T5 bytte fjører bak
Posted: 01 Jun 2019, 20:00
Bilen min har mistet sin sprettrumpe. Den føles litt lav bak og er i tillegg 2-3 cm lavere på venstre side uten grunn. Disse fjører knekker ofte i nedre enden men mine er hele, å blitt litt slappe (?). Bilen er ikke senket. Jeg prioriterer komfort og holdbarhet og kjører derfor uten senk og med std 215\65 R16. Velger å skifte fjører og her følger en beskrivning.
Gjeldende: VW T5 2004-2009 (og sikkert facelift samt T6 også)
Vanskelighetsgrad: 1 av 5 pils.
Verktøy: Std håndverktøy, ingen spesialverktøy.
Kostnad: På verksted vet jeg ikke hva det koster å gjøre denne jobben...tipper rundt 4-6000 kr. En fjær koster ca 1000kr/stk (trenger to, byttes alltid parvis) og kjøpes i egnet butikk som selger bilreservdeler. Kan være lurt å kjøpe den gummi-mellomlegget som sitter i bunn av fjæren da denne ofte er i dårlig stand. Den i toppen er oftest grei og kan gjenbrukes på nytt.
Utførelse: Legg hjulstopp rundt begge framhjulene slik at bilen står trygt. Løsne litt på hjulbultene bak. Denne jobben er enklest om man kan jekke opp hele bakenden av bilen. Jeg satte en garasjejekk på hver side og fikk løftet bilen. Plassere jekken omsorgsfullt ved jekkpunktene bak, gjerne litt frampå slik at bærearmen senere ikke kommer i konflikt med jekken (bærearmen må kunne henge ned dypt for a avlaste fjær). Opp med bilen i været og sett en støttebukk eller to på egnet sted for ekstra sikkerhet. Av med bakhjulene. Løsne nedre bolten på støtdemperne og jekk opp bærearmen litt med en flaskejekk for å avlaste nedre bolt til støtdemperen. Trekk ut bolten og la støtdemperen henge fritt i øvre festet. Ta bort flaskejekken og la bærearmen henge dypt ned. Notere orientering av fjøren før du lirker den ut (ikke behov for å komprimere fjæren). Ved behov kan man sette en latarm eller tilsvarende inn i senterhullet for å presse bærearmen ned. Har man problem her er det ofte bærearmen som er i konflikt med garasjejekken ved jekkefestet. Børst rent og sett inn den nye fjæren, gjerne med en ny gummi-mellomlegg/skive i bunn. Den i toppen går oftest å gjenbruke. Rotere fjæren slik at den blir orientert riktig før du monterer tilbake støtdempere. Den nedre bolten/muttere til støtdemperen dras til 120 Nm + 180 grader (Haynes). På med hjulene og rydd unna alt du brukt.
Gjeldende: VW T5 2004-2009 (og sikkert facelift samt T6 også)
Vanskelighetsgrad: 1 av 5 pils.
Verktøy: Std håndverktøy, ingen spesialverktøy.
Kostnad: På verksted vet jeg ikke hva det koster å gjøre denne jobben...tipper rundt 4-6000 kr. En fjær koster ca 1000kr/stk (trenger to, byttes alltid parvis) og kjøpes i egnet butikk som selger bilreservdeler. Kan være lurt å kjøpe den gummi-mellomlegget som sitter i bunn av fjæren da denne ofte er i dårlig stand. Den i toppen er oftest grei og kan gjenbrukes på nytt.
Utførelse: Legg hjulstopp rundt begge framhjulene slik at bilen står trygt. Løsne litt på hjulbultene bak. Denne jobben er enklest om man kan jekke opp hele bakenden av bilen. Jeg satte en garasjejekk på hver side og fikk løftet bilen. Plassere jekken omsorgsfullt ved jekkpunktene bak, gjerne litt frampå slik at bærearmen senere ikke kommer i konflikt med jekken (bærearmen må kunne henge ned dypt for a avlaste fjær). Opp med bilen i været og sett en støttebukk eller to på egnet sted for ekstra sikkerhet. Av med bakhjulene. Løsne nedre bolten på støtdemperne og jekk opp bærearmen litt med en flaskejekk for å avlaste nedre bolt til støtdemperen. Trekk ut bolten og la støtdemperen henge fritt i øvre festet. Ta bort flaskejekken og la bærearmen henge dypt ned. Notere orientering av fjøren før du lirker den ut (ikke behov for å komprimere fjæren). Ved behov kan man sette en latarm eller tilsvarende inn i senterhullet for å presse bærearmen ned. Har man problem her er det ofte bærearmen som er i konflikt med garasjejekken ved jekkefestet. Børst rent og sett inn den nye fjæren, gjerne med en ny gummi-mellomlegg/skive i bunn. Den i toppen går oftest å gjenbruke. Rotere fjæren slik at den blir orientert riktig før du monterer tilbake støtdempere. Den nedre bolten/muttere til støtdemperen dras til 120 Nm + 180 grader (Haynes). På med hjulene og rydd unna alt du brukt.