Plutselig helt umulig å starte bilen
Plutselig helt umulig å starte bilen
Vi var ute og kjørte forrige helg med vår '98 1,9 T4. Stoppet på butikken, og da vi kom ut fikk vi ikke start på bilen igjen. Eneste måten å starte på er å trille den i gang. Så uken har gått med på å feilsøke de vanligste problemene. Jeg har ikke mye erfaring med bil, så har gjort det etter beste evne.
Batteriet viser rundt 13-14v når motoren er i gang, og ligger i øvre sjiktet av 12 når den er av. Så ganske sikker på at batteriet er friskt.
Har prøvd å koble en ekstra jording på batteriet og koblet til metall i motorrommet.
Har prøvd å koble plusspol rett på starter
Har prøvd å koble på batteri fra annen bil
Har prøvd å pusse klemmer og poler
Har prøvd å kakke litt på starter
Har prøvd å kortslutte batteri med ledning rett fra minus til pluss
Har sjekke alle sikringer under rattet
Når jeg drar rundt tenninga så hører jeg et veldig veldig svakt forsøk på å dra rundt om jeg har hodet nedi motorrommet samtidig. Ingen av de tingene jeg har prøvd som har forbedret eller forverret situasjonen.
Noen forslag til hva mer jeg kan prøve for å finne ut hva som kan være problemet?
Batteriet viser rundt 13-14v når motoren er i gang, og ligger i øvre sjiktet av 12 når den er av. Så ganske sikker på at batteriet er friskt.
Har prøvd å koble en ekstra jording på batteriet og koblet til metall i motorrommet.
Har prøvd å koble plusspol rett på starter
Har prøvd å koble på batteri fra annen bil
Har prøvd å pusse klemmer og poler
Har prøvd å kakke litt på starter
Har prøvd å kortslutte batteri med ledning rett fra minus til pluss
Har sjekke alle sikringer under rattet
Når jeg drar rundt tenninga så hører jeg et veldig veldig svakt forsøk på å dra rundt om jeg har hodet nedi motorrommet samtidig. Ingen av de tingene jeg har prøvd som har forbedret eller forverret situasjonen.
Noen forslag til hva mer jeg kan prøve for å finne ut hva som kan være problemet?
-
- -
- Posts: 3431
- Joined: 24 Dec 2006, 13:38
- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
- Location: Skjeberg
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Du har gjort det meste av feilsøkinga. Du må ta ut startmotoren. Jeg tror du har slitte børster. Du får kjøpt ferdig kasett med børster til Bosch startmotorer som du bare bytter uten å måtte lodde.palstrom wrote:Vi var ute og kjørte forrige helg med vår '98 1,9 T4. Stoppet på butikken, og da vi kom ut fikk vi ikke start på bilen igjen. Eneste måten å starte på er å trille den i gang. Så uken har gått med på å feilsøke de vanligste problemene. Jeg har ikke mye erfaring med bil, så har gjort det etter beste evne.
Batteriet viser rundt 13-14v når motoren er i gang, og ligger i øvre sjiktet av 12 når den er av. Så ganske sikker på at batteriet er friskt.
Har prøvd å koble en ekstra jording på batteriet og koblet til metall i motorrommet.
Har prøvd å koble plusspol rett på starter
Har prøvd å koble på batteri fra annen bil
Har prøvd å pusse klemmer og poler
Har prøvd å kakke litt på starter
Har prøvd å kortslutte batteri med ledning rett fra minus til pluss
Har sjekke alle sikringer under rattet
Når jeg drar rundt tenninga så hører jeg et veldig veldig svakt forsøk på å dra rundt om jeg har hodet nedi motorrommet samtidig. Ingen av de tingene jeg har prøvd som har forbedret eller forverret situasjonen.
Noen forslag til hva mer jeg kan prøve for å finne ut hva som kan være problemet?
Husk å skrive bosted.
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Takk for svar. Bor i Trondheim.
Er dette noe som er lett å bytte selv? Må bilen opp på bukk? Eller kommer man seg til fra panseret?
Er dette noe som er lett å bytte selv? Må bilen opp på bukk? Eller kommer man seg til fra panseret?
-
- -
- Posts: 162
- Joined: 26 Dec 2012, 23:27
- Car: T4 1998 tdi
- Phone: 91615762
- Location: Kjøpsvik, Tysfjord
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Hei! Startmotoren er enkel å ta ut, men du bør ta den fra undersiden, fra oversiden blir det vanskelig. Bukk er å anbefale, ja Plagdes for øvrig med min for 2-3 år siden, jeg skjøtet sammen noen forlengere fra koppsett jeg har for å nå ned til den og ga den noen gode kakk. Etter å ha gjort dette noen ganger sluttet starteren å tulle, har vært god siden
Mvh.
Tor Asgeir
Mvh.
Tor Asgeir
T4 1998 tdi
Caravelle er en fin bil
Caravelle er en fin bil
-
- -
- Posts: 3431
- Joined: 24 Dec 2006, 13:38
- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
- Location: Skjeberg
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Lettest å ta ut venstre forhjul. Da ser du de 3 umbraco boltene. Du kommer til med forlengere.palstrom wrote:Takk for svar. Bor i Trondheim.
Er dette noe som er lett å bytte selv? Må bilen opp på bukk? Eller kommer man seg til fra panseret?
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Supert. Da blir det ut og kjøpe støttebukk i dag og prøve å komme til starteren. Hvor finner man disse kasettene med børster? Prøvde å søke litt på delesider, men litt usikker på hva jeg faktisk ser etter. Og er det typ «one size fits all»? Eller er det hundrevis av variasjoner på de?
-
- -
- Posts: 3431
- Joined: 24 Dec 2006, 13:38
- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
- Location: Skjeberg
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Still innom et Bosch verksted. Thansen kan også ha dem. Først må du finne ut om du har Bosch eller Valeo. Tungvint å bytte børster på Valeo. Da er det bedre å levere starten til et vikleverksted. Det var en ved det gamle gassverket på ladehammeren.palstrom wrote:Supert. Da blir det ut og kjøpe støttebukk i dag og prøve å komme til starteren. Hvor finner man disse kasettene med børster? Prøvde å søke litt på delesider, men litt usikker på hva jeg faktisk ser etter. Og er det typ «one size fits all»? Eller er det hundrevis av variasjoner på de?
Last edited by Indian on 08 Jun 2020, 22:27, edited 1 time in total.
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Da har vi vært ute og skrudd litt. Men fikk løs bare en av tre skruer til startmotoren, de to andre var helt slitt ut, så umbracoen gikk bare rundt. Finnes det noen gode triks for dette?
Fikk løsnet mutteren som holdte kabelen fra plusspol til startmotor og pusset ned de to kabelskoene som var der, for de var fulle av rust og irr. Men det hjalp ikke stort på problemet.
Ser forresten at det er Bosch jeg har, så da kan jeg prøve thansen først.
Fikk løsnet mutteren som holdte kabelen fra plusspol til startmotor og pusset ned de to kabelskoene som var der, for de var fulle av rust og irr. Men det hjalp ikke stort på problemet.
Ser forresten at det er Bosch jeg har, så da kan jeg prøve thansen først.
-
- -
- Posts: 3431
- Joined: 24 Dec 2006, 13:38
- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
- Location: Skjeberg
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Slå inn en litt større torx pipe og skru ut. Du vil trenge en lang forlenger til det. Torx og ikke XZN.
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Jeg ville brukt mangekant og ikke torx. Det blir for svakt
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Da har jeg fått ut startmotoren. Børstene så helt fine ut. Ingen brudd, og de satt godt i festene. Men den kobberledningen som går på utsiden av startmotoren var ganske ødelagt. Der var mange av trådene brutt. Kan det hende at det er årsaken? Er det i så fall noe man kan bytte?
Hva er forresten beste måte å legge inn bilder her? Tok noen nå av både innsiden og utsiden
Hva er forresten beste måte å legge inn bilder her? Tok noen nå av både innsiden og utsiden
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Er det forresten andre ting jeg bør utelukke? Eller bør jeg bestille ny starter? Ser at skruvat har både Bosch og sitt eget merke, ser det ut som. 1000kr forskjell på de to. Er det verdt å bruke penger på å kjøpe Bosch? Eller er det litt hipp som happ?
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Høres ut som bør bytte kabelen. I samme sleng renser du kontaktpunktene. På biltema får du liten stålbørste og rensemiddel. Gå over alle jordingene på bilen din, mellom motor og chassis. Batteri og chassis. Osv. Hvis det er irr der så er det ikke rart at det ikke starter.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
For bilder bruker jeg imgur.com.
Så tar jeg direktelenken til hvert av bilene inn i "img"-tag her.
Hot tip: Du kan legge til s,m,l osv. bak siste bokstav i direktelenken til bildet, og få bildet i den størrelse du ønsker!v
Så tar jeg direktelenken til hvert av bilene inn i "img"-tag her.
Hot tip: Du kan legge til s,m,l osv. bak siste bokstav i direktelenken til bildet, og få bildet i den størrelse du ønsker!v
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Her er kabelen som ser litt crap ut
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Og det ser brent ut. Her har det vært varmgang pga. dårlig kontakt. Jeg hadde sett etter ny/brukt starter.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Ny starter fra skruvat bestilt. Håper det ordner seg (:
-
- -
- Posts: 3431
- Joined: 24 Dec 2006, 13:38
- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
- Location: Skjeberg
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Telte du antall tenner? Valeo starteren min har 11 tenner.
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Ny starter montert i dag. Den passet fint, men akkurat like langt. Merket i dag at det luktet råttent egg i motorrommet når jeg prøver å starte. Kan det være et hint til noe?
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Litt googling senere, så viser det seg at døde battericeller kan avgi litt eim. Så vi prøvde å koble fritidsbatteriet i bilen på startbatteriet med kabler, og da fikk jeg start på første forsøk. Men føler meg ganske sikker på at det ikke var bare dårlig batteri, siden vi prøvde å koble på en annen bil i forrige uke. Det var riktig nok en polo, som kanskje ikke har all verden av batteri i forhold til fritidsbatteriet i bilen, men burde vel gått sånn egentlig. Fordelen nå er at jeg har pusset over absolutt alle kontaktflater og har flunka ny starter. Så det er jo hyggelig. Blir tur til Biltema i morgen for å kjøpe nytt startbatteri.
-
- -
- Posts: 768
- Joined: 02 Jan 2010, 16:07
- Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
- Phone: 930treåtte720
- Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
- Contact:
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Uten at jeg vet hva slags motor som står i den Poloen så vet jeg (også ved erfaring) at startkabler fra en bil med bensinmotor ikke gjør susen.
Min T4 '95 AAB 2,4l ville ikke starte på flyplassen etter ferie. En kompis kjørte forbi på vei hjem fra jobb og svingte innom, med bensinmotor. Koblet sammen og det var ingen forskjell. Jeg kom meg hjem, hentet et batteri som hadde stått i T4'en tidligere, blitt lånt bort til en annen som hadde havarert og batteriet hadde stått ubrukt i over et halvt år, gjennom en Nord-Norsk vinter, uten å få lade det opp. Koblet startkabler til dette og bilen startet uten problem.
Altså, en bensinmotor trenger typisk ikke mer en 50-60 Ah for å starte, dieselen trenger som regel minimum 90 Ah. Dette har med at de er mye tyngre å dra rundt.
Selv min nyervervede Chevrolet Tahoe med 5,3 l V8 har bare et 55 Ah batteri.
Men her vil nok mange ting hjelpe på.
Du har pusset kontakter, som da reduserer motstanden i ledningene (Edit: ikke i selve ledningene, men i kontaktpunktene). Og du har byttet startmotor, som ikke så helt bra ut.
Nytt batteri, så skal du se at du er back in business.
Min T4 '95 AAB 2,4l ville ikke starte på flyplassen etter ferie. En kompis kjørte forbi på vei hjem fra jobb og svingte innom, med bensinmotor. Koblet sammen og det var ingen forskjell. Jeg kom meg hjem, hentet et batteri som hadde stått i T4'en tidligere, blitt lånt bort til en annen som hadde havarert og batteriet hadde stått ubrukt i over et halvt år, gjennom en Nord-Norsk vinter, uten å få lade det opp. Koblet startkabler til dette og bilen startet uten problem.
Altså, en bensinmotor trenger typisk ikke mer en 50-60 Ah for å starte, dieselen trenger som regel minimum 90 Ah. Dette har med at de er mye tyngre å dra rundt.
Selv min nyervervede Chevrolet Tahoe med 5,3 l V8 har bare et 55 Ah batteri.
Men her vil nok mange ting hjelpe på.
Du har pusset kontakter, som da reduserer motstanden i ledningene (Edit: ikke i selve ledningene, men i kontaktpunktene). Og du har byttet startmotor, som ikke så helt bra ut.
Nytt batteri, så skal du se at du er back in business.
Last edited by Drittsekken on 18 Jun 2020, 08:46, edited 1 time in total.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php
-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
http://www.nettet.be/vw/vw.php
-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Det står en liten bensinmotor i den Poloen, ja. Da lærte jeg noe nytt i dag også. Kjekt å vite til senere. Får man tak i jumpstarter e.l. med kraft nok til å dra i gang en dieselmotor, da? Vurderte å ha med i bilen, bare for å ha i backup.
Ellers vil jeg bare si tusen takk for hjelp. Må innrømme at det var en god følelse å få start på bilen igjen uten å ha vært innom verksted. Ville aldri gått uten hjelp fra dere (:
Ellers vil jeg bare si tusen takk for hjelp. Må innrømme at det var en god følelse å få start på bilen igjen uten å ha vært innom verksted. Ville aldri gått uten hjelp fra dere (:
-
- -
- Posts: 205
- Joined: 03 Jun 2009, 15:16
- Car: Vw Multivan 2003
- Location: Frogner(Sørum)
- Contact:
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Du starter fint T4 med startboostere, selvfølgelig litt avhengig av hvor mye hjelp den får fra batteriet som sitter i bilen og type booster som brukes.
Det er ikke Ah som er viktig for å starte en motor, men A.
Husk at et batteri kan vise at det er fulladet, men likevel ikke klare belastningen av å starte en motor.
Det forringes over tid, og starteffekten(A) går gradvis nedover
Det er ikke Ah som er viktig for å starte en motor, men A.
Husk at et batteri kan vise at det er fulladet, men likevel ikke klare belastningen av å starte en motor.
Det forringes over tid, og starteffekten(A) går gradvis nedover
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Vil det være mye forskjell på batteri fra Biltema vs f.eks. Møller eller andre «ordentlige» leverandører? Er det verdt prisforskjellen?
Re: Plutselig helt umulig å starte bilen
Siden du kan kjøpe 3 stykker på Ikketema for prisen av ett hos Møller er jo regnestykket egentlig om du synes det er greit å ta sjansen og heller bytte oftere. Jeg har brukt mye Ikketema-batterier, de svarte virker helt greie men de sølvgrå er persilleblader. Skal lite til at de dævver ved dyp utlading.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...