Marius monterer Decoupler

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Marius monterer Decoupler

Post by Buss Marius »

Jeg skal på luksuscruise til Kiel på mandag og skal ta med det huset som Jørg skal lage decoupler av. Etter å ha sett en youtube video virker det som om man må senke girkassa og demontere drivaksler, stemmer det? noen tips for å få det til?
Kommer olje til å velte ut?
Last edited by Buss Marius on 31 Jan 2018, 15:24, edited 1 time in total.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Re: Vanskelig å fa av "huset" til decoupler?

Post by Needforspace »

Du må vel sikkert senke kassa litt ja, ta vekk bjelker og mellomaksel, Alle skruene peker samme vei, fremover så det er ganske greit å få til, men bilen skal stå ganske høyt fremme for at ikke oljen skal flomme.
I alle fall noe av den. Legg inn et skifte av olje med det samme om ikke oljen er veldig ny, greit å se på magneten innimellom uansett. Det kan du lese om i tråden min når jeg skulle skifte akseltetningen i enden av decoupleren i høst.

Image

viewtopic.php?f=55&t=37695&start=800
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Buss Marius
-
-

Post by Buss Marius »

Da får jeg bare begynne å demontere. Girkassa skal ut så jeg får byttet pakningen rundt veiva, jeg hadde bare håpet jeg var ferdig med forakselen først, så jeg kunne jekke opp litt bak, noe jeg er redd for når den står på en støttebukk på ene forhjulet.
jokgel
-
-
Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
Phone: 004915904504925

Post by jokgel »

:mrgreen:
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
Buss Marius
-
-

Post by Buss Marius »

Jeg satt en garasjejekk istedenfor bukken ved V forhjul, dermed kunne den bevege seg litt frem og tilbake med hjulene på jekken. Så jekket jeg den på v siden opp 7cm så H side14,5cm og så V side 14,5 så satte jeg tilbake bukken under v forhjul. Og bak står den på klossene som er 3x 2tom-6 skrudd sammen. Da står den stødig. Det gikk relativt greit å fa av alle bjelkene, skjønt jeg kommer til å gjøre litt forbedringer på et par skruefester før jeg monterer det tilbake. Mellomakselen har jeg aldri hatt på, den ligger inne i bilen. Jeg tok også av drivakslene, men etter å ha studert bunnpanna, kom jeg frem til at jeg starter med å bytte bunnpanne pakning isteden. Mulig det lekker flere steder men i alle fall ved pakningen til bunnpanna. Hva slags pakning skal man kjøpe? papir? Gummi? eller gummi-metall? Etter som jeg bestemte meg for å vente med å ta girkassa ut løsnet jeg de 2x3 små bolten som holder fremre oppheng til girkassa, dermed kom den ned 1-1,5 cm og jeg fikk løsnet alle boltene og løsnet huset. Det har rendt ut ca 3 liter olje foreløpig.

Da jeg kjøpte den mener jeg selger sa at den ikke hadde viskosekobling. Kan den kjøre uten viskosekoblingen (ja jeg vet at jeg ikke har 4wd) Må hele front diffen taes ned for å fa av huset der den sitter?
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Å ta vekk VC med diffen på bilen er om mulig, i alle fall verre enn å ta av decoupler- huset.
Hvorfor vil du ta den vekk?
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Buss Marius
-
-

Post by Buss Marius »

Needforspace wrote:Å ta vekk VC med diffen på bilen er om mulig, i alle fall værre enn å ta av decoupler- huset.
Hvorfor vil du ta den vekk?
Nei jeg vil ikke ha den vekk, men selger sa at den ikke var der, dermed må jeg sjekke om det stemmer og ev skaffe meg en "ny" VC dersom den mangler.
OddN
-
-

Post by OddN »

Buss Marius wrote:Jeg satt en garasjejekk istedenfor bukken ved V forhjul, dermed kunne den bevege seg litt frem og tilbake med hjulene på jekken. Så jekket jeg den på v siden opp 7cm så H side14,5cm og så V side 14,5 så satte jeg tilbake bukken under v forhjul. Og bak står den på klossene som er 3x 2tom-6 skrudd sammen. Da står den stødig. Det gikk relativt greit å fa av alle bjelkene, skjønt jeg kommer til å gjøre litt forbedringer på et par skruefester før jeg monterer det tilbake. Mellomakselen har jeg aldri hatt på, den ligger inne i bilen. Jeg tok også av drivakslene, men etter å ha studert bunnpanna, kom jeg frem til at jeg starter med å bytte bunnpanne pakning isteden. Mulig det lekker flere steder men i alle fall ved pakningen til bunnpanna. Hva slags pakning skal man kjøpe? papir? Gummi? eller gummi-metall? Etter som jeg bestemte meg for å vente med å ta girkassa ut løsnet jeg de 2x3 små bolten som holder fremre oppheng til girkassa, dermed kom den ned 1-1,5 cm og jeg fikk løsnet alle boltene og løsnet huset. Det har rendt ut ca 3 liter olje foreløpig.

Da jeg kjøpte den mener jeg selger sa at den ikke hadde viskosekobling. Kan den kjøre uten viskosekoblingen (ja jeg vet at jeg ikke har 4wd) Må hele front diffen taes ned for å fa av huset der den sitter?
Det skal være mulig å demontere framdiffen sånn at du får ut viscoen uten å ta ned hele diffen. Har aldri prøvd selv men det sies at det er kronglete.

Og du kan (i teorien) kjøre med bilen hvis du monterer tilbake huset uten visco inni. Men hvor lurt det er blir en annen sak. Pinjongakslingen er lagret opp inni utgående aksling med et lite nålelager. Med visco på plass har dette nålelageret svært liten bevegelse. Uten visco og uten mellomaksel kan man tenke seg at utgående aksling står i ro mens pinjongakslingen roterer, med den slitasjen det gir på nevnte nålelager.
Buss Marius
-
-

Post by Buss Marius »

Bør jeg enkelt kunne dreie skiva mann bolter fast mellomakselen i rundt, uten noe større motstand, når VCn er borte?

Det ser j... knotete ut å bytte VC uten å ta alt ut i alle fall.
OddN
-
-

Post by OddN »

Buss Marius wrote:Bør jeg enkelt kunne dreie skiva mann bolter fast mellomakselen i rundt, uten noe større motstand, når VCn er borte?

Det ser j... knotete ut å bytte VC uten å ta alt ut i alle fall.
Ja. Den skal gå lett rundt selv med forhjulene i bakken hvis det ikke er noen visco inni.

Og jeg mener å huske at en av de jeg leste om på The Samba som hadde byttet visco med framdiffen i bilen sa noe om at neste gang ville han ta ned hele diffen... :D
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Har lest det samme en plass, derfor skeptisk til på plass jobb. Tror faktisk Hanstef har erfaringer å vise til her. Forøvrig, om det er en sperre deff så bør du demontere aktuatoren før du tar ned diffen ellers ryker den nesten helt sikkert. Gjett hvordan jeg vet....
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

GLENN MARVIN
-
-
Car: T3SYNCRO
Phone: 91647900

Post by GLENN MARVIN »

Det er jekla knotete å prøve å ta ut visco med diffhuset på bilen.
Det er mye greiere å bare hoppe i det. Husk å demonter vakumdåsen til evt sperre vist det er, vist ikke har du 100% garanti på at den blir ødelagt!
87 blå 112i Syncro halvpanel decoupler 2 diff full camper.
89 orange Syncro halvpanel diesel.
88 blå Syncro diesel.
79 oransje Golf 1,5 automat
Ops, og en 1995 MB T1N

Kristiansand Bus-Depot.
Buss Marius
-
-

Post by Buss Marius »

Vel tilbake fra Kiel turen, dog litt forspist etter buffeten i går der jeg spiste meg gjennom nesten alle retter på jakt etter noe som ikke var smakløst, medbringende en decoupler fra Jørg, har jeg konstatert at det, i front diffen, er full forbindelse mellom festehjulet til mellomakselen og drivakselen. Dermed er den enten til stede eller så er den koblet med en stiv aksel. Det har jeg ikke planer om å finne ut før jeg begynner å kjøre bilen. I morgen får jeg sette inn decoupleren så det ikke lekker mer olje ut. Hva slags olje bruker folket på girkassa?
OddN
-
-

Post by OddN »

Buss Marius wrote:Vel tilbake fra Kiel turen, dog litt forspist etter buffeten i går der jeg spiste meg gjennom nesten alle retter på jakt etter noe som ikke var smakløst, medbringende en decoupler fra Jørg, har jeg konstatert at det, i front diffen, er full forbindelse mellom festehjulet til mellomakselen og drivakselen. Dermed er den enten til stede eller så er den koblet med en stiv aksel. Det har jeg ikke planer om å finne ut før jeg begynner å kjøre bilen. I morgen får jeg sette inn decoupleren så det ikke lekker mer olje ut. Hva slags olje bruker folket på girkassa?
Syntetisk GL4 fra din favorittleverandør...

Ikke bruk en ren GL5 olje fordi den kan inneholde tilsetninger som er aggressive mot synkringer. Er den merket både GL4 og GL5 skal den være trygg.

Personlig så bruker jeg biltema sin fordi den er billig, og så skifter heller litt oftere sånn at jeg har kontroll på hva som foregår inni kassa.
Buss Marius
-
-

Post by Buss Marius »

OddN wrote:
Buss Marius wrote:Vel tilbake fra Kiel turen, dog litt forspist etter buffeten i går der jeg spiste meg gjennom nesten alle retter på jakt etter noe som ikke var smakløst, medbringende en decoupler fra Jørg, har jeg konstatert at det, i front diffen, er full forbindelse mellom festehjulet til mellomakselen og drivakselen. Dermed er den enten til stede eller så er den koblet med en stiv aksel. Det har jeg ikke planer om å finne ut før jeg begynner å kjøre bilen. I morgen får jeg sette inn decoupleren så det ikke lekker mer olje ut. Hva slags olje bruker folket på girkassa?
Syntetisk GL4 fra din favorittleverandør...

Ikke bruk en ren GL5 olje fordi den kan inneholde tilsetninger som er aggressive mot synkringer. Er den merket både GL4 og GL5 skal den være trygg.

Personlig så bruker jeg biltema sin fordi den er billig, og så skifter heller litt oftere sånn at jeg har kontroll på hva som foregår inni kassa.
Er det da 36-997 du bruker?
OddN
-
-

Post by OddN »

Buss Marius wrote:Er det da 36-997 du bruker?
Jepp :D
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Du kan sjekke om du har fast forbindelse istedenfor viscoen ved å montere mellomakselen legge i gir løfte opp framhjulen og snurre på dem. Med viscoen skal det gå om enn tregt

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
jokgel
-
-
Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
Phone: 004915904504925

Post by jokgel »

Kan også la hjulene på bakken i fronten ( hele bilen )og ta deg en rortang, legge deg under bilen få god grep på frammeste kadangflens og dra den rund med hele vekten du har. Kommer den ikke i det heletatt så er den overkoplett. Mest kommer den ganske træge og la seg snurre !! :mrgreen:
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
Buss Marius
-
-

Re: Marius monterer Decoupler

Post by Buss Marius »

Jeg har montert decouplern på girkassa, så gjenstår resten....
Noen som vet hvor lange vakum slanger jeg trenger?
Jeg har dobble diffsperrer fra før. Kobler man seg bare innpå en av slangen som leder vakum til en av de andre bryterne?
Hvordan monterer man lampe som lyser når sperren er på? bare å dytte inn en pære i midterste hullet, hva slags? så henter man strøm fra ett eller annet sted, via lampe/pære til bryteren i decouplern og så derfra til jord?
Jeg har ikke demontert bryter panelet enda, da jeg fremdeles jobber under bilen, men jeg må få bestilt delen.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Du T-er deg ut fra vakuum i panelet, legger det inn på midterste nippel på decouplerventilen og fra den med to slanger til decoupleren. Du kan kjøpe 4mm pneumatikkslange hos Tess for en slikk og ingenting. Gummislange T hadde jeg fra en oppbrent T3 så det måtte jeg ikke kjøpe, men det finnes sånt på Biltema i plast for vindusspylervæske som kan brukes.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Buss Marius
-
-

Post by Buss Marius »

Vet du hvordan det elektriske er koblet og hva slags deler jeg trenger ev hva slags pære
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Se koblingsskjema her https://rushfiles.one/client/publiclink ... 62VCJq5uVj

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Alt det elektriske skal være klart, muligens med unntak av pære og pæreholder. Det er samme type som til sperrene.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Ja ledninger ligger klar. Det er visst litt ymse akkurat hvor de ligger, jeg fant mine rett under tankgiveren på venstresiden:

Image
Buss Marius
-
-

Post by Buss Marius »

Etter å ha spadd snø på gårdsplassen i 5-6 timer i morgen bør jeg ha klart å komme meg frem til garasjen, så jeg kan legge meg under bilen og sjekke.
Post Reply