Jekk til T3 på grusunderlag..

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Post Reply
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by Renax »

Jeg har blitt for godt vandt i verkstedet med bruk av en slik: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000037360/
Men har flyttet og har nå friluftsgarasje med grus som underlag, da er den helt håpløs, tung og vanskelig å flytte på, samt den flytter bilen 40cm til siden om du jekker helt opp og den ikke får trille fritt (og den triller ikke på grus).
Har til nå bare brukt orginaljekk, men begynner å bli lei av å sveive opp og ned, og jeg er vel ikke den eneste som står slik og skrur? Hva slags jekk bruker dere andre med friluftsgarasje? de små biltema når jo knapt opp til kanale på full høyde, og en flaskejekk blir for ustabilt..
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by OddN »

Kanskje litt voldsomt til en Coach:

Image

Og så må du ha et slikt:

Image

Vet ikke hvordan det funker med Coachplanker.


Men husk uansett bukker under bilen før du legger deg under...
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by Renax »

Har vurdert en slik faktisk, hvor mye jekker de per "jokk", Og hvor mye kan du jekke opp bilen om gangen før det blir for mye vridning?

Har bukker under uansett ja, tar ingen sjangser på det, har veltet biler av jekken før...
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by Needforspace »

Lite stabilitet på de jekkene der så de må brukes med forsiktighet, samtidig er de glimrende til å løfte høyt. Du får like mye pr tak som avstanden mellom hullene.
Om du skal løfte begge sider må du nesten ta litt i gangen og gjerne sette bilen på stabel med liggende dekk i stedet for vanlige bukker som blir litt ustabile.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by ducce999s »

Hat got biltema med forlenger

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by Buss Marius »

ducce999s wrote:Hat got biltema med forlenger

Sent fra min E6553 via Tapatalk
Nei da det blir ikke så mye godt hat med en jekk fra Biltema.
Med en sånn jekk begynner du å løfte bilen når den er nesten helt nede, da flytter ikke jekken seg så mye: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000034315/
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by Needforspace »

Dessverre, den flytter seg akkurat like mye, fysiske lover gjelder for denne også. Jeg har en sånn, men bruker jo den inne i garasjen. Har forsåvidt brukt kjetting til fast punkt ut til siden ved høye løft, funker det også.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by ducce999s »

Buss Marius wrote:
ducce999s wrote:Hat got biltema med forlenger

Sent fra min E6553 via Tapatalk
Nei da det blir ikke så mye godt hat med en jekk fra Biltema.
Med en sånn jekk begynner du å løfte bilen når den er nesten helt nede, da flytter ikke jekken seg så mye: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000034315/
Autokorrektur er ikke greit :-)

Ikke noe hat mot biltema :-D

Er en slik jekk jeg har og den fungerer godt på mykt underlag og.

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by OddN »

Når det gjelder slike garasjejekk er så er det jo egentlig veldig enkel fysikk, evt geometri om du vil. Jo lengre arm desto rettere løfter den. Og jo lenger ned armen står når den begynner å løfte desto rettere blir løftet. Dvs bruk klosser/mellomlegg. Men selvsagt med måte så det ikke blir ustødig av den grunn.

Ellers var det vel noen her som hadde en saksejekk fra en Hummer. En forvokst sak med gear og greier ala de som gamle japsebiler hadde før i tiden...
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by OddN »

Hummer H1:

Image
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by Needforspace »

Har et par stk fra SAAB. De er solide og ja, de løfter rett opp.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by OddN »

OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by OddN »

Der var forresten den gamle Hummer-jekk tråden:

viewtopic.php?f=4&t=43548&hilit=humvee

Måtte bare søke på Hmmwv istedet for Hummer :D
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by Renax »

OddN wrote:Der var forresten den gamle Hummer-jekk tråden:

viewtopic.php?f=4&t=43548&hilit=humvee

Måtte bare søke på Hmmwv istedet for Hummer :D
Ser ikke noen store fordeler med den over vanlig T3 jekk egentlig?

Den biltema jekken med forhøyning på ser grei ut, men løfter ikke veldig høyt, og kan ikke brukes på lavere biler. Men kan vere det er ok å ha egen T3 jekk... får se nermere på den en dag..

Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by OddN »

Renax wrote:Ser ikke noen store fordeler med den over vanlig T3 jekk egentlig?
En fordel er vel at du kan sette den rett under broarmen og dermed ikke trenger å jekke så mye før hjulet er i lufta.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by Needforspace »

Med fare for å være kverulende, det er økningen av vinkelen mellom underside bil og underlaget som fører til at jekken må flytte seg på underlaget, ikke jekkens konstruksjon. Punktet alt dreier rundt er dekkenes kontaktflate på motsatt side.
Forstår at Renax ønsker å løfte høyt opp og da vil jeg anbefale farmer jekken og løfte litt i gangen på hver side. Sette bilen på stabilt underlag, dekk oppå hverandre for eksempel. Ikke vanlige bukker for de vil kunne vippe da de har nesten null i sideveis friksjon. På denne måten er det ikke vanskelig å få bilen bortimot en meter opp i lufta.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by Buss Marius »

Needforspace wrote:Med fare for å være kverulende, det er økningen av vinkelen mellom underside bil og underlaget som fører til at jekken må flytte seg på underlaget, ikke jekkens konstruksjon. Punktet alt dreier rundt er dekkenes kontaktflate på motsatt side.
Forstår at Renax ønsker å løfte høyt opp og da vil jeg anbefale farmer jekken og løfte litt i gangen på hver side. Sette bilen på stabilt underlag, dekk oppå hverandre for eksempel. Ikke vanlige bukker for de vil kunne vippe da de har nesten null i sideveis friksjon. På denne måten er det ikke vanskelig å få bilen bortimot en meter opp i lufta.
FEIL!!!
Har man en liten garasjejekk så flytter den seg veldig når den nærmer seg toppen men når den er lavt nede flytter den seg nesten ikke.
Setter jeg min lille garasjejekk under bakre bærebru, så er det bare så vidt den klarer å løfte høyt nok til å få hjulet i lufta, men jekken flytter seg veldig. Det er da lite løft på selve bilen og lite dreiing om "svingpunktet" på dekkene på andre siden. Biltema jekken med forlenger har jeg vel aldri helt til topps, så den flytter seg ikke så mye.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by Needforspace »

Ok. Så vi er på capslock og utropstegn nå?
Da satser jeg på at noen andre tar over og forklarer. :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by OddN »

Jeg tenkte også liten garasjejekk med kort arm når jeg så for meg at jekken måtte forskyve seg som op skrev i innledningen. De små biltema jekkene med kanskje 40 cm arm flytter jo kontaktpunktet mellom bil og jekk 40 cm utover fra armen står horisontalt og til den er vertikalt. Veldig mye mer enn bilen med kanskje 160 cm sporvidde flytter seg andre veien med same løft. (Phytagoras... anyone?) Men når det er sagt så vil naturligvis begge deler bidra til at garasjejekken (eller bilen) må flytte på seg...

Dette unngår du jo med originaljekken og med Hiliften bare du tar hensyn til at toppen på jekken kommer nærmere bilsiden etterhvert som du løfter.

Og med saksejekken (den Hummersaken ) så unngår du også det problemet, samt at du unngår å måtte løfte bilen til fjæringen er helt uttrekkt før hjulet forlater bakken ( noe du selvsagt også kan gjøre med garasjejekken under broarmen).
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by Needforspace »

For ordens skyld, trådstarter forklarer problemet og legger inn link til jekken han ikke lenger er like fornøyd med på grunn av endringen på underlaget fra støpt verksteds gulv til utegrus.
Har noen sjekket linken? Den er til en skikkelig verkstedsjekk, mye større enn pinglejekken med forlenger fra biltema som flere av oss har. Han ønsker forslag til løsning for å kunne løfte høyt, han syns biltema jekken med forlenger løfter for lite.
I den sammenheng har det lite for seg å krangle om de mindre jekkene flytter seg lite eller mye og joda, en liten jekk som løfter opp mot maks flytter seg mer når internvinkelen øker over 45 grader men alle disse jekkene flytter seg om de blir brukt riktig med horisontal underdel og alle hjulene på underlaget, alt annet er bløff.
En originaljekk eller en Y-jekk fra andre Vw modeller fungerer i så måte bedre, saksejekker også, men det blir for lite.
Det han trenger er noe som ikke flytter seg når løftet blir høyt eller som jeg har sagt, løfte litt på hver side.
En eksosjekk eller to hadde kanskje fungert bra?
Farmer jekken er et alternativ, men den er litt ustabil, det er viktig å vite.
Selv bruker jeg en kombinasjon av flere hjelpemiddel. Jeg bruker kjørebukker, har laget store klosser på 40x50cm som er 15cm og 20cm tykke som jeg kan stable oppå hverandre. Stort sett klarer jeg meg med biltemajekken med forlenger, men jeg bruker også farmerjekken i adapter fremme. Bak må jeg sikre til siden med en kjetting fordi det ellers blir for ustabilt.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by OddN »

Og jeg tror fremdeles det er Hummer-jekken som er tingen.

Jeg vet at det er vanskelig å se størrelsen på bildet, men glem det du har sett av små Mazda-saksejekker. De er for små. Men dette er STOREBROR. Den løfter 3,2 tonn! Den har planetgir så det ikke blir for tungt å sveive (evt monterer du sveiva på batteridrillen), og den blir en halv meter høy på topp. Litt mindre enn den store Biltemajekken, men mer enn samtlige flaskejekker fra samme merke.

For å gi et visst inntrykk så er plata den står på over 30cm lang. Det er lengre enn en hel japse-jekk av samme konstruksjon. Hadde jeg ikke allerede hatt Hiliften, så hadde jeg nok inverstert i en slik...
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by Renax »

Noe av greia er at jeg ikke orker å bruke halve kvelden på å sveive bilen opp og ned, når jeg egentlig vil skru... og saksejekk er noe av det mest traurige som finnes, da er orginaljekken å fåretrekke...

Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by OddN »

Renax wrote:Noe av greia er at jeg ikke orker å bruke halve kvelden på å sveive bilen opp og ned, når jeg egentlig vil skru... og saksejekk er noe av det mest traurige som finnes, da er orginaljekken å fåretrekke...

Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
Det var jo der sveiv på skrumaskinen kom inn i bildet :wink:

Men ellers vet jeg ikke hva det skulle bli... annet enn denne (løfter rett opp, er rask, og du slipper å sveive):

Image
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by Renax »

OddN wrote:
Renax wrote:Noe av greia er at jeg ikke orker å bruke halve kvelden på å sveive bilen opp og ned, når jeg egentlig vil skru... og saksejekk er noe av det mest traurige som finnes, da er orginaljekken å fåretrekke...

Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
Det var jo der sveiv på skrumaskinen kom inn i bildet :wink:

Men ellers vet jeg ikke hva det skulle bli... annet enn denne (løfter rett opp, er rask, og du slipper å sveive):

Image
Nei, jeg vet ikke jeg heller, godt mulig løsningen på sikt blir å støpe en god platting å bruke, jeg har jo utdanning til slikt ;-)
Men en av de fra biltema med forhøyet startpunkt kan vere en grei løsning i mellomtiden.

Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
Totto
-
-
Posts: 252
Joined: 05 Feb 2005, 00:51
Car: t4 Dehler Maxivan GL
Location: Mandal
Contact:

Re: Jekk til T3 på grusunderlag..

Post by Totto »

Når det gjelder jekk til grusunderlag ville jeg bare brukt en planke under jekken!
Jobben med å sveive overlater du til en batteridrill!
Gjørtler Totto Eide

91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
Post Reply