Feilsøking setevarmere (opp til 1998)

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Post Reply
vetz
-
-
Posts: 120
Joined: 30 Oct 2016, 22:22
Car: 1995 Caravelle 2.4 AAB
Location: Oslo

Feilsøking setevarmere (opp til 1998)

Post by vetz »

Har ettermontert setevarmere i min T4 Caravelle 1995 modell. I den forbindelse så virket ikke setevarmerene. Det er lite informasjon på nettet på hvordan en tester de forskjellige komponentene i systemet, så tenkte å dele informasjonen jeg fant.

I bunn og grunn fungerer systemet med fire hovedelementer, et 6 punkts rele (J131/J132 i koblingsskjema, delenr 161919533), en regularbar bryter (E94/E95 i koblingsskjema, delenr 535963563), en temperatursensor (integrert i mattene) og selve varme elementene i mattene. Når du skrur på bryteren aktiveres strøm (86 på rele) til releet. Hvis temperatursensor (T) kretsen ikke er åpen så kobler relet sammen 15 og H slik at varme elementene får strøm. Legg merke til at sittematten og ryggmatten er koblet sammen i serie og brudd vil føre til at begge to ikke fungerer. P fra regulatoren på bryteren gir informasjon til releet om hva resistansen skal være fra temperatursensoren. Blir temperaturen i setet for høy, går resistansen i sensoren over hva som er fastsatt iht til regulatorinnstillingen og releet vil koble ut.

Koblingsskjema og mer informasjon finnes her:
http://t4-wiki.de/wiki/Sitzheizung

For å teste og feilsøke anbefaler jeg et multimeter, en testkabel med krokodille kobling og en prøvelampe (jeg brukte den de har på Biltema).

Test av varme elementene:
Bruk kontinuitets funksjonen på multimeteret.

Test av temperatursensor:
Her må du måle motstand, en fungerende temperatur sensor vil gi forskjellig måling utifra temperatur. Hvis strøm er påslått skal det være 2 til 15kOhm fra posisjon 1 til 5 (iht til T4 Wiki).

Test av rele:
Her fant jeg det letteste å teste mens det stod installert i bilen. Du vil høre en klikke lyd når det aktiverer, men det er ingen garanti for at det er 100%. Jeg brukte en prøvelampe for å se at strøm kom inn via 15 og ut via H. I releet kan du også teste om det er problem med bryteren. Hvis det ikke kommer noen strøm på 86 så bør denne inspiseres nærmere. Hvis du ikke har en fungerende bryter, men ønsker å teste releet kan du ta en testkabel fra 15 til 86.

Test av bryter:
Det vil variere om du har bryter til 1 eller 2 seter.
58b er strøm til lyspæren.
31 er jord
15 er strøm for å aktivere bryter
P er varmeregulator
86 er av/på til rele

Jeg brukte multimeter for å teste om alle inn og ut koblingene fungerte. I mine brytere var det mye korrosjon:
Image

La dem i eddik over natten, deretter i alkohol (blårens) og vasket av med Q-tips, deretter brukte jeg kontaktbeskyttelse spray (fra Biltema). Lot det tørke en halv dag før jeg testet bryterne på nytt. Da var alt iorden.

For å demontere sete finnes noen bilder her:
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... ht=eurovan
I utgangspunktet skal det være mulig å bruke flere forskjellige typer matter, inkl senere årsmodeller og trenger heller ikke være T4. Det du trenger er en matte med temperatur sensor. Er en fyr i Minsk som har funnet noen Sharan matter: https://www.drive2.com/l/468535440773743472/

Håper dette var nyttig :)
Last edited by vetz on 21 Nov 2017, 17:07, edited 6 times in total.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Feilsøking setevarmere (opp til 1998)

Post by Der Postmeister »

Flytter den til tips & triks. :)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply