Dieselmotorer som passer i T3

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Dieselmotorer som passer i T3

Post by Italjohn »

Jeg trenger litt hjelp til dette med motoralternativer som passer i T3 isteden for JX.
Tror de følgende skal passe.
Finnes det flere typer som passer?

DIN-rated motive power & torque outputs, ID codes
55 kilowatts (75 PS; 74 bhp) @ 4,200 rpm; 150 newton metres (111 lbf⋅ft) @ 2,000 rpm — AAZ
66 kilowatts (90 PS; 89 bhp) @ 4,000 rpm; 202 newton metres (149 lbf⋅ft) @ 1,900 rpm — 1Z, AHU
66 kilowatts (90 PS; 89 bhp) @ 3,750 rpm; 210 newton metres (155 lbf⋅ft) @ 1,900 rpm — AGR, AHH, ALE, ALH
81 kilowatts (110 PS; 109 bhp) @ 4,150 rpm; 235 newton metres (173 lbf⋅ft) @ 1,900 rpm — AFN, AHF, ASV, AVB, AVG

Audi 8L A3 (Mk1) (AHU: 09/96-08/00, AHF: 01/97-04/02, ALH: 08/97-06/01, ASV: 09/99-06/01)
Audi B4 80 (1Z: 09/91-07/95)
Audi Cabriolet (1Z: 07/95-07/96, AHU: 07/96-08/00)
Audi B5 A4 (1Z: 01/95-07/96, AFN: 02/96-07/99, AHU: 08/96-06/00, AHH: 04/97-09/01, AVG: 08/99-06/00)
Audi C4 A6 (1Z: 07/94-06/96, AHU: 07/96-10/97)
Audi C5 A6 (AFN: 04/97-04/01, AVG: 08/99-10/00)

SEAT Ibiza Mk2 (1Z: 07/96-12/96, AHU: 12/96-06/99, AFN: 03/97-06/99, ASV: 03/99-05/02, AGR: 04/99-05/02, ALH: 10/99-05/02)
SEAT Córdoba Mk1 (1Z: 07/96-12/96, AHU: 12/96-06/99, AFN: 03/97-06/99, ASV: 03/99-08/02, AGR: 04/99-08/02, ALH: 10/99-05/01)
SEAT León 1M (Mk1) (ASV: 10/99-10/05, AGR/AHF: 11/99-09/02, ALH: 05/00-10/05)
SEAT Toledo Мк1-Mk2 (1Z: 04/95-12/96, AHU: 06/96-03/99, AFN: 12/96-03/99, ALH: 03/99-07/04, AGR: 04/99-09/02, AHF: 10/98-09/02, ASV: 10/99-07/04),
SEAT Alhambra (1Z: 03/96-07/96, AHU: 07/96-02/00, AFN/AVG: 09/97-02/00)
Škoda Octavia 1U (Mk1) (AGR: 10/96->, AHF: 08/97->, ALH/ASV: 08/00->)
Volkswagen Polo Mk3 Classic / Variant (AHU: 01/97-08/99, ALE: 11/97-08/99, AFN: 06/98-08/99, AGR/ALH/ASV: 10/99-09/01)
Volkswagen Golf Mk3 (1Z: 07/93-07/96, AFN: 02/96-08/99, AHU: 07/96-06/00)
VW Vento/Jetta Mk3 (1Z: 07/93-07/96, AFN: 02/96-12/97, ALE: 01/97-12/97, AHU: 08/96->),
Volkswagen Golf Mk4 (ALE: 05/96-12/01, AHF: 10/97-05/06, AGR/ALH: 10/97->, ASV: 05/00-05/06)
VW Bora/Jetta Mk4 (AHF/ALH: 09/98-05/05, AGR: 10/98-05/05, ALH: 11/98->, ASV: 05/00-05/05)
Volkswagen New Beetle (ALH: 01/98-06/04)
VW Passat B4 (1Z: 10/93-12/96)
VW Passat B4 (AFN: 03/96-06/96)
VW Passat B5 (AFN: 03/96-08/99, AHU: 08/96-08/00, AHH: 05/98-08/00, AVG: 08/99-08/00)
Volkswagen Sharan (1Z: 09/95-07/96, AHU: 08/96-10/00, AFN: 12/96-07/99)
Volkswagen Caddy (1Z: 10/96-03/97, AHU: 10/96-09/00, ALE: 09/97-09/00, ALH: 09/00-06/03)

Image

Hva trengs å gjøres med de forskjellige motorene for at de skal passe?

1Z
Image

AAZ
Image

AHU/AFN?
Image

AHH
Image

De under passer ikke???
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

AHL
Image

AHF/ASV?
Image

ASZ
Image

Link til div. braketer som passer T3
https://epytec.de/en/search?sSearch=t3+bracket

Mere motor info: http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.p ... cc1724b506
Last edited by Italjohn on 08 Jul 2019, 13:55, edited 25 times in total.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by OddN »

Og du forventer vel et kort og entydig fasitsvar... :wink:

Her er det like mange alternativer som det er veier til Rom.

Felles for alle motorer i den såkalte EA827-serien (som innbefatter alle de du nevner) er at de passer rett på dieselgirkassa, og bunnpanna fra JX passer rett på sånn at motorene kan monteres i 50 grader.

Resten er det skrevet mange og lange innlegg om både her, på Samba og på diverse engelske og tyske forum. Og alle argumenterer varmt for sin egen fremgangsmåte.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by Buss Marius »

Det finnes noen 1,9 NA motorer uten turbo, de har rundt 64-68hk. AAZ med 75hk har turbo. Alle TDI har Intercooler. Med unntak av 2,5 TDI i T4, med 88hk. AFN og AHF kom med 110hk og kan også være aktuelle. Sterkere 1,9 motorer en det har pumpe-duse og en topp som bygger litt mer i høyden, noe som kompliserer det hele. AAZ har 150nm, 1z+ AHU har 202nm de andre 90hk har 210nm og 110hk har 235nm
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_V ... el_engines
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by Buss Marius »

OddN wrote:Og du forventer vel et kort og entydig fasitsvar... :wink:

Her er det like mange alternativer som det er veier til Rom.

Felles for alle motorer i den såkalte EA827-serien (som innbefatter alle de du nevner) er at de passer rett på dieselgirkassa, og bunnpanna fra JX passer rett på sånn at motorene kan monteres i 50 grader.

Resten er det skrevet mange og lange innlegg om både her, på Samba og på diverse engelske og tyske forum. Og alle argumenterer varmt for sin egen fremgangsmåte.
Når så AAZ og 90hk TDI motorene fint kan skrues opp til 110hk (AAZ da med IC) så gjør det det hele enda mer vanskelig å velge. Enkelt sagt så velger man vel den motoren man får tak i. 90hk har IC, dersom man trimmer den til 110hk så er det umulig å se. en AAZ vil det være lett å se at er trimmet, da den har IC. Noen foretrekker 90hk trimmet til ca 110hk da den leverer litt mindre NM på lave turtall, noe som sparer drivlinja.
Totto
-
-
Posts: 252
Joined: 05 Feb 2005, 00:51
Car: t4 Dehler Maxivan GL
Location: Mandal
Contact:

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by Totto »

Hva med en 1,9d aef fra en skoda felicia for å gjøre valget enda enklere! 1,9 sugedisel som går levd et (kanskje) enkelt liv i fronten av en liten bil! Har underspylte stempler så det er bare å trø en turbo på den! Og dyser fra turbomotor!
Gjørtler Totto Eide

91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by Der Postmeister »

Hvis noen er interessert, og vil ha og er vanvittig kjapp, så har jeg en caddy på hånd med en motor som den AHL saken. Oljefilter er av den typen, men jeg har ikke motorbokstaver i huet. Det er en caddy 2003. Siste av de enkle. Sdi.

Dette er vrakpantbil. Dvs gratis motor. Gått ca 170000km. starter og går, men bremsepedalføler er defekt halve tiden, så da går den bare på forhøya tomgang.

Men dere må være kjappe.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by Der Postmeister »

AYQ er motorbokstaver på denne Caddyen.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Brurud
-
-
Posts: 186
Joined: 24 Aug 2011, 12:01
Location: Eidsvoll Verk

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by Brurud »

noen som kan si noe om hva som er det mest fornuftige valget? kan alle disse blokkene brukes sammen med jx pumpe,
bunnpanne og manifold og fungere som en mekanisk diesel? Er det samme om man finner en 1Z eller AHU, men bruker mekanisk pumpe i stedet for innsprut?
--
1953 1200 Zwitter
1969 1500 Karmann Cabriolet
1977 Westfalia Berlin Deluxe
1986 Westfalia Club Joker (delebilen)
1986 Doka Syncro
1990 Golf 2 Country
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by ducce999s »

Ja!

Sent fra min C6903 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by Italjohn »

Hvilken motor bruker de her?
Blir vel neppe godkjent i Norge, men artig å vite likevel.

http://www.gmwerks.com/Vanagon.html

Image
Image
Last edited by Italjohn on 04 Oct 2018, 14:27, edited 1 time in total.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by Buss Marius »

Italjohn wrote:Hvilken motor bruker de her?

http://www.gmwerks.com/Vanagon.html

Image
Image
Det er vel bensin 1,8 turbo motorer de stort sett bruker. De kom jo fra 150 til i alle fall 225hk.
Og så kan man begynne å chippe……...
Bensinmotorene har lavere dreimoment så de er vel sånn sett bedre for girkassene enn TDI
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by Italjohn »

Vet du hva motorkoden er også?
Og er de mulig å registrere i Norge?
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by OddN »

Buss Marius wrote: Det er vel bensin 1,8 turbo motorer de stort sett bruker. De kom jo fra 150 til i alle fall 225hk.
Og så kan man begynne å chippe……...
Bensinmotorene har lavere dreimoment så de er vel sånn sett bedre for girkassene enn TDI
Tja... det er sånn både og.

Sterkeste 1,9TDI'en i EA827-familien er vel AFN på 110 hester og 235 Nm. Og 1,8t (også i EA8127serien) har fra 150 hester og 220 Nm og oppover...

Men om du snakker bensinmotorer generelt, så har jo sugebensinerne ( jeg holder meg også her til EA827 motorer) opp til 120 hester og 175 Nm. Og da begynner det å bli "godkjenningsvennlig".

Det du kanskje tenker på er at bensinmotorer generelt har mindre vibrasjoner og dermed er snillere mot girkassa, selv med høyere dreiemoment. Og det har med hvordan energien fra forbrenningen overføres til veivakslingen på de to motorene. Men det kan til en viss grad avhjelpes med dobbelmassesvinghjul på dieselene da.

Og til spørsmålet om hva som kan godkjennes her i landet så er det vel bare en søknad til SVV som kan svare på det... Vi har vel gang på gang fått høre at det er lite eller ingen hjelp fra VAG når det gjelder uorginale motorer. For dem eksisterer det på papiret ikke større motor enn 112hester/174 Nm.
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by Bugman »

Motorene på de to nest-nederste bildene til trådstarter kan monteres i T3...

Men blokka har nok mer til felles med PD-motorer, og således må man selv lage en bunnpanne som passer for å montere motoren i 50-graders vinkel.

Den nederste er en PumpeDüse-motor -og har også en helt annen blokk!

Om man ser i en den av toppen på disse, så ser man vakuumpumpa (og på PD-maskinen, også fødepumpa for diesel til pumpedysene!

Disse to førstnevnte motorene har (om jeg husker rett) av og til samme kjennebokstaver som i Passat og Audi på B5/3B chassiet - men i Golf og Bora har de på modeller fra rundt '98-'00 en annen blokk.

Kjennetegnet er blankt toppdeksel og nevnte vakuumpumpe.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by trauMa »

Hei.
Jeg trenger ny motor i min T3. Som noen vet har jeg en SB motor i min som forrige eier har satt inn. Den har nå havarert. Har to caddyer for hånden, og lurer på om en av de motorene kan passe i min? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=146773825.
Den hvite bilen har i følge selger en TDK motor fra passat. Når jeg taster regnr på den blå inn på mekonomen står det 1Z/AHU/ALH. I flg. bildeler.no er det en AHU motor. Er det noen som kan hjelpe meg med å forklare hvor han kan finne motorkoden på blokka på en enkel måte?
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by OddN »

trauMa wrote:Hei.
Jeg trenger ny motor i min T3. Som noen vet har jeg en SB motor i min som forrige eier har satt inn. Den har nå havarert. Har to caddyer for hånden, og lurer på om en av de motorene kan passe i min? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=146773825.
Den hvite bilen har i følge selger en TDK motor fra passat. Når jeg taster regnr på den blå inn på mekonomen står det 1Z/AHU/ALH. I flg. bildeler.no er det en AHU motor. Er det noen som kan hjelpe meg med å forklare hvor han kan finne motorkoden på blokka på en enkel måte?
Motorkoden står på siden av blokka rett bak dieselpumpa helt oppe ved toppen. Er som regel ikke synlig før du tørker rent. Men du ser et felt som er maskinert flatt der som kode og nummer er stanset inn på.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by OddN »

Her er en tidligere tråd om dette med alternativ dieselmotor i T3, og der ligger det også et bilde som viser hvor motornummeret står:

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=34074
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by trauMa »

Takk OddN. Han klarte ikke å finne motorkoden. Men i og med at det er en motor med mekanisk pumpe fra en passat, må det vel være fra en passat b3? Så den skal vel passe T3 da?

Valget står enten mellom motoren fra den hvite, eller AHU TDI fra den blå. AHU'n har gått ca 350 000. Usikker på KM på den andre motoren, men rundt 200 000 anslo han. AHU'n tenker jeg uansett at jeg må bygge om til mekanisk pumpe og det kompliserer vel det littegrann?
Hvilken bør jeg velge syns dere?
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by OddN »

trauMa wrote:Takk OddN. Han klarte ikke å finne motorkoden. Men i og med at det er en motor med mekanisk pumpe fra en passat, må det vel være fra en passat b3? Så den skal vel passe T3 da?

Valget står enten mellom motoren fra den hvite, eller AHU TDI fra den blå. AHU'n har gått ca 350 000. Usikker på KM på den andre motoren, men rundt 200 000 anslo han. AHU'n tenker jeg uansett at jeg må bygge om til mekanisk pumpe og det kompliserer vel det littegrann?
Hvilken bør jeg velge syns dere?
Du fikk AAZ i B4 også, men den er jo fremdeles tverrstilt, så det skal da passe.
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by trauMa »

Hvilken hadde du valgt da? AAZ med ca 250’km eller AHU med 350’km?
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by OddN »

Jeg hadde valgt AHU'en. Men som fullverdig TDI med alle elektronikken på plass.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by Buss Marius »

OddN wrote:Jeg hadde valgt AHU'en. Men som fullverdig TDI med alle elektronikken på plass.
Støttets.
Dersom det blir oppdaget at du ikke har originalmotor, så må du få godkjent den motoren som sitter i. Hvor mange Hk er det i en AHU med mekanisk pumpe? Dersom alt er originalt så er HK antallet lett å dokumentere, men det er det ikke i en mikk-makk motor. Husk å notere reg nummer på donoren av motoren, så kan du si hvilken bil den kommer fra, skulle problemet oppstå.

Etter som AAZ'n jeg har i min syncro, ikke står i vognkortet og jeg ikke vet hvor den kommer fra, lurer jeg faktisk på å bytte til en full TDI motor om et par år. Forhåpentlig til en 110hk. Men det er om noen år...
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by OddN »

Buss Marius wrote: Etter som AAZ'n jeg har i min syncro, ikke står i vognkortet og jeg ikke vet hvor den kommer fra, lurer jeg faktisk på å bytte til en full TDI motor om et par år. Forhåpentlig til en 110hk. Men det er om noen år...
Samme planene har jeg. Stresser ikke med å få dokumentert AAZ'n da den er så og si identisk med JX motoren både i utseende og effekt originalt. Litt mer moment men fremdeles under det en DJ har.

Snubler jeg over en billig TDI blir det konvertering.
DieselDavid
-
-
Posts: 122
Joined: 03 Nov 2005, 11:27
Car: Syncro TDI
Location: Sweden, Östersund

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by DieselDavid »

Jag har en AFN med full elekronik och har kört 400000 km sen 1998. Har inte monterat någon intercooler, fungerar hur bra som helst utan den. Ett tips som kan vara värt att pröva: Ta bort trycket i systemet, kylvattnet, så slipper du riskera att slangar spricker och det blir ej heller läckage så lätt.
Jag har kört så hela tiden och upp tlll 3500 möh. utan att det kokar
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Dieselmotorer som passer i T3

Post by Renax »

Buss Marius wrote:
OddN wrote:Jeg hadde valgt AHU'en. Men som fullverdig TDI med alle elektronikken på plass.
Støttets.
Dersom det blir oppdaget at du ikke har originalmotor, så må du få godkjent den motoren som sitter i. Hvor mange Hk er det i en AHU med mekanisk pumpe? Dersom alt er originalt så er HK antallet lett å dokumentere, men det er det ikke i en mikk-makk motor. Husk å notere reg nummer på donoren av motoren, så kan du si hvilken bil den kommer fra, skulle problemet oppstå.
Var borti denne problemstillingen med godkjenning av min 1Y motor med JX pumpe og turbo. Måtte på dyno å måle effekten. Skrudde bra opp på diesel og ladetrykk og greide 90hk på nav. Fikk da godkjent i vognkort med 103KW :-D

Var ikke noe stress med hvor motoren kom fra, "med slike gamle motorer er det ikke så nøye" men kan jo hende andre ser anderledes på det, jeg beholdt vrakmeldinga til donorbilen i tilfelle...ImageImage

Sent from my P10000_Pro using Tapatalk
Post Reply