Ettermonering av elektrisk servo på T3

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

Ettermonering av elektrisk servo på T3

Post by vega84 »

Noen på forumet her som har ettermontert elektrisk servo på T3? Ser at det er mulig å kjøpe ulike conversion kits rundt om på nettet.

Har funnet to videoer her, som viser ganske greit hvordan man går frem.
https://www.youtube.com/watch?v=Z5YLstY0GR0
https://www.youtube.com/watch?v=770-nOFWD9M

Det ser forsåvidt ut som grei skuring om man har litt erfaring med å skru og koble. Men har også erfart at ting gjerne er vanskeligere å få til enn hva det ser ut på YouTube. Tar gjerne i mot tips om folk i Rogaland som er nevenyttige nok til å kunne få til noe slikt på min T3. viewtopic.php?f=55&t=48820
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Ettermonering av elektrisk servo på T3

Post by ducce999s »

den elektriske servoen har fjerne hele krokksikkerheten på rattstangen, i tillegg har de sveiset i stangen, lav sikkerhet.

Hvis du vil ha servo så antigen sett på komplett original sett, eller en semiløsning der du bruker original styrstag men bruker elektrisk servo pumpe som styres av signal fra dynamo.
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Ettermonering av elektrisk servo på T3

Post by Italjohn »

ducce999s wrote: eller en semiløsning der du bruker original styrstag men bruker elektrisk servo pumpe som styres av signal fra dynamo.
Denne løsningen er jeg interessert i.
Kan du fortelle noe mere om den?
Hvordan den monteres?
Hvilke deler som må kjøpes inn osv...?
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Ettermonering av elektrisk servo på T3

Post by ducce999s »

Italjohn wrote:
ducce999s wrote: eller en semiløsning der du bruker original styrstag men bruker elektrisk servo pumpe som styres av signal fra dynamo.
Denne løsningen er jeg interessert i.
Kan du fortelle noe mere om den?
Hvordan den monteres?
Hvilke deler som må kjøpes inn osv...?
Du trenger original servotannstang og stangen til styrsnekka, så jakte på en elektrisk servopumpe type fra opel astra, lurer på om ikke OddN hadde en slik til salgs for en stund siden. Så trenger du hydrauliske slanger mellom pumpen og tannstangen. Pumpen kobles til et rele som styres av ladesignal fra dynamo.
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

Re: Ettermonering av elektrisk servo på T3

Post by vega84 »

Lurer på å kjøpe denne her hvis jeg finner noen i Rogaland som er interessert i å montere. Noen som kjenner noen som tar utfordringen? :) Ville vært magisk å kunne manøvrere bussen uten de store anstrengelsene også i lavere hastigheter.

https://www.ebay.com/itm/VW-T25-T3-Vana ... 3620253377

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayIS ... spheader=1
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Ettermonering av elektrisk servo på T3

Post by ducce999s »

redd for at du for no no fra gutta ved neste pkk på en slik løsning
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

Re: Ettermonering av elektrisk servo på T3

Post by vega84 »

Aha. Har jeg faktisk ikke tenkt på. Må i såfall få forhåndsklarert med naf om det vil gå gjennom en pkk før jeg eventuelt setter i gang.
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Ettermonering av elektrisk servo på T3

Post by subwoofer »

Eller søke SVV om ombygging. Siden bilen er >30 år er det enklere enn ellers.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

Re: Ettermonering av elektrisk servo på T3

Post by vega84 »

Da har jeg søkt om ombygging hos Statens Vegvesen. Har fått tildelt et saksnummer og venter på svar :)
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Ettermonering av elektrisk servo på T3

Post by Italjohn »

vega84 wrote: 05 Sep 2021, 13:18 Da har jeg søkt om ombygging hos Statens Vegvesen. Har fått tildelt et saksnummer og venter på svar :)
Flott, jeg lurer nemelig på det samme :)
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

Re: Ettermonering av elektrisk servo på T3

Post by vega84 »

Da har jeg fått positivt svar på søknad om ombygging til elektrisk servo hos Statens Vegvesen :D

Konklusjon
Statens vegvesen finner at de beskrevne endringene er å anse som en ombygging, jfr. Kjøretøyforskriften § 7-2 nr. 1.7. Videre anses det at ombyggingen, kan godkjennes ut fra på de vilkår og betingelser som her er anført.

Bilen må vises på Statens vegvesen for kontroll etter ombygging. Kjøretøyet er ikke å anse som godkjent ombygget før det har vært forevist Statens vegvesen og funnet i orden.

Det må fremlegges fotodokumentasjon som viser hovedtrinnene i de utførte ombyggingene samt kvittering/tolldeklarasjoner for de benyttede deler, jfr Bilforskriften § 5.

Bakgrunn
Slik vi forstår søknaden søkes det om å montere en ettermarkeds elektrisk servostyring fra Slaughterhouse Custom. Settet monteres på rattstammen og krever ingen ombygging på selve bilen.

Vurdering av ombyggingen:
I henhold til Krav til kjøretøy § 18-2 kreves det ikke dokumentert ECE 12 Støtettergivende styreinnretning på frembyd bil som vi si at rattnavet er plassert innenfor den første fjerdedelen av motorvognens totale lengde. På en VW Caravelle type 2 T3, er styreinnretningen plassert i den første fjerdedelen, og ombyggingen av styreinnretningen krever det dermed ikke dokumentasjon i forhold til dette.

Vi finner ut fra dette at en slik ombygging i utgangspunktet kan godkjennes såfremt kravene i Kjøretøyforskriftens § 21-2 Styring av bil punkt 3 ettermontering av hjelpekraftstyring.

Avsluttende merknader:
Ut ifra at ombyggingen er så vidt omfattende, må hele ombyggingen ses i sammenheng.
Det vil bli stilt krav til bilens kjøreegenskaper og kjørbarhet slik den fremstår etter ombyggingen fra et rent trafikksikkerhetsmessig synspunkt. Det kan bety at det må foretas ombygginger eller forbedringer på den ferdig ombygde bilen dersom bilens kjøreegenskaper oppfattes som farlige eller uheldige.

Vi forutsetter at ombyggingen er fagmessig utført og at all ombygging foretas av bileier eller autorisert verksted, at kjøretøyet har et akseptabelt støy/avgass nivå på linje med det som gjaldt for bilen da den første gang ble registrert, og at den ved prøvekjøring har tilfredsstillende bremseeffekt og kjøreegenskaper.

Time for kontroll av kjøretøy etter ombygging bestilles på vegvesen.no
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Ettermonering av elektrisk servo på T3

Post by Italjohn »

Fantastisk :D
Lag en tråd med bilder fra montering hvis mulig, jeg har tenkt lenge på det samme selv.

https://www.slaughterhousecustoms.com/p ... ersion-kit

Image
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

Re: Ettermonering av elektrisk servo på T3

Post by vega84 »

Da har jeg omsider fått bestilt kit'et fra Slaughterhouse. Tar sikte på å få montert det straks bilen er hentet ut fra vinterlagring :)
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Ettermonering av elektrisk servo på T3

Post by Italjohn »

Hvordan gikk det med godkjenningen?
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

Re: Ettermonering av elektrisk servo på T3

Post by vega84 »

Etter litt frem og tilbake med Vegvesenet ble det omsider godkjent. Har nettopp mottatt nytt vognkort i posten hvor det står at ettermontert servostyring fra Slaughterhouse Customs er godkjent for bruk :)
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Ettermonering av elektrisk servo på T3

Post by Italjohn »

Fantastisk :D
Post Reply