vudere å kjøpe t5 transporter og bygge om til tur/camping

T5-Prosjekter (Multivan/Transporter 2004 - 2015)
Post Reply
nick77
Posts: 3
Joined: 06 May 2019, 09:32
Car: t5
Phone: 96822797

vudere å kjøpe t5 transporter og bygge om til tur/camping

Post by nick77 »

hei
eg vudere å kjøpe meg en t5 transporter.touranen min er for liten til mine behov.skal skrive litt om det.eg kjøre løp med radiostyrte båter og eg har en hund.touranen er stappfull når eg er på tur.og eg bor på campingplasser som er igrunnen ganske dyrt.nå er planen å kjøpe en transporter og bygge den om til en tur bil.det eg har tenkt å gjøre med bilen er:bygge inn en seng, en liten kjøkken og wc og dusj.prøvde å finne noen regler om akkurat det, men blir ikke så veldig kloge av det.derfor har eg noen spørrsmål.
når bilen er 10 år gammle, kan eg registrere den som person bil.når eg gjøre det, må eg har seter bak i?
eg vil igrunnen bare ha ut den komfortveggen.tenkte å setter i 2 stoler som kan snus.det går kun når eg registrere den som peronbil?
kan eg har en permanent innreddning(seng, kjøkken,sanitær) i bil uten at bilen er registrert som campingbil?eller må eg bygge det sånn et eg kan tar det inn og ut?
brukte søkfunktion men den ga ingen treff
takk på forhand:)
mvh kai
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: vudere å kjøpe t5 transporter og bygge om til tur/campin

Post by Der Postmeister »

Kort sagt kan du vel egentlig gjøre hva du vil, hvis du omregger til personbil. Permanente campingløsninger kan du få trøbbel med hvis du har grønne skilter.
Det er mulig med litt kreativitet å lage ting som gjør at du fortsatt har en varebil som stemmer med statskassa.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: vudere å kjøpe t5 transporter og bygge om til tur/campin

Post by Der Postmeister »

Jeg har brukt jutub en masse for inspirasjon til min egen, men alle har mer eller mindre permanente campingløsninger eller senger. Så min er konstruert uten faste senger etc så jeg har ca 85% av varebil rommet igjen når alt er klappet sammen. Resten er skap og skuffer
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
nick77
Posts: 3
Joined: 06 May 2019, 09:32
Car: t5
Phone: 96822797

Re: vudere å kjøpe t5 transporter og bygge om til tur/campin

Post by nick77 »

hei
takk for svar.tenkte å kjøpe 2011-13 model.da kan eg bruker den litt og finne på noen passelige løsninger ang ombygging.skrev en email til biltilsyne ang ombygging.spennt på om eg får svar:)
mvh kai
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: vudere å kjøpe t5 transporter og bygge om til tur/campin

Post by Der Postmeister »

Det er vel de åra med trøblete motorer. Spesielt 180hk var vel værst. Andre har nok mer info.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
nick77
Posts: 3
Joined: 06 May 2019, 09:32
Car: t5
Phone: 96822797

Re: vudere å kjøpe t5 transporter og bygge om til tur/campin

Post by nick77 »

hei
ja leste litt om problemer med 180 hestern.eg tenkte å kjøpe den med 140 hester, 4 motion og manuelt gir og helst 2 seter.
mvh kai
Kontorpult (Øystein)
Posts: 10
Joined: 29 Jan 2018, 20:14
Car: T5 1,9TDi
Location: Nesbyen, Hallingdal

Re: vudere å kjøpe t5 transporter og bygge om til tur/campin

Post by Kontorpult (Øystein) »

nick77 wrote:hei
eg vudere å kjøpe meg en t5 transporter.touranen min er for liten til mine behov.skal skrive litt om det.eg kjøre løp med radiostyrte båter og eg har en hund.touranen er stappfull når eg er på tur.og eg bor på campingplasser som er igrunnen ganske dyrt.nå er planen å kjøpe en transporter og bygge den om til en tur bil.det eg har tenkt å gjøre med bilen er:bygge inn en seng, en liten kjøkken og wc og dusj.prøvde å finne noen regler om akkurat det, men blir ikke så veldig kloge av det.derfor har eg noen spørrsmål.
når bilen er 10 år gammle, kan eg registrere den som person bil.når eg gjøre det, må eg har seter bak i?
eg vil igrunnen bare ha ut den komfortveggen.tenkte å setter i 2 stoler som kan snus.det går kun når eg registrere den som peronbil?
kan eg har en permanent innreddning(seng, kjøkken,sanitær) i bil uten at bilen er registrert som campingbil?eller må eg bygge det sånn et eg kan tar det inn og ut?
brukte søkfunktion men den ga ingen treff
takk på forhand:)
mvh kai
Hei, Transporter'n min er nå registrert som 2-seters personbil, tidligere 3-seters varebil. Jeg har omtrent samme innreding nå som før jeg omregga den, bare at nå er alt bolta fast i gulvet og ikke stroppa fast. Så lenge ting kun er stroppet fast, kan ikke Vegvesenet si noe på varebilreg.

Ingen avgifter når bilen er 10år gammel, kun 750kr for visning og nye skilter. Transporter kan ikke registreres som campingbil da det må være ståhøyde i bilen, så personbil er veien å gå :)

Kjøp deg en lang Transporter, de 40cm utgjør utrolig mye og jeg angrer selv på at jeg ikke gikk for det. Fordelen med kort er at den er mye mer smidig i bytrafikk og trange steder :)
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: vudere å kjøpe t5 transporter og bygge om til tur/campin

Post by Der Postmeister »

Den lange er og litt bedre avpassa bredden på bilen og. Litt bedre å kjøre.
Jeg valgte likevel kort pga nevnte byfremkommelighet, parkeringshus, ferger, utlandet generelt med trange gater og andre hindringer som blir nødvendigvis litt enklere da.

Men jeg savner høytaker T5'n min en gang i blant likevel.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: vudere å kjøpe t5 transporter og bygge om til tur/campin

Post by Tur-Bo »

Kom det noe svar fra Biltilsynet?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Welle
Posts: 64
Joined: 05 Jul 2007, 21:52
Car: Transporter T5 2011
Location: Skodje

Re: vudere å kjøpe t5 transporter og bygge om til tur/campin

Post by Welle »

Fikk dette svaret fra Biltilsynet ang fjerning av vegg omregistrering av varebil:

Kjøretøy som har forlatt fabrikken som varebiler kan være vanskelig å få godkjent med bakseter.
Det er nemlig krav om at styrke i festepunkt for seter og for bilbelter skal dokumenteres av bilfabrikant på kjøretøy registrert etter Oktober 1999.
Dersom du bare vil fjerne skillevegg, og beholde de originale setene foran så kan det være et alternativ å omklassifiseres bilen fra varebil kl.2 til varebil kl.1.
Det har den siste tiden vært populært å lage enkle camping-innredninger i denne type biler, og da er også en slik omklassifisering vanlig.
Post Reply