mm mutter (Takk Rune Olav Hoseth for tips). Det å låse av registeret er helt nødvendig dersom du kun har håndverktøy, litt ekstraarbeid og det er trangt. Jeg har brukt en selvlåsende sveisetang for å gripe tak i flensen på lokket (end cap) og så fjernet lokket. Rett innafor monteres spesialverktøy for å låse veivaksel.

Bruk deretter egnet verktøy til å trekke tannhjul av den konede akseltappen på vannpumpe.
Deretter løsner man de to boltene (12-kant XZN M10) bak tannhjulet som holder vannpumpe. Så bruker man spesialverktøy til å trekke vannpumpe ut av motorblokk.

Rengjør godt i hullet og sjekk at deler av impelleren ikke ligger der inne. Den nye vannpumpen kan ha de to pakningene allerede montert, men noen produsent har det ikke. Da må du selv montere de to pakningene forsiktig uten å skade de. Pass på at det er forskjellig diameter på de to pakningene. Smør de med litt kjølevann respektive motorolje, avhengig hvilken side de monteres på. Noen gang har jeg smurt de med siliconfett i stedet.

Press vannpumpe med håndmakt inn i hullet i motorblokka. Siste biten kommer med hjelp av de to skruene (12-kant XZN M10). Her hjelper det veldig mye om man har to stk små sperrhåndtak slik at man kan ha de på plass (12-kant XZN M10) hele tiden, da det er fryktelig tungvint å flytte mellom de to skruene i blinde. Med to sperrhåndtak kan man enkelt presse pumpen inn i hullet jevnt.

Jeg har aldri klart å få ned moment nøkkel der nede, så man blir nødt til å dra riktig moment etter skjønn. Resten sier seg selv, alt monteres sammen i omvendt rekkefølge. Fyll kjølevann og pump litt på slanger. Systemet er selvluftende og du får vanligvis etterfylle ett par ganger etter at du varmkjørt motoren. Glem ikke at notere arbeidet i servicebok.


Image



Image




Image


Sladrehull/slange bak vannpumpehus. Denne bør stakes opp slik at funksjonen gjenopprettes. Observere at ikke alle biler har denne sladreslange. En del biler har bara en tett plugg/bolt her.
Image
Image








Image



Blå pil viser hvor vannpumpe sitter på motorn.
Grønn pil viser sladrehull/slange (men på denne bilden er det kun en plugg)
Gul pil viser tappe-plug kjølevann från motorblokk.
Image




Hvis automatgirkasse må man enten låse av registeret på høyre side av motor (se rød pil, Endcap), eller bruke muttertrekker for å demontere aktuell 24 mm mutter (Takk Rune Olav Hoseth for tips).

Image




_______________________________________________
Last edited by silenhag on 30 Sep 2019, 16:40, edited 26 times in total.
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: T5 (pre-facelift) bytte Vannpumpe

Post by Der Postmeister »

Bunnpluggen er nødvendig å skifte pga stor fare for skjæring av gjengeparti i bunnpanna. Dette er viktig.
Motorolje skiftes og pga vannet som lekker ned i den så fort pumpa er ute eller du har hatt lekkasje på den. Det siste kan du ikke se, så bytt uansett. Derfor anbefaler jeg og alltid skifte av vannpumpe i sammenheng med service. Og jeg vil på det sterkeste anbefale skifte på jevne mellomrom. Jeg skifta hver 60k. Jeg veit det er kort, men heller det enn motor med dårlig smøring pga vann i olja. Dette tar litt tid å oppdage. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: T5 (pre-facelift) bytte Vannpumpe

Post by silenhag »

Aha, ja jeg mente at oljeskift ikke er nødvendig etter vannpumpebytte, såvidt ikke kjølevann kommet inn i motoren (jeg løsnet tappeplugg bak motoren, bak vannpumpe).
Skal endre formuleringen slik at man ikke tolker feil...
Bunnplugg har jeg alltid en ny ;)
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: T5 (pre-facelift) bytte Vannpumpe

Post by Der Postmeister »

Det vil jeg påstå og anbefaler bør gjøres uansett etter pumpeskift. Dette for å være så nær 100%tom for vann i bunnpanna. Derfor og i sammenheng med service for ikke å fordyre mer enn nødvendig.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: T5 (pre-facelift) bytte Vannpumpe

Post by silenhag »

Vedrørende billig "Vannpumpefjerner" fra VidaXl
https://www.vidaxl.no/e/8718475873686/v ... tdi-diesel

Betalte 420kr inkl frakt. Det kom rett i postkassen etter en uke. Inga andre avgifter tilkom.
Riktigt dårlig kvalitet som sagt og kan ikke anbefale det. Legger likevel inn en beskrivning på de modifiseringer jeg vær nødt til å gjøre for å få det til å fungere.

Et problem jeg hadde var at det var trangt og vanskelig å se hva jeg drev med. Fikk stort sett gjøre alt kun ved å føle meg frem for å få på plass spesialverktøyet og bruke det. Når det ikke fungerte tok det lang tid før jeg skjønte hvorfor siden jeg ikke kunde se tilstrekkelig bra. Følgende bilder beskriver det hele.




Dette er hva du får. Betalte 420 kr inkl frakt. Kom rett i postkassen etter en uke, inga andre avgifter tilkom.
Image


Sånn ser det ut etter at du fjernet mutteren 24mm som holder tannhjulet på plass på vannpumpe.
Image


Her fikk jeg ta godt med fil for å gjøre det lettere å få tak i tannhjulet.
Image



Her var det mye arbeid med fil for å få disse avtrekker pinnene til å komme nok til siden å få tak i tannhjulet.
Image



Å så får man tilslutt av tannhjulet fra pumpeakselen.
Image





Denne brukes til å trekke vannpumpe ut ur vannpumpehuset. Den stemte ikke med hull-bilde på motor og jeg fikk bore opp hullet til M8 bolten for større marginer samt bruke fil i andre enden for å redusere den feilplasserte utbuktning sånn at den går inn i skrue-hullet.
Image

Image




Bor du nære Lørenskog så er du velkommen å låne min Vannpumpefjerner...
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: T5 (pre-facelift) bytte Vannpumpe

Post by silenhag »

Virker vare standard at disse lekker over minst første tetning.


Den øverste vannpumpen er samme som lengre opp i tråden.
Den nederste vannpumpen er fra kompisens bil som gått 168kkm, trolig bytt ved ca 80 kkm.

Image





Følgende vannpumpe satt i en 2005 som gått 190kkm, denne hadde lekkasje inn i motorolje:

Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: T5 (pre-facelift) bytte Vannpumpe

Post by silenhag »

Koster 6688kr for å bytte vannpumpe hos Møller 28. august 2017.
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
ait
Posts: 18
Joined: 17 Feb 2009, 23:49

Re: T5 (pre-facelift) bytte Vannpumpe

Post by ait »

Noen som har prøvd dette settet ?
https://www.esska-no.com/esska_no_s/Van ... 20230.html
Image

Mvh Alf Inge
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: T5 (pre-facelift) bytte Vannpumpe

Post by silenhag »

Jeg byttet vannpumpe på en bil med automatgir igår. Det er litt mer jobb enn på en bil med manuell gir.
Du må låse av registeret for å kunne løsne stor 24 mm mutter på vannpumpe. På manuell gir har man bare bilen i 4. gir, evt noen som tråkker på bremsen...
For å låse av registeret må du først demontere en liten plate/lokk som sitter med 5 små skruer på høyre side av motoren (i kjøreretning). Det er litt knot med dette da 3 av 5 skruer er mellom ramme og motor. I tillegg går det en kjølevannledning som må demonteres og byr på skikkelige knot. Bak plate/lokk kan du montere den runde skiven fra nødvendig verktøysett (beskrevet lengre opp) og låse av registeret.

Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: T5 (pre-facelift) 2.5 TDi bytte Vannpumpe

Post by silenhag »

Litt ytterligere informasjon til dere som skrur selv.

Dette med å låse av registeret slik at det går å løsne 24 mm mutter til tannhjul på vannpumpe.
Er det manuell girkasse har man som sagt bilen i 4. gir og evt tråkker på bremsen.
MEN er det automatgir skriver jeg i forrige innlegg at man må demontere plate/lokk som sitter med 5 skruer. Dette ER ikke nødvendig. Bare trekk ut «end cap» (se bilde) for å kunne montere de spesialverktøyet for å låse veivaksel. Kan være lurt å ha en ny «end cap» da den kan skades ved ruff demontering. Part number 070103189A.

Sen er det sånn at man fort lærer å gjøre denne jobben i blinde da man ikke ser mye ned i der. Man føler seg frem til boltene :)

Det å bytte motorolje samtidig mener jeg er helt unødvendig dersom man først tapper kjølevannet ut av tappeplugg bak motor. Det vil da ikke komme en eneste dråpe ned i registeret og ned i oljen. MEN denne tappeplugg bak motoren kan være vanskelig å løsne, spesielt på biler med dieselpartikkelfilter da det er trangt og man kanskje har store hender. Får man ikke tappet kjølevannet her vil kjølevannet fosse ut når vannpumpe trekkes ut, og da må man selvfølgelig også skifte motorolje.


Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: T5 (pre-facelift) 2.5 TDi bytte Vannpumpe

Post by silenhag »

Denne vannpumpe satt i en bil som gått 111kkm (2006). Den dumpet 3 L kjølevann inn i motoroljen.
Dette ble umiddelbart oppdaget og bilen parkert. Dette reddet motoren. Ny vannpumpe idag og oljeskift x 2 for å få bort allt vann. Allt funker fint igjen.


Image


Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: T5 (pre-facelift) 2.5 TDi bytte Vannpumpe

Post by silenhag »

Disse bilder er ikke mine, men jeg har tillatelse at legge de opp her.
Aktuell vannpumpe satt i en AXE motor som gått litt over 100kkm.



Image

Image

Image





Følgende bilde er en helt ny SKF vannpumpe fra autodeler.co.no
Den ble levert slik. Den del som løsnet fra impeller ble funnen i boksen sammen med vannpumpe. Enten transportskade eller produksjonsfeil ?

Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: T5 (pre-facelift) 2.5 TDi bytte Vannpumpe

Post by silenhag »

Jag har oppdatert det første innlegget i denne tråd.
...Revidert beskrivelsen til en forhåpentligvis bedre versjonen..
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: T5 (pre-facelift) 2.5 TDi bytte Vannpumpe

Post by silenhag »

Denne bilen hade kjølevann-lekkasje...

Image


Image


Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: T5 (pre-facelift) 2.5 TDi bytte Vannpumpe

Post by silenhag »

Jeg har reparert havarerte bilde-linker (TinyPic kan dra åt h....te) i det første (viktigste)(?) innlegget.
Si fra om noen viktig bilde mangler...
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
grumpy
Posts: 12
Joined: 13 Sep 2018, 14:58
Car: 2004 VW California (T5)
Phone: 908 71 638
Location: Tau, Rogaland

Re: T5 (pre-facelift) 2.5 TDi bytte Vannpumpe

Post by grumpy »

Kremt...
kriyou
Posts: 1
Joined: 04 Jul 2020, 11:26
Car: T5 2005 2,5 liter, 131 HK.
Phone: 99648552

Re: T5 (pre-facelift) 2.5 TDi bytte Vannpumpe

Post by kriyou »

Da er det min tur. Har dratt ut toppen allerede, så skal ta ut vannpumpa også. Ikke spør hvor lenge kona har kjørt med kjøleveskelekkasje inn i motoren..! Den går fortsatt fint da :shock:
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: T5 (pre-facelift) 2.5 TDi bytte Vannpumpe

Post by Der Postmeister »

De gjør det. Det er langtidsvirkninger etter denne lekkasjen som jeg frykter for min del.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply