Utbedring av lakkrust

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
oak
-
-
Posts: 118
Joined: 08 Nov 2005, 20:40
Location: Sande i Vestfold

Utbedring av lakkrust

Post by oak »

Ser det begynner å komme noe lakkrust på min T5 California fra 2007. Hjulbuer, nederst på dører, rundt dørhåndtak, panel over frontvindu etc. Har fikset noe av dette selv etterhvert som det har dukket opp og det har holdt bra, men det er tidkrevende og ser nå at tiden ikke strekker til for å holde dette i sjakk selv.

Dette er jo en bil som holder seg godt i pris så det er jo verdt å holde den i stand sånn rent økonomisk. Men det viktigste er at jeg synes bilen er genial og har planer om å beholde den i og med at det ikke finnes noe reelt alternativ i dag med samme bruksområde (pga avgiftsendringene i pr. 1.1.2009).

Tenkte derfor å sjekke muligheten for å sette bort jobben med å fikse litt i dette. Google gir jo noen treff på antirust/lakkrust, men jeg tenker at her er det viktig at den som tar jobber er grundige og vet hva de gjør slik at det blir holdbart. Ønsker ikke bare å flekke over med litt lakk også er bobla tilbake neste år.

Noen som har erfaring og/eller kan anbefale firmaer som er dyktige på dette?

Gjerne i området Drammen og omegn, men kan gjerne kjøre et stykke hvis det er nødvendig.
'07 VW T5 California, 174HK tip.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Utbedring av lakkrust

Post by Der Postmeister »

https://www.hallingdalbiloppretting.no/

Lakkereren er meget dyktig mann! Anbefales
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Utbedring av lakkrust

Post by silenhag »

Enige med deg, verdt å ta vare på California`n.
Kompisen brukte Nordstrand Billakkering på Lambertseter til sin California. Vi demonterte alt som skulle demonteres, håndtak på skyvedør, høytsittende bremselys og plastdeksel som holder skiltlys bak. Noe av dette er meget tungvint å demontere, men man spar jo penger når man gjør det selv. Husker ikke alt som ble lakkert men det var litt på nesten alle paneler :o husker ikke hva alt kostet, men trur faktisk ikke at han ble helt flådd.
Har man en kompis med samme bil og farge så kan man evt få ennå bedre deal.

Selv har jeg ensålenge gjort alle lakkutbedringer selv. Enkelte plasser har jeg fått gjøre om både en og to ganger, jeg er ikke proff for å si det slik :shock: Men samtidig har jeg lært mye og jeg kan ta lakkskader meget tidlig (uten behov for filler/sparkel) slik at det ikke rekker å utvikles. Det må ikke bli 100% usynlig på min bil, men 100% rustfritt er et must. Noen plasser på bilen kan man tydelig se mine første forsøk på å gjøre ved små rustangrep :D de er fortsatt frie fra rust, ingen nye bobler. Den rust jeg tar nå blir nesten usynlig. Alle merker og skavanker syns jeg gir bilen karakter og hver merke bærer en historia som jeg husker godt. Bilen må brukes, “never trust a guy in shiny gear” som vi sier i klatresporten. Ikke plettfri, men rustfri.

Min fremgangsmåte per nå er følgende.
- Løft vekk løs lakk og bobler med en vass mikro-skrutrekker
- Rengjør ytterligere med en Dremmel og en liten stålbørste-stift
- Rengjør med silikonfjerner, evt flere ganger
- Legg på Brunox Epoxy ruststopper/primer spray, tørk, 2 lag
- Lett våtslip (1000 grit) for å få bort det som lagt seg utenfor skaden, men uten å påvirke det inne i skaden
- Silkonfjerner
- Baselakk/farge på sprayboks fra Møller, baselakk krymper fint og er forlatende å jobbe med, 3 lag, litt våtslip imellom men evt ikke på siste laget.
- Silikonfjerner
- 2 komponent klarlakk på steder som behøver ekstra holdbarhet/er vanskelige å gjøre på nytt, 3 lag, litt våtslip (1000 grit) mellom lager. Klarlakk får gjerne herde en uke etterpå.
- Våtslip, 1000-1500-2000 grit.
- Polering (Rupes LHR15) med School Concepts S20 Black Signature Serie på en Blå Spiderpad.
- Voks eller lakkforsegling

Noen gang på små skader, eller på delvis usynlige steder (nederst på dører, hjørne osv) bruker jeg kun pensel/micro Q-tip til alt og dropper våtslip...
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
oak
-
-
Posts: 118
Joined: 08 Nov 2005, 20:40
Location: Sande i Vestfold

Re: Utbedring av lakkrust

Post by oak »

Takk for tips, da har jeg notert meg firmaene som er nevnt.

Takk for oppskrift silenhaug. Er noe i samme gate som jeg har gjort tidligere. Høres ut som vi tenker likt. Behøver nødvendigvis ikke være 100% usynlig, det viktigste er at det blir holdbart.

Problemet er at dette er tidkrevende så blir gjerne nedprioritert i hverdagen.
'07 VW T5 California, 174HK tip.
Midtveit
Posts: 48
Joined: 12 Nov 2012, 18:56
Car: T5 4wd 130 lang
Phone: 99359660

Re: Utbedring av lakkrust

Post by Midtveit »

Har noen ide om hva det koster å lakke en nederste halvdel av caravelle ?, eventuelt hele ?
PS: trenger klarlakk over fargen
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Utbedring av lakkrust

Post by silenhag »

Jeg vet egentlig ikke...men gjetter følgende:
Nederste halvdel rundt om 20kkr
Hele bilen (ikke tak) 35 kkr

Mest nøyaktig reelt pris får du fra lakkfirma..
Men kommer mye an på hvor mye underarbeid som kreves (?) evt rust og slikt må jo gjøres noe med..
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
kjell73
Posts: 72
Joined: 16 Oct 2015, 22:06
Car: t5 caravelle 07 mod

Re: Utbedring av lakkrust

Post by kjell73 »

Jeg valgte å kjøpe brukte rustfrie paneler (dører . Side dør. Bakdører) .. totalt 8000.- fra Polen..
Må lakkeres i riktig farge men..
Etter å tatt rust 3 ganger rundt ga jeg opp..
Nå tar jeg en runde til og leverer bilen til sandblåsing . Sinking. Og dynker den i lanolin olje . .
Så lakk på rustfrie paneler som også skal dynkes ned med lanolin olje.
Vestlands klima med salt . Sand og dritt spiser bokstavelig talt opp bilen på et blunk.
Byttet eksos på halve bilen 2 år siden.. nå når sommerhjul kom på var bakre potten nesten rustet av.. til å grine av :(
Post Reply