Noe ala dette:
Har funnet denne linken som gir en god innføring i temaet:
https://wranglertjforum.com/threads/the ... guide.507/
Og etter å ha målt litt ser det ut som en 52" curved bar er det som passer best. Den blir da plassert oppå/i bakkant av gangstercapsen, så tett inntil denne som mulig. Håper det vil minimere vindstøy.
Men LED-bar er enda såpass nytt at det norske regelverket for ekstralys ikke helt passer. Men noen få er faktisk e-merket og definert som to lykter selv om de står i samme huset. Jeg har imidlertid ikke funnet noen såpass lange LEDbars som er godkjente.
Jeg tenker primært å bruke den til off road/greenlaning/skogsveier/fjellveier osv, og da kan den vel like gjerne kobles som arbeidslys. Da sier reglene følgende:
Her er det ingen krav om e-merking eller lignende, og selv en billig LED bar fra ebay vil kunne brukes.ARBEIDSLYS
8. Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
8.1 Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
8.2 Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
8.3 Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent.
Begrepet "stor spredning" kan tolkes, jeg vil vel tro at en ren spotlight ikke er innenfor, men LEDs av flood-typen bør kunne gå, så en LED bar med begge deler burde kunne havne innenfor. I linken over står det også at disse billige LEd'ene ofte har større spredning enn de dyre og dermed mindre egnet som fjernlys... Desto bedre til mitt bruk.
Begrepet "reguleres i forskjellige stillinger" har vel i første omgang havnet i regelverket for å luke ut de som evt monterer en rad med kraftige 1000 metere foran på bilen, kobler disse som arbeidslys, men bruker de som regulære fjernlys. Forsåvidt ikke så langt unna det jeg tenker på, men likevel med en viktig forskjell: Jeg tenker ikke å bruke dette som et ordinært fjernlys langs landeveien. Alle LED bars jeg har sett på har braketter med justeringsskruer på sidene, og med vingmuttere på disse burde de også oppfylle kravene til justerbarhet. Eller?
Siste mulighet er selvsagt å dekke til lysene ved vanlig kjøring. Men det er jo litt tungvint...
Noen som har erfaringer fra å koble LED bar som arbeidslys? Går det igjennom en kontroll, eller er det kun tildekking som er godtatt?