T5 California, skifte brenner/glødeplugg i bodelsvarmer

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Post Reply
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

T5 California, skifte brenner/glødeplugg i bodelsvarmer

Post by silenhag »

Gjelder Webasto AirTop 3500 ST (luftvarmer) som sitter i de fleste Californiabiler fra 2004-2009.

Image


Image


Den aktuelle Webasto sitter i min bil (California T5, AXE -2006, manuell, 180kkm). Før eller senere må man skifte brenner/glødeplugg på disse. Jeg har hatt trøbbel i vinter og vært nødt til å kjøre den på minst steg 6 av 10 (pleier å kjøre på steg 2-4) for at den ikke skal aktivere glødeplugg hele tiden og tømme bodelsbatteriene. Jeg har hatt mistanke om at den er full med sot og slukker/brenner dårlig.

Jeg bestilte service-kit (brenner med glødeplugg, pakninger og skruer) fra tysk side for 273 euro + 18 euro i frakt til Sverige (bestilte samtidig tilsvarende kit til kjørevarmer).
https://standheizung-ersatzteile.com/sh ... burner-12v

Kan også kjøpes i Norge for ca 3600 kr, for eksempel:
http://www.edv.no/webasto-delelager/


Image


Manual, Air Top 3500:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=44080



Denne Webasto sitter under bilen, bak deksel/plate, rett under passasjersete. Sett bilen forsvarlig på støttebukk og fjern deksel/plate som er ca 100cm x 50 cm. Plate sitter med et antal skruer med 8 mm sekskanthode og et par fingershredders/fjærskiver. Kan være lurt å ha nye skruer og fingershredders da disse lever et hardt liv under bilen (clamping washer N90335004, Hex. hd. self-tap bolt (combi) N91067001, Expanding nut 7H0825555A).

Plasser en garasjejekk eller tilsvarende under Webastoen slik at du kan senke ned den kontrollert. Du må først løsne eksosrør, rør til luftinsug og drivstoffledning. Disse sitter ukomplisert fast med 10 mm muttere samt 1 øre slangeklemme. Selve webastoen sitter fast med fire bolter, trur det også var 10 mm. Luftkanal fra kupé går inn i ene enden av Webastoen og ut i andre. Overgangene har en gummihylse som sitter med strips. Senk så ned Webastoen halvveis til bakken. Nå må du åpne skallet rundt Webastoen for å kunne løsne to vanntette hurtigkoblinger der. Så er den helt løs fra bilen.


Image

Image


Sett deg på gokrakken ved en ryddet benk og demonter videre. Fjern hele skallet. Løsne 2-3 ledninger til samt en flokk skruer (T20) for å frigjøre selve brennkammeret fra vifte/styreenhet. Inne i brennkammeret finner du 4 skruer til, 2 som holder brenner/glødeplugg og 2 som holder brennerrøret inne i brennkammeret. Det hele er relativt ukomplisert. Jeg brukte deretter ovnsrens for å grave ut al sot i brennkammeret og på de andre delene. Selve brenneren med glødeplugg skulle jeg bytte så den renset jeg ikke. Montere ny brenner/glødeplugg og sett sammen alt i omvend rekkefølge. Bruk nye pakninger/skruer som følger med. Sett tilbake brenneren under bilen og nyt av en kall øl.


Image


Image


Image


Image


Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Post Reply