I'm back. Ny Coach "Conrad"
I'm back. Ny Coach "Conrad"
Har etter en tid i mindre biler (A6 C4, topp bil, men tungvinn å skru på. Golf 3, er kjedelig. Audi 80 B1, for liten:-( . Passat 35i, ruster. T4, verre enn C4 å skru på, og ingen god nok løsning for 5 trepunktsseler) kommet fram til at T3 er den beste bilen noengang produsert. Nermere bestemt T3 TD kombi, aller helst en Coach.
Har lett etter en bra T3 siste året, men bortsett fra Betty (min gamle svarte) har det vert lite intressant. Og Betty måtte selvfølgelig selges akkurat når jeg kjøpte hus, så hadde ikke mulighet, hun ble så til min store forargelse delebil.
Så forrige uke, dukket det opp en Coach på facebook, relativt stygg, og med endel problemer, slik jeg liker dem. Så med henger bak på T4 2.4D la vi på tur, nøjaktig 500km fra meg til Darbu, fikk bilen på henger og kjørte hjem.
Som alle mine henteturer er det litt drama, men gjennom snurring med henger på motorvei, is og snø og ødelagte bremser på hengeren kom vi oss (om enn veldig sakte, og ikke fullt like hele) hjem.
Prosjektet begynner med å heise bilen og gå over bremsene som henger, og ta en runde på motoren, hvor hvertfall vannpumpe og alle reimer må byttes. Giroverføring må og få en runde, da revers er i konflikt med kaldstarthendelen
Må også gjøre noe med venstre hjørne bak, som var rustet omtrent bort, og etter en snurr nå er falt helt av.
Har lett etter en bra T3 siste året, men bortsett fra Betty (min gamle svarte) har det vert lite intressant. Og Betty måtte selvfølgelig selges akkurat når jeg kjøpte hus, så hadde ikke mulighet, hun ble så til min store forargelse delebil.
Så forrige uke, dukket det opp en Coach på facebook, relativt stygg, og med endel problemer, slik jeg liker dem. Så med henger bak på T4 2.4D la vi på tur, nøjaktig 500km fra meg til Darbu, fikk bilen på henger og kjørte hjem.
Som alle mine henteturer er det litt drama, men gjennom snurring med henger på motorvei, is og snø og ødelagte bremser på hengeren kom vi oss (om enn veldig sakte, og ikke fullt like hele) hjem.
Prosjektet begynner med å heise bilen og gå over bremsene som henger, og ta en runde på motoren, hvor hvertfall vannpumpe og alle reimer må byttes. Giroverføring må og få en runde, da revers er i konflikt med kaldstarthendelen
Må også gjøre noe med venstre hjørne bak, som var rustet omtrent bort, og etter en snurr nå er falt helt av.
Last edited by Renax on 17 Nov 2017, 18:49, edited 1 time in total.
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: I'm back. Ny Coach
Høres spennende ut, men bildene dine virker ikke.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
- -
- Posts: 801
- Joined: 28 Aug 2011, 12:36
- Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
- Phone: 95294695
- Location: Nittedal
Re: I'm back. Ny Coach
Gratulerer med Coach . Ser ganske fin ut på bildene selv om de kanskje ikke er de beste bildene.
Er dette den som lå på Facebook til 9k?
Er dette den som lå på Facebook til 9k?
Åsmund
T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
Re: I'm back. Ny Coach
Ikke de beste bildene, skade ved skyvedør-bakskjerm, og venstre hjørnet bak, og masse små rustflekker hist og pist.4x4syncro wrote:Gratulerer med Coach . Ser ganske fin ut på bildene selv om de kanskje ikke er de beste bildene.
Håper ikke det, men jeg synes jeg det jeg betalte var ok.4x4syncro wrote: Er dette den som lå på Facebook til 9k?
Begynt å skru litt idag, demonterte bremser framme, eneste som er ok der er caliperne, og selv de trenger nye stempel og pakninger... Og begge ytre styreledd må byttes. ellers ser det relativt greit ut framme. Ser ut som speedovire er sveist fast i navkoppen, men det er et problem for en annen dag..
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: I'm back. Ny Coach
Kult
Gleder meg til fortsettelsen
Gleder meg til fortsettelsen
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Re: I'm back. Ny Coach
Gratulerer. Coach er aldri feil
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Re: I'm back. Ny Coach
I mangel på "før-bilder" får dere gjette dere fram til hvodan caliperene så ut før, så får jeg heller presantere "imellom-bilder". Sandblåst og lakkert, klar for nye pakninger og stempel...
Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
Last edited by Renax on 17 Nov 2017, 18:46, edited 3 times in total.
Re: I'm back. Ny Coach
Oj! Det tror jeg er de største caliperene jeg har sett!
{;-)
{;-)
Gjørtler Totto Eide
91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
Re: I'm back. Ny Coach
Ble bildet stort på PC? Er noe rart med bildeformateringa her på forumet, vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det..Totto wrote:Oj! Det tror jeg er de største caliperene jeg har sett!
{;-)
Legger ved et bilde av det verste stempelet, rart det der funket igrunn..
Last edited by Renax on 17 Nov 2017, 18:46, edited 1 time in total.
Re: I'm back. Ny Coach
Stort og stort, Jeg sitter på en 13" Macbook pro, og den møkkete fingeren din på det siste bildet dekker hele skjermen!
{;-)
Jeg kjører bildene mine igjennom et bildekrympeprogram på telefonen før jeg laster dem opp til dropbox og deler derifra!
{;-)
{;-)
Jeg kjører bildene mine igjennom et bildekrympeprogram på telefonen før jeg laster dem opp til dropbox og deler derifra!
{;-)
Gjørtler Totto Eide
91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"
Skrudd vannpumpa av bilen idag, klar til montering av ny. Men da dukker det opp et spørsmål. Jeg har en 88° termostat og en 80°.
Vil 80° termostaten vere en hjelp for stakkars JX'en, eller vil det bare gjøre at jeg får dårligere varme i varmeapparatet?
Tenker at ny olje fra 2017 vil smøre godt selv med "bare" 80°, og 8° ekstra barrikade mot koking kan hjelpe på levetida?
Jeg skal prøve å la vere å trimme denne gang, 78hk T4 går bra så bør 70hk T3 og gjøre det
Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
Vil 80° termostaten vere en hjelp for stakkars JX'en, eller vil det bare gjøre at jeg får dårligere varme i varmeapparatet?
Tenker at ny olje fra 2017 vil smøre godt selv med "bare" 80°, og 8° ekstra barrikade mot koking kan hjelpe på levetida?
Jeg skal prøve å la vere å trimme denne gang, 78hk T4 går bra så bør 70hk T3 og gjøre det
Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
-
- -
- Posts: 1151
- Joined: 06 Mar 2009, 13:50
- Car: 86/91 T3 JX/AAZ
- Phone: 40-62-70-60
- Location: Skaun, Sør-Trøndelag
- Contact:
Re: I'm back. Ny Coach
Tror ikke du vil merke vesentlig forskjell i varmeapparatet pga. 8 grader forskjell.Renax wrote:Skrudd vannpumpa av bilen idag, klar til montering av ny. Men da dukker det opp et spørsmål. Jeg har en 88° termostat og en 80°.
Vil 80° termostaten vere en hjelp for stakkars JX'en, eller vil det bare gjøre at jeg får dårligere varme i varmeapparatet?
Tenker at ny olje fra 2017 vil smøre godt selv med "bare" 80°, og 8° ekstra barrikade mot koking kan hjelpe på levetida?
Jeg skal prøve å la vere å trimme denne gang, 78hk T4 går bra så bør 70hk T3 og gjøre det
Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
Mvh,
Alf
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Alf
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"
Hei, og gratulere med T3 igjen
Jeg byttet termostat slik du tenker å gjøre, og trodde heller ikke 8 grader ville bli merkbart, men for å si det sånn: Jeg blir nok å bytte til varmere termostat nå på vinteren, det blir ikke like varmt og godt i bilen nå som i fjor. Men 80 grader fungerer utmerket på sommerens lange turer.
Mvh: Tommy
Jeg byttet termostat slik du tenker å gjøre, og trodde heller ikke 8 grader ville bli merkbart, men for å si det sånn: Jeg blir nok å bytte til varmere termostat nå på vinteren, det blir ikke like varmt og godt i bilen nå som i fjor. Men 80 grader fungerer utmerket på sommerens lange turer.
Mvh: Tommy
-89 Halvpanel 1.9Tdk Turbosnegla 2
-84 Doka 1.9Tdk
-00 Bora 1,9 Highline
-84 Jetta Coupe 1,6
Medlem av VWBUS Mjøsa
Tommy B. Strøm
-84 Doka 1.9Tdk
-00 Bora 1,9 Highline
-84 Jetta Coupe 1,6
Medlem av VWBUS Mjøsa
Tommy B. Strøm
Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"
Hmm, jeg vil tro det bare har noe å si med driftsvarm motor, og i T3 er jeg stort sett fornøyd med varmeapparatet 3min etter kaldstart.Doka84 wrote:Hei, og gratulere med T3 igjen
Jeg byttet termostat slik du tenker å gjøre, og trodde heller ikke 8 grader ville bli merkbart, men for å si det sånn: Jeg blir nok å bytte til varmere termostat nå på vinteren, det blir ikke like varmt og godt i bilen nå som i fjor. Men 80 grader fungerer utmerket på sommerens lange turer.
Mvh: Tommy
Jeg tenkte mer på slike ting som at en dieselmotor blir mer effektiv jo varmere den blir, men igen er det greit å ha litt mer å gå på, og jeg tenker JX'en har det bedre med litt mindre temperatursvingninger... tror jeg prøver 80° og ser, er ikke så mye arbeid å bytte den i etterkant likevel...
Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
Re: I'm back. Ny Coach
Fikk en masse deler idag, men noen få ting mangler enda. bremseklosser framme, tromler bak og vannpumpe. Gjort ferdig caliperene. Men kan ikke montere før jeg får klossene.
Kan starte med regreim imorgen, men irriterer meg litt over at jeg mangler akkurat nok deler til at jeg ikke kan gjøre noenting ferdig.
Kan starte med regreim imorgen, men irriterer meg litt over at jeg mangler akkurat nok deler til at jeg ikke kan gjøre noenting ferdig.
Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"
Litt sløvt på bildefronten så langt, men skal prøve å bli bedre. Prøver og å få de til å passe på pcskjermene deres.
Tok bilde av de verste skadene, det med skyvedøra er jeg heller tvilsom til at det blir gjort noe med, mens det bak på hjørnet må gjøres noe med. Men det blir nesten helt sjult av fangeren, så trenger ikke bli strøkent..
Fikk også montert de første nye delene på bilen. Har gått å spruta penetrerende olje på styrekulene ei uke i forveien, så de kom av begge to uten et eneste banneord!
Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
Tok bilde av de verste skadene, det med skyvedøra er jeg heller tvilsom til at det blir gjort noe med, mens det bak på hjørnet må gjøres noe med. Men det blir nesten helt sjult av fangeren, så trenger ikke bli strøkent..
Fikk også montert de første nye delene på bilen. Har gått å spruta penetrerende olje på styrekulene ei uke i forveien, så de kom av begge to uten et eneste banneord!
Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"
Snø -_-
Og så må jeg kjøre T4 på snø istedenfor T3 som jeg hadde håpt.
Men fikk børstet litt av den, og dratt den fram så jeg fikk tilgang til å bytte regreima idag. Så nå er det bare montere resten i motorrommet. En annen dag...
Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
Og så må jeg kjøre T4 på snø istedenfor T3 som jeg hadde håpt.
Men fikk børstet litt av den, og dratt den fram så jeg fikk tilgang til å bytte regreima idag. Så nå er det bare montere resten i motorrommet. En annen dag...
Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
-
- -
- Posts: 1917
- Joined: 04 Jan 2011, 14:49
- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
- Location: Lommedalen i Bærum
Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"
Kombinasjonen LT Karmann, T3 og T4 er perfekt, spesielt viss T3n ikke går
Jeg håper du har parkert Karmann i motbakke, så vannet renner av bak.
Jeg håper du har parkert Karmann i motbakke, så vannet renner av bak.
Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"
T4 skal bort så fort som mulig. Kjedelig bil... men den går på luft og gammel frityrolje, så har litt vansker med å kvitte meg med den og, billigere bil finnes ikke!Buss Marius wrote:Kombinasjonen LT Karmann, T3 og T4 er perfekt, spesielt viss T3n ikke går
Jeg håper du har parkert Karmann i motbakke, så vannet renner av bak.
Er bratt nok til at vannet renner av Karmannen ja, men blir det mer snø nå må jeg få det av taket på et vis tenker jeg..., vurderer å bare sette på varmen....
Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"
]Driver og monterer diverse i motorrommet, men det stopper litt opp. Reimhjulet på vannpumpa tar i reimhjulet på svinghjulet.. akkurat nøjaktig såvidt borti hverandre...
Kan vær hukommelsen svikter, men ganske sikker på at det ikke er slik det skal vere, men forstår ikke hva jeg har gjort feil... eneste som er byttet er vannpumpa, er rimelig sikker på at den har akslingen på samme sted...
Kan vær hukommelsen svikter, men ganske sikker på at det ikke er slik det skal vere, men forstår ikke hva jeg har gjort feil... eneste som er byttet er vannpumpa, er rimelig sikker på at den har akslingen på samme sted...
Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"
Problemet løst, ved å montere ei biltema vannpumpe.
Klarer ikke se hvor forsjellen ligger, men Ridex vannpumpa passet ikke...
Da fikk jeg stort sett resten av puslespillet til å gå opp og, har bestilt feil reim så må innom tema å kjøpe riktig, noen som har lengden?
Disse rørene har og sett bedre dager, får sjekke med det lokale delelageret om de har noen...
Klarer ikke se hvor forsjellen ligger, men Ridex vannpumpa passet ikke...
Da fikk jeg stort sett resten av puslespillet til å gå opp og, har bestilt feil reim så må innom tema å kjøpe riktig, noen som har lengden?
Disse rørene har og sett bedre dager, får sjekke med det lokale delelageret om de har noen...
Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"
Noen som kan forklare meg monteringsrekkefølgen på disse delene? Har ikke hatt orginalt eksosoppheng på T3 før, så har ingen anelse hvordan dette skal monteres. Monterer gummi på bil først så får jeg ikke på branketten, og prøvde en gummi på branketten, men da var det vannvittig trangt å få skrudd det fast? Er det bare vanskelig eller gjør jeg det feil?
Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"
Gjort mye og skrevet lite, men idag ble Conrad EU godkjent på andre forsøk, måtte bare bytte bremseslanger bak og øvre bærekule framme så var det i orden... skilter ble bestilt igår så de kommer vel imorgen/torsdag..
Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"
Liten oppdatering, bilen går fint, byttet turbo da den som sto på hadde 2 knekte bolter mellom eksoshus og senter på turboen, det medførte eksoslekkasje og veldig lite ladetrykk.
Må også nevne at jeg har hatt min første riktig dårlige erfaring med autodoc. vannpumpa som nevnt i en tidligere post passer ikke JX med servo, passer sikkert alt annet som har mer enn 3mm klaring mellom reimhjulene orginalt, men like fullt ubrukelig for meg.
https://www.reservedeler24.co.no/ridex-8095175.html
Og ABE bremsetromlene passer, fikk bilen gjennom EU, men er etter 1000km kjøring blitt synlig ovale, rett og slett ren dritt.
https://www.reservedeler24.co.no/abe-179416.html
Må også nevne at jeg har hatt min første riktig dårlige erfaring med autodoc. vannpumpa som nevnt i en tidligere post passer ikke JX med servo, passer sikkert alt annet som har mer enn 3mm klaring mellom reimhjulene orginalt, men like fullt ubrukelig for meg.
https://www.reservedeler24.co.no/ridex-8095175.html
Og ABE bremsetromlene passer, fikk bilen gjennom EU, men er etter 1000km kjøring blitt synlig ovale, rett og slett ren dritt.
https://www.reservedeler24.co.no/abe-179416.html
Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"
Bytta tnak på Onsdag, etter driftstans når den gamle tanken tettet seg helt. Aldri bytta tank på T3 før, men det var jo en gangske enkel affære, bytta alt av slanger og bortsettt fra den som går på tvers over tanken, da jeg ikke hadde den dimensjonen. Hva er egentlig hensikten med alle de tynne lufteslangene og tankene i hjulbuene?