Busbondens 89 Coach

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
Busbonde
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2016, 23:04
Car: 88 coach JX 91 Cara. C syn JX 05 Transp 2,5 TDI4M
Phone: 97198986
Location: Stokmarknes, Nordland fylke

Busbondens 89 Coach

Post by Busbonde »

Her i sommer dukka det plutselig opp et interessant objekt i "nabolaget" på finn. 89 blå met coach med problematisk jx til en grei penge. Har i grunnen lenge sett etter coach, da dette jo har vært drømmebilen siden interessen for bil dukka opp :) Ut fra prisantydning turte jeg ikke ha for store forhåpninger om tilstand, men selger ble kontakta og vi avtalte visning, tenkte uansett at her måtte være greit med huggedeler om det skulle være håpløst. Viste seg jo å ikke være noe glansbilde karosserimessig, lakkrust og fugerust, gjennomrust i stigtinn og et par hjulbuer og bak hjørner bakfanger, men som ofte her nord, forbausende lite rust under. Når i tillegg selger kunne slenge med en caddy 1Y desel på kjøpet måtte jeg jo bare slå til.
Innså jo snart at jeg ikke hadde hjerte til å hugge denne. Fikk bilen hjem og undersøkt lakkrust, det viste seg å være mindre alvorlig enn først antatt, ingen gjennomrusting ved fuger og kanaler var fulle av tectyl, så bilen har nok vært godt stelt med opp gjennom sine 450000 km, noe også bunken med servicedokumenter jeg fant i bilen forteller om :D Fikk slipa vekk karosserirust og satt inn med rustomvandler og flekka over med grunning/lakk. Innvendig rengjøring/støvsuging avdekket et meget pent interiør. Bilen er utstyrt med grå velourseter som GL utgaven, har aldri før sett dette stoffet på den norske kombi-løsninga fra Suveren Rørmøbelfabrikk, noen som vet om det var vanlig ?
I påvente av at mitt andre t3 prosjekt blir veteran (91 syncro) ,er planen å få denne opp å gå.
Driver nå å bygger om 1Y motoren for å passe. Tenker å kjøre pumpe, manifolder og turbo fra jx, og multireimoppsett,dynamo, servopumpe fra 1Y
Har bygget om 1Y pumpebrakett for å takle jx pumpa, så nå er neste skritt å ta ut kasse og motor fra bilen for å flytte over det som skal brukes videre.
Jobber for å få til bilder her på forumet,så kommer tilbake med det.
Oppdatering følger :D
Image
Image
Last edited by Busbonde on 13 Oct 2019, 22:45, edited 6 times in total.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Busbondens 89 Coach

Post by Italjohn »

Spennede :D
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Busbondens 89 Coach

Post by OddN »

Busbonde wrote:Her i sommer dukka det plutselig opp et interessant objekt i "nabolaget" på finn. 89 blå met coach med problematisk jx til en grei penge. Har i grunnen lenge sett etter coach, da dette jo har vært drømmebilen siden interessen for bil dukka opp :) Ut fra prisantydning turte jeg ikke ha for store forhåpninger om tilstand, men selger ble kontakta og vi avtalte visning, tenkte uansett at her måtte være greit med huggedeler om det skulle være håpløst. Viste seg jo å ikke være noe glansbilde karosserimessig, lakkrust og fugerust, gjennomrust i stigtinn og et par hjulbuer og bak hjørner bakfanger, men som ofte her nord, forbausende lite rust under. Når i tillegg selger kunne slenge med en caddy 1Y desel på kjøpet måtte jeg jo bare slå til.
Innså jo snart at jeg ikke hadde hjerte til å hugge denne. Fikk bilen hjem og undersøkt lakkrust, det viste seg å være mindre alvorlig enn først antatt, ingen gjennomrusting ved fuger og kanaler var fulle av tectyl, så bilen har nok vært godt stelt med opp gjennom sine 450000 km, noe også bunken med servicedokumenter jeg fant i bilen forteller om :D Fikk slipa vekk karosserirust og satt inn med rustomvandler og flekka over med grunning/lakk. Innvendig rengjøring/støvsuging avdekket et meget pent interiør. Bilen er utstyrt med grå velourseter som GL utgaven, har aldri før sett dette stoffet på den norske kombi-løsninga fra Suveren Rørmøbelfabrikk, noen som vet om det var vanlig ?
I påvente av at mitt andre t3 prosjekt blir veteran (91 syncro) ,er planen å få denne opp å gå.
Driver nå å bygger om 1Y motoren for å passe. Tenker å kjøre pumpe, manifolder og turbo fra jx, og multireimoppsett,dynamo, servopumpe fra 1Y
Har bygget om 1Y pumpebrakett for å takle jx pumpa, så nå er neste skritt å ta ut kasse og motor fra bilen for å flytte over det som skal brukes videre.
Jobber for å få til bilder her på forumet,så kommer tilbake med det.
Oppdatering følger :D
Gratulerer med Coach. Velourseter kunne bestilles på Coach, og hvis Suveren Rør gjorde jobben sin ble det da også velour på kombinertbenken. Den siste Coachen jeg hadde var slik, og jeg har hatt kloa i et par-tre andre velour-kombinertseter fra forskjellige delebiler, så de finnes, men er ikke spesielt vanlige. Alle jeg har sett har vært grå.
Busbonde
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2016, 23:04
Car: 88 coach JX 91 Cara. C syn JX 05 Transp 2,5 TDI4M
Phone: 97198986
Location: Stokmarknes, Nordland fylke

Re: Busbondens 89 Coach

Post by Busbonde »

Da ble det ei kveldsøkt. Motor og gir er nå ute av bilen, og det er bare å begynne flytte over deler. Oppdaga at hovedkjølerøra frem til radiator har sett bedre dager, på ene stussen bak i motorrom hadde kragen på røret sprukket løs og lagt seg på tvers i røråpninga, dette vil jeg tro har redusert kjølevanns sirkulasjonen betraktelig! denne motoren fikk kjølevann i bunnpanna, forrige eier forsøkte bytte topp-pakning, men det hjalp ikke, så regner nok med at toppen er gåen. Reima på servopumpa manglet også, så regnet med å finne no muffens her, og det gjorde jeg- rustskadde rør med lekkasje fram til tannstang.
Så da ble det bestilling til Brickwers. Nye rustfrie kjølerør, og ombyggingssett til servoslanger istedet for rør, pluss en del anna godis :D bare å glede seg til pakkeåpning
Post Reply