Redde en rusten T3 sika

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Sikalover
Posts: 13
Joined: 21 Jun 2020, 21:16

Redde en rusten T3 sika

Post by Sikalover »

Hei gode vw folk.

Håper på noen gode råd her fra dere som åpenbart har masse kunnskap. Lært masse her i forumet allerede. Jeg er langt fra ukjent med gamle biler, men dette blir min første VW.

Snuser litt på en T3 2.1 wbx sika som jeg vil ha som rullende prosjekt og kose-arbeidsbil til småting. Bilen jeg ser på virker bra på alt utenom rust, selvfølgelig. Er rimelig godt angrepet i hjulbuer, kanaler, jekkfester og det meste lavereliggende. Oventil ser alt veldig bra ut på bilder.

Spørsmålet til dere som kjenner disse bilene er hvor overkommelig er det å få has på rusten? Enkle ting kan jeg få hjelp med å få sveisa/sveise sjøl, men av erfaring vet jeg at det fort blir kompisert i kriker og kroker, så jeg må få hjelp eller sette bort det.

Hva tror dere? Noen gode råd? Hvor komplisert er slike reperasjoner på T3?

Og ikke minst, er den verdt å redde? Eller like greit å hogge den for deler?

Takk på forhånd for innspill, og for et fint forum!
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Redde en rusten T3 sika

Post by subwoofer »

Tja, er det mer rust enn det du kan leve med må det sveises, om det er mye eller lite spiller i og for seg ikke så stor rolle, like mye jobb uansett. Noen biter er lett å skifte, andre er kompliserte som f... Og selv om det ser ganske bra ut kan det fort dukke opp mye gøy når du først begynner å pirke i det.

Så om det er bilen for deg kommer an på hva du er villig til å legge i av jobb. Skal du få noen til å gjøre det for deg blir det fort dyrt.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
32bGTSyncro
-
-
Posts: 102
Joined: 26 Jul 2015, 00:51
Car: T3 Caravelle Syncro
Location: Bodø

Re: Redde en rusten T3 sika

Post by 32bGTSyncro »

En framgangsmåte er å plukke bilen så ren som mulig, altså ut med vinduer/interiør/lister/fangere etc, og levere den til sandblåsing.
Når man begynner å sandblåse, så ser man veldig fort omfanget av rust, og kan dermed gjøre en vurdering deretter.
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Redde en rusten T3 sika

Post by subwoofer »

Er det så mye rust at det må tas - og det høres det ut som - er nok rullende renovering å glemme. Men du bør ha bestemt deg for at du har lyst til å gjennomføre før du begynner med en full nedblåsing (eller muligens bedre; dypping i Strip-All). Hvis ikke blir det bare deler til salgs, bil i bæreposer er ikke lett å selge til noen fornuftig pris.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Sikalover
Posts: 13
Joined: 21 Jun 2020, 21:16

Re: Redde en rusten T3 sika

Post by Sikalover »

Det må tas, men bare «under vannlinja». Over er den hel og pen. Men ja, alt/det meste av og til sandblåsing er godt forslag.

(Når jeg sa rullende renovering tenkte jeg mer på alt det andre som ikke er så kritisk.)

Tips til steder som foretar sandblåsing og evt også reperasjoner innenfor et par timer fra Oslo? Evt ildsjeler her som tilbyr slikt ( mot betaling)?

Lurer fortsatt på om den er verdt å redde, eller finner man bedre?

Utfra hva jeg har sett er så å di alle rustne, og da er som du sa litt eller mye spiller liten rolle.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Redde en rusten T3 sika

Post by Der Postmeister »

Husk og at sandblåsing stresser metaller så det kan være lurt å tenke andre blåsemidler og. Prat med en voksen, altså fagfolk, så får du en god løsning.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Sikalover
Posts: 13
Joined: 21 Jun 2020, 21:16

Re: Redde en rusten T3 sika

Post by Sikalover »

Akkurat hvilket blåsemedium de bruker må jeg la fagfolk avgjøre, men godt poeng.

Selger hadde dessverre litt høye prisambisjoner så blir ikke denne.

Uansett, snakka med Kampen antirust som virker trivelige og hjelpsomme. De skulle ha ca 8000 for sandvlåsing under ink grunning. Hørtes også ut som de kan ta rust uten at de skulle ha like grovt betalt som enkelte verksteder.

Noen som har den håndboka som nevnt i dennandre tråden?
Post Reply