Fra 1.9 DG til 2.1 DJ

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Runner
-
-
Posts: 150
Joined: 24 Oct 2014, 11:28
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Location: Nordreisa

Fra 1.9 DG til 2.1 DJ

Post by Runner »

Jeg lurer litt på å sette inn en 2.1 DG på mitt syncro prosjekt http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=47450

Har prøvd å søke litt rundt for finne ut av hva en slik operasjon innebærer, finner forskjellige svar fra at den bare er å sette inn til at nesten alt av deler må byttes inklusive dekk! Noen som har link til en bra beskrivelse?

Jeg tenker å beholde pierburg forgasseren for å gjøre det enkelt, men er usikker på om hva jeg trenger av vannpumpe og kjøleslanger. Hva er beste løsning? Jeg har bestilt ny radiator så den blir samme som er på 2.1 biler.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Fra 1.9 DG til 2.1 DJ

Post by ducce999s »

Med forgassere så bør du også gå over til mekanisk pumpe slik du har på DG motor. Vannpumpe beror på hvor din pumpe og termostathus sitter i dag. På min DG syncro sitter de på samme plass som på DJ dvs pumpen bak (det gjør det på begge ;-)) og termostathuset frem.

Litt usikker på om bestykkningen munnstykkene på forgasseren er store nok for DJ. Kan være risiko at du kan gå litt leant

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Runner
-
-
Posts: 150
Joined: 24 Oct 2014, 11:28
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Location: Nordreisa

Re: Fra 1.9 DG til 2.1 DJ

Post by Runner »

Jeg har tidlig utgave av 1.9 kjølesystem i dag, så termostathuset sitter skrudd fast i vannpumpa. Ut i fra hva jeg leser rundt om på ulike forum så ser det ut som flere har brukt denne typen kjølesystem på 2.1, med og uten oljekjøler tilkoblet.

Jeg går for å bestille dette fra brickwerks
Oil Cooler Fitting Kit - T3 WBX (1.9>2.1) https://www.brickwerks.co.uk/oil-cooler ... 3-wbx.html
Men bytter ut Thermostat Housing - Fitting Kit / 2WD til 4WD https://www.brickwerks.co.uk/thermostat ... t-4wd.html

Ellers er vel alt av bolter til motor osv det samme?
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Fra 1.9 DG til 2.1 DJ

Post by ducce999s »

alt er så å si bolt over

du kan til og med flytte pumpa med termostathus over
så du trenger da ikke noe ekstra annet enn å flytte deler frem og at
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Runner
-
-
Posts: 150
Joined: 24 Oct 2014, 11:28
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Location: Nordreisa

Re: Fra 1.9 DG til 2.1 DJ

Post by Runner »

Ja så nærmere på det i dag, men klarer ikke helt å se hvordan jeg kan beholde oljekjøleren som er på 2.1? Enkleste ville jo vært å bare fjerne denne, men det er vel en grunn til at den er der? Hvordan er det med eksterne oljekjølere for WBX? Samme som på diesel? Dersom det er mulig å få kjøpt en ekstern som ikke koster for mye, er det vel en grei løsning å flytte alt fra DG motoren over på DJ for å så føye på en ekstern oljekjøler?
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Fra 1.9 DG til 2.1 DJ

Post by ducce999s »

Ekstern kjøler fungerer godt

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Runner
-
-
Posts: 150
Joined: 24 Oct 2014, 11:28
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Location: Nordreisa

Re: Fra 1.9 DG til 2.1 DJ

Post by Runner »

Har du erfaring med noe som kommer i et sett, eller er enkelt å montere? Har null erfaring med oljekjølere

Ser at vanistan har et KIT som får skryt på samba forumet, ser ut til å være enkelt å installere samt testet av flere.
https://intrepidoverland.com/vanistan/

Kan jeg forlate Nord-Norge dersom jeg ikke ordner med oljekjøling?
Runner
-
-
Posts: 150
Joined: 24 Oct 2014, 11:28
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Location: Nordreisa

Re: Fra 1.9 DG til 2.1 DJ

Post by Runner »

Da har jeg lest litt mer rundt kjøling osv, ser ut til at det er nødvendig med oljekjøler, eller i alle fall ikke særlig lurt å kjøre uten. Dersom jeg ikke finner en billig og bra metode å koble inn oljekjøleren som sitter på DJ motoren, inn på kjølesystemet jeg har, trur jeg det er en bedre løsning med ekstern kjøler. Det vil jo også bety at jeg ikke bruker olja til å varme opp kjølevannet.

Ulike leverandører av oljekjølere til wbx som jeg vurder

https://busschmiede.de/shop/OElkreislauf_1 fra 3497 til 4160

https://www.vwbusshop.de/333000314 3743,- lite info, men ligner på busschmiede, men det står at det også passer til TD uten at det er noe valg i bestillingen

https://intrepidoverland.com/vanistan/ Deluxe Oil Cooler Kit 4879,- liker plassering av kjøleren pluss at det er vifte
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Fra 1.9 DG til 2.1 DJ

Post by Rudeboy »

Ref Güntzl du linker til, så har han mye på lager og kan skaffe mer. Svaret på om han kan/ikke kan er jo bare en mail unna.
Runner
-
-
Posts: 150
Joined: 24 Oct 2014, 11:28
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Location: Nordreisa

Re: Fra 1.9 DG til 2.1 DJ

Post by Runner »

Rudeboy wrote:Ref Güntzl du linker til, så har han mye på lager og kan skaffe mer. Svaret på om han kan/ikke kan er jo bare en mail unna.
Fikk svar på at alt de hadde er i webshoppen.



Prøver nå å forstå hva som er forskjellen på disse:

https://busschmiede.de/shop/T3-OElkuehl ... l-und-21-l

https://busschmiede.de/shop/T3-2WD-4WD- ... asserkit_1 Denne er "mit Wasserkit" ?

På begge står det oversatt med google: Oppmerksomhet: Det er DG-motorer 1.9l som ikke har noen varmeveksler på oljefilteret
For installasjon av termoblok er oljeveksleren nødvendig
Tysk: Achtung: es gibt DG Motoren 1.9l die keinen Wärmetauscher am Ölfilter haben
für die Montage des Thermoblock wird der Öl-Wärmetauscher benötig

Vil det si at jeg uansett må ha den orginale oljekjøleren tilkoblet? Eller er det bare "bolten" fra denne som trengs får å feste den nye kjøleren?
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Fra 1.9 DG til 2.1 DJ

Post by Rudeboy »

OK, da har han ombestemt seg ift svar jeg pleier få. Ting han har påvei inn som ikke står der, f.eks. Jaja, sånn kan det gå.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Fra 1.9 DG til 2.1 DJ

Post by ducce999s »

Begge forutsetter standard oljekjøler
Mitt råd er bytt vannpumpen osv slik at du får den.morderne løsningen

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Runner
-
-
Posts: 150
Joined: 24 Oct 2014, 11:28
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Location: Nordreisa

Re: Fra 1.9 DG til 2.1 DJ

Post by Runner »

Venter litt med å bestille oljekjøler, men har enda ikke funnet en god oppskrift på hvordan jeg får med forgasseren i et nytt system. eller oljekjøleren i et gammelt. Dersom jeg får kjøpt brukt komplett 2.1 eller ny 1.9 vannkjøling fra en syncro trur jeg det blir enklere, men å kjøpe alle delene nytt blir dyrere å mer komplisert enn å kjøpe oljekjøler.
Post Reply