I'm back. Ny Coach "Conrad"

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by OddN »

Needforspace wrote:Men sånne hull er få kjøpt i ettermarkedet om man vil ha de. :wink:

Jepp. Biltema har: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjare ... 000016839/
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

OddN wrote:
Needforspace wrote:Men sånne hull er få kjøpt i ettermarkedet om man vil ha de. :wink:

Jepp. Biltema har: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjare ... 000016839/
Vurderte det seriøst, men kom fram til at en ødelagt demper er mindre skade enn et hull og potensiell rustfelle.
Og fant ut at det var riktig løsning, selv med gjengeparti i stor skrustikke var det ikke nubbsjangs å få rikket mutteren. Jeg gjetter at noen har mistet mutteren med 1mm jengestigning å satt på en med 1.25mm... "crosstread is the best locktite"

Idag har jeg trekt opp en 16mm² strømkabel til lykter og allslags jeg skal ha fremme, samt to signalkabler fra motorrom til bak grill.
Og satt den ene igang til varmeelementer på dieselfilter og en line heater. JX'en er ikke like altetende som T4 2.4D, så den må ha litt hjelp til å tygge rapsolja når det er kalt ute... forstår ikke helt hvorfor, men slik er det nå. Starter greit på det etter filteret og slangen inn mot pumpa har varmet seg noen minutter da, så går greit..

Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Needforspace »

Kreativt. Blir bra det der. :D
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Sitter her og pusler, demonterte dørhåndtaka framme for å rense or fikse låsene så de passer til nøkkelen. De har vert slik at jeg må stå 3 minutter å rikse på nøkkelen før jeg fikk vridd om. Faktisk virker de dårligere enn den i skyvedøra, som er tatt fra en annen bil og satt inn uten å bytte sylinder.
Ok, et håndtak fra hverandre, ut med sylinderen, rense og smøre, og file litt på den tappen som stikker ut. Ser ut til å passe bra, så stapper den tilbake i håndtaket og tester noen ganger, inn og ut med nøkkel og vrir rundt. Funker bra.
Setter sammen resten og hamrer inn pin'en, og en siste test. Ikke F! Får ikke vridd rundt. Rikser og drar den inn og ut, nope. Blir frustrert og begynner å studere nøkkelen, så ser jeg det: den er IKKE symmetrisk. Visste at det ikke var en orginal vw nøkkel, men tenkte ikke på at det kunne vere nøkkelen som var skyld i alt...
Får dra en tur til møller å be de slipe en nøkkel etter koden eller den rette sia av nøkkelen jeg har..

Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

15mil inn i påskeferien, så ryker oljetrykkrøret til turbo. Klassisk brudd med koblingen inn på filterhuset.
Førstemann som leverer ny får en kasse øl av valgfritt merke når vi kommer hjem fra danmark, om vi i det hele tat kommer oss dit. Står i nærheten av Mandal på E39...

Glenn Marvin er på vei, og klokka tikker. Skal etter planen vere på båten som går 16.30 fra kr.sand. ser knapt ut...
ImageImageImage
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Tre oljerørbytter senere, så har vi tre ødelagte oljetrykkrør til turbo... første byttet til en med rustet hull i, så med en feil tilbake til det første, nr 3 har samme skaden som nr 1 men på turbosia...

Siste sjangs er å prøve å lappe sammen nr 2...

Edit: fikk bøyd til et TDi rør så det passer, holdt hvertfall hele veien fra Bus-depot til ferja. Så får vi krysse fingrene for at det holder resten av ferien og...
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

På vei hjem, oljerøret holder enda.

Bilen har og blitt lav nok nå, om den bare hadde holdt seg der etter jeg har lesset ut og.. :-P ImageImage

Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Nååå røyk TDi røret, og knakk helt når jeg skrudde det av, har hatt backup i bilen siste uka, men ventet på pågangsmot...ImageImageImage

Sent from my S6 using Tapatalk
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Italjohn »

Har du fått denne flexslangen laget, eller er det er ferdig produkt du får kjøpt?
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Fikk den laget på Swedol, regner med både Tess og Hydroscand og kan lage tilsvarende... Bare gå inn med en av de koblingene jeg har mellom fingrene for å få rette dim og gjenger, og den skal vere 70-80cm lang. (Alt etter hvordan du vil route den, min er 70cm og det er akkrat langt nok korteste vei..)
Jeg betalte ca 250,- denne gang..Image

Sent from my S6 using Tapatalk
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Aah, gleden med å kjøre T3 som hverdagsbil. Starteren tok kveld 10min før barnehagen stenger.
Synes det virker noe rart, for all den julingen starteren har fått, (jx på rapsolje er ikke akkurat lettstartet) så har den aldri klagd, men nå var det plutselig helt dødt, virker ikke av at jeg slår på den med hammer engang.
Får nå bare ta steget til en TDi starter..

Sent from my S6 using Tapatalk
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Plukka av starteren, og så umiddelbart at kabelen mellom innslag og motor så noe dårlig ut, men både innslag og selve motoren ser bra ut. Så lodda på ny kabel så funker den. Kobberen som var igen på den gamle brakk av når jeg bevegde den, så var nok bare det...ImageImageImage

Sent from my S6 using Tapatalk
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Faktisk fikset på utsenet idag, har kjørt rundt nesten 3mnd med et manglende og et ødelagt coachpanel på høyresiden (som sett på bilder tidligere i tråden)
Fikk hele paneler med når jeg kjøpte bilen, men det ene festet på bilen var knekt og panelet jeg fikk til skyvedøra var blått, så er ikke rart jeg har brukt 3mnd på å gjøre klar til denne jobben?
Greia er vel egentlig at jeg prøver å ikke bry meg særlig om hvor estetisk fin bilen er sålenge den virker. Men har unnskyldt meg selv på å fikse dette med at skarpe kanter og slikt ikke er noe særlig å bli stoppa med i evt kontroll. Og når det er så store skader øker det sjangsen betraktelig for å bli stoppet i "tilfeldig" kontroll.

Tilbake til unnskyldninger for å fikse på estetikk, så har jeg senket bilen kun for enklere inn og utstigning [emoji23]
Image

Sent from my S6 using Tapatalk
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Surrer og går, det gjøres noe innimellom, men lite som er verd å skrive hjem om, men her ei natt kom jeg på å justere camber og spissing, 60mm senk uten justering har nemlig litt å si på kjøreferdighetene til doningen, og ikke minst dekkslitasje.

Og så fikk jeg tips om å kjøre litt hvassere timing på pumpa for lettere kaldstart og bedre drift totalt når jeg kjører på frityrolje, og du hvor det hjalp, justerte etter hørsel, (som jeg pleier) på ren frityrolje ved varm motor, var ganske mye å gå på før den begyndte å gå hardt, så mistenker at den vil gå veldig hardt ved kjøring på diesel, men det unngås som pesten uansett. Blir litt som å justere for 98oktan så kan man ikke fylle 95.

Måtte og lade batteriet en dag, mange kaldstarter, (hvorav hver kaldstart tar gjerne et par minutter) på bare noen få km rundtomkring i nærområdet. 65A dynamoen som heller ikke er ny kunne nok hatt godt av en oppgradering, da er vel golf 3 oppsett med multireim veien å gå?

Sent from my S6 using Tapatalk
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Tur-Bo »

Forvarmer du frityrolja på noen måte?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Tur-Bo wrote:Forvarmer du frityrolja på noen måte?
Jeg har et 100w varmeelement rundt filteret, men bruker det igrunn bare når det er fryktelig kalt...

Nye felger på idag, dukka opp noen 8x16 ET23 på Finn, så heiv meg rundt etter de. Passer jo nesten...

ImageImageImageImageImage

Sent from my S6 using Tapatalk
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by OddN »

Perfekt felgdimensjon. Du kan jo vurdere om du skal gå litt ned i dekkdimensjon, spesielt foran. 225/60R-16 er litt stort. Jeg hadde en stund 205/55R-16 på 8x16et11 foran på Coachen min. Prøvde også 225/50R-16 men det subbet litt. Dette var med H&R 55mm senk og posthjulbuer.
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Hadde nok gått for 225/55 om det var greit tiljengelig hos Finn, men nå var det 225/60 jeg fikk.
Vil helst ha "ballongdekk" som er breiere enn felgen både pga utsenet og comfort...

Sent from my S6 using Tapatalk
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Om noen lurer, så går bilen enda ja, Har bytta et hjullager bak, skal ta andre sia når jeg får tid. håper å få bukt med pulseringen i bremsepedalen da. Og etter oljelekkasjen på vei til danmark har motoren brukt mye olje, var ganske mye olje i utblåset fra turboen, så har bytta turbo nettop og håper det var problemet... Skal prøve å få inn noen bilder senere..
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Prøvde oss på tur til Tyskland igen i helga, og tradisjon tro kommer vi ikke langt før problemer begynner å melde seg. Dieselfilter merket jeg at begynte å tette seg før Lyngdal, så kjøpte nytt på biltema der, men kjørte videre og inn på ferja uten å bytte. av ferja i Danmark begynte det virkelig å tette seg til, og når vi ikke klarte høyere fart enn 80 der kjørte vi inn for å bytte filter, men etter en halvtimes feilsøking fant jeg ut at den nye filteret var feil type og ikke tettet ved den hvite ventilen på returen. så det ble å montere det gamle igen. når jeg holdt på med det kom jeg selvfølgelig borti plusspolen på batteriet og sveiste hull på det eneste filteret jeg kunne bruke. tettet hull i dieselfilter med gaffatape og monterte det igen.
Kjørte så videre med tett filter, tok 8 timer ned til Rødekro, hvor vi stoppet utfor en Biltema og la oss for å sove.. Nytt filter på morningen der så gikk bilen som aldri før, moterte også med et grovfilter før finfilteret for å kunne sjekke enkelt om det er mye drit i drivstoffet.

Turen videre gikk veldig greit, bortsett fra med nytt filter gikk bilen så godt at gangstercapsen som fortsatt sto montert uten støtteramma plutselig ikke ville vere med lengre, men fløy av. heldigvis kom den seg fort ut i grøfta og det var ingen biler bak, så ikke noen videre skader utenom på capsen i seg selv og varsellysa mine.
Lover fortsatt bilder senere, når enn det blir...
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Bilder av bilen som den står nå, med 45/45 TA senk og sommerhjul, illustrasjonsfoto som viser hvorfor du ikke skal kjøre med plastcaps uten støtteramma (og hvorfor jeg ikke har caps nå) og tilslutt en meget bra delebil B-) ImageImageImage

Videre har jeg bilde av bilen på en "pusleplads", fin greie det, har vi slikt noe sted i Norge? Enestående å ha tak og lys når man bryter sammen og må skru litt...

Bilde av dieselfilteret viser et knøttlite hull, lærdommen er at om du absolutt må nedi plusspolen på batteriet med filteret, hold det for all del borte fra jord :-P ImageImageImage
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Caddy delebilen er plukket og vraket. Er så enkelt å plukke slike biler når man kan kappe alt som er knot å skru av. Drivaksler, eksos, og mye mer gikk med bajonettsag og vinkelsliper, så er det bare å løfte ut.

Om noen vet hva beistet veier vil jeg gjerne vite det, men det var dyrisk tungt å bære ned kjellertrappa hvertfall. Men fikk nå motoren inn og opp på motorstativ, og begynt plukking av alt som ikke skal brukes i T3ImageImage

Sent from my P10000_Pro using Tapatalk
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Italjohn »

Ligner veldig på min :D
Er det en AAZ?

Image
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

1Y, men de er veldig like ja...

Sent from my P10000_Pro using Tapatalk
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Skal bruke JX dieselpumpe, men den passer ikke i branketten, og branketten fra JX passer ikke på 1.9.
Er det noen som har en tidlig AAZ brankett å avse, de passer på JX pumpa og 1.9blokka. Alternativt dreier jeg en spacer mellom pumpa og branketten men da får jeg ikke det hullet til å stappe 11mm langpipe i ved regreimbytte...

Sent from my P10000_Pro using Tapatalk
Image
Post Reply