T5 Skifte hjullager

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Post Reply
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

T5 Skifte hjullager

Post by silenhag »

T5 Skifte hjullager

Dette gjelder Vw T5 2,5 L 2004-2009.
Er trolig akkurat samme på alle T5 frem/bak facelift, og sikkert T6 også (?).


Image


Gjør man dette på verksted (et hjullager) koster det fra 4700 kr, opp til kanskje ca 7000 kr på Møller (?), så her er det penger å spare.

Husk å kjøpe nye bolter og skruer til alt om du ønsker å oppfylle Vw sine krav.
(Ny sentermutter 30 mm tolvkant kommer vanligvis med det nye lageret).

Hjullager kan kjøpes på Møller, Bildeler.no, Skruvat.no, autodeler og https://koolart.no/volkswagen-deler-uts ... 03-14.html
Kjøp kvalitet/anerkjent merke. Et løst hjullager koster ca 1500kr.

Verktøy:
Hjullager-verktøy, kan kjøpes på Bildeler.no Ebay, VidaXL, CDON med flere. Koster rundt 1500kr (1000-2000kr). Hva jeg kan se er det samme Kina-drittverktøy på alle disse steder. Den gjør jobben men jeg trur ikke en riktig verksted har dette, de har trolig dyrere med bedre finish/funksjon og kanskje hydraulikk.
30 mm fast nøkkel (eller stor skiftenøkkel) til hjullager-verktøy
22 mm pipe (til hjullager-verktøy)
30 mm tolvkant pipe til sentermutter
Kraftig latmannsarm
5\16 fast ringnøkkel (til de tre små boltene som holder bremseskjold)
XZN bits (tolvkant) M10 (til bolt som holder bremseskive)
XZN bits (tolvkant) M14 (de to boltene på nedre bærekule var M14 på min bil)
Momentnøkkel
Diverse standard verktøy
Egnet fett av god kvalitet til splines på drivaksel og tilsvarende splines inne i hjulnav.
Noe fett eller metallfri pasta til lagerhus ved montering etc
Gjerne muttertrekker
Gjerne nye ABS sensorer dersom de som sitter i blir skadet.

Jeg gjorde jobbet på begge sider da det av og til er vanskelig å vite hvilken side som er dårlig. Jeg hadde hørt ulyder når jeg svingte venstre, i lang tid faktisk. Snurret jeg hjulene i luften kunne jeg ikke høre noe. Jeg trodde det var høyre side som var slitt, men det viste seg sen at det var venstre side. Kjente det tydelig når jeg hadde hjullager i handen og snurret på det.

Kan være fornuftig at i god tid (et par dgr i forkant) børste med stålbørste/ grave frem alle bolter og spraye 5-56 eller liknende på alt som skal løsnes.

Start med å løsne litt på hjulbolter og sentermutter når bilen står på bakken. Jeg satte bilen på to støttebukker frem slik at jeg med nøkkelen i tenningen kan dreie/styre begge hjulene i luften. Demonter hjulet. Demonter hele bremsecaliperen i en del ved å løsne de to kraftige boltene 21 mm sekskant. Heng opp den høyt opp i hjulhuset. Demonter bremseskive og legg til siden. Demonter bremseskjold (går uten trur jeg, men der er lettere med bremseskjold demontert).

Demonter ABS-sensor. Kan være fint å ha et par nye sensorer i reserve hvis man ødelegger de som sitter der. De sitter hardt ned i et hull med spissen helt inntil hjullager kant (og er laget i hovedsak av plast som sprekker lett).

Demonter de to boltene som holder nedre bærekule. Løsne endeledd til styring. Jeg løsnet ikke stab.stag som jeg ser en del gjør..jeg vet ikke hvorfor man skal gjøre det, går fint uten å løsne den (kanskje må man det hvis kun et hjul er i luften). Bærebru har et hull et stykke inn, her er det fint å sette et langt brytspak slik at man kan tvinge ned bærebru når man manøvrerer hjulnav. Trekk lagerhuset/hjulnavet av fra drivaksel ved å trekke samtidig som man presser drivaksel inn. Legg drivaksel til siden uten å skade mansjett.

Så tar du frem hjullager-verktøy og smør inn litt fett på den kraftige gjengestangen, samt et par dråper olje på det lille lageret som sitter i enden av gjengestang. Trekk lageret ut. Det sitter hardt og kommer med en smell forhåpentligvis. Bruk ikke muttertrekkere til dette da det skjøre Kina-verktøyet trolig ikke tåler det.

Rengjør godt inne i lagerhus. Jeg brukte i hovedsak 100 mm sirkulær-stålbørste i drill som akkurat gikk å presse inn i lagerhus 85 mm med god effekt. Tok litt med fint sandpapir også. Så bremserengjøring og trykkluft. Jeg smurte deretter inn lagerhuset med litt metallfri pasta. Det nye lageret hadde for sikkerhets skyld fått ligge i fryseren over natten.

Så kommer det mest kritiske punktet i denne operasjon, at montere/presse inn det nye hjullageret med hjullager/verktøy !!! Her er det meget viktig at lageret presses in jevnt og at lager og lagerhus står i rett linje. Se fra siden, oppifra og fra andre siden. Hjullager-verktøyet er ikke perfekt, det er nesten umulig å få det til uten å bruke en slegghammer eller tilsvarende for å rette opp lageret når det kommer skjevt. Bruker man hammer er det viktig at man banker på pressringen (banke forsiktig) og ikke på selve hjulnav/lager. Når man fått det et stykke inn er det bare å skru med latmannsarm inntil lageret er helt i bunn og du hør låsringen klikke inn i sporet sitt.

Så monterer du alt sammen igjen og kjør til MC Donalds for å stille sulten og teste de nye lagrene.

Video fra Bildeler.no
https://youtu.be/8d3EjU19QRo


Trekk lageret ut. Det sitter hardt og kommer med en smell forhåpentligvis.
Image



5\16 fast ringnøkkel (til de tre små boltene som holder bremseskjold)
Image



Hjullager-verktøy, kan kjøpes på Bildeler.no Ebay, VidaXL, CDON med flere. Koster rundt 1500kr (1000-2000kr).
Image


Jeg brukte i hovedsak 100 mm sirkulær-stålbørste i drill som akkurat gikk å presse inn i lagerhus 85 mm med god effekt. Tok litt med fint sandpapir også. Så bremserengjøring og trykkluft.
Image




Her er det meget viktig at lageret presses in jevnt og at lager og lagerhus står i rett linje. Se fra siden, oppifra og fra andre siden. Hjullager-verktøyet er ikke perfekt, det er nesten umulig å få det til uten å bruke en slegghammer eller tilsvarende for å rette opp lageret når det kommer skjevt. Bruker man hammer er det viktig at man banker på pressringen (banke forsiktig) og ikke på selve hjulnav/lager. Når man fått det et stykke inn er det bare å skru med latmannsarm inntil lageret er helt i bunn og du hør låsringen klikke inn i sporet sitt.
Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
nathmac
Posts: 11
Joined: 07 Aug 2017, 02:25
Car: 2006, T5 California 174 4motion
Location: Sandefjord

Re: T5 Skifte hjullager

Post by nathmac »

Takk for fin guide. Kjekt at du tar deg tid til å legge ut disse.
Har ganske lik bil som deg men du ligger hakket foran i utførte reperasjoner som er veldig praktisk.
Da kan jeg lese dine erfaringer før jeg setter igang.
Post Reply