I'm back. Ny Coach "Conrad"

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Needforspace »

Dessverre, bruker min. Er dette en forkammermotor? Ikke som 1Z eller AHU?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Dette er forkammermotor ja, lik AAZ, bare levert uten turbo fra fabrikk.

Oljepumpesil, bunnpanne og manifolder på.. litt og litt kommer det sammen tenker jeg...ImageImage

Sent from my P10000_Pro using Tapatalk
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Motoren er så ferdig den blir før jeg kan plukke deler av motoren som står i bilen, jeg håper å få brukt dynamo fra delebilen, men da må og servopumpa bli med, men tror det skal vere plass til den. Men får ikke montert noe av dette før dieselpumpa er på plass, og siden den jeg kjøpte til formålet viste seg å vere rustet innvendig må jeg bruke den som står i bilen... er og noen kjølevannsstusser jeg mangler...

Image

Ellers har jeg jo en plan om å godkjenne senk og større hjul, men dekksidene stikker bitelitt utenfor de valsede hjulbuene mine. Strengt tatt er det bare krav om at slitebanen må vere innfor hjulbuene, men for å slippe noen stor krangel har jeg nå limt på ei gummilist som bygger 9mm ut, da er hele dekket (såvidt) innfor :-P
ImageImageImageImage

Sent from my P10000_Pro using Tapatalk
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Ikke lett å flytte motorer alene, men er man ikke sterk nok må man hvertfall håpe å vere smart nok... nå gjenstår bare resten...ImageImageImageImage

Sent from my P10000_Pro using Tapatalk
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Motor ut, motor inn... litt og litt.. 1Y motor henger på egne fester, men er ellers ikke koblet til noenting...ImageImageImage

Sent from my P10000_Pro using Tapatalk
4x4syncro
-
-
Posts: 801
Joined: 28 Aug 2011, 12:36
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695
Location: Nittedal

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by 4x4syncro »

Looking good :D får håpe uflaksen forsvant med den gamle motoren da :lol:
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Tja, uflaks og uflaks, det er fortsatt en gammel bil...
Har fjernet problemet med oljetrykkrør som ruster og vibrerer istykker, men mye annet kan skje. Og problemer med drivstoffsystem må man nesten forvente når man kjører på gammel frityrolje. Jeg har forresten funnet hva som skjedde på vei til Tyskland.. en idiot (altså meg) tok feil kanne og helte ufiltrert frityrolje på tanken, igrunn bare flaks at det ikke er hele pomfrittbiter som ligger og tetter noe sted...
Kommer forøvrig til å bygge om drivstoffleveranse og filter noe, bla for å få mer varme i drivstoffet og mindre drivstoff tilbake i tanken for en ny runde gjennom filteret. Slik det er orginalt går vel over 50% av drivstoffet som kommer ut av filteret tilbake til tanken for å så filtreres på nytt. Når drivstoffet er tjuktflytende og vanskelig å få gjennom filteret er det en dårlig løsning. Bedre å la alt det som allerede er filtrert bli i motorrommet...

Sent from my P10000_Pro using Tapatalk
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Har visst glemt å oppdatere, men joda, bilen er oppe å går igen. Lekker litt kjøleveske og jeg tror fortsatt ikke jeg får ladetrykk, hvertfall ikke noen effekt av det ladetrykket...
Og jeg har ikke peilepinne, for Caddy dynamoen står iveien for der den skal gå orginalt, og caddy peilepinnen kappet jeg opp for å bruke som foring til T3 pinnen. Håper å få løst det snart, litt nervepirrende å kjøre slik...

Sent from my P10000_Pro using Tapatalk
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by ducce999s »

så lenge lampa ikke lyser så er det grønt lys ;)
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

ducce999s wrote:så lenge lampa ikke lyser så er det grønt lys ;)
Ja, er slik enda. vurderer å bare lage en kort pinne å ha slik at jeg må åpne lokket for å peile, for det har lekt litt olje i forbindelse med montering av turbo osv, så jeg aner jo ikke hvor mye olje som er på, og vil helst slippe å bytte olje annenhver uke bare for å stille nervene :lol:

Har etter montering av 1.9 (og egentlig en stund før) slitt med at jeg ikke får ladetrykk, forsto ikke hva som feilet da jeg hadde ny turbo for noen få tusen km siden, men etter å ha sjekka alt annet jeg kom på bytta jeg til den gamle igen. fortsatt ikke ladetrykk. ellet litt skriverier på fjesboka og en tenkerunde kom jeg fram til at tett luftfilter kunne gi slike symptomer, men det byttet jeg jo ifjord, bare kjørt 10-15000km siden jeg satt det i nytt, men tenkte at det kunne ikke skade å prøve, så koblet av filteret og testkjørte uten, og vipps var ladetrykket tilbake. er det mulig :oops: Ble nå et blått konfilter fra biltema i påvente av nytt riktig filter i posten, men leter etter en bedre patent. har denne typen nå, vil ikke ha orginalt pga det tar så stor plass der det står orginalt.
Image Tror de er vaskbare i verste fall, så kan evt bare vaske det sammen med oljeskift...
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Har også bygd om drivstoffleveransen litt, for å slippe mer problemer med tett filter, (eller hvertfall så filtrene varer litt lengre.
Fra tank, går det først gjennom grovfilter, så finfilter på skrubrankett, (så det er enklere å bytte langs veien i tilfelle) så til et T-stykke, inn til pumpe. Returen går via t-stykke og koblet inn på tilførsel, slik at ikke så mye går tilbake til tanken, men forblir i motorrommet, og tilslutt en enveisventil slik at pumpa ikke kan suge ufiltrert drivstoff eller luft fra returen.
Koblet slik trenger jeg ikke noe varme på drivstoffet utenom akkurat til starting, da det er relativt varmt i motorrommet ved kjøring og ettersom ingen drivstoff kjøres tilbake til tanken så kreves kun den mengde som faktisk brennes gjennom filteret, og når det blir tatt med i "loop'en" blir det fort varmet opp.
Grunnen til at jeg ikke bare har blendet returen etter t-stykket er for å ha mulighet til å lufte ut systemet ved å klemme slangen som går mellom t-stykkene...Image

Sent from my P10000_Pro using Tapatalk
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Needforspace »

Kreativt, men er det ikke mulig at det blir for varm olje/diesel? På sommeren i alle fall.
T4 og T5 har jo kjøler på dieselen, nå styrer vel de også med noe høyere trykk da.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Needforspace wrote:Kreativt, men er det ikke mulig at det blir for varm olje/diesel? På sommeren i alle fall.
T4 og T5 har jo kjøler på dieselen, nå styrer vel de også med noe høyere trykk da.
Det fulgte med adapter for å sette en oljekjøler lik den på oljefilteret på, men den tilkoblet og vann tilkoblet vil den varme til ca 90°C. Har en kompis som kjører med slikt og drivstoffslangene blir like varme som kjøleveskeslanger, blir bare bedre det. Mine slanger blir ikke så varme, tipper 40-60°C etter å ha kjørt et stykke.

Ville nok ha blenda av dette om jeg skulle kjørt en tank på diesel, men håper jeg slipper det, er jo svindyrt det der greiene :-P

Slik ser filter ut med oljekjøler montert, kommer ikke til å montere det slik med det første, men kansje med tiden...Image

Sent from my P10000_Pro using Tapatalk
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Såå, caps, kjøpte ny på campervanculture, men festene jeg fikk med forstår jeg ikke hva de har tenkt med, ikke engang jeg ville satt disse på bilen min.Image

Men den venstre orginale hang fortsatt på bilen etter capsen knakk og tok med seg mesteparten av capsen og høyre brankett. Så etter et halvhjertet forsøk på å skaffe en brukt fra en annen ødelagt caps tenkte jeg den er enkel å lage.

CAD template:
Image
Cut out in 2mm steel.
Image
Bend it in a vice
Image
Almost finished..
Image

Borre hull og syregrunne.
Image

Ferdig lakketImage
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Sparklet, slipt, og fyllergrunnet caps.
Meen, så dukket det opp et spørsmål i hodet mitt, hva med caps i bilens farge?
Har alltids hatt caps i bilens farge før, men så har de bilene og vert svarte, men nå er den grå, så lurte på å lakke capsen og grå?
Image

Sent from my P10000_Pro using Tapatalk
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: I'm back. Ny Coach

Post by ducce999s »

Renax wrote: lurte på å lakke capsen og grå?

Njet!!!! da er den bedre med sort
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: I'm back. Ny Coach

Post by Needforspace »

ducce999s wrote:
Renax wrote: lurte på å lakke capsen og grå?

Njet!!!! da er den bedre med sort
Tror nok det ja om ikke den bare skal henge der den er nå..... :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Starter: har brukt en ukjent TDi starter et par mnd, men etter motorbytte døde den plutselig. Tenkte det kunne vere noe enkelt, så åpnet den og så. Tror ikke all verdens ståltråd, strips og gaffa kan fikse dette.
Det rare er at dette skjedde uten noen spesielle ulyder, motoren startet helt fint og så neste gang var det helt dødt...
Starteren fra caddy passet ikke, og det gikk heller ikke å sette hele deler fra den over i den ødelagde...
Kjører nå med den gamle JX starteren, men legger ny TDi starter i bestilling...ImageImage

Sent from my P10000_Pro using Tapatalk
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by OddN »

:shock: Tror aldri jeg har sett en så ødelagt starter... Kan den ha kilt seg og blitt dratt med rundt av svinghjulet etter at motoren startet?
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by subwoofer »

OddN wrote::shock: Tror aldri jeg har sett en så ødelagt starter... Kan den ha kilt seg og blitt dratt med rundt av svinghjulet etter at motoren startet?
Børstene har vridd seg i føringene, tipper jeg. Skjedde på dynamoen på en Polo jeg hadde, sleperingene var dreid ned av børstene. Men om den får til dette helt på egenhånd eller om den må henge på for å få til dette har jeg ingen aning om.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Kan var ingen lyd som skulle tilsi at den hang igen på svinghjulet, men den må nesten ha gjort det.
Litt ekstra slitasje på starter er uansett en av tingene man må regne med når man kjører på rapsolje...

Sent from my P10000_Pro using Tapatalk
4x4syncro
-
-
Posts: 801
Joined: 28 Aug 2011, 12:36
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695
Location: Nittedal

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by 4x4syncro »

Renax wrote:
ducce999s wrote:så lenge lampa ikke lyser så er det grønt lys ;)
Ja, er slik enda. vurderer å bare lage en kort pinne å ha slik at jeg må åpne lokket for å peile, for det har lekt litt olje i forbindelse med montering av turbo osv, så jeg aner jo ikke hvor mye olje som er på, og vil helst slippe å bytte olje annenhver uke bare for å stille nervene :lol:

Har etter montering av 1.9 (og egentlig en stund før) slitt med at jeg ikke får ladetrykk, forsto ikke hva som feilet da jeg hadde ny turbo for noen få tusen km siden, men etter å ha sjekka alt annet jeg kom på bytta jeg til den gamle igen. fortsatt ikke ladetrykk. ellet litt skriverier på fjesboka og en tenkerunde kom jeg fram til at tett luftfilter kunne gi slike symptomer, men det byttet jeg jo ifjord, bare kjørt 10-15000km siden jeg satt det i nytt, men tenkte at det kunne ikke skade å prøve, så koblet av filteret og testkjørte uten, og vipps var ladetrykket tilbake. er det mulig :oops: Ble nå et blått konfilter fra biltema i påvente av nytt riktig filter i posten, men leter etter en bedre patent. har denne typen nå, vil ikke ha orginalt pga det tar så stor plass der det står orginalt.
Image Tror de er vaskbare i verste fall, så kan evt bare vaske det sammen med oljeskift...

Jeg har det filtret der også på syncroen, men kappet den boksen ned sånn at jeg kunne for å få mer plass. Men min lokale biltema har slutta å selge det filteret men skulle hatt et reserve filter :roll:
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

4x4syncro wrote:
Renax wrote:
ducce999s wrote:så lenge lampa ikke lyser så er det grønt lys ;)
Ja, er slik enda. vurderer å bare lage en kort pinne å ha slik at jeg må åpne lokket for å peile, for det har lekt litt olje i forbindelse med montering av turbo osv, så jeg aner jo ikke hvor mye olje som er på, og vil helst slippe å bytte olje annenhver uke bare for å stille nervene [emoji38]

Har etter montering av 1.9 (og egentlig en stund før) slitt med at jeg ikke får ladetrykk, forsto ikke hva som feilet da jeg hadde ny turbo for noen få tusen km siden, men etter å ha sjekka alt annet jeg kom på bytta jeg til den gamle igen. fortsatt ikke ladetrykk. ellet litt skriverier på fjesboka og en tenkerunde kom jeg fram til at tett luftfilter kunne gi slike symptomer, men det byttet jeg jo ifjord, bare kjørt 10-15000km siden jeg satt det i nytt, men tenkte at det kunne ikke skade å prøve, så koblet av filteret og testkjørte uten, og vipps var ladetrykket tilbake. er det mulig :oops: Ble nå et blått konfilter fra biltema i påvente av nytt riktig filter i posten, men leter etter en bedre patent. har denne typen nå, vil ikke ha orginalt pga det tar så stor plass der det står orginalt.
Image Tror de er vaskbare i verste fall, så kan evt bare vaske det sammen med oljeskift...

Jeg har det filtret der også på syncroen, men kappet den boksen ned sånn at jeg kunne for å få mer plass. Men min lokale biltema har slutta å selge det filteret men skulle hatt et reserve filter :roll:
Ebay er din venn
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 2523543701



Sent from my P10000_Pro using Tapatalk
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Renax »

Sitter og tenker på det alle med stor sterk motor i T3'en sin tenker på: girkasse.
5trinnskassen som står i har dårlig syncronisering på 2gir.
Det er vel forholdsvis enkelt å fikse? (Altså om jeg bruker 80-100timer på å skru, lese litt, lage spesialverktøy og så skrur litt til får jeg det til?)
Men så skulle jeg hatt lengre gir, og brickwerks selger ring and pinion med 4.14 i utveksling, men lommeboka løp og gjemte seg når den så prisen.
Er det bare å spare eller finnes andre løsninger. Flippa audikasse og slikt er jeg mindre gira på, og det blir jo heller ikke noe billigere...

Eller jeg bare fortsetter å holde farta under 110km/t, sikkert billigst det uansett B-)

Sent from my P10000_Pro using Tapatalk
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: I'm back. Ny Coach "Conrad"

Post by Buss Marius »

Du får bruke Karmann av og til, så virker det som om T3n flyr avgårde.
Har du original TD girkasse, så er det vel billigere å skaffe en 112hk kasse, som da vill senke turtallet.
Post Reply