Arbeidsbilprosjekt - T4 kort med 2,5 bensin og automat

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Post Reply
haakono
Posts: 10
Joined: 01 Jul 2017, 19:07
Car: Cube

Arbeidsbilprosjekt - T4 kort med 2,5 bensin og automat

Post by haakono »

Tok en sjangs på denne jeg - som første store VW for min del. De forrige har vært Lupo, Polo og Golf (mk3).

Jeg jobber med design, skilt og dekor og har lenge hatt bruk for en bil som har plass til litt diverse, mer enn bare noen klistremerker og litt monteringsverktøy. Som min nåværende bil kun har (Nissan Cube). Så planen er å tilpasse denne til mitt bruk, det er egentlig to hovedfokus:

1. Utvendig gjøre den om til en rullende reklameplakat
2. Innvendig tilpasse varerom så jeg lett kan få med meg det jeg vanligvis trenger ute på monteringsjobber. Som f.eks skiltplater, mobilt stillas og slike ting.

Så til selve bilen. Det er en Transporter i kort utgave med vinduer hele veien. 2,5 bensin rekkefemmer med automatgir. Årsmodell er 1999. Den har rullet fattige 96000km på sine 19 år, velfylt servicehefte frem til i forfjor. Den har visst startet livet som en tilpasset rullestolbil, den er bl.a godkjent i vognkort med rattkule, og den har fått ettermontert elektrisk håndbrekk.

Nest siste eier hadde visst en plan om å bygge den om til bobil, eller rullende hjem for seg selv, og den bærer ennå noe preg av det ;) Mesteparten ble demontert og solgt av forrige eier, så min jobb blir å ta siste rest og begynne fra null.

I følge vognkort er bilen gul. Det skal mye velvilje til for å være helt enig i det :p
Image

Og på innsiden er det endel som må unpimpes :p
Image

Gi meg gjerne et tips om hvordan man får bilder til å dukke opp, for prefiksen hjalp ikke for noe :)
Last edited by haakono on 26 Jul 2020, 14:20, edited 1 time in total.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Arbeidsbilprosjekt - T4 kort med 2,5 bensin og automat

Post by Der Postmeister »

Den er vel slik tysk drosjefarge. Kremgul trur jeg er vel nært. Så du er vel i den familien et sted på skalaen.
Automaten skal du begynne å lese deg opp på først som sist. Aner ikke om bensin er like håpløst som diesel, men åpne sparekonto og gjør allerede de modifikasjoner som bør taes først som sist.
Ekstern oljekjøler er vel en av tinga dieselfolket har gjort.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Arbeidsbilprosjekt - T4 kort med 2,5 bensin og automat

Post by Rudeboy »

-Automat ? Virker ikke google ?

Les hva MostlyHarmless har gjort og til dels opplevd med sin T4historikk så kanskje du unngår mikkmakk.
Arild, som han heter, har også "hjulpet" kjølinga betraktelig ned på girkassa si men dette står det mye om i tråden hans.

Han skal på kaffekoppmøtet til Drammensgjengen om mandagen så er du der kan du kanskje innlede etpar spørsmål om hans aller beste First Tip for automatkasser.

Det sagt så er visstnok automatkasser i bilene det aller beste som finnes å kjøre med. Det er nesten så jeg har lyst å spørre noen som har om å få prøvekjøre (hei, Arild) slik at også jeg kan utvide også den horisonten.

Fatt mot, du har valgt en god bil selv om den ikke er spesielt stor av seg 8)
haakono
Posts: 10
Joined: 01 Jul 2017, 19:07
Car: Cube

Re: Arbeidsbilprosjekt - T4 kort med 2,5 bensin og automat

Post by haakono »

Jeg har ikke fått lest så mye ennå, men ser iallfall at MostlyHarmless har skrevet dette:
Automatkassa håndterer 200HK bensinmotor som har sin formtopp på 4-5000rpm helt greit (ha meg unnskyldt om jeg bommer noen hundre rpm her).
Det som knekker automatkassa i T4 er momentet den får fra en dieselmotor som har sin formtopp på 1500-2500 rpm.
Så får håpe at en 115hk bensinmotor ikke har forvoldt noen stor belastning på denne kassa :) Bilen har levd et lett liv sånn sett, for det meste som rullestolbil, den har heller ikke hengerfeste så den har nok ikke dratt på mye utover passasjerer og eventuelt man har fraktet inni bilen.

Det må nok også presiseres at dette ikke blir en arbeidsbil i det henseende at den blir brukt dag ut og dag inn. Den blir nok bare brukt ved behov = når store ting skal medfraktes. Så ikke daglig, men en gang og to i uka kanskje. Bor forøvrig på en liten øy i vest, der 90% av "sivilisasjon" befinner seg innenfor en 3-4km radius fra arbeidsplass. Så det er ikke sikkert at bilen runder 100k i løpet av året, selv om den har gått 96k pr dags dato.
haakono
Posts: 10
Joined: 01 Jul 2017, 19:07
Car: Cube

Re: Arbeidsbilprosjekt - T4 kort med 2,5 bensin og automat

Post by haakono »

Her var det gått litt tid siden update ja, men skal satse på litt oftere posting enn årlig oppdatering fra nå av ;)

Bilen var gått i underkant av 97k ved innkjøp, nå et år senere har den akkurat rundet 101k, så den blir ikke akkurat mye brukt for å si det på den måten. Brukes for det meste når den trengs for å flytte på større ting mellom a og b, samt som reservebil når det trengs. Mange prosjektbiler i familien, så ofte må den lånes vekk til noen som trenger å komme seg til og fra jobb etc. Og det er jo helt topp å kunne hjelpe med det :)

Automatkassen funker som en drøm, den girer så smooth at man nesten ikke merker det. Den bidrar nok til at bilen er tørst, men får stå i akkurat det med tanke på hvor lite bilen blir brukt.

Kom over et sett med OEM Audi A4 felger til en svært hyggelig pris for litt siden. Disse er 7x17" et45, så passer veldig fint på bilen. Det var slitte dekk i feil dimensjon (til denne) som sto på, så kjøpte et nytt sett i dimensjon 225/55-17. Noe større rulleomkrets enn originalt, men innenfor de 5% som er godkjent. Såvidt. Måtte opp i denne dimmen for å få rett loadindex, disse har 101, bilen krever 99 i vognkort. Har også kjøpt et sett med nye dempere og bakfjærer med justering, så planen er å få den litt mer ned bak. Forrige eier har justert den ned endel foran, men resten er originalt. Så den stuker noe fremover nå.



Har en liten plukkliste etterhvert uansett da. Ikke noe kritisk, men greit å få tatt hånd om etterhvert.

Det mest prekære er at elvindu på førerplass sluttet å virke. Har hatt ute kontrollpanelet og koblet om på stikkene for å se hva som skjedde da, og passasjervindu virker uansett hvilken bryter man kobler det til, mens førervindu ikke virker uansett hvilken bryter, så bryteren er ikke problemet. Da er det vel enten gåen motor, eller ledningsbrudd som gjenstår som problem?

Ellers så står dette på lista

- bytte innvendig dørhåndtak førerside
- bytte abs-sensor høyre foran
- polere opp resten av bilen (gjenstår 1 side + halve bakluka)
- montere nytt stereoanlegg og fikse opp i gammel "montering" (noen glupe huer som har jobbet etter ukjent metode engang her)
- fikse mer opp i gammel innredningsjobb baki. Har fått ut flower power teppet og fjernet endel byggskum og dempematter. Tenker å lage nye sidedeksler og nytt gulv.
- bygge midtkonsoll med oppbevaring og armlene. Er ikke håndbrekk mellom setene på denne da det er ombygget til elektrisk håndbrekk (begynte livet som hc-bil denne), så er godt med tilgjengelig plass.
Last edited by haakono on 26 Jul 2020, 14:16, edited 1 time in total.
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: Arbeidsbilprosjekt - T4 kort med 2,5 bensin og automat

Post by Even »

Vindusheisproblem er nok brudd i ledninger i døra. Kjent problem
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
skaravelle
-
-
Posts: 1165
Joined: 05 Jan 2006, 12:19
Location: Skien, Telemark

Re: Arbeidsbilprosjekt - T4 kort med 2,5 bensin og automat

Post by skaravelle »

Fresh bil du har der, likte den skikkelig godt. Fargen er rett og slett toppen av kremkaka, skiller seg passlig ut i mengden. :)
Image

bugbuddies.no
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Posts: 309
Joined: 25 Aug 2015, 22:41
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Re: Arbeidsbilprosjekt - T4 kort med 2,5 bensin og automat

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Hei!

2,5 bensin har fin lyd og er behagelig å kjøre. Følg med på drivstoff forbruk, skal mye til at motorstyringa tenner motorlampa, men i nødmodus bruker den ca dobbelt så mye bensin.

Er selv en lykkelig eier av en kort Caravelle med APL motor og manuell girkasse.

Hilsen Rune Waltoft
haakono
Posts: 10
Joined: 01 Jul 2017, 19:07
Car: Cube

Re: Arbeidsbilprosjekt - T4 kort med 2,5 bensin og automat

Post by haakono »

Ser at jeg ikke har vært særlig flink med updates her, men har heller ikke brukt bilen siden i fjor (mer om det lenger ned i innlegget).

Har fått laget noe dekor på bilen, tok sin tid å spore opp en folie som var (noenlunde) fargematch til bilen! :D Men fant til slutt, så siden jeg jobber med folie og dekor så fikk jeg iallfall dekorert den littegrann i første omgang:
Image

Og som en julegave til meg selv så bestilte jeg en cartoon-tegning av bilen laget av en flink illustratør, han fikk med alle detaljene, inkl vippen på camping-takluka :D
Image

En jeg kjenner her har noen fantastisk gode Recaro Ergomed ES seter i T5'en sin, og etter å ha prøvesittet de for noen år siden, har jeg ikke kommet over sittekomforten i de setene. Så har hatt et halvt øye med på finn.no og tilsvarende salgskanaler i lengre tid. Og i høst så kom jeg over ett sånt sete. Prisen var meget levelig, men det var langt unna. Typ 10 timers kjøretur. Men fikk ordnet "haik" med en slektning som kjører tungtransport mellom vest og øst, så det ordnet seg fint! Men disse finner man sjeldent til salgs i par på bruktmarkedet, og det tar seg jo absolutt best ut med 2 like stoler.. Så da ble det å følge ennå litt mer på finn. Og kom faktisk over ett som var helt identisk, og rett i nærheten! Dvs 2 timer + en ferjetur unna ;) Så fikk tilslag på det også, og da var begge to på plass :) Det som gjenstår nå er å få tak i et par med understell for T4. Men det lar seg nok løse det også.

Her er bilder av de to stolene, helt identiske i både farge og mønster.
Image
Image

Det er blant det positive, nå kommer det negative som er grunnen til at bilen ikke har blitt brukt på lenge.

Hadde den på eu-kontroll i fjor høst, det var ikke mye å utsette på bilen, 3stk 2'er feil på en 20 år gammel bil er meget greit, spesielt når 2 av de er så enkelt å fikse som fukt i et tåkelys og en fløyte som ikke virker.
Image

Men det var det siste punktet som var utfordrende, spesielt når årsaken ble funnet.

Fikk opp feilkode på abs-sensor høyre foran, som jo er en smal sak å fikse. Sensor ble byttet, men feilen forsvant ikke. Diagnosen ga utslag på sensorfeil, og low supply voltage til abs-enhet. Og det var det siste som var problemet. Det viser seg at det har kommet fuktighet nedi stikket til abs-modulen, som over tid har gjort at flere av pinnene har irret helt i stykker..

Image

Image

Så her er det ikke noen quick fix. Må nok få tak i en ny/brukt abs-enhet, og nytt stikk. Nå har ikke denne kostnaden blitt prioritert av flere grunner, men skiltene er iallfall forlengst levert inn og bilen har i senere tid fungert mest som lagringsplass utenfor jobben. Har med jevne mellomrom hatt den i gang og kjørt noen runder inne på området for at den ikke skal stå seg i hjel, men den hadde nok hatt godt av å blitt fikset og tatt i regelmessig bruk igjen.

Virker som T4 med ABS-bremser er i mindretall, det har vært iallfall 6-7stk T4 ute på den lokale bildemonteringen her på den tiden jeg har vært på jakt etter modul og ledningsnett, men ingen med ABS..

Så er fremdeles på jakt :)
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Arbeidsbilprosjekt - T4 kort med 2,5 bensin og automat

Post by Der Postmeister »

Vr6 har oftest dette. Spør de som har delebil av denne typen.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply