Oppdatering, det har da skjedd noe.
Med senk, store hjul og stor motor tenkte jeg å vere snill gutt og dra til vegvesen for å godkjenne, jo takk sa de og gav meg mangellapp på at jeg manglet dokumentasjon på at felgene tålte vekta av bilen og dokumentasjon om motoreffekt, måtte på rullende landevei og måle.
Etter mye om og men, inkludert montering av 70mm lange hjulbolter bak fikk vi spent opp bilen på dynoen, og målt vannvittige 90hk på nav.
Dette ble regnet om til ca 103hk i motor, et tall jeg er serdeles fornøyd med, det er fortsatt snakk om en 64hk sugediesel påspent deler fra en 70hk turbodiesel, og kjøres på ren frityrolje.
Var inne igen på vegvesen igår, med dynopapirer i hånda og 215/65r16 dekk på 7" breie felger med et35.
Etter 15minutters diskusjon, googling og regning klarte han å komme fram til at 215/65r16 er innenfor 5% av rulleomkrets til 185R14, selv om det ikke stemmer i boka når han ser på 185/80R14
Så tilslutt fikk jeg godkjent, etter drøye to måneder med styr og krangel, vognkortet sier nå 215/65R16 som alternativ dimensjon, ET35, godkjent senket 45mm, det er personbil (tok ut ruta fra skilleveggen for å få den til personbil) og har en 1896cm² dieselmotor på 140hk
Ellers har bilen fungert fint, litt å gjøre her og der blir det jo med gammel bil, gikk hull på et dyserør i Danmark i påsken og oljefilterbranketten svetter litt for mye, synkronisering til andregir er omtrent helt borte og skraper fælt på vei fra tredje til andre.
Har en annen girkasse i deler på benken, som bare trenger nye lagre til skiftegaflene så er den tilsynelatende tipp topp, så venter på de samt nye pakninger, så får vi nok orden på det, men ønsker likevel en 112hk kasse om noen har det liggende?
Sent from my P10000_Pro using Tapatalk