Hvordan man KAN skifte øvre bærekule uten spesialverktøy

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Posts: 309
Joined: 25 Aug 2015, 22:41
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Hvordan man KAN skifte øvre bærekule uten spesialverktøy

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Beklager dårlige bilder.
Måtte ha av hjullagerhuset på Caravellen og visste at øvre bærekule var slitt.
Har ikke spesialverktøyet for øvre bærekule (og har heller ikke tenkt å kjøpe det).
Dette er slik jeg løste det, om andre ønsker å gjøre det på denne måten får bli opp til de.

Først skru av fjærspennet, 24mm mutter på øvre bærekule, bruk gaffel for å løsne konen, ta bort låseringen på toppen av bærekula.

Sett en støttebukk under øvre bærearm, skru pp fjærspenn til du har litt press på støttebukken.

Prøv å slå ut kula med hammer.
I mitt tilfelle gikk ikke det, så jeg boret et hull (5mm) nære kanten av kula. Jeg økte størrelse på boret en halv millimeter om gangen til jeg så rustne spon.

Da løsnet kula på ett slag.

Løsnet fjærspennet igjen og pusset rent.
Festet ny øvre bærekule ved å banke den litt inn med en meisel.

Monterte sammen igjen, skrudde på fjærspennet og hamret på øvre bærearm til kyla kom på plass, montert nytt låseklips.

Hilsen Rune WaltoftImageImageImageImage
danielmm
-
-
Posts: 157
Joined: 06 Sep 2017, 19:18
Car: 2002 T4 2.5TDI
Phone: 48050458

Re: Hvordan man KAN skifte øvre bærekule uten spesialverktøy

Post by danielmm »

vurdert å kjøpe det verktøyet ? det gjorde jeg. koster jo bare 1000 kr. kjekt å ha ;)
https://www.vidaxl.no/e/8718475874430/v ... gIwIPD_BwE
har den jeg. er en lek å skifte kula med den
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Posts: 309
Joined: 25 Aug 2015, 22:41
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Re: Hvordan man KAN skifte øvre bærekule uten spesialverktøy

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Med tanke på hvor sjelden dette verktøyet kommer til å bli brukt, så kommer jeg ikke til å gidde å kjøpe det. Tok ca et kvarter å bore hullet som fikk kula til å miste spennet (like lang tid som jeg kommer til å bruke på å lete etter dette verktøyet hvis jeg kjøper det og legger det i garasjen :-) )

Hilsen Rune Waltoft
danielmm
-
-
Posts: 157
Joined: 06 Sep 2017, 19:18
Car: 2002 T4 2.5TDI
Phone: 48050458

Re: Hvordan man KAN skifte øvre bærekule uten spesialverktøy

Post by danielmm »

Runewilliam_Mercury1952 wrote:Med tanke på hvor sjelden dette verktøyet kommer til å bli brukt, så kommer jeg ikke til å gidde å kjøpe det. Tok ca et kvarter å bore hullet som fikk kula til å miste spennet (like lang tid som jeg kommer til å bruke på å lete etter dette verktøyet hvis jeg kjøper det og legger det i garasjen :-) )

Hilsen Rune Waltoft
Da tenker jeg du burde få deg litt orden i sysakene i garasjen, så slipper du å lete ;)
har et eget skap til spesialverktøy og slikt lurim i min garasje. må aldri lete etter verktøy ;)
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Hvordan man KAN skifte øvre bærekule uten spesialverktøy

Post by rocoloco »

Runewilliam_Mercury1952 wrote:Beklager dårlige bilder.

Prøv å slå ut kula med hammer.
I mitt tilfelle gikk ikke det, så jeg boret et hull (5mm) nære kanten av kula. Jeg økte størrelse på boret en halv millimeter om gangen til jeg så rustne spon.

Da løsnet kula på ett slag.
Det tipset skulle eg ha visst om før ;)
Post Reply