Girproblemer
Girproblemer
Hei.
Kjøpte en caravelle t4 102hk 2,5 synkro 99 mod. Selger sa at girkassa var treg og at det mulig var feil gearolje. Skifta olje som ble handla på Volkswagen Bardufoss. Nå i dag var det stopp, kjørte i 5.gir og var som den hoppa ut av gir. Satte den i gir igjen og det kom bare skrapelyder, prøvde alle gir samt revers med og uten clutch inne,men det var kun skrapelyder. Tenker det er noen guruer her inne som kan si noe om girkassa eller andre ting som er feil. På forhånd takk.
Mvh. Arnt
Kjøpte en caravelle t4 102hk 2,5 synkro 99 mod. Selger sa at girkassa var treg og at det mulig var feil gearolje. Skifta olje som ble handla på Volkswagen Bardufoss. Nå i dag var det stopp, kjørte i 5.gir og var som den hoppa ut av gir. Satte den i gir igjen og det kom bare skrapelyder, prøvde alle gir samt revers med og uten clutch inne,men det var kun skrapelyder. Tenker det er noen guruer her inne som kan si noe om girkassa eller andre ting som er feil. På forhånd takk.
Mvh. Arnt
Re: Girproblemer
Bare en tanke i full fart. Funker girstanga som den skal? Hadde no lignende problem og da brukte jeg rikelig med Omega 636 på overføringene.......da gikk girstanga som varm kniv i smør. Kan jo selvfølgelig være noe annet og da, clutch, clutchpedal....etc etc
Re: Girproblemer
Girstang var treg både å få den i gir og ut av gir. Clutch ble skiftet 7-4-19. 17.000 km siden.
-
- -
- Posts: 309
- Joined: 25 Aug 2015, 22:41
- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Re: Girproblemer
Se på giroverføring. En kule i motorrommet kan hoppe ut av festet sitt. Festet som kula skal inn i koster ca 39 kr på Møller.
Eller så kan bøylen like ved ha løsnet.
Få en til å sitte inni bilen og bevege girspaken imens du ser i motorrommet.
Hilsen Rune Waltoft
Eller så kan bøylen like ved ha løsnet.
Få en til å sitte inni bilen og bevege girspaken imens du ser i motorrommet.
Hilsen Rune Waltoft
Re: Girproblemer
Har sjekket giroverføringa og det viser seg at nesten halve kulehode er utafor bøyla. Prøvde å legge ved bilde, men det gikk heller dårlig.
-
- -
- Posts: 309
- Joined: 25 Aug 2015, 22:41
- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Re: Girproblemer
Høres ut som kulefestet som er presset inn i brakett på girkassa er utslitt. Delen koster som sagt ikke mange penger, men er litt trangt å skifte denne ( spesielt Caravelle med varmeapparat baki)
Det jeg har pleid å gjøre, er å skru ut braketten, ta ut gamle kulefestet og klemme inn det nye med skrustikke (kjøp gjerne to, da det kan ødelegges ved montering), skru inn braketten igjen og ha på silikonfett på kula, for så å bende kula inn vha STOR skrutrekker eller brekkjern.
Lykke til, hilsen Rune Waltoft
Det jeg har pleid å gjøre, er å skru ut braketten, ta ut gamle kulefestet og klemme inn det nye med skrustikke (kjøp gjerne to, da det kan ødelegges ved montering), skru inn braketten igjen og ha på silikonfett på kula, for så å bende kula inn vha STOR skrutrekker eller brekkjern.
Lykke til, hilsen Rune Waltoft
Re: Girproblemer
Jo det er varmeapparat bak så da vet jeg hva jeg har å forholde meg til. Da blir det bestilt 2.stk og gå på med krom nakke.
Tusen takk for svar.
Mvh Arnt
Tusen takk for svar.
Mvh Arnt
-
- Posts: 24
- Joined: 28 Sep 2019, 13:11
- Car: 99 mod.California 2.5 tdi acv.
- Phone: 92084928
- Location: kristiansand s
Re: Girproblemer
hadde samme problem, hele kula var ute av bøylen, foringen i branketten var skjøvet ut ,men kula var fortstt på plass, fikk presset den inn i branketten igjen,og alt var greit. tok meg 5 min.(: ,men må nok sikre at den ikke blir presset ut igjen. enten en slags låseskive, eller rett og slett en liten (5cm)låsetang som jeg setter på inntil foringen slik at den ikke kan gli ut igjen . regner med at dette vil bli permanent,da det ikke er noe særlig motstand når jeg tar den i revers, skal komme med tilbakemld,etter en stund. det enkle er ofte det beste.(:
Håvard Trygsland
-
- -
- Posts: 4573
- Joined: 31 Oct 2003, 13:11
- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
- Location: Heggedal
- Contact:
Re: Girproblemer
test
Bruk mail martin@vwbus.no Jeg svarer ikke PM
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
-
- Posts: 24
- Joined: 28 Sep 2019, 13:11
- Car: 99 mod.California 2.5 tdi acv.
- Phone: 92084928
- Location: kristiansand s
Re: Girproblemer
har nå kjørt en stund med låsetang foran kula,og det virker helt ok. Tanga kjøpte jeg på jula, ikke 5 cm,men 10,og er sikret slik at den ikke kan falle av. Det beste er vel å bytte foring, men dette kan være en god nødløsning som tar 5 min. Har sett video på you tube hvordan man bytter foring,og det ser litt vrient ut.
Håvard Trygsland
Re: Girproblemer
Har hatt bilen på verksted og de kunne konstanterer ødelagt girkasse og clutch. Girkasse er vanskelig å oppdrive så tenker den blir solgt for en billig penge.
-
- -
- Posts: 149
- Joined: 08 Oct 2008, 20:55
- Car: T4 2000 TDi og 1992 2,5 B
- Location: Nordstrand
Re: Girproblemer
Fik du virkelig rett type girolje fra VW Bardufoss? Det er blitt rapportert skader på T4-girkasser ved bruk av feil type olje. (Type GL5 istedenfor GL4)
Type som er korrekt er spec. API GL4, F.eks. Volkswagen SAE 75W90 girolje. (dele nr.G 060 726 A2) eller gjerne Castrol Syntrans Transaxle 75W-90
Type som er korrekt er spec. API GL4, F.eks. Volkswagen SAE 75W90 girolje. (dele nr.G 060 726 A2) eller gjerne Castrol Syntrans Transaxle 75W-90
T4 -00 Caravelle 2,5 TDi
T4 -92 Caravelle 2,5GL (Bensin)
T3 -82 1,6 Diesel Reimo camper
T4 -92 Caravelle 2,5GL (Bensin)
T3 -82 1,6 Diesel Reimo camper
Re: Girproblemer
Fikk Castrol Syntrans multivehicle 75w-90 API GL4
-
- -
- Posts: 149
- Joined: 08 Oct 2008, 20:55
- Car: T4 2000 TDi og 1992 2,5 B
- Location: Nordstrand
Re: Girproblemer
Ok. Riktig type . Fikk du greie på årsaken til ødelagt girkasse og clutch?
T4 -00 Caravelle 2,5 TDi
T4 -92 Caravelle 2,5GL (Bensin)
T3 -82 1,6 Diesel Reimo camper
T4 -92 Caravelle 2,5GL (Bensin)
T3 -82 1,6 Diesel Reimo camper
-
- Posts: 2
- Joined: 16 May 2020, 18:47
- Car: t4 syncro
- Phone: 46897425
Re: Girproblemer
Jeg har et spørsmål , har prob med og få bilen som er en caravelle 2002 med axl motor den går fort i 4 gir men for den i revers men må jobbe med saken dette kan ikke vere riktig? noen som vet hva som gjør dette .