VW Caravelle (T4) 2,5 TDI 1999
I det siste har min VW caravell kommet i "stemmeskifte".
Den blir av og til grovere i målet. Mørkere og høyere dur fra motoren.
Minner ikke om defekte ventiler og den type feil da duren er like jevn og "diesel" aktig som vanlig.
Lyden er ikke konstant og kan plutselig forsvinne igjen. Mens den er der virker det som bilen har litt tyngre for å komme opp i turtall og kveles raskere ved start av kjøring.
Den har også noe synlig grå/hvit eksos ved kald motor, og lukter mer en tidligere. Foreløpig ser olje fin ut, så er kanskje ikke grunn til å frykte kjøleveske i motoren? Toppakning?
Skiftet også termostat forleden da jeg trodde den var gåen, måleren i dashbordet står passiv i null 99% av tiden - og rykker kun opp en sjelden gang uten at jeg har klart å se et mønster.
Ingenting er endret etter dette, og situasjonen ser ut til å være det samme med måleren. Ingen synlig lekkasje av kjøleveske og tanken ser ut til å holde seg rimelig stabil i innhold.
Jeg har lekkasje av servoolje, og etter å ha tatt av bunnpanna ser det ut som lekkasjen ligger i/rundt servopumpa. Urk, men er vel ikke relatert til lyden jeg referer til.
"grovere motorlyd" / høyere
-
- -
- Posts: 3431
- Joined: 24 Dec 2006, 13:38
- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
- Location: Skjeberg
Re: "grovere motorlyd" / høyere
Jeg mener samme innlegget sto i Diskussjon.no.
Det kan være toppakning. Har du målt kompressjon?
Du kan sjekke loddepunktene til strømregulatoren på printkortet til speedometeren. Denne styrer både temperatur og tankmåleren.
Regulatoren er festet med en skrue og har 3 kontakter. Gå over med en loddebolt.
Mye lettere å få hjelp hvis du skrive bosted. Det kan være noen i nærheten av deg.
Det kan være toppakning. Har du målt kompressjon?
Du kan sjekke loddepunktene til strømregulatoren på printkortet til speedometeren. Denne styrer både temperatur og tankmåleren.
Regulatoren er festet med en skrue og har 3 kontakter. Gå over med en loddebolt.
Mye lettere å få hjelp hvis du skrive bosted. Det kan være noen i nærheten av deg.
-
- -
- Posts: 309
- Joined: 25 Aug 2015, 22:41
- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Re: "grovere motorlyd" / høyere
Det første jeg ville gjort er å bytte tempgiver.
Deretter ville jeg sjekket feilkoder (tenker på N108 reguleringsdifferanse).
Etter det ville jeg sjekket stramming av tannreim for KAMAKSEL DRIFT, og vannpumpe, for deretter å kontrollere dynamisk innsprøytning tidspunkt.
Hilsen Rune Waltoft
Deretter ville jeg sjekket feilkoder (tenker på N108 reguleringsdifferanse).
Etter det ville jeg sjekket stramming av tannreim for KAMAKSEL DRIFT, og vannpumpe, for deretter å kontrollere dynamisk innsprøytning tidspunkt.
Hilsen Rune Waltoft
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Re: "grovere motorlyd" / høyere
Trur jeg ville svingt innom glødepluggene en tur og. Det ligger kanskje litt på en eller to der og
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Re: "grovere motorlyd" / høyere
Ja det stemmer - innlegget er også på diskusjon.no. Uten mye respons. Og regner med større spisskompetanse blant dere entusiaster her
Bor forøvrig i Tønsberg.
Prøver å få skiftet temp.giver i første omgang:
Blir det denne som blir for kjøleveske?
https://www.bildeler.no/temperaturgiver ... nr=KT56581
Her er noen lydfiler av motoren, en med normal tomgang og en med henholdsvis turtall 1000 - 2000 og 3000. Parkert.
https://www.dropbox.com/sh/hgpg23x0wjby ... knERa?dl=0
Bor forøvrig i Tønsberg.
Prøver å få skiftet temp.giver i første omgang:
Blir det denne som blir for kjøleveske?
https://www.bildeler.no/temperaturgiver ... nr=KT56581
Her er noen lydfiler av motoren, en med normal tomgang og en med henholdsvis turtall 1000 - 2000 og 3000. Parkert.
https://www.dropbox.com/sh/hgpg23x0wjby ... knERa?dl=0
-
- -
- Posts: 309
- Joined: 25 Aug 2015, 22:41
- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Re: "grovere motorlyd" / høyere
Etter å ha hørt lyden, så foreslår jeg at du sjekker tannreimstramming på begge sider av motoren med en eneste gang. Veldig kjedelig med bøyde ventiler og knekt kamaksel...
Hilsen Rune Waltoft
Hilsen Rune Waltoft
-
- Posts: 99
- Joined: 08 Mar 2008, 11:21
- Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
- Location: Horten
- Contact:
Re: "grovere motorlyd" / høyere
Har du tatt en diagnose eller lest ut live verdier?