T5 bytte svinghjul og clutch (på bukker, uten motorløfter)

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Post Reply
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

T5 bytte svinghjul og clutch (på bukker, uten motorløfter)

Post by silenhag »

Denne karen fikser jobben. Bra video har han også lagt ut på YouTube.

https://youtu.be/LgHk6-hAvyg
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: T5 bytte svinghjul og clutch (på bukker, uten motorløfte

Post by Der Postmeister »

Ja, har kikka på den. Alt går tydeligvis. :)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: T5 bytte svinghjul og clutch (på bukker, uten motorløfter)

Post by silenhag »

Kan rapportere om at jeg byttet clutch på støttebukker. Vw T5 California 2.5 TDi (AXE) 174hp manuell. Jeg gjorde ikke helt som karen i linken ovenfor. Jeg tok ned subframe/travers helt og tok deretter ut girkassen helt fra bilen. Hadde ikke behov for treningsstudio de dagene. Brukte Sub-frame locating pin set for å få tilbake subframe i samme posisjon. Motor hang i høyre motorfeste og ble støttet opp av garasjejekk under. Jeg bytte clutch-kit Sachs (9100kr eurodel)(dobbelmasse-svinghjul, lamell-skive, trykkplate og hydraulisk utløserlager) samt «rear main seal». Sveiste sammen en enkel vogge med 4 bein opp i været (M20 gjengestang) som ble montert på garasjejekken. Med hjelp av voggen kunne jeg trygt og kontrollert få girkassen ned/opp på en god måte. Brukte random sentreringsverktøy fra bildeler dot no, og Sac-varktøy (forspenning av trykkplate) fra biltema. Sac-verktøyet passet ikke, men jeg kunne modifiseres det ved å sveise på riktig gjenge osv. Veivhustetning/simring/rear-main-seal ble kjøpt hos møller og kom på en plastskive som man la over enden på veivaksel og forsiktig førte tetningen over og inn. Veivaksel ble pusset på med 2000 våtslip i forkant, slik at den ble klinisk ren. Tynt lager med frisk/ren motorolje ble påført veivaksel, men ikke ytre diameter av setet. Har spurt møller hva jobben koster: 41000kr. Det er inkludert hovedsylinder bak clutch pedal som jeg endte opp med å ikke bytte (men kjøpte Sachs hovedsylinder 600kr).



Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Post Reply