T5, skifte brenner/glødeplugg i kjørevarmer (Webasto)

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Post Reply
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

T5, skifte brenner/glødeplugg i kjørevarmer (Webasto)

Post by silenhag »

Image

Image

Image



Gjelder Webasto Thermo Top C (kjølevannvarmer) som sitter i de fleste Vw T5 med dieselmotor. Sjekk klisterlapp i førerdøren.

Den aktuelle Webasto sitter i min bil (California T5, AXE -2006, manuell, 180kkm). Før eller senere må man skifte brenner/glødeplugg/brennerrør på disse. Jeg har ikke hatt trøbbel, men velger å bytte som forebyggende vedlikehold. Hvis jeg får trøbbel så hadde det garantert kommet midtvinters da jeg ikke kan skru selv (må skru utendørs).

Jeg bestilte service-kit (brenner/brennerrør med glødeplugg, pakninger og skruer) fra tysk side for 173 euro + 18 euro i frakt til Sverige (bestilte samtidig tilsvarende kit til bodelsvarmer).
https://standheizung-ersatzteile.com/sh ... r=1322639A

Kan også kjøpes i Norge på flere steder. Koster ca 2400 kr, for eksempel:
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... e=84525511

Manual, Thermo Top C:
(Ønskes nm og slikt til skruer finner man det her)
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=44080



Koble bort startbatteri og evt andre batterier (jeg har to bodelsbatterier).
Denne Webasto sitter under bilen, bak deksel/plate, rett under førersete. Sett bilen forsvarlig på støttebukk eller liknende og fjern to deksler/plater som dekker Webastoen. Her sitter også drivstoffkjøler som også må demonteres helt. Drivstoffledningene til/fra drivstoffkjøler har hurtigkobling, bare å presse inn knappen godt så løsner drivstoffledningen fra drivstoffkjøler. Det kom kun et par dråper med diesel fra mine ledninger og tanken var stort sett full. Drivstoffkjøler sitter ellers ukomplisert med fire bolter 13 mm. Deksler/plater sitter med skruer 8 mm sekskant samt en fingershredders/fjærskiver. Kan være lurt å ha nye skruer og fingershredders da disse lever et hardt liv under bilen (clamping washer N90335004, Hex. hd. self-tap bolt (combi) N91067001, Expanding nut 7H0825555A).

Nå kommer hele Webastoen til syne og det er et jævla kråkebo av slanger, ledninger og drivstoff-greier. Bli ikke redd, ligg rolig å se på det en stund så blir det etterhvert logisk. Selve Webastoen er gummiopphengt i en «kurve/bracket» som senere demonteres. Jeg løsnet først en kjølevannslange i en t-kobling som satt helt nederst og ytterst (se rød markering i bildene). Samlet opp ca 3-4 liter kjølvann i en rengjort plastkasse med lokk ettersom jeg tenkt gjenbruke kjølevannet som ble byttet for ikke så lenge siden i forbindelse med skifte av vannpumpe. Jeg løsnet deretter ytterligere to kjølevannslanger, de to parallelle som går opp til motorrommet. Kan være smart å ha egnet tang for disse slangeklemmer på kjølevannrørene (f.eks Biltema Artikkel: 191457). Så ble eksosrøret demontert, ukomplisert med to 10 mm bolter/muttere. Deretter 3 elektriske hurtigkoblinger som gikk til to drivstoffpumper (til kjørevarmer og bodelsvarmer) samt sirkulasjonspumpe til kjølevannet. Så løsnet jeg drivstoffledning helt innpå Webastoen, sitter med en liten 1 øre slangeklemme.

Plasser en garasjejekk eller tilsvarende under Webastoen slik at du kan senke ned den kontrollert. Webastoen er som sagt gummiopphengt i en «kurve/bracket». Denne «kurve/bracket» sitter fast i understellet med 3 bolter 10 mm ukomplisert. Senk så ned «kurve/bracket» med Webastoen inne i, halvveis til bakken. Nå kan du løsne to hurtigkoblinger som sitter på oversiden. Så er den helt løs fra bilen.

Ved siden av bilen demonterer du Webastoen ut av sin «kurve/bracket» slik at du kan ta med deg Webastoen til en arbeidsbenk for å skru den i biter. Det å skru Webastoen i biter var relativt ukomplisert. Du må først åpne opp et plastlokk for å løsne to hurtigkoblinger, en til glødeplugg og en til forbrenningsvifte. For å dele Webastoen på midten løsner man et antall skruer T20. Så løsner du brenner/brennerrør/glødeplugg som er en enhet. Denne sitter også med T20, fire stk.

Min brenner/brennerrør/glødeplugg var full med sot/kull/koks, sikkert 1cm (!) på det meste. Skjønner nesten ikke at den virket med all den sot. Jeg har brukt den mye, både genom bilens automatikk, men også med fjernkontroll som jeg installert tidligere.

Jeg brukte deretter ovnsrens og nylonbørste for å grave ut all sot i selve brennkammeret. Brenner/brennerrør/glødeplugg hadde jeg en helt ny, som ble montert. Sett sammen alt i omvend rekkefølge. Bruk nye pakninger/skruer som følger med. Sett tilbake brenneren under bilen, fyll på kjølevann og prøvekjør alt. Har man ikke fjernkontroll må det være høgst 5 grader (?) for at den skal starte automatisk. Man kan strekke seg inn under bilen og kjenne på eksosrør om man er usikker på om den går eller ikke.



Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Min brenner/brennerrør/glødeplugg var full med sot/kull/koks, sikkert 1cm (!) på det meste. Skjønner nesten ikke at den virket med all den sot. Jeg har brukt den mye, både genom bilens automatikk, men også med fjernkontroll som jeg installert tidligere.


Image

Image

Image

Image

Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: T5, skifte brenner/glødeplugg i kjørevarmer (Webasto)

Post by silenhag »

Da var det på tide igjen, i annen bil.
Masse koks og sot. Ny brenner og glødplugg.
Brennkammere ble renset ut også (ikke på bilde)

Image

Image

Image

Image

Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Daniel_hoy
Posts: 24
Joined: 29 Dec 2012, 01:15
Car: T4 2000, T5 2008
Phone: 99551081

Re: T5, skifte brenner/glødeplugg i kjørevarmer (Webasto)

Post by Daniel_hoy »

silenhag wrote:.
Du som har holdt på endel med webasto vet kanskje hvordan jeg kan forhindre at den starter automatisk?
Slik som det er nå så starter den automatisk om det er under 12(?) grader.
Så frykter levetiden blir kort selv om jeg byttet brennkammer/glødeplugg i vinter.
Originalmontert parkeringsvarmer med display i taket. 2008 mod T5.

Har hørt snakk om at det bare er å koble vekk en temp sensor for å forhindre at den starter. Men da er spørsmålet, hvilken sensor? Og går den sensoren bare på webasto styring? Har kikket gjennom alt av menyer med VCDS men finner ikke en plass å justere setpunkt.

Fin guide du har laget forresten. Kikket på den før jeg satte igang så da visste jeg akkurat hva jeg gikk til selv om det er ganske rett frem skruing :)
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: T5, skifte brenner/glødeplugg i kjørevarmer (Webasto)

Post by silenhag »

Den eneste luft-temp-sensoren jeg vet, er den bak frontfanger. Men som du sier brukes den til mye og går ikke å koble bort.

Jeg har fjernkontroll (Webasto Telestart T100 HTM). Med den slår jeg på kjørevarmer slik at den går kontinuerlig selv om jeg tar korte stopp ved bensinstasjon, bilvask, butikk og slikt. Men jeg kan ikke overstyre bilens hjerne, og om den føler at kjølevann ikke er varm nok, eller at temp er under 9 grader (et eller annet) så starter Webasto automatisk uansett...og det er jo bra, ikke sant? Ikke bra å kjøre med kall motor lengre enn nødvendig? Hvorfor vil du ikke at den starter automatisk?
Antar at du også kan starte manuelt med display i taket? slik at den går kontinuerlig ved behov?
Denne varmeren går jo ofte på full effekt, noe som er bra. Verre med luftvarmere i California (Webasto Airtop 3500 ST) som ofte går på meget lav effekt.
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Daniel_hoy
Posts: 24
Joined: 29 Dec 2012, 01:15
Car: T4 2000, T5 2008
Phone: 99551081

Re: T5, skifte brenner/glødeplugg i kjørevarmer (Webasto)

Post by Daniel_hoy »

silenhag wrote:Den eneste luft-temp-sensoren jeg vet, er den bak frontfanger. Men som du sier brukes den til mye og går ikke å koble bort.

Jeg har fjernkontroll (Webasto Telestart T100 HTM). Med den slår jeg på kjørevarmer slik at den går kontinuerlig selv om jeg tar korte stopp ved bensinstasjon, bilvask, butikk og slikt. Men jeg kan ikke overstyre bilens hjerne, og om den føler at kjølevann ikke er varm nok, eller at temp er under 9 grader (et eller annet) så starter Webasto automatisk uansett...og det er jo bra, ikke sant? Ikke bra å kjøre med kall motor lengre enn nødvendig? Hvorfor vil du ikke at den starter automatisk?
Antar at du også kan starte manuelt med display i taket? slik at den går kontinuerlig ved behov?
Denne varmeren går jo ofte på full effekt, noe som er bra. Verre med luftvarmere i California (Webasto Airtop 3500 ST) som ofte går på meget lav effekt.
Ja jeg kjører den mye manuelt når jeg tar små stopp. Men ser ingen grunn til at webasto skal starte opp på en 5 minutts tur når det er 11 grader ute. Motor blir ikke varm av det og brenner har ikke godt av det. Så for min del så kunne jeg tenkt meg en mulighet til å slå den av ved behov.
Ser at noen har sagt at det er mulig å bare skru varmen på minimum for å forhindre den å starte, men min starter uansett. For målet til varmeren er vel å få temperatur på kjølevannet ;)
Post Reply