1984 T3 Camper

Type 2 T1,T2,T3,T4 og T5
Post Reply
Gtornes
Posts: 9
Joined: 23 Aug 2015, 20:34
Car: T3 1984 camper
Location: Askim

1984 T3 Camper

Post by Gtornes »

Oppdatering - Link til et foreløpig bildegalleri: Link

Hei, har en 1984 Camper med Reimo highroof, 1.9 vannkjølt 2wd som jeg er utrolig glad i og har lagt masse tid og penger i, men har kjøpt hus og måttet innse at jeg hverken får brukt eller tatt vare på bilen lenger slik jeg synes den fortjener, så håper å kunne selge den videre til noen som kan ta vare på den videre. KM telleren står på ca 92000, så om den har gått 192000 eller 292000 vet jeg faktisk ikke. Starter alltid kjapt og greit, er tight og fin og kjøre og girkasse overføringen er også presis og fin. Av EU kontroll historikken har den i alle fall ikke gått mer enn ca 70000 siste 20 år, så selv om jeg ikke kan garantere det så mistenker jeg at 192000 er riktig kilometerstand.

Når det gjelder pris har jeg egentlig ingen sterk formening om hva den er verdt, så tar gjerne innspill fra forumet på hva som ansees som en fair pris. Hvis det er interesse for det tenker jeg å få lagt ut et galleri med bilder etter hvert, alternativt må eventuelt interesserte gjerne komme og se på den i Askim. Send i så fall PM/mail for å avtale tid.

Kjøpte den for 4 år siden, som påbegynt prosjekt, hvor alt av innredning var tatt ut og det i praksis var kun highroof toppen og et originalt fortelt som var igjen av den opprinnelige camping-utrustningen. Innvendig var hele bilen ribbet ned til bart metall, slik at det var helt fritt for overflaterust og gammelt støv og skit. Mekanisk hadde forrige eier gjort mye med bilen (nye lys, bremser, diverse motor etc). Jeg har så satt inn helt ny camping innredning, basert på just-campers deler (rock-n-roll seng, etc) og egendesignet innredning laget i samarbeid med en kompis som er møbelsnekker. Alt i «1.etg» er nytt, inkludert nytt el-anlegg med kompressorkjøleskap og nytt el anlegg med separat GEL-forbruksbatteri med egen 230V lader og automatisk ladekrets fra start-batteriet. Innvendig gjenstår det å kle high-toppen innvendig (er isolert med xps-isolasjon og har liggende stoff til å gjøre jobben), samt sette inn nytt taktrekk (har ferdig tilpassede takplater til dette som er tiltenkt å kunne kles med filt), så alt i alt innvendig er det relativt lite jobb som gjenstår før bilen vil fremstå som en særdeles vel-innredet T3 camper.

Hovedgrunnen til at jeg har kommet til å selge bilen er imidlertid at den utvendig trenger en del fiks og pleie, som jeg rett og slett ikke ser at jeg kommer til å rekke å få gjort nå som stort sett alt av ledig tid og kapital går med til hus. Opprinnelig var bilen to-farget blå men på ett eller annet tidspunkt har den blitt «hjemme-lakket» i rødt. Den røde lakken er generelt ikke bra, med dårlig overflate og heft som gjør at den flasser flere steder. Lakkens dårlige tilstand, kombinert med at jeg ikke har hatt mulighet til innendørs lagring av bilen, men bare har måtte ha den stående ute med trekk over, har gjort at den utvendig nå de siste par vintrene har forfalt en del.

Generelt er det meste av karosseriet helt og pent og vil ikke kreve veldig mye jobb før lakk. Det mest alvorlige av rust som må fikses er rett på innsiden av high-toppen, hvor det tidligere har vært en lekkasje i camping-vinduet som har ført til at det i overgangen mellom takrenne og stål-taket på bilen har ligget fukt som til slutt er rustet helt igjennom. Er også generelt en del rust i takrennen på begge sider helt bakerst på bilen. For å fikse dette skikkelig tenker jeg det enkleste er å ta av high-toppen og sveise i nytt der hvor det trengs, og så gjøre en grundig rustbeskyttelse og før man limer high-toppen tilbake på bilen. Selve high-toppen bør også ha en liten runde med sliping og gel-coat fiks før denne lakkes på nytt.

Det andre av rust som bør tas før det sprer seg videre er i venstre forskjerm, men dette er på steder som ikke er synlig og bør være en relativt enkel jobb å sveise i nytt stål. Før en lakkering er det også en langsgående bulk som begynner rett i bakkant av skyvedøren, går over hjulbuen bak og går helt bak til hjørnet som bør fikses. Her har min tanke vært å få sveiset inn en ny karosseri-plate med ferdig hjulbue, som er enkelt å skaffe, så igjen er dette relativt enkelt karosseriarbeid å få utført.

Når alt dett er sagt så vil jeg understreke at tatt i betraktning bilens alder fremstår ikke lakken og karosseriet som håpløst dårlig av utseende og bilen er fremdeles i helt OK bruksstand utvendig. Det som er av rust har ikke noe å si for bruk av bilen slik den står. Teknisk og innvendig er den som sagt veldig bra og hvis det blir vinterlagret innendørs ser jeg ikke noe problem med å kunne bruke den en god stund slik den er. Men min tanke har vært at bilen ellers er så bra at jeg synes den fortjener en skikkelig lakkering og fiks av det som er på karosseri, noe som også har vært min plan men som jeg som sagt innser at jeg nok ikke får gjennomført. Hvis jeg beholder bilen er jeg dermed redd for at jeg hverken får brukt den noe særlig og fortsetter å lagre den utendørs i flere år, med det resultatet at forfallet akselerer. Tenker derfor at det er bedre å selge den videre til noen som kan har mulighet til å lagre den innendørs og etter hvert kan gi den en utvendig oppussing som gjør at den tåler vær og vind bedre og blir i så god stand som jeg synes den fortjener.

Bilen er for øyeblikket ikke EU godkjent men den var inne rett før snøen kom og det eneste den feilet på var avgass (hadde nok ikke fått kjørt den ordentlig varm og rein først) og at bremsene foran hang litt på (igjen, den hadde stått en stund), noe som begge deler skal være en smal sak å få ordnet. Har som mål å få den på veien og godkjent i løpet av noen uker.

Liste over noe av det som er gjort/påkostet av meg siste 4 år:
Komplett ny egen-designet camping innredning med rock-n-roll baksete, ny madrass (120 bred) og godt med skapplass
Nytt 12V anlegg for campingdelen, med Gel-batteri for forbruk, ny sikringsboks, automatisk ladekrets fra start-batteri, LED belysning, USB uttak for lading etc..
Waeco 50L kompressor kjøleskap for 12V - kan fint kjøre 1 uke+ på forbruksbatteriet uten at batteriet må lades
Ny 230V krets for campingdelen med ny sikringsboks, 230V uttak og 230V kupe-varmer
Ctek lader for 230V (lader forbruksbatteri eller både forbruks- og start-batteri)
Dometic sprit-brenner kokeapparat med doble brennere
«Nye» fremseter (brukte seter som har hatt setetrekk på seg side de var nye)
«Snurrefeste» til passasjersete
Alpine CD/DAB+/iPhone spiller
«Dash-tidy», dør-lommer og feste-nett
Nye fester/klammer og sykkel-trekk til Fiamma sykkelstativ på bakluke

Har også byttet følgende mekaniske/tekniske deler
Vannpumpe og ny kjøleveske
Nytt start-batteri og jordings-kabel
Nye dekk (har bare sommerdekk, har liggende ekstra sett felger til å kunne sette på vinterdekk)
Generell service med olje/filter, luftfilter, tennplugger, tennpluggledninger, fordelerlokk
Tenningslås
Rygge-lys bryter i girkassen
Gassfjærer til bakluke
Vindusviskerarmer
LED-pærer i instrumentpanel

Kommer sikker etter hvert på flere ting som er gjort med den..
Last edited by Gtornes on 10 Jun 2019, 10:37, edited 2 times in total.
/GTornes

1984 T3 Campervan
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1985 T3 Camper

Post by Italjohn »

Du skulle ikke tilfeldigvis ha noen bilder av den også?
Gtornes
Posts: 9
Joined: 23 Aug 2015, 20:34
Car: T3 1984 camper
Location: Askim

Re: 1985 T3 Camper

Post by Gtornes »

Skal få tatt litt nye bilder av den, men har foreløpig funnet frem litt bilder som har liggende. Det første bildet i serien er det nyeste, som viser bilen etter rens av high-toppen for gamle klistremerker og limrester, samt at har fått på hjulkapsler. Har også funnet noen bilder fra byggingen av den nye innredningen.

Har lagt de i et galleri her: Link
/GTornes

1984 T3 Campervan
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: 1984 T3 Camper

Post by ducce999s »

Pent arbeid

Sent fra min H9436 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Gtornes
Posts: 9
Joined: 23 Aug 2015, 20:34
Car: T3 1984 camper
Location: Askim

Re: 1984 T3 Camper

Post by Gtornes »

Takk for det, er som sagt veldig glad i bilen og godt fornøyd med innredningen.
Er det noen som har noen ide om hva som burde være en fair pris for den?
/GTornes

1984 T3 Campervan
Post Reply