Frakobling låsmotor skyvedør...

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
nurhalbsoviel
Posts: 35
Joined: 06 Jun 2015, 01:29
Location: Sunnmøre eller deromkring

Frakobling låsmotor skyvedør...

Post by nurhalbsoviel »

Undertegnede har problemer med slavelåsene på skyvedøren og bakluken, og har antagelig gjort en liten tabbe ved å få sjekket LÅSEN på skyvedøren, istedenfor slavemotoren...

Så siden jeg egentlig bare trenger å få bruke den låsen pålitelig manuelt - holder det da med å bare koble fra slavemotoren, eller må dette kobles fra på et stag ?

Og i sistnevnte tilfelle, hvordan ?
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Frakobling låsmotor skyvedør...

Post by Der Postmeister »

Ta av kontakta i døråpningen så trenger du ikke inni døra.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
nurhalbsoviel
Posts: 35
Joined: 06 Jun 2015, 01:29
Location: Sunnmøre eller deromkring

Re: Frakobling låsmotor skyvedør...

Post by nurhalbsoviel »

Grunnen til at jeg spør, er nemlig at jeg har vært ute for at den manuelle der har stått blegg fast - og da står naturligvis alt.

Så det holder altså med strømmangel (på alle ledere) for at manuell skal fungere uhemmet ?

(For ordens skyld: Da det sto blegg for manuell bruk, var naturligvis alt koblet på, så problemet da var selvfølgelig et sted i det elektrisk drevne systemet...)
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Frakobling låsmotor skyvedør...

Post by Der Postmeister »

Har vært borti at innmaten i driver har hoppa på tannhjul slik at ting har stått pal. Null bevegelse.
Hvis du er redd for det, så kan det skje ja.

Men kobler du bort strømmen så skal den jo være død og manuell. Strengt tatt kan du bare gaffe over så det ikke blir kontakt og. Trenger ikke fysisk demontere noe som helst. Da kan du teste og se om det blir som du tenker.
Gjelder kun skyvedør selvfølgelig. De andre må du inn i dører for å fixe
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
nurhalbsoviel
Posts: 35
Joined: 06 Jun 2015, 01:29
Location: Sunnmøre eller deromkring

Re: Frakobling låsmotor skyvedør...

Post by nurhalbsoviel »

Takk - det holder med skyvedøren for tiden; når jeg har bedre tid, har jeg riktignok tenkt å få gjort dette skikkelig, men akkurat nå trenger jeg bare å få pålitelig tilgang til varerommet, og manuell lås er nok for det.
Drittsekken
-
-
Posts: 768
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Re: Frakobling låsmotor skyvedør...

Post by Drittsekken »

Jeg har periodevis samme feil som deg, pluss litt til.
Altså, jeg har to problem med lås i skyvedør, og jeg tror de henger sammen.

Problem 1: Lås i skyvedør fungerer kun av og til (stort sett ikke). Dette har jeg funnet feilen på. Det er utslitte glidekontakt i den fjærbelastede kontakten mellom dør og B-stolpe.

Problem 2: Av og til blir låsen veldig vanskelig å operere manuelt (som jeg må p.g.a. problem 1). Av og til må jeg bruke både fingrene på tappen på innsiden samtidig som jeg bruker nøkkelen på utsiden. Dette kommer seg igjen som regel etter en dag, men av og til tidligere. Min teori her er at dette oppstår når jeg låser/låser opp med sentrallåsen og det på det tidspunktet er kontakt til døra, men så mister den kontakten før låseaktuatoren er kommet i mål. Da blir låsen stående i en mellomposisjon og blokkerer/blokkerer delvis for å låse opp/igjen.

Mitt tips er å sjekke kontakten i døren. Denne løses lett med 2 skruer, trekk den litt ut og trekk ut pluggen. Den skal lett kunne åpnes ved å vippe litt på noen lepper. Inni vil jeg tippe at kobberplatene som kontakene skal gli på er temmelig utslitt.

Verdt å sjekke før man tar for seg aktuatorer og annet på sentrallåssystemet. Dette er også den delen som er mest utsatt for slitasje, ergo mest sannsylig feilkilde.

[Edit]
Men hvis teorien min stemmer så vil det å koble fra kontkten fungere, men bare hvis den er lett fra før. Går ann å jukse noen ledninger mellom kontakpunkt i B-stolpen og til kontakten inni døren for så å kjøre sentrallåsen for å få den i korrekt posisjon. Eller kanskje det ikke går mens døren er åpen? Jo, det skal kunne la seg gjøre om man jukser låsen i lukket posisjon (bak på skyvedøren med en skrutrekker e.l.)
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Frakobling låsmotor skyvedør...

Post by Der Postmeister »

Hvis trekket er bittelitt løst, så kiler det og stagene har jeg opplevd.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply