Webasto Multivan T5 går konstant

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Fiskestang
Posts: 1
Joined: 10 Mar 2020, 18:25
Car: T5 Multivan
Phone: 95932832

Webasto Multivan T5 går konstant

Post by Fiskestang »

Hei.
Jeg har en Multivan T5 2012 mod. Ser ut til at webastoen har hengt seg opp, og er umulig å skru av.
Virker ikke som at varmeren starter, men vifte eller pumpe står og går konstant.
Fjernet en 20A sikring under førersetet, og da stoppet den. Starter med en gang den settes inn igjen. Vet ikke hvilket sikringsnummer denne hadde da det er vanskelig å se...

Noen som har hatt tilsvarende problem og har en løsning på dette?
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Webasto Multivan T5 går konstant

Post by silenhag »

Trur det er styreenheten som sitter på Webasto-enheten som er problemet her. Det er et kjent problem. Søk litt i T5 delen her, så burde du finne mer info. Fukt trekker inn å ødelegger elektronikken..Du må trolig bytte styreenhet, bytt brenner og glødeplugg også...Eller bytt hele webastoen...
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
einic
-
-
Posts: 200
Joined: 02 Jun 2012, 23:38
Car: T3 1986 DJ T5 2007 4 MOTION Porsche 914 4 1972
Location: Røyken

Re: Webasto Multivan T5 går konstant

Post by einic »

På min 2007 modell var det styreenheten.

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... to#p354961
Vegfro
Posts: 2
Joined: 21 Aug 2020, 08:33
Car: T5

Re: Webasto Multivan T5 går konstant

Post by Vegfro »

Jeg lurer på om webasto thermo top c har en form for rensefunksjon?
Last edited by Vegfro on 25 Sep 2020, 16:06, edited 1 time in total.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Webasto Multivan T5 går konstant

Post by silenhag »

Hvis du ikke oppgradert kjørevarmer til parkeringsvarmer (altså kan starte den manuelt, uten motor igang) så skal den aldri gå når motor er stengt av. Den kan gå gjennom et kort program for nedstengning, etter at man stengt av motoren, men de er bare 1-3 minutter lang...da kan viften gå for å kjøle ned enheten...
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Vegfro
Posts: 2
Joined: 21 Aug 2020, 08:33
Car: T5

Re: Webasto Multivan T5 går konstant

Post by Vegfro »

Takk for svar silenhag. Kan det være vifte av noe annet slag? Er fersk t5 eier og kan lite om bilen. Grunnen til at jeg spør er at webasto en i dag gikk på etter kort kjøretur. Det luktet diesel og den skrudde seg av etter 40 sek,etter at motoren var skrudd av, sånn som du beskrev normalsituadjon Lest litt på nettet angående selvrens av dieselpartikkel filter. Kan det være dette som har skjedd? Takk igjen for svar!
knotogfiks
Posts: 3
Joined: 25 Aug 2020, 22:33
Car: T5 2011 102 Hk 2WD
Phone: 45869383

Re: Webasto Multivan T5 går konstant

Post by knotogfiks »

Hei. Jeg er også ny T5 eier etter at jeg kjøpte bilen et par uker siden. I går opplevde jeg akkurat det Vegfro beskriver. Åpnet døren og en vifte (som bråkte en god del) begynte å gå. Antar at det var Webasto, men vet ikke. Kom fra ca midt under bilen foran. Vet ikke helt hvor lenge den gikk med det var over en halvtime før den stoppet av seg selv. Håper jo å slippe å kjøpe ny webasto eller styreenhet. Finnes det noen logisk forklaring eller er det begynnende demens i styreenheten? :( Har også opplevd at den ikke ville starte ordentlig da jeg startet den manuelt uten motor i gang. Jeg antok at lav batterispenning kunne være årsaken da jeg hadde brukt litt batteri.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Webasto Multivan T5 går konstant

Post by silenhag »

De eneste viftene jeg kan komme på er forbrenningsvifte i kjørevarmer (Webasto), radiatorvifte, ac-kondenser-vifte, kupevifte frem/bak, forbrenning/luft-vifte i bodelsvarmer.
Hvilken vifte dere hørt er vanskelig for meg at avgjøre dessverre.

Selvrens av diesel-partikkel-filter er den regenerering av diesel partikkel filter. Dette styrer bilen selv, men gjørs normalt bare ved lengre kjøretur hvor motor blir ordentlig varm. En årsak til hvorfor lange kjøreturer bør dominere. At avbryte en regenerering er mindre bra, men bilen vil prøve på nytt senere.

Noen gang kan radiatorvifte gå en stund etter at motoren er slått av (i meget varmt vær, eller etter hard belastning), men den bråker veldig mye og man hør at det ikke er forbrenningsvifte til Webasto...

Spill inn video med lyd. Kanskje kan noen her gi tips ut fra det..
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
knotogfiks
Posts: 3
Joined: 25 Aug 2020, 22:33
Car: T5 2011 102 Hk 2WD
Phone: 45869383

Re: Webasto Multivan T5 går konstant

Post by knotogfiks »

Jeg tror det er Webastoen. Skal prøve å nappe ut sikringen og se hva som skjer neste gang den starter. Har generelt inntrykk av at Webastoen lever sitt eget liv.

Er det en vanskelig jobb å bytte hovedenheten i webastoen selv (eller styreenheten)? Finnes det noen beskrivelse av fremgangsmåten? Og er det noen som vet hvor delen kan kjøpes gunstig og ca pris?
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Webasto Multivan T5 går konstant

Post by silenhag »

Egentlig ikke mye vanskeligere enn å skifte motorolje, men tar noe mer tid. Og så må du tømme alt kjølevann. Jeg har tidligere lager beskrivning over hvordan bytte glødeplugg og brenner. Det er jo stort sett samme jobb, bare å skru av/på styreenhet. Dessverre funker ikke bilder lengre da TinyPic opphørte. Det er ikke første gang forumet mister masse bilder. Trur det er stor bidragene faktor til hvorfor trafikken på dette forumet er så lav, og at bidragsytere føler seg demotivert til å legge ned masse tid og arbeid, når alt bare blir borte med jevne mellomrom..

Ny styreenhet finner du trolig dyrest på Møller, deretter valgfri Webasto-forhandler, og så Finn eller EBay men da er du ikke helt sikker på at du får riktig styreenhet eller att den funker/hvor lenge..

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=47492
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
knotogfiks
Posts: 3
Joined: 25 Aug 2020, 22:33
Car: T5 2011 102 Hk 2WD
Phone: 45869383

Re: Webasto Multivan T5 går konstant

Post by knotogfiks »

Fantastisk beskrivelse, takk for innsatsen. Synd det med bildene.. Ikke var det så dyrt som jeg trodde heller. Skal prøve å få gjort dette før kulda kommer!
einic
-
-
Posts: 200
Joined: 02 Jun 2012, 23:38
Car: T3 1986 DJ T5 2007 4 MOTION Porsche 914 4 1972
Location: Røyken

Re: Webasto Multivan T5 går konstant

Post by einic »

Fikk litt frostvæske i håret da jeg skiftet styreenhet, men det rant ikke ut mer enn ca. en liter. Jeg plugget slangene med passende «Thorsmans tett» membrannipler. Mye, men grei skruing. Fylte på ny frostvæske i beholderen, funket direkte.
Post Reply