Du trenger følgende simple verktøy:
- Skralle
8mm XZN bit (ligner på Torx, men med flere fine tagger)
6mm Allen bit (sekskant)
3 små strips
veldig liten "pinne", jeg brukte et lite drillbit
liten flat head skrutrekker
noe å dekke duken med
ny svindyr sylinder fra Møller (delenummer 7H7875795)
Merk at Møller delelager sa jeg måtte ha noen foringer med. ok sa jeg. 500 bols for 4 bittesmå plastringer, med mindre plastvolum enn leken i et kinderegg. Så viser det seg at min nye sylinder kommer med ferdig monterte foringer, pakninger og klips, så antar dette gjelder alle. Så disse trenger du ikke å kjøpe.
Så til selve jobben:
Kjør taket sånn halveis opp. Finn en passende arbeidsplatform å stå på (evt stige)
Nå må taket støttes opp, siden vi skal fjerne den ene sylinderen som (skulle) holde det oppe. Jeg brukte en garasjejekk, en passende lengde med 4x4 og en fin og rund hylleplate til taket for å fordele vekten med en liten gummibit imellom for friksjon.
Hylleplaten. Kona merket ikke den var borte fra kjøkkenskapet
Nå skal to plastdeksel av. Dette var løst hos meg, men det er antakelig festet med et slags lim ned i braketten under (to bolter under der for neste brakett)
Neste brakett. de to boltene bak, under det øverste plastdekselet er allen. Den forreste bolten er XZN og satt som greven sjøl...
Denne braketten kan ikke fjernes enda, sylinderen er festet i denne.
Nå kan hele sylinderen løftes forsiktig opp, slik at du kommer til de to pinnene som holder bakre del av sylinder fast i plastbraketten.
Rikse litt på braketten, så popper de fint ut og du kan nappe de ut med en negl eller noe.
Bort med seg. Tres igjennom prop'en (løftearmen)
Nå skal fremre del av push rod løsnes fra prop. Denne pin'en skulle hatt en seeger ring (circlip), men min var tydeligvis borte... Fjern seeger ring og trekk ut pin. Pass på de to hvite plast skivene, de trenger du, om du ikke har nye. Ellers er det to svarte foringer (se tirade om disse i starten!), men min nye sylinder kom med egne, så disse gikk i bosset...Neida, sparte på disse til en regnværsdag selvsagt.
Sylinderen er nå nesten helt løs. Klipp FORSIKTIG!!! bort de 2-3 stripsene som holder slanger og kabler på plass. Vær så forsiktig du kan med disse, lager du hull i slange, eller knekker den eller noe, vil du egenhendig sponse neste julebord for Møller <din by>...
Vanskelig å se, men på bildet er det en liten metall klips, som skal skyves mot venstre, for å frigjøre slangene. En fremme og en bak. Skyv disse forsiktig ut. Min ene var langt inne, så jeg brukte en skrutrekker til å slide den ut. Den andre brukte jeg et drillbit på tvers for å få ut, mye enklere.
Napp slangen fint ut ( slangene sitter kun med klipsen). Sylinderen er dobbeltvirkende, så den er trykkløs (så godt som), så ingen søl her. men det kan komme en dråpe og to der slangene blir liggende inntil noe, så det var den beskyttelsen for duken på taket da...
Siste punkt er å forsiktig løfte og vippe ut de to elektriske duppedittene. Et lite flattjern løftet disse fint ut, de sitter kun løst i sporene, en fremme og en bak.
Gjør det samme på den nye sylinderen, her er det messingplugger for å holde sylinderen lukket, da den kommer med hydraulisk olje i, så du ikke mister volum i reservoaret når du skifter.
Det var ca 950 varmegrader i dag, så oljen hadde ekspandert nok til at den forreste ventilen poppet av når jeg tok den ut og 5 dråper olje landet på asfalten. pytt sann.
På min sylinder var pakningene ferdig montert, og disse lå med i reserve. De er utrolig små, og så utrolig sentrale for operasjonen, så dollbelt og trippelsjekk at disse virkelig er montert rett. Er de skjeve eller manglende, vil du miste all hydraulikkolje ganske fort, og du er noen tusenlapper fattigere og må slå opp Silenhags guide til å fylle olje uten å demontere halve bilen.
Profit! Nå har det stått i mange timer, uten en eneste millimeter sig. Ta deg en kopp kaffe og klapp deg selv på skulderen, du sparte nettopp nok penger til en liten ferie med bilen!