Tungstartet etter bruk av Eber.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
T4Jan
-
-
Posts: 279
Joined: 24 Sep 2009, 10:21
Car: T3 '88, T4 '94

Tungstartet etter bruk av Eber.

Post by T4Jan »

Bilen blir av og til veldig tungstartet etter bruk av diesel Eberen. Så da lurer jeg på om jeg har koplet den til dieselen på
et uheldig sted. Jeg har koplet på drivstofftilførselen mellom dieselfilter og motoren (JX motor).
Burde jeg ha koplet meg på mellom tanken og dieselfilteret, eller kanskje på dieselreturen?
Det er snakk om en Eberspacher D2 og ikke en original dieselvarmer.

Siste natta i bilen var det kun 2 grader om morgenen og bilen startet som normal/forventet for vi brukte ikke eberen.
Så det er ikke pga dårlige glødeplugger.
Det som er litt merkelig er at det var ingen problemer i påsken. Da sto eberen på hele natta og ingen startvansker.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Tungstartet etter bruk av Eber.

Post by Needforspace »

Har hatt akkurat samme symptomer på min og den henter dieselen fra samme sted. Jeg tror det er snakk om en liten lekkasje som fører til luft inn i systemet som du ikke merker så godt under vanlig kjøring. Hos meg har dette vert fremtredende når jeg har stått lenge med varmeren på, gjerne et par døgn. Ved oppstart på søndagen på Bus Camp i fjor var bilen uvanlig tungstartet. I ettertid har jeg utbedret en lekkasje på returslangene på dysene og fått helt tørr motor der det var litt svetting før, jeg trodde det var akslingen for pådrag som hadde en lekkasje. Jeg har også hatt noen problemer med dieseltilførselen pga skitt i banjo inn på filter så det har vert skrudd på flere deler og koblinger i dieseltilførselen. Har inntrykk av at min er blitt bedre nå og uttaket for diesel til varmer er på samme sted.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Tungstartet etter bruk av Eber.

Post by Der Postmeister »

Sikker på at det ikke suger tomt filter og slangen inn til pumpa? Jeg ville ikke koblet inn der, men bak tanken. (2wd)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Tungstartet etter bruk av Eber.

Post by Needforspace »

Men da må det jo komme inn luft gjennom en lekkasje, ellers vil det bare komme ny diesel fra tanken.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Tungstartet etter bruk av Eber.

Post by OddN »

Har koblet min på samme måte. Har ikke vært plaget med tungstartet vil. Synes forklaringen med en liten lekkasje på tilførselen høres sannsynlig ut. Er alt tett og i orden skal det ikke kunne komme luft i slangene. Men har du sett på slangene etter en tids eberbruk og før du starter så vil det jo vises...
T4Jan
-
-
Posts: 279
Joined: 24 Sep 2009, 10:21
Car: T3 '88, T4 '94

Re: Tungstartet etter bruk av Eber.

Post by T4Jan »

Her egentlig trodd at eberen suger all dieselen ut av filteret og at dette gjør at den blir tungstartet. Men når jeg tenker meg
om så var den ikke så fryktelig tungstartet da jeg skiftet dieselfilteret for ett år siden. Bare litt kjinning så startet den.
Er mye mere tungstartet nå. Jeg får sjekke alle tilførselslangene og stramme opp alle koplinger også.
Har også fått troen på at det er en lekkasje en eller annen plass. Og kjenner jeg meg selv rett så er det nok sikkert jeg som ikke
har gjort grundig nok arbeid da jeg satte alt i sammen.
Har ikke tenkt på de korte dieselretur slangene. Kan også være at de er modne for utskiftning. Skal ut og sjekke nå.
Tusen takk for svar så langt.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: Tungstartet etter bruk av Eber.

Post by hansstef »

Har min ebertilførsel koblet til i bunn av tanken (syncro). Får med dette gravitasjonshjelp til pumpen som er foran på bilen i bakkant av radiator.
Hans Sæle
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Tungstartet etter bruk av Eber.

Post by Needforspace »

T4Jan wrote:Her egentlig trodd at eberen suger all dieselen ut av filteret og at dette gjør at den blir tungstartet. Men når jeg tenker meg
om så var den ikke så fryktelig tungstartet da jeg skiftet dieselfilteret for ett år siden. Bare litt kjinning så startet den.
Er mye mere tungstartet nå. Jeg får sjekke alle tilførselslangene og stramme opp alle koplinger også.
Har også fått troen på at det er en lekkasje en eller annen plass. Og kjenner jeg meg selv rett så er det nok sikkert jeg som ikke
har gjort grundig nok arbeid da jeg satte alt i sammen.
Har ikke tenkt på de korte dieselretur slangene. Kan også være at de er modne for utskiftning. Skal ut og sjekke nå.
Tusen takk for svar så langt.
Som vi snakket om i helga, jeg trodde jeg hadde funnet forklaringen på at min var tungstartet etter et døgn eller to og at det var en liten lekkasje på returslangen. Nå fikk jeg jo testet dette i helgen på treff der varmeren hadde gått ca 15 timer uten at motoren var startet på to døgn. Bilen startet umiddelbart så det var i alle fall ikke kommet luft inn i dieseltilførselen denne gangen. Jeg kan bare anbefale å se etter lignende feil på din og ikke stresse med å flytte uttaket for det fungerer fint når alt som skal være tett er det.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
T4Jan
-
-
Posts: 279
Joined: 24 Sep 2009, 10:21
Car: T3 '88, T4 '94

Re: Tungstartet etter bruk av Eber.

Post by T4Jan »

Hmm, tror jeg skal skifte alle slangene på dieselreturen og i tillegg sette strips på dem.
Så skal jeg la eberen stå på, her hjemme, på fullt i noen timer så får vi se om det hjelper.
Bedre å ha startproblemer hjemme enn ute i bushen, langt fra folk.
Hadde vært veldig greit å slippe å flytte uttaket, så håper at problemene forsvinner med nye slanger.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Tungstartet etter bruk av Eber.

Post by Needforspace »

Let først etter dieselsvetting før du rører noe.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Post Reply