2.5 TDI tungstartet og rister ved lavt turtall
-
- Posts: 9
- Joined: 04 Feb 2020, 23:04
- Car: 2.5TDI T5 2004
2.5 TDI tungstartet og rister ved lavt turtall
Hei!
Jeg har eid biler fra Italia og Frankrike, men nå har gått over til Tyskland da jeg har blitt eier av en VW Transporter 2004 2.5 TDI 130 HK m. 6 trinns aut.
Saken er at jeg fikk denne bilen, fordi den har noen problemer og ikke ble EU-godkjent, men jeg ønsker veldig gjerne å få fikset den slik at den kan bli klar for veien. Dette er en transporter som er bygd om til Multivan.
Bilen har gått 235 000 km.
Det er som sagt endel feil på den, og de tre tingene jeg tenker kan bli vanskeligst for meg å finne ut av og som jeg hadde satt STOR pris på å fått hjelp og tips med er følgende:
1. Bilen er veldig tungstartet og man må kinne den lenge før den kommer. Går også ujevnt på tomgang, men kan startes lett etter at den først har fått start.
En venn av meg sa at kanskje kammene har blitt for runde eller at toppen er gåen (da denne kan bli porøs ettersom dieselen går i kanaler i denne). Hva tenker dere?
2. Når jeg kjører vanlig og kommer på lavt turtall så begynner bilen å riste/rykke ganske kraftig. Kan dette ha noe med girkassa å gjøre, eller er det også motoren? Dobbeltmasse-svinghjul? Er det vanlig at kassa burde flushes eller andre ting?
(Har hørt rykter om at dette ikke er den beste girkassa...) Jeg vet ikke...
3. Airbag-lampa lyser. Hvor skal jeg begynne eller hva er den vanligste feilen relatert til den?
Som sagt er jeg ny VW eier og har ikke noe erfaringer med disse, men jeg vil gjerne fikse den. På forhånd takk for hjelp og svar!
Jeg har eid biler fra Italia og Frankrike, men nå har gått over til Tyskland da jeg har blitt eier av en VW Transporter 2004 2.5 TDI 130 HK m. 6 trinns aut.
Saken er at jeg fikk denne bilen, fordi den har noen problemer og ikke ble EU-godkjent, men jeg ønsker veldig gjerne å få fikset den slik at den kan bli klar for veien. Dette er en transporter som er bygd om til Multivan.
Bilen har gått 235 000 km.
Det er som sagt endel feil på den, og de tre tingene jeg tenker kan bli vanskeligst for meg å finne ut av og som jeg hadde satt STOR pris på å fått hjelp og tips med er følgende:
1. Bilen er veldig tungstartet og man må kinne den lenge før den kommer. Går også ujevnt på tomgang, men kan startes lett etter at den først har fått start.
En venn av meg sa at kanskje kammene har blitt for runde eller at toppen er gåen (da denne kan bli porøs ettersom dieselen går i kanaler i denne). Hva tenker dere?
2. Når jeg kjører vanlig og kommer på lavt turtall så begynner bilen å riste/rykke ganske kraftig. Kan dette ha noe med girkassa å gjøre, eller er det også motoren? Dobbeltmasse-svinghjul? Er det vanlig at kassa burde flushes eller andre ting?
(Har hørt rykter om at dette ikke er den beste girkassa...) Jeg vet ikke...
3. Airbag-lampa lyser. Hvor skal jeg begynne eller hva er den vanligste feilen relatert til den?
Som sagt er jeg ny VW eier og har ikke noe erfaringer med disse, men jeg vil gjerne fikse den. På forhånd takk for hjelp og svar!
-
- -
- Posts: 630
- Joined: 21 Feb 2015, 12:14
- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
- Location: Fjellhamar
Re: 2.5 TDI tungstartet og rister ved lavt turtall
De første du bør gjøre er å lese ut evt feil-koder som er lagret.
1. Tungstartet. Kan være flere ting, for eksempel diesel-forsyning-trøbbel eller glødeplugg. Har lest om mange som har fått bytte tetninger rundt dyser. Har også lest om noen som har fått hullene hvor dysene sitter, skadet/deformert/utslitt pågrunn av at dyser ikke sitter tilstrekkelig godt fast. En enkelt dyse kan også ha lekkasje slik at luft kommer inn/diesel renner tilbake i tanken. Tandempumpe (diesel/vaccum) kan også lekke inn luft (?). Slangekoblinger kan lekke luft inn, tett dieselfilter (sitter ved siden av batteri i motorrom) kan gi trøbbel. Man kan også trykkteste diesel-krets gjennom motor for å få svar på om dyser/tetninger lekker for eksempel. Man kan parkere med snuten nedover i bakke å se om motor starter lettere. Man kan sette non-return-valve på dieselslange, alternativt klemme av den når kan parkerer for kvelden, for å teste om det gjør noen forskjell.
Rykke/riste i lave turtall kan mange ganger være dobbel masse frihjul...
Airbag lampe er vanligst at noen koblet bort en ledning uten å koble bort batteri. Da begynner air bag lampe å lyse, må slukkes med diagnose apparat...
Vannpumpe er lurt å bytte før den begynner å lekke kjølevann i i olje. Finnes tråd i Tips&Triks del av forum..
1. Tungstartet. Kan være flere ting, for eksempel diesel-forsyning-trøbbel eller glødeplugg. Har lest om mange som har fått bytte tetninger rundt dyser. Har også lest om noen som har fått hullene hvor dysene sitter, skadet/deformert/utslitt pågrunn av at dyser ikke sitter tilstrekkelig godt fast. En enkelt dyse kan også ha lekkasje slik at luft kommer inn/diesel renner tilbake i tanken. Tandempumpe (diesel/vaccum) kan også lekke inn luft (?). Slangekoblinger kan lekke luft inn, tett dieselfilter (sitter ved siden av batteri i motorrom) kan gi trøbbel. Man kan også trykkteste diesel-krets gjennom motor for å få svar på om dyser/tetninger lekker for eksempel. Man kan parkere med snuten nedover i bakke å se om motor starter lettere. Man kan sette non-return-valve på dieselslange, alternativt klemme av den når kan parkerer for kvelden, for å teste om det gjør noen forskjell.
Rykke/riste i lave turtall kan mange ganger være dobbel masse frihjul...
Airbag lampe er vanligst at noen koblet bort en ledning uten å koble bort batteri. Da begynner air bag lampe å lyse, må slukkes med diagnose apparat...
Vannpumpe er lurt å bytte før den begynner å lekke kjølevann i i olje. Finnes tråd i Tips&Triks del av forum..
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
- Posts: 9
- Joined: 04 Feb 2020, 23:04
- Car: 2.5TDI T5 2004
Re: 2.5 TDI tungstartet og rister ved lavt turtall
Takk for svar!
Jeg vil tippe at det er prøvd å lese av feilkoder, da forrige eier har hatt den på Møller for feilsøking, uten å kommet noe videre.
Takk for tipsene du delte. Jeg kan sjekke ut dette mer. Har du hørt at toppen blir porøse på disse motorene?
Jeg vil tippe at det er prøvd å lese av feilkoder, da forrige eier har hatt den på Møller for feilsøking, uten å kommet noe videre.
Takk for tipsene du delte. Jeg kan sjekke ut dette mer. Har du hørt at toppen blir porøse på disse motorene?
-
- -
- Posts: 630
- Joined: 21 Feb 2015, 12:14
- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
- Location: Fjellhamar
Re: 2.5 TDI tungstartet og rister ved lavt turtall
Porøse? Jeg har lest om noen enkelt bil som fått sprekk i topp, sånn syltynn som nesten ikke kan ses. Satt ved dyser og hadde lekkasje der...
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
- Posts: 9
- Joined: 04 Feb 2020, 23:04
- Car: 2.5TDI T5 2004
Re: 2.5 TDI tungstartet og rister ved lavt turtall
Ok... En venn av meg sa at det var en feil eller rar konstruksjon med de toppene da dieselen går i kanaler i toppen (ikke i slanger), og dette kan føre til at toppen blir porøs.
Jeg vet ikke
Jeg vet ikke
-
- Posts: 9
- Joined: 04 Feb 2020, 23:04
- Car: 2.5TDI T5 2004
Re: 2.5 TDI tungstartet og rister ved lavt turtall
Hei igjen!
Nå har jeg ryddet litt i papirene som fulgte med bilen, og der kommer det fram at tidligere eier har hatt bilen på feilsøking og jeg fant en lapp med disse kodene:
P0305 forbrenningsfeil sylinder 5
P1625 candatabus ulogisk melding girkasse
C462 airbagfeil tenningskrets H.side Høyt OHM komponent (ledn. nett)
Sier dette deg noe?
Nå har jeg ryddet litt i papirene som fulgte med bilen, og der kommer det fram at tidligere eier har hatt bilen på feilsøking og jeg fant en lapp med disse kodene:
P0305 forbrenningsfeil sylinder 5
P1625 candatabus ulogisk melding girkasse
C462 airbagfeil tenningskrets H.side Høyt OHM komponent (ledn. nett)
Sier dette deg noe?
-
- -
- Posts: 630
- Joined: 21 Feb 2015, 12:14
- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
- Location: Fjellhamar
Re: 2.5 TDI tungstartet og rister ved lavt turtall
Nei, de kodene sier meg ikke noe dessverre. Vanligvis er de på engelsk men her er det på Norsk? Selv om de ikke er på engelsk så tror jeg du kan Google kodene å se hva du finner.
Kodene må slettes for å se om de kommer tilbake.
Ang. tungstartet så er det noe interresant i følgende tråder. Det du bør gjøre først mener jeg er å trykkteste fuel-rail/fuel-galleries.
https://www.vwt4forum.co.uk/threads/axd ... ks.106753/
https://www.vwt4forum.co.uk/threads/200 ... x.1788263/
Kodene må slettes for å se om de kommer tilbake.
Ang. tungstartet så er det noe interresant i følgende tråder. Det du bør gjøre først mener jeg er å trykkteste fuel-rail/fuel-galleries.
https://www.vwt4forum.co.uk/threads/axd ... ks.106753/
https://www.vwt4forum.co.uk/threads/200 ... x.1788263/
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
- Posts: 9
- Joined: 04 Feb 2020, 23:04
- Car: 2.5TDI T5 2004
Re: 2.5 TDI tungstartet og rister ved lavt turtall
Hadde en 2005 2,5 tdi med samme problemet, var til diagnose hos et VW verksted i Jämtland, de holdt på 4 timer men kunne ikke konkluder sikkert.( det virket som om motoeren gikk på 4cyl i perioder) Kanskje kompresjonsvikt sa de. Jeg tvilte på det da bilen var helt bra til tider. Demonterte toppdekslet og fant slitt kam, men ikke veldig. Byttet kam, dysetetninger og ledningsnett innvendig topp. Motoren ble helt topp etter det. Har mest tro på at det var i ledningsnettet feilen lå ( det ligger jo tross alt i oljebad)
-
- Posts: 9
- Joined: 04 Feb 2020, 23:04
- Car: 2.5TDI T5 2004
Re: 2.5 TDI tungstartet og rister ved lavt turtall
Hei!
Takk for at du deler!
Ja, riktig, det kan være ledningene... Jeg er ikke så inni disse motorene, men hvilken funksjon har ledningene, da dieselen blir "pumpet" inn i sylinderen via kamakselen?
Har du fortsatt bilen din og går den bra?
Mvh Svein Ola
Takk for at du deler!
Ja, riktig, det kan være ledningene... Jeg er ikke så inni disse motorene, men hvilken funksjon har ledningene, da dieselen blir "pumpet" inn i sylinderen via kamakselen?
Har du fortsatt bilen din og går den bra?
Mvh Svein Ola
Re: 2.5 TDI tungstartet og rister ved lavt turtall
Ledningene (ikke rør) går til dysene og styrer åpning og lukking av dysene. Solgte bilen til en nevø som kjørte ca 80000km med den og motoren gikk like fint.
-
- Posts: 9
- Joined: 04 Feb 2020, 23:04
- Car: 2.5TDI T5 2004
Re: 2.5 TDI tungstartet og rister ved lavt turtall
Ok, takk for informasjon.
Hvorfor skal man ikke røre ledningene? Tenkte jeg kunne se etter brudd eller dårlig kontakt et sted?
Hvorfor skal man ikke røre ledningene? Tenkte jeg kunne se etter brudd eller dårlig kontakt et sted?
Re: 2.5 TDI tungstartet og rister ved lavt turtall
VWTransporterT52004 wrote:Ok, takk for informasjon.
Hvorfor skal man ikke røre ledningene? Tenkte jeg kunne se etter brudd eller dårlig kontakt et sted?
Du kan gjerne røre ledningene, det jeg mente var at det ikke er rør, men el ledninger.
Funnet feilen?
-
- Posts: 9
- Joined: 04 Feb 2020, 23:04
- Car: 2.5TDI T5 2004
Re: 2.5 TDI tungstartet og rister ved lavt turtall
Hei!
Unnskyld for sent svar.
Jeg løste kontakten på hver dyse, strammet de (selve kabelskoene) og rengjorde de, men feilen ble ikke borte...
Bilen rister også kraftig ved 1500-2000 o/min.
Tror du dyse-bytte er det som skal til?
Unnskyld for sent svar.
Jeg løste kontakten på hver dyse, strammet de (selve kabelskoene) og rengjorde de, men feilen ble ikke borte...
Bilen rister også kraftig ved 1500-2000 o/min.
Tror du dyse-bytte er det som skal til?
-
- -
- Posts: 630
- Joined: 21 Feb 2015, 12:14
- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
- Location: Fjellhamar
Re: 2.5 TDI tungstartet og rister ved lavt turtall
Det kan jeg ikke mene noe om, vanskelig å stille diagnose med ovennevnte grunnlag. Men om du mistenker det er dyser så bør du finne noen som er kjent med disse pumpedyser. Jeg antar at man først kan se på live-data (diagnoseutstyr) når bilen kjøres. Så går det også å demontere dysene for å teste det i teste-rigg utenfor bilen (?). En dyse koster over 8000 vil jeg huske, så det er ikke noe man bytter bara for å se om den går bedre...VWTransporterT52004 wrote: Tror du dyse-bytte er det som skal til?
Har du sjekket alt annet som nevnes her ovenfor?
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
- Posts: 9
- Joined: 04 Feb 2020, 23:04
- Car: 2.5TDI T5 2004
Re: 2.5 TDI tungstartet og rister ved lavt turtall
Hei!
Takk for din tilbakemelding, beklager sen respons!
Ja, godt poeng. Det har blitt kjørt live diagnose på bilen, som viser at verdiene på syl. 5 er ute.
Jeg har fått kjøpt en overhalt dyse fra Tyskland, så planen er å sette inn denne nå om ikke lenge.
Mvh Svein Ola Skaaret
Takk for din tilbakemelding, beklager sen respons!
Ja, godt poeng. Det har blitt kjørt live diagnose på bilen, som viser at verdiene på syl. 5 er ute.
Jeg har fått kjøpt en overhalt dyse fra Tyskland, så planen er å sette inn denne nå om ikke lenge.
Mvh Svein Ola Skaaret
Re: 2.5 TDI tungstartet og rister ved lavt turtall
Har også en bil sin oppfører seg sånn.
Hvordan endte dette? Fikk du løst problemet ditt?
Hilsen Tore
Hvordan endte dette? Fikk du løst problemet ditt?
Hilsen Tore
Re: 2.5 TDI tungstartet og rister ved lavt turtall
Har nå fikset mitt problem. Pumpedyse for sylinder 3 var helt ferdig, og ledningsnettet til pumpedysene var ustabilt. Dyse byttet, ledningsnettet utbedret og bilen går som bare det.
Brukte dem ikke denne gangen, men dette firmaet i Trondheim overhaler dyser for kr. 3.650,- som er BETRAKTELIG billigere enn å kjøpe nye:
https://nobraconsult.no/
Dysen(e) sendes i post og så bruker de etpar dager på jobben + postgang.
Brukte dem ikke denne gangen, men dette firmaet i Trondheim overhaler dyser for kr. 3.650,- som er BETRAKTELIG billigere enn å kjøpe nye:
https://nobraconsult.no/
Dysen(e) sendes i post og så bruker de etpar dager på jobben + postgang.