Bodelsbatterier Vw California T5 (basic info)

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Post Reply
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Bodelsbatterier Vw California T5 (basic info)

Post by silenhag »

Følgende tekst oppsummerer noe av det som jeg erfart hva det gjelder bodelsbatterier og elsystem i California T5. Får av og til spørsmål og da er det fint å henvise til dette skriv. Legg gjerne inn ytterligere info som innlegg her under.


Gjeldende: Volkswagen California årsmodell 2004-2009, helt/delvis riktig også for T5 facelift (2010-2016) samt T6.

Generelt: California´n har to bodelsbatterier (og et startbatteri), et under førerstol og et under klesskap bak. De er parallell-koblet og yter sammen 80+80=160 Ah (150 Ah dersom de gamle 75Ah batteriene). De driver alt av bodelsutstyr, dvs kontrollpanel i tak + alt bak førerhuset, for eksempel kjøleskap, bodelsvarmer, innvendig belysning, 12-volt uttak (ikke de i dashbord, kun bak), frsikvannpumpe og hevetak.

Bodelsbatteri: Varta Professional Dual Purpose AGM (840 080 080) 80 Ah, 800 A (CCA) Short Code: LA80 (Bredde: 175 mm, Lengde: 315 mm, Høyde: 190 mm)
Samme batteri men selges under annen «label» som et startbatteri: Varta Silver Dynamic AGM (580 901 080) 80 Ah, 800 A (CCA) Short Code: F21 (Bredde: 175 mm, Lengde: 315 mm, Høyde: 190 mm)

Sikring: Det er to større sikringer til bodelsbatteriene, en større flatsikring under førerstol og en sånn rar kubsikring (Pudenz CF8)(se bilde) rett på batteriet bak. Den sikringen på batteriet bak glemmes ofte bort, og hvis du har problem med at batterier går tomme fort så sjekk at denne sikring er hel og begge batterier yter i systemet.

Image

Pris/kostnad: Skifte to bodelsbatterier hos Møller koster 9770 kr (mai 2017). To batterier løst fra Møller koster 8638 kr (juli 2017). Batteriene fra Møller/Vw er svarte og produseres av Varta, men er nøyaktig samme batteri som foreslås her men er da grå i fargen (se rubrikk Bodelsbatteri). Aktuelt batteri kan også kjøpes av batteriforhandler rundt om i Norge og prisen varierer fra 2000 til en god bit over 3000 kr per stk. Det billigste stedet jeg funnet foreløpig (29.05.2019) er Seasea.no som selger dette batteri for kun 1799kr (1990 kr) https://www.seasea.no/elektrisk/batteri ... -agm-varta

Bytte bodelbatterier selv: Bodelsbatteriene byttes alltid begge samtidig og det er viktig at det nye batteriparet matcher hverandre (er samme). Batteriet under klesskapet bak nås via luke fra siden inne i bilen ved gulvet bak. For å få ut batteriet under førerstolen må stolen demonteres. Førerstolen sitter med en bolt i hvert hjørne, 13 mm muttere foren og sånn 12-kant skrue bak. Det kan være ledninger under sete, til setevarme og til evt airbag. Disse kan man la være hvis man bare løfter frem sete 10-15 cm på seterammen i gulvet. Vil man ta ut førersete helt ut av bilen må man først løfte av minuskabel på startbatteri (og gjerne på bodelsbatterier også) for å ikke få feilkode på airbag og varsellampe i dash. Det er begrenset med plass under førerstol og under klesskap, noe som gjør at man ikke kan velge et større batteri enn de som foreslås her (se rubrikk Bodelsbatteri). Vil man ha mer Ah tilgjengelig er kanskje det beste å konvertere til Litiumbatterier, men den typen av batteri koster mye samt krever trolig en annen type lader enn den som står i bilen. Ingenting er umulig, men jeg har foreløpig ikke undersøkt dette videre.

Strømforbruk: Kjøleskapet er av kompressortype og har lavt strømforbruk, kan sikker gå kontinuerlig i over en uke uten å lade batterier. Det som tar mest strøm er bodelsvarmer. Står man i ro uten ladning og med bodelsvarmer som går kontinuerlig døgnet rundt (f.eks. om vinter), vil batteriene (dersom friske/i godt stand) rekke i 2-3 døgn. Med dårlige bodelsbatterier (eller annet feil) vil man kanskje ikke ens kunne kjøre bodelsvarmer over natten. Man kan se i kontrollpanelet i taket hvor mange ampere som går ut av batteriet. Med motoren igang, eller annen lading koblet til, vil den vise hvor mange ampere som er på vei inn i batteri. Et høyt tall her (opp til 24 ampere, deretter står det bare >24) betyr at batteriene nesten er tomme på strøm. Dette tall synker etterhvert gradvis. Rundt 10 ampere mener jeg betyr sånn ca 50-75 % fulladet. Og ned under 5 ampere sånn ca 80-90% fulladet. Etterhvert stabiliserer den seg på 0-1 ampere og batteriene er da fulladet. Prosent vises kun med motor slått av.

Levetid for disse bodelsbatterier (opptil 400 sykluser ved 50% dyputladning) varierer mye og kommer an på hvor mye man bruker batteriene og hva slags vedlikehold de får. Er man mye på tur, nesten hver helg året rundt skulle jeg tippe ca 3-5 år (?), men gjennomsnittlig levetid blant California her i Norge gjetter jeg er rundt 7-9 år (?). Når bodelsbatteriene blir dårlige holder de på strømmen dårlig og man går fort tom. Dette kan man se i kontrollpanelet i taket som viser aktuell spenning, % igjen og ampere in/ut. Et fulladet og friskt batteri ligger normalt på 12,6-12,8 V. Ved belastning synker det fort ned mot 12,1-12,3 V (ca 60-80%), og her blir det liggende lenge. Etter hvert går det ned mot 11,8-12 V (30-40%), det går da fort nedover og man bør lade batteriene. Noe som kan skade batteriene permanent er hvis det står utladet lenge (sulfatering) og man bør derfor lade det umiddelbart etter at de gått tomme, enten via bilens dynamo som er på 180 Ah (dvs kjøre bilen i flere timer) eller ved å koble til 220 V landstrøm slik at lader (sitter under kjøleskap) automatisk lader bodelsbatteriene. Ytterligere alternativer er solcellepanel (om sommerhalvåret) eller bensindrevet el-aggregat. Det anbefales videre at 1 gang per måned koble til 220 V landstrøm i 16-24 timer for å lade batterier 100% (dynamo vil aldri kunne lade helt opp til 100%).

Solcellepanel: Har selv ingen erfarenhet av solcellepanel, men kompisen har. Følgende informasjon er fra denne kompis. Han har skaffet seg solcellepanel fra Wattstunde 180W (60W x 3) (se bilde) som kostet ca 6000 kr. Han skaffet også 5 meter forlenger kabel fra Amazon.de slik at han kan ha bilen i skygge og plassere solcellepaneler optimalt i sola. Noen velger 120 W (60W x 2) som får plass inne i frontruten. Med denne Wattstunde 180W lader han rundt 8A i grei sol og rundt 2A ved skyet vær. Når han kjører bilen lagrer han disse solcellepaneler i sengen i andre etasje (under hevetaket, California). Lader er Victron Smartsolar 75/15A (med bluetooth) ca 1500 kr. Ekstra Anderson grå plugg (50A) på kabel følger med panelet og skrus inn i lader som kompisen satt under førersete ved batteriet der. Med vind/regnavviser foran trekkes kabel ut den veien.

El-aggregat: Selv har jeg størst behov for strøm om vinteren da jeg er glad i toppturer og frikjøring på ski. Solsellepanel fungerer dårlig om vinterhalvåret. Jeg bruker derfor et mindre el-aggregat (800W) som veier kun 8,5 kg og som går på 4-takt bensin. Blir vi stående på samme sted i mer mer enn to dager lar jeg el-aggregatet gå et par timer om kvelden (mulig å lade to biler samtidig). https://toppfritid.no/hytteutstyr/energ ... 0000002014
Det er et budsjett/økonomi aggregat, trolig tilvirket i Kina, men den gjør jobben. Har hørt myyye positivt om aggregat fra Honda men da må man ut med 10 000+.

Earth Shunt: Denne sitter under kjøleskap og er kort fortalt en jordkabel med fabriksmontert måleutstyr mitt på (Battery charge control measuring resistor) fra karosseri til batteri under klesskap. Adkomst krever at man løfter opp kjøleskap sånn halvveis (eller helt opp). De er tre skruer fra klesskap og tre fra kjøkkenskap som holder kjøleskapet på plass. På 2006 og tidligere må man demontere sink/vask/gassbluss for å komme til de tre skruene her. På 2007 og nyere har vw heldigvis flyttet disse skruer ned et stykke slik at de kan nås uten å demontere sink/vask/gassbluss. Jordingen her er en svak punkt og før eller senere vil det bli dårlig kontakt (flaskehals) på alle California T5. Man vil da få problem med å starte bodelsvarmer som trenger 15-20 ampere støtvis til glødeplugg. Har man innvendig belysning på kan man se at lyset flimrer når glødeplugg aktiveres, og man kan også få feilmelding (Voltage Plausibility Fault) på kontrollpanel i taket. Har man motoren i gang eller man har 220 V koblet til bilen vil bodelsvarmer normalt starte, selv om man har dårlig Earth Shunt. Det å reparere dårlig Earth Shunt gjøres ved å montere en ny jordkabel fra ledig hull i karossen (beltefeste på venstre side bak er ikke i bruk) til målepunktet mitt på jordkabelen. Den opprinnelige dårlige jordpunktet i karossen er skjult og bortom adkomst under kjøkkenskap i gulvet (?).


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Bodelsbatterier Vw California T5 (basic info)

Post by Italjohn »

Veldig bra skrevet (og dokumentert) :D
thomasbremset
Posts: 4
Joined: 28 Oct 2019, 09:48
Car: California 2007
Phone: 91611742

Re: Bodelsbatterier Vw California T5 (basic info)

Post by thomasbremset »

Supert innlegg!
Muligens den informasjonen jeg trengte, men får ikke vist bildene. Er de fjernet?

Lading av bobilbatteriene fra bilens generator fungerer ikke hos meg (2007-mod.).
De tar lading fra den innebygde laderen som går på 230V - inntaket.
Kan dette skyldes den vanlige shunt-feilen, eller kan det være en annen årsak?
Kjøleskapet virker heller ikke lenger. Sikringen til dette (under førersetet) ryker hvis jeg prøver å starte det.

Noen som har peiling på hva det kan være?
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Bodelsbatterier Vw California T5 (basic info)

Post by silenhag »

Bildene er mistet/havarert på grunn av at TinyPic opphørt.. :evil:
Ska prøve å reparere tråder, men det er mye jobb.

Vedrørende din lading av bodelsbatterier. Fungerer dynamo? Lader startbatteri? Hva står det for volt i kontrollpanelet i taket med motor igang?
Høres ikke ut som Shunt feil...

Det kan være feil på skillerele eller sikring (se bilde)

Kjøleskap går å feilsøke når du fått orden på lading.

Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
thomasbremset
Posts: 4
Joined: 28 Oct 2019, 09:48
Car: California 2007
Phone: 91611742

Re: Bodelsbatterier Vw California T5 (basic info)

Post by thomasbremset »

Takk for svar!

Dynamo fungerer, og startbatteriet lades som normalt.
Spenningen i displayet endres ikke når jeg starter bilen, men generatorsymbolet dukker opp.
Vil gjette på at G-symbolet dukker opp så lenge bilen er i gang, uavhengig av om ladingen fungerer eller ikke.
Ladestrøm viser 0A.

Bildet er til stor hjelp.

Skal sjekke sikringen som ligger rett etter skillereleet først ser jeg.
Sitter den under førersetet sammen med releet?

Mvh

Thomas
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Bodelsbatterier Vw California T5 (basic info)

Post by silenhag »

Ja, jeg trur at sikringen sitter under førersete. Har sett en sånn stooor flatsikring der under.
Bilde kommer fra:

http://www.poptop.nl/wp-content/uploads ... nglish.pdf


Vedrørende kjøleskap så ska jeg legge ut feil søkingsdokument i separat tråd ikveld...
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
thomasbremset
Posts: 4
Joined: 28 Oct 2019, 09:48
Car: California 2007
Phone: 91611742

Re: Bodelsbatterier Vw California T5 (basic info)

Post by thomasbremset »

Tusen takk, det var en veldig nyttig manual.

Fant sikring og rele, og de er i orden.
0V på den ene skruterminalen på releet og 12,2V på den andre når motoren ikke går.
Releet lukkes etter et par sekunder når jeg starter bilen, og spenningen blir da den samme på begge terminalene på releet.
Måler ingen endring i spenningen over bodelsbatteriene når jeg starter, så det er tydeligvis ingen forbindelse til generatoren/laderegulatoren, selv om skillerele og sikring er i orden.
Ladespenning over startbatteri er 14,2-14,5V, og måler samtidig 12,2V over bodelsbatterier.

Ser det står i manualen at ved kjøring blir startbatteriet ladet først, så blir bodelsbatteriene ladet.
Isåfall må det være en automatikk som styrer dette, men det vises ikke i manualen.
Det er kanskje noe som regnes som en del av bilen og ikke bodelen.
Har du skjema eller beskrivelser av systemet mellom generatoren og skillereleet?

Er det kanskje sånn, at hvis startbatteriet er dårlig, og spenningen på det ikke blir høy nok, så starter ikke lading av bodelsbatteriene det hele tatt?
Har en mistanke om at startbatteriet begynner å bli dårlig, så kanskje det er årsaken..
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Bodelsbatterier Vw California T5 (basic info)

Post by silenhag »

Har dessverre ikke noe skjema eller beskrivelse av systemet mellom generator og skillereleet.

Ja, det at startbatteriet skal lades først, det har jeg hørt. Men aldri sett i virkeligheten. Alltid når jeg starter min bil så stiger volt til rundt 14V i takpanelet, og ampere er på vei inn i bodelsbatterier. Observert akkurat samme på anslagsvis 20+ California som jeg arbeidet med. Så hvis det finnes noe automatikk som styrer lading så er jeg dessverre uvitende om det.

Om du har en California kompis med samme bil kan du måle med multi meter forskjellige steder å sammenlikne.

Er det noen feil koder lagret i bilen?
Sjekk takpanelet for feilkoder også, ved å trykke multifunksjonsknapp+knapp under samtidig for å komme in i skjult meny hvor diagnose test kan utføres.
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
thomasbremset
Posts: 4
Joined: 28 Oct 2019, 09:48
Car: California 2007
Phone: 91611742

Re: Bodelsbatterier Vw California T5 (basic info)

Post by thomasbremset »

Det var slik du beskriver på min også før, men noe har tydeligvis skjedd.
Jeg prøver videre feilsøking over helga. Skal sjekke feilkoder også da, både i bil og takpanel.

Så også det du la ut om feilsøking på kjøleskap. Veldig nyttig :)

Takk for god hjelp så langt!
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Bodelsbatterier Vw California T5 (basic info)

Post by silenhag »

Her er en oversikt på hva feil koder fra tak panelet betyr.

Man kan gå inn i en skjult meny ved å trykke samtidig på multifunksjonsknapp+knapp under. I skjult meny velger man Vw Diagnostic.

Bilde viser hva de forskjellige kodene betyr.


Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
runmos
Posts: 4
Joined: 20 Nov 2019, 09:34
Car: 2005 California 4Motion 174HK

Re: Bodelsbatterier Vw California T5 (basic info)

Post by runmos »

Hei Emil. Takk for svar angående vinterbruk i annen tråd.;) Men når det kommer til bodelsbatteriene så har jeg et forbruk på -0.2 A ifølge displayet i taket. Dette er når alt står i hvilemodus. Er dette normalt? Når jeg kobler opp et multimeter mellom minus pol og minus kabel på bodelsbatteriet så får jeg -0.05 A, som er mer riktig. Slår jeg på et taklys så øker den til -0.23 A. Så det virker som det er i orden. Takpanelet er nytt, så det skal være i orden. Mener min forrige california lå på 0. Har forresten dratt ut de sikringene som tilhører bodelen, men kommer ikke noe lavere enn -0.05 A, så det virker jo ikke som det er noe som suger strøm heller.
Har du noe erfaring med hva de pleier å ligge på i displayet?

Mvh
Rune Mossing
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Bodelsbatterier Vw California T5 (basic info)

Post by silenhag »

Høres normalt ut trur jeg...jeg vil huske at min noen ganger viser 0,2 og andre ganger 0,0. Har aldri sett 0,1. Kanskje er 0,2 det laveste den kan vise, at den runder av opp til 0,2 (?). Displayet viser kun en desimal...
Noen mener at displayet i taket trekker litt strøm, spesielt om displayet lyser...
Jeg kan sjekke min i helgen.
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
runmos
Posts: 4
Joined: 20 Nov 2019, 09:34
Car: 2005 California 4Motion 174HK

Re: Bodelsbatterier Vw California T5 (basic info)

Post by runmos »

Satser på at alt er i orden. Har tatt en gjenopprettings lading på alle batteriene nå, så da får jeg håpe de leverer varene på kalde vinterdager i fjellet.:)
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Bodelsbatterier Vw California T5 (basic info)

Post by silenhag »

Jo, min viser -0,2 A når display lyser og 0,0 A når den er slukket...


Image



Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
runmos
Posts: 4
Joined: 20 Nov 2019, 09:34
Car: 2005 California 4Motion 174HK

Re: Bodelsbatterier Vw California T5 (basic info)

Post by runmos »

Hmm.. Min viser 0.2 med og uten lys i display. Jaja.. Så lenge det viser 0.05 på multimeteret så gidder jeg ikke klø meg mer i hode med det.. hehe. Men uansett tusen takk for hyggelige svar.;)

-Rune
Post Reply