LED-bar på T3: Hot or not

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

LED-bar på T3: Hot or not

Post by OddN »

Har lyst på LED-bar foran på taket, men vil jo helst at dette skal være mest mulig lovlig (Jada, det er flere nyansegrader mellom helt lovlig og helt ulovlig). Jeg vil helst slippe å bli vinket inn i kontroll på grunn av dette.

Noe ala dette:

Image


Har funnet denne linken som gir en god innføring i temaet:

https://wranglertjforum.com/threads/the ... guide.507/

Og etter å ha målt litt ser det ut som en 52" curved bar er det som passer best. Den blir da plassert oppå/i bakkant av gangstercapsen, så tett inntil denne som mulig. Håper det vil minimere vindstøy.

Men LED-bar er enda såpass nytt at det norske regelverket for ekstralys ikke helt passer. Men noen få er faktisk e-merket og definert som to lykter selv om de står i samme huset. Jeg har imidlertid ikke funnet noen såpass lange LEDbars som er godkjente.

Jeg tenker primært å bruke den til off road/greenlaning/skogsveier/fjellveier osv, og da kan den vel like gjerne kobles som arbeidslys. Da sier reglene følgende:
ARBEIDSLYS
8. Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
8.1 Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
8.2 Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
8.3 Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent.
Her er det ingen krav om e-merking eller lignende, og selv en billig LED bar fra ebay vil kunne brukes.

Begrepet "stor spredning" kan tolkes, jeg vil vel tro at en ren spotlight ikke er innenfor, men LEDs av flood-typen bør kunne gå, så en LED bar med begge deler burde kunne havne innenfor. I linken over står det også at disse billige LEd'ene ofte har større spredning enn de dyre og dermed mindre egnet som fjernlys... Desto bedre til mitt bruk.

Begrepet "reguleres i forskjellige stillinger" har vel i første omgang havnet i regelverket for å luke ut de som evt monterer en rad med kraftige 1000 metere foran på bilen, kobler disse som arbeidslys, men bruker de som regulære fjernlys. Forsåvidt ikke så langt unna det jeg tenker på, men likevel med en viktig forskjell: Jeg tenker ikke å bruke dette som et ordinært fjernlys langs landeveien. Alle LED bars jeg har sett på har braketter med justeringsskruer på sidene, og med vingmuttere på disse burde de også oppfylle kravene til justerbarhet. Eller?

Siste mulighet er selvsagt å dekke til lysene ved vanlig kjøring. Men det er jo litt tungvint...

Noen som har erfaringer fra å koble LED bar som arbeidslys? Går det igjennom en kontroll, eller er det kun tildekking som er godtatt?
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Needforspace »

Følger spent med, veldig spent.. :D :roll:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Italjohn
-
-
Posts: 956
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Italjohn »

Jeg liker de :-)
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Der Postmeister »

Tja...iflg lokal biltilsyn her, ville det der vært å be om klippekort på innkallelse eller stopp langs veien.
De innrømte at regelverk pr idag ikke helt dekket de nye lampene som ledbar, så det kan ofte bli skjønn.
Men den der betyr trøbbel. Iallefall her.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by OddN »

Der Postmeister wrote:Tja...iflg lokal biltilsyn her, ville det der vært å be om klippekort på innkallelse eller stopp langs veien.
De innrømte at regelverk pr idag ikke helt dekket de nye lampene som ledbar, så det kan ofte bli skjønn.
Men den der betyr trøbbel. Iallefall her.
Akkurat ja. Så da er vel tildekking eneste sikre i de traktene...

Noe sånnt:

Image
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Needforspace »

Men om de er koblet som fjernlys vanligvis blir koblet og med egen lampe som viser at de er på og dessuten ikke blir brukt som fjernlys, ja da er de arbeidslys og det er jo lovlig? Forøvrig kan jeg meddele at de som er av typen kombi, spot og flood, de lyser overalt, i alle retninger med alle sine kinawatt. :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Der Postmeister »

Siste gang jeg monterte arbeidslys, så sjekka vi med tilsynet. Noen år siden riktignok. Men...da måtte vi koble styrestrøm via håndbrekk bryter; arbeidslys skal kun slåes på ved stillestående bil.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
HvedingN
Posts: 15
Joined: 09 Aug 2017, 07:19
Location: Råholt

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by HvedingN »

Om de kommer med sånne påstander må de få det inn i kjøretøyforskriftene. For som i det utklippet OddN la ut så står det ingen ting om at du ikke kan bruke arbeidslys i fart (ref traktorer, strø/saltbiler o.l.).

Jeg kjørte med en LED-bar over frontruta på en Toyota jeg hadde, men ble heldigvis ikke stoppa i kontroll.

Pr def i kjøretøysforskriftene holder det at de er kobla så parklys må være tent, indikeringslampe i dash og til en viss grad justerbar (står forøvrig ikke noe om at man ikke kan bruke verktøy).

Jeg hadde montert den om du vil ha den, og er klar for en diskusjon med Biltilsynet, helst om man har alt anna på det rene da...
Volvomann på ville veger...!

- 89' Caravelle C Syncro
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Needforspace »

OddN
Med den planlagte monteringen får du med opplyste vindusviskere som bonus. :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Der Postmeister »

Som sagt noen år siden, og siden den gangen har bla slike LED har dukket opp. Men spør du meg så er det da ingen dum ide at det er koblet mot håndbrekket, da det stadig observeres idioter (gjerne ,og helst, ) i pickup med arbeidslys på max effekt retta bakover på riksvegen mot bakenforliggende bil.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Needforspace »

Der Postmeister wrote:Som sagt noen år siden, og siden den gangen har bla slike LED har dukket opp. Men spør du meg så er det da ingen dum ide at det er koblet mot håndbrekket, da det stadig observeres idioter (gjerne ,og helst, ) i pickup med arbeidslys på max effekt retta bakover på riksvegen mot bakenforliggende bil.
Ser den, men om man faktisk ønsker å bruke disse fremover ved "off road" les: skogsveier, så blir håndbrekk løsningen litt feil. At det faktisk går å dra håndbrekket på et hakk og kjøre er jo en annen sak da.
Har ikke vert i teknisk kontroll med mine lys og er forsåvidt litt spent på utfallet.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Der Postmeister »

Da er det ikke arb. lys lenger. ;)
Folk må gjøre som de vil, men nevnte idioter vil jeg helst slippe.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
mortenfjell
-
-
Posts: 216
Joined: 18 May 2015, 12:06
Car: T3 Atlantic syncro 112 i
Phone: 40095295

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by mortenfjell »

Jeg har to ganske spreke led lykter på bakre fanger som jeg har koblet rett på fritidsbatteriet via en vippebryter med lys I . Disse bruker jeg som arbeidslys / ryggens på skauen og hørte faktisk ingen ting om disse på EU :) Men så mye lys fremover og montert over frontruta tipper jeg at kobling med strøm fra håndbrekket er eneste mulighet, men når det er koblet på den måten så burde det vel ikke være noe krav om tildekking da de uansett ikke kan brukes I fart ?? Men du må nok regne med å bli stoppet og forklare I hver eneste kontroll herfra og til evigheten :)
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Needforspace »

Sitat:
ARBEIDSLYS
8. Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
8.1 Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
8.2 Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
8.3 Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent.


Jeg tror de fleste av oss her er enige og ønsker det samme, men når de regelorienterte bruker reglemanget til å "straffe" de som evt gjør/lager noe feil, må disse reglene også gjelde andre veien og det er faktisk ikke noe krav i dette skrivet som sier at håndbrekkbryteren skal styre noe.

Tar selvfølgelig forbehold om at sitatet som jeg hentet fra OddN sitt første innlegg er ufullstendig eller om det er andre regler som også kommer på banen og begrenser bruken av LED bar koblet som fjernlys med belyst bryter. :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
mortenfjell
-
-
Posts: 216
Joined: 18 May 2015, 12:06
Car: T3 Atlantic syncro 112 i
Phone: 40095295

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by mortenfjell »

Koblet som kjørelys med styrestrøm via dimbryter er det en regel om høyde over vei , husker ikke cm men det utelukker I alle fall montering over rute . Lastebiler har et slags unntak fra denne regelen mener jeg . En annen regel er jo at ekstra kjørelys skal monteres I par , ikke en eller tre . En annen regel er vel at det bare er lov med to ekstra fjernlys så usikker på om det egentlig er lov I hele tatt er lov med flere på en T3 med fire orginal lykter? Anngående det så tok jeg av mine før EU da de var dårlig Kina og skulle byttes uansett . Dette medførte feil på skarpe kanter på grunn av festebrakettene :) da jeg spurte åssen jeg ordnet dette fikk jeg beskjed om at det bare var å montere lamper så var det greit :) det tar jeg som at 6 fjernlys er tillatt på 4 lyktes T3 Dette var faktisk hos Møller :)
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by OddN »

De som tolker reglene strengt hos biltilsynet teller 4 fjernlys på t3 med firkantlykter. Dermed er det ikke rom for flere.

Andre bryr seg ikke om du har to ekstralys i tillegg.

Men ledbar (og da spesielt sånn billig kina-bar) koblet og brukt som fjernlys kan vi glemme foreløpig i alle fall.

Men mitt poeng var om noen har argumentert for ledbar fofan på taket koblet og brukt som arbeidslys iht de reglene jeg nevnte lengre opp.

Men om dette medfører at man blir vinket inn i alle kontroller man måtte møte på, så vet jeg ikke om jeg orker. Har vel et par andre saker som er litt på kanten (dekk bla).
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Der Postmeister »

Needforspace wrote:Sitat:
ARBEIDSLYS
8. Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
8.1 Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
8.2 Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
8.3 Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent.


Jeg tror de fleste av oss her er enige og ønsker det samme, men når de regelorienterte bruker reglemanget til å "straffe" de som evt gjør/lager noe feil, må disse reglene også gjelde andre veien og det er faktisk ikke noe krav i dette skrivet som sier at håndbrekkbryteren skal styre noe.

Tar selvfølgelig forbehold om at sitatet som jeg hentet fra OddN sitt første innlegg er ufullstendig eller om det er andre regler som også kommer på banen og begrenser bruken av LED bar koblet som fjernlys med belyst bryter. :wink:
Jeg ser det. Det JEG sa var det vi fikk opplyst for flere år siden. Og... mye kan forandres på de åra som har gått siden.... Så det jeg sa er altså ikke en facit hvis du trudde det. ;)
Men at det er en god ide for idioter som ikke klarer huske skru av disse bakovervendte lampene må det da jaggu være uansett.
Hva du gjør foran spiller ingen rolle, for det kommer uansett an på om du havner i en utekontroll eller ikke, og hvem du evt treffer på.

Jeg personlig hadde klinka det opp der jeg sjøl ville hatt det og gjort det så funker best mulig uten å plage andre, og hoppa og driti i hva det står i skriften. Får man mangellapp så er det bare å fixe problem og komme seg igang på nytt.

Ska du ha det 100%, så tar du en prat med Roar, VWCoach, for han har finlest skiten og havna i kontroll og overlevd. ;) Riktignok uten ledbar, men med hele juletreet montert der foran.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
mortenfjell
-
-
Posts: 216
Joined: 18 May 2015, 12:06
Car: T3 Atlantic syncro 112 i
Phone: 40095295

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by mortenfjell »

Har kjørt kranbiler og mobilkraner store deler av livet og hadde arbeidslys I alle kanter og bauer som lyste opp hele lia , så riktig koblet tror jeg nesten du kan montere hva som helst . Men som du er inne på så vil nok BT tyde dette som stopp meg stopp meg :) så med litt spesielle dekk osv er det muligens lurt å eventuelt heller kline til på fangern med et par skikkelige med den riktige merkingen det skal jeg og ut I fra forrige EU hos Møller Larvik kommer jeg til å prøve og la de stå på neste EU kontroll :)
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Needforspace »

Der Postmeister wrote:
Needforspace wrote:Sitat:
ARBEIDSLYS
8. Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
8.1 Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
8.2 Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
8.3 Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent.


Jeg tror de fleste av oss her er enige og ønsker det samme, men når de regelorienterte bruker reglemanget til å "straffe" de som evt gjør/lager noe feil, må disse reglene også gjelde andre veien og det er faktisk ikke noe krav i dette skrivet som sier at håndbrekkbryteren skal styre noe.

Tar selvfølgelig forbehold om at sitatet som jeg hentet fra OddN sitt første innlegg er ufullstendig eller om det er andre regler som også kommer på banen og begrenser bruken av LED bar koblet som fjernlys med belyst bryter. :wink:
Jeg ser det. Det JEG sa var det vi fikk opplyst for flere år siden. Og... mye kan forandres på de åra som har gått siden.... Så det jeg sa er altså ikke en facit hvis du trudde det. ;)
Men at det er en god ide for idioter som ikke klarer huske skru av disse bakovervendte lampene må det da jaggu være uansett.
Hva du gjør foran spiller ingen rolle, for det kommer uansett an på om du havner i en utekontroll eller ikke, og hvem du evt treffer på.

Jeg personlig hadde klinka det opp der jeg sjøl ville hatt det og gjort det så funker best mulig uten å plage andre, og hoppa og driti i hva det står i skriften. Får man mangellapp så er det bare å fixe problem og komme seg igang på nytt.

Ska du ha det 100%, så tar du en prat med Roar, VWCoach, for han har finlest skiten og havna i kontroll og overlevd. ;) Riktignok uten ledbar, men med hele juletreet montert der foran.
Neida, jeg skjønte deg jeg, bare drodler rundt temaet. :wink:

Forøvrig skal jeg ta en vurdering på ideen med håndbrekkbryteren for det er jo et godt innspill i diskusjonen på en kontroll, bare man ikke blir tatt med bypassbryteren aktivert....
Og jeg har ikke blitt vinket inn til kontroll på grunn av ledbar på de siste 15k kilometerne i alle fall.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
mortenfjell
-
-
Posts: 216
Joined: 18 May 2015, 12:06
Car: T3 Atlantic syncro 112 i
Phone: 40095295

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by mortenfjell »

Joda :) nok av plass til en sånn bryter , bare om å gjøre å ikke bli tatt I fartskontroll med " brekket på " da :)
Mvh Morten
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by OddN »

mortenfjell wrote:Har kjørt kranbiler og mobilkraner store deler av livet og hadde arbeidslys I alle kanter og bauer som lyste opp hele lia , så riktig koblet tror jeg nesten du kan montere hva som helst . Men som du er inne på så vil nok BT tyde dette som stopp meg stopp meg :) så med litt spesielle dekk osv er det muligens lurt å eventuelt heller kline til på fangern med et par skikkelige med den riktige merkingen det skal jeg og ut I fra forrige EU hos Møller Larvik kommer jeg til å prøve og la de stå på neste EU kontroll :)
Der tror jeg du oppsummerer det godt.

Rett koblet (og ikke minst rett brukt) kan man ha så mange arbeidslys man vil uten å komme i konflikt med loven.

Og jeg frykter jo at selv en mørk LED-bar på taket vil kunne føre til at man blir stoppet i en utekontroll.

Tenker å ha to store Bosch-bøtter på støtfangerne, og så har jeg jo Projekt Zwo-grillen, som med sine separate nær og fjernlys gjør at jeg uten tvil kan ha de to ekstralysene uten å overstige 4 fjernlys totalt. Har ikke sjekket ledetallene på Pzwo fjernlysene, men det burde jeg kanskje gjøre...
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by OddN »

Noen LED-barer har visstnok separat styring av flood og spotlysene. Kanskje det hadde vært gunstig. Ser for meg at det er flood-lysene som blir mest brukt. Spotlysene en sjelden gang for å virkelig se langt. Hmm :?

Det kan sikkert uansett ordnes hvis man åpner opp en hvilken som helst bar. Og ifølge et av tipsene i den første linken kan det vist være en fordel å åpne en sånn billig-bar for å tette skikkelig. Ser for meg en totrinns bryter, lys bare i flood eller lys i alt.
-OTO-
-
-
Posts: 321
Joined: 17 Mar 2012, 20:47
Car: Caravelle GL T3 1986, Transporter Reimo T3 1985
Phone: 90752036
Location: Gjøvik

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by -OTO- »

Lov eller ikke lov. Hvor bør jeg bestille LED- Bar som passer? Jeg skal ha på min bil.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Needforspace »

Første og beste jeg fant, de har mange flere.


https://www.aliexpress.com/item/Partol- ... 38488bd06c
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Needforspace »

OddN wrote:Noen LED-barer har visstnok separat styring av flood og spotlysene. Kanskje det hadde vært gunstig. Ser for meg at det er flood-lysene som blir mest brukt. Spotlysene en sjelden gang for å virkelig se langt. Hmm :?

Det kan sikkert uansett ordnes hvis man åpner opp en hvilken som helst bar. Og ifølge et av tipsene i den første linken kan det vist være en fordel å åpne en sånn billig-bar for å tette skikkelig. Ser for meg en totrinns bryter, lys bare i flood eller lys i alt.
Om du snakker om mange tusen kroners fra Rigid eller noe sånt vet jeg ikke, men om det er en fra Kina så er det ikke så veldig mye spot uansett, det lyser OVERALT ganske enkelt. :roll:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Post Reply