Tips omkring anskaffelse av deler til en LT 40 1986

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Post Reply
VikingBjørn
Posts: 3
Joined: 14 Feb 2019, 20:49
Car: LT 40 1984 Camper
Phone: 94597438

Tips omkring anskaffelse av deler til en LT 40 1986

Post by VikingBjørn »

Heisan =)
Jeg har nettopp blitt eier av en fin gammel LT 40 som er konvertert til bo bil og den var sist feilfri i hht EU kontroll i 2016,men etter og ha stått stille i to år har den litt av hvert som må fikses litt på,og i den forbindelse lurer jeg på om det er noen som har en bra kontakt på brukte eller nye deler til en slik farkost her i Norge (eller andre steder..) samt om noen kjenner til en kyndig mekaniker med god kjennskap til denne type bil i Arendals området eller omkring ?!? Er veldig takknemlig for alle tips og råd :)
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Tips omkring anskaffelse av deler til en LT 40 1986

Post by Buss Marius »

Hyggelig med enda en LT eier :D
De beste stedene for deler er: https://www.brickwerks.co.uk/lt-parts.html De har verdens beste utvalg og utvalget øker for hver uke. Bestiller du på torsdag før kl 15 så er det hos deg på onsdag. De er ærlige, yter god service og sender kjapt. Werk34 har mye av de samme delene som Brickwerks (jeg lurer på om de sammarbeider), men bruker nesten en uke lenger på forsendelsen. https://www.werk34.de/de/wassergekuehlt/lt-95/ Noen deler kjøper jeg hos Skruvat, Mekonomen osv. For de mest spesielle deler så er VW Classic Parts stedet.
Når det gjelder verksteder i Arendals området, så er det vel, Ikke Gromstad. Det er enkel pålitelig lastebil teknikk på disse bilene, så enhver med garasje stor nok kan skru på dem. Hvis det er noen som har erfaring med Diesel i Volvo 240, 740, 940 så er det samme motor som i LT.
Hvordan er det med tannreima? Må byttes hvert 5te år og er en skikkelig drittjobb. Husk å bytte vannpumpa samtidig.
VikingBjørn
Posts: 3
Joined: 14 Feb 2019, 20:49
Car: LT 40 1984 Camper
Phone: 94597438

Re: Tips omkring anskaffelse av deler til en LT 40 1986

Post by VikingBjørn »

Tusen takk for flott info =) Joda reg reima ble bytta for et par år siden,har bare 3000 kmt fartstid til nå,så det skal være i orden,er litt usikker på hvilken motor som står i den for den var minibuss før og har et "Turbo diesel" merke på panseret,og i papirene fra biltilsynet sier det bare 2.4 ltr / 75 hk , men i papirene fra forsikringen sier det 110 hk...så om du har et tips til hvordan man finner ut dette er jeg takknemlig :D Bremseregulatoren var ok for kort tid siden,men på eu kontroll for et par måneder siden satt den fast...er det noe triks man kan bruke for å løsne på den?!? Innser at det nok blir en ganske bratt lærekurve utover våren,siden det er min første LT,men har reist rundt med en svær gammel Mercedes 608 i noen år,så en viss grunnkunskap finnes der jo hehe :wink:
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Tips omkring anskaffelse av deler til en LT 40 1986

Post by Buss Marius »

LT1 er den eneste VW som jeg vet om, der du har 2 forskjellige effekter på samme motor betegnelse. DV motoren hadde 102 hk/195nm, men i 88 kom det en 109hk/200nm versjon som bare ble levert i LT28, 31 og 35E Motoren kan også komme fra Volvo 740, som i en versjon hadde 109hk. Turbo variantene hadde litt kraftigere bakaksel, men erfaringsmessig er bakakslene fra sugemotorene sterke nok til TD motorer. I min med 75hk, skal jeg sette inn 116hk/265nm og regner med at det går greit. Les wikipedia artikkelen, der har jeg skrevet opp en masse teknisk informasjon.
Bremsekraft regulatoren kan man ikke få kjøpt lenger, så vær veldig forsiktig med den. Spray den ved flere anledninger, over flere dager, med CRC eller tilsvarende og så prøve å rikke på den. Dersom du skrur den løs, kan slange tilkoblingene ryke, så vær forsiktig med de også. Bremsekraft regulatoren er den viktigste delen å redde dersom man kommer over et vrak. I UK er det i alle fall et firma som renoverer disse. Om noe tilsvarende finnes i Norge har jeg ikke oversikt over.
VikingBjørn
Posts: 3
Joined: 14 Feb 2019, 20:49
Car: LT 40 1984 Camper
Phone: 94597438

Re: Tips omkring anskaffelse av deler til en LT 40 1986

Post by VikingBjørn »

Takk for fine tips og råd,jeg var en liten tur under bilen og tittet i går,og det ser rimelig ryddig ut,men er litt usikker på hvilken del av bremseregulatoren jeg skal spraye med CRC,re det noen del av den som ikke må komme i kontakt med middelet,eller er det bare å dekke alle kroker og bevegelige deler samt fjæra?!? Merker at dette er virkelig biler med "sjel",hadde en Transporter som jeg reiste rundt i et par år før vi begge tok kvelden i en ulykke i Portugal i 2003,og den hadde noe av den samme sjarmen :)
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Tips omkring anskaffelse av deler til en LT 40 1986

Post by Buss Marius »

Spray i vei...…

http://www.brick-yard.co.uk/forum/ Er ikke så veldig aktivt, faktisk er LT delen nesten det med mest aktivitet. Det er også det største/eneste LT forum på engelsk. Kan du tysk så finnes LT-forum.de, som virker litt gammeldags og vanskelig å bruke, og LT-freunde.de som er på en mer moderne platform. LT-forum.de har LT-Wiki som er meget bra og informativt, for oss som kan tysk.
pigland
-
-
Posts: 129
Joined: 04 Aug 2008, 15:03
Car: 2xLT
Location: Agder

Re: Tips omkring anskaffelse av deler til en LT 40 1986

Post by pigland »

edit: leste ikke nøye nok, trodde det var en Karmann du hadde fått tak i og lurte på om det kunne være den som står på ei tomt på Stoa. Så nå at det var en tidligere minibuss du har.
'87 LT 31 D Karmann H2 campingbil
'94 LT 35 TD varebil. tidl. byggebil, nå sannsynlig motordonor
ex: '89 T3 112i Westfalia C.J m/hevetak (solgt), '86 LT 31D pickup (vraket)
+ ymse kjøretøy fra mange land, mest fransk
Ystei8
Posts: 3
Joined: 12 Jul 2019, 06:57

Re: Tips omkring anskaffelse av deler til en LT 40 1986

Post by Ystei8 »

Hvordan går det med bilen?

Her er en fin liten artikkel om hvordan man kan fikse bremse-regulatoren..

http://vwlt.co.uk/wiki/484-2/vw-lt-1-lo ... ing-valve/
Post Reply