T5 bytte fjører bak

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Post Reply
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

T5 bytte fjører bak

Post by silenhag »

Bilen min har mistet sin sprettrumpe. Den føles litt lav bak og er i tillegg 2-3 cm lavere på venstre side uten grunn. Disse fjører knekker ofte i nedre enden men mine er hele, å blitt litt slappe (?). Bilen er ikke senket. Jeg prioriterer komfort og holdbarhet og kjører derfor uten senk og med std 215\65 R16. Velger å skifte fjører og her følger en beskrivning.

Gjeldende: VW T5 2004-2009 (og sikkert facelift samt T6 også)
Vanskelighetsgrad: 1 av 5 pils.
Verktøy: Std håndverktøy, ingen spesialverktøy.
Kostnad: På verksted vet jeg ikke hva det koster å gjøre denne jobben...tipper rundt 4-6000 kr. En fjær koster ca 1000kr/stk (trenger to, byttes alltid parvis) og kjøpes i egnet butikk som selger bilreservdeler. Kan være lurt å kjøpe den gummi-mellomlegget som sitter i bunn av fjæren da denne ofte er i dårlig stand. Den i toppen er oftest grei og kan gjenbrukes på nytt.



Image



Utførelse: Legg hjulstopp rundt begge framhjulene slik at bilen står trygt. Løsne litt på hjulbultene bak. Denne jobben er enklest om man kan jekke opp hele bakenden av bilen. Jeg satte en garasjejekk på hver side og fikk løftet bilen. Plassere jekken omsorgsfullt ved jekkpunktene bak, gjerne litt frampå slik at bærearmen senere ikke kommer i konflikt med jekken (bærearmen må kunne henge ned dypt for a avlaste fjær). Opp med bilen i været og sett en støttebukk eller to på egnet sted for ekstra sikkerhet. Av med bakhjulene. Løsne nedre bolten på støtdemperne og jekk opp bærearmen litt med en flaskejekk for å avlaste nedre bolt til støtdemperen. Trekk ut bolten og la støtdemperen henge fritt i øvre festet. Ta bort flaskejekken og la bærearmen henge dypt ned. Notere orientering av fjøren før du lirker den ut (ikke behov for å komprimere fjæren). Ved behov kan man sette en latarm eller tilsvarende inn i senterhullet for å presse bærearmen ned. Har man problem her er det ofte bærearmen som er i konflikt med garasjejekken ved jekkefestet. Børst rent og sett inn den nye fjæren, gjerne med en ny gummi-mellomlegg/skive i bunn. Den i toppen går oftest å gjenbruke. Rotere fjæren slik at den blir orientert riktig før du monterer tilbake støtdempere. Den nedre bolten/muttere til støtdemperen dras til 120 Nm + 180 grader (Haynes). På med hjulene og rydd unna alt du brukt.



Image




Image




Image




Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: T5 bytte fjører bak

Post by silenhag »

Idag fikk jeg gjøre jobben på nytt :D
...Fordi pedanten i meg ikke kunne leve med at jeg ikke erstatte de ødelagte gummi-mellomleggene som sitter under hver fjær. Når jeg gjorde jobben opprinnelig så hadde jeg fått feil gummi-mellomlegg, og improviserte derfor en løsning ved å klippe ut en gummiring som sammen med det gamle ødelagte gummimellomleggene forhåpentligvis skulle funke. Det gjorde det også, bortsett fra da jeg sto på hengerfestet å gynget bilen. Da kunne jeg høre gnikking/gnissel, noe jeg ikke kunne leve med. Bestilte riktig mellomlegg på Møller, 175kr for to stk.

Husk at for å kunne få ut fjæren må begge bærearmer henge fritt uten støtdempere. Lett å gjøre alt ferdig på den siden man jobber på (dvs sette tilbake støtdemperen), men da vil bærearmen på motsatt side holdes oppe av krengningsstag/stabstag og man får ikke ut fjæren.




Image



Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Post Reply