Bilen blir av og til veldig tungstartet etter bruk av diesel Eberen. Så da lurer jeg på om jeg har koplet den til dieselen på
et uheldig sted. Jeg har koplet på drivstofftilførselen mellom dieselfilter og motoren (JX motor).
Burde jeg ha koplet meg på mellom tanken og dieselfilteret, eller kanskje på dieselreturen?
Det er snakk om en Eberspacher D2 og ikke en original dieselvarmer.
Siste natta i bilen var det kun 2 grader om morgenen og bilen startet som normal/forventet for vi brukte ikke eberen.
Så det er ikke pga dårlige glødeplugger.
Det som er litt merkelig er at det var ingen problemer i påsken. Da sto eberen på hele natta og ingen startvansker.
Tungstartet etter bruk av Eber.
Tungstartet etter bruk av Eber.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Tungstartet etter bruk av Eber.
Har hatt akkurat samme symptomer på min og den henter dieselen fra samme sted. Jeg tror det er snakk om en liten lekkasje som fører til luft inn i systemet som du ikke merker så godt under vanlig kjøring. Hos meg har dette vert fremtredende når jeg har stått lenge med varmeren på, gjerne et par døgn. Ved oppstart på søndagen på Bus Camp i fjor var bilen uvanlig tungstartet. I ettertid har jeg utbedret en lekkasje på returslangene på dysene og fått helt tørr motor der det var litt svetting før, jeg trodde det var akslingen for pådrag som hadde en lekkasje. Jeg har også hatt noen problemer med dieseltilførselen pga skitt i banjo inn på filter så det har vert skrudd på flere deler og koblinger i dieseltilførselen. Har inntrykk av at min er blitt bedre nå og uttaket for diesel til varmer er på samme sted.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Re: Tungstartet etter bruk av Eber.
Sikker på at det ikke suger tomt filter og slangen inn til pumpa? Jeg ville ikke koblet inn der, men bak tanken. (2wd)
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Tungstartet etter bruk av Eber.
Men da må det jo komme inn luft gjennom en lekkasje, ellers vil det bare komme ny diesel fra tanken.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Re: Tungstartet etter bruk av Eber.
Har koblet min på samme måte. Har ikke vært plaget med tungstartet vil. Synes forklaringen med en liten lekkasje på tilførselen høres sannsynlig ut. Er alt tett og i orden skal det ikke kunne komme luft i slangene. Men har du sett på slangene etter en tids eberbruk og før du starter så vil det jo vises...
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Re: Tungstartet etter bruk av Eber.
Her egentlig trodd at eberen suger all dieselen ut av filteret og at dette gjør at den blir tungstartet. Men når jeg tenker meg
om så var den ikke så fryktelig tungstartet da jeg skiftet dieselfilteret for ett år siden. Bare litt kjinning så startet den.
Er mye mere tungstartet nå. Jeg får sjekke alle tilførselslangene og stramme opp alle koplinger også.
Har også fått troen på at det er en lekkasje en eller annen plass. Og kjenner jeg meg selv rett så er det nok sikkert jeg som ikke
har gjort grundig nok arbeid da jeg satte alt i sammen.
Har ikke tenkt på de korte dieselretur slangene. Kan også være at de er modne for utskiftning. Skal ut og sjekke nå.
Tusen takk for svar så langt.
om så var den ikke så fryktelig tungstartet da jeg skiftet dieselfilteret for ett år siden. Bare litt kjinning så startet den.
Er mye mere tungstartet nå. Jeg får sjekke alle tilførselslangene og stramme opp alle koplinger også.
Har også fått troen på at det er en lekkasje en eller annen plass. Og kjenner jeg meg selv rett så er det nok sikkert jeg som ikke
har gjort grundig nok arbeid da jeg satte alt i sammen.
Har ikke tenkt på de korte dieselretur slangene. Kan også være at de er modne for utskiftning. Skal ut og sjekke nå.
Tusen takk for svar så langt.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: Tungstartet etter bruk av Eber.
Har min ebertilførsel koblet til i bunn av tanken (syncro). Får med dette gravitasjonshjelp til pumpen som er foran på bilen i bakkant av radiator.
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Tungstartet etter bruk av Eber.
Som vi snakket om i helga, jeg trodde jeg hadde funnet forklaringen på at min var tungstartet etter et døgn eller to og at det var en liten lekkasje på returslangen. Nå fikk jeg jo testet dette i helgen på treff der varmeren hadde gått ca 15 timer uten at motoren var startet på to døgn. Bilen startet umiddelbart så det var i alle fall ikke kommet luft inn i dieseltilførselen denne gangen. Jeg kan bare anbefale å se etter lignende feil på din og ikke stresse med å flytte uttaket for det fungerer fint når alt som skal være tett er det.T4Jan wrote:Her egentlig trodd at eberen suger all dieselen ut av filteret og at dette gjør at den blir tungstartet. Men når jeg tenker meg
om så var den ikke så fryktelig tungstartet da jeg skiftet dieselfilteret for ett år siden. Bare litt kjinning så startet den.
Er mye mere tungstartet nå. Jeg får sjekke alle tilførselslangene og stramme opp alle koplinger også.
Har også fått troen på at det er en lekkasje en eller annen plass. Og kjenner jeg meg selv rett så er det nok sikkert jeg som ikke
har gjort grundig nok arbeid da jeg satte alt i sammen.
Har ikke tenkt på de korte dieselretur slangene. Kan også være at de er modne for utskiftning. Skal ut og sjekke nå.
Tusen takk for svar så langt.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Re: Tungstartet etter bruk av Eber.
Hmm, tror jeg skal skifte alle slangene på dieselreturen og i tillegg sette strips på dem.
Så skal jeg la eberen stå på, her hjemme, på fullt i noen timer så får vi se om det hjelper.
Bedre å ha startproblemer hjemme enn ute i bushen, langt fra folk.
Hadde vært veldig greit å slippe å flytte uttaket, så håper at problemene forsvinner med nye slanger.
Så skal jeg la eberen stå på, her hjemme, på fullt i noen timer så får vi se om det hjelper.
Bedre å ha startproblemer hjemme enn ute i bushen, langt fra folk.
Hadde vært veldig greit å slippe å flytte uttaket, så håper at problemene forsvinner med nye slanger.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Tungstartet etter bruk av Eber.
Let først etter dieselsvetting før du rører noe.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com