Fluid Film

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Post Reply
johanxt
Posts: 42
Joined: 21 Sep 2010, 18:19
Car: T3 1983
Phone: 99700657

Fluid Film

Post by johanxt »

Er det noen som har erfaring med Fluid Film? Har en -83 T3 som er svært lite rusten og lurer på om hva som er best av tradisjonell behandling type Tectyl eller denne lanolinbaserte Fluid Film.
Johan, Trondheim.
1969, 1974, 1987, 1994, 1983(*)
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Fluid Film

Post by Rudeboy »

Hva er best ? Hest er best.

Har (selvsagt) Lanolinbasert olje & voksblading uner Vidvandre. Som du kunne søkt på linolje de siste 15-20 år trekker dette inn overalt i nærheten av der det er sausa inn på metallet og legger seg der. Det fortrenger oksygen og med det altså også vann vekk fra metallet og dermed får ikke rusten videreutvikla seg. Med andre ord, har du en rusthaug får du vurdere rustfjerning først men om den ser okay ut er detta plug & play.

Jeg har et punkt som er lett å se for en med brudd i knær, første eier hadde innbrudd i bilen hvor idioten gikk inn via bakruta og ikke vinduene i dørene foran som har standardglass. Neida, man måtte ta campingvinduet i bakluka :roll:
Ruta klarte seg men hjørnet han gikk inn via på bakluka fikk sitt og der har jeg hatt lakkavskalling. "En dag" tar jeg og fjerner rusten og lakkerer opp igjen men den dagen vil jeg helst ha ruta ut av bakluka først. Så jeg har sauset inn påforsiktig vis med lanolin tidligere. Da jeg leverte inn bilen for Fluid Filminnsausing har gutta tatt en pensel og strøket FF over skadestedet og med det sikret meg og Vidvandre litt til.

Som nevnt, detta kryper. Du kan legge en dråpe på et punkt på bilen og en tid etter når du ser på samma felt, så har FF spredd seg til kriker og kroker du ikke nådde da du la på FF (eller fikk lagt det på).

Jeg har også et tilsvarende felt på venstre forskjerm, det skyldes de tyske ingeniørenes tanke om at håndbrekkwiren skal slite av sånn rett før EU-kontroll og jeg skulle bare på Maccærn. Inn og bestille, åj, glemte lommeboka! Ut for å hente og hvor F er bilen ? Da sto den lent 15m lenger bort inntil en koblingsboks ved en lyktestolpe sånn akkurat før bilen hadde trillet ut i trafikkert gate :?
Og forskjermen fikk skrapet av lakk m.v som siden vill 1 dose lanolin og da bilen ble innsausa av gutta på Oslo Antirust (merk deg navnet, "anti rust") med FF. FF har synligen trukket innover til lakkanten og rundt hjørner og ikke bare blitt der den ble lagt på.

Vi er en sjøfartsnasjon og har så alltid vært siden før isen forsvant for 12500 år tilbake. De mer moderne skip har sin korrosjon og sin rust, og norsk industri for både skip & offshore plagdes mye med rust. Inntil en luring snubla over tanken om nettopp sauefett, og voks. Det hører med til historien at amerikanerne ville kjøpe rettighetene til Lanolin. Mye er skildret om og rundt dette online.

Google er din venn for ytterligere informasjon.

Jeg vet bare det at når jeg skal åpne ei rustblære på overgangen mellom høyre kanal og høyre forskjerm, så har jeg Fluid Film tilgjengelig og kommer til å få renset feltet som idag ruster innenfra med lakk som lokk over, ved å få vekk synlig rust. Deretter sause inn selvsamme sted med FF. Så kommer "skjermbredderne" (de er ikke særlig brede) på bilen med fettlist, som Oslo Antirust og deres kolleger fører i sitt sortiment) innenfor skjermbredderne og da er jeg klar for mange mil på saltet landevei.
johanxt
Posts: 42
Joined: 21 Sep 2010, 18:19
Car: T3 1983
Phone: 99700657

Re: Fluid Film

Post by johanxt »

Takk for utfyllende svar. Jeg må vel bestille en dunk med FF.
Johan
1969, 1974, 1987, 1994, 1983(*)
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Re: Fluid Film

Post by Indian »

Jeg har brukt fluid film i 10 år. Jeg får ikke de typiske rustflekker om våren. Jeg har også montert Lokari innerskjermer.
Harald
-
-
Posts: 612
Joined: 10 Jun 2009, 01:37
Location: Vestfold

Re: Fluid Film

Post by Harald »

Rudeboy wrote:

Som nevnt, detta kryper. Du kan legge en dråpe på et punkt på bilen og en tid etter når du ser på samma felt, så har FF spredd seg til kriker og kroker du ikke nådde da du la på FF (eller fikk lagt det på).
Om det gjør!

Jeg har en takboks på bilen som har vært eksponert for en del saltvann inni. Den ble montert for et par år siden. Jeg oppdaget i fjor at jeg ikke kunne få løs skruene som sikrer U-bøylene til boksen. Jeg sprayet på litt fluid film og fikk løs alle skruer unntatt den en som virket håpløst stuck. Jeg hadde på mer fluid film og lot det være. I dag kom jeg på å sjekke det, og jaggu den værste skruen blitt snill som et lam... (pun intended) :D
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Post Reply