88 T3 Syncro - 2.1 DJ

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
RemiKlevstadlien
Posts: 6
Joined: 09 Aug 2020, 20:24
Car: 88 Transporter Syncro

88 T3 Syncro - 2.1 DJ

Post by RemiKlevstadlien »

Hei.

Har overtatt en 88 T3 syncro.
Bilen har en 2.1 DJ motor med en KM-stand på 140 000 om jeg husker rett.
Syncro med sperre foran og bak, seter som har hatt setetrekk siden ny.

Planen er å få bilen eu-godkjent, all/mud-terrain hjul og ellers bare bruke bilen slik den er

Bilen har ikke vært på eu-kontroll siden 1998 og har stått i ro siden mer eller mindre.
Når jeg hentet bilen fungerte ikke clutchen, bestilte så inn ny master og slavesylinder og etter noe lufting ble clutchen god igjen.

Plages med at bilen varsler om lavt oljetrykk ved høyere turtall (har ikke turteller). Har prøv å bytte olje og oljefilter, klipt den blå ledningen på dynamo å satt på ny kabelsko uten noe hell.
Målte oljetrykket med å sette på en oljetrykktester hvor oljetrykksensoren som står på venstresiden av blokken er. Når jeg økte turtallet på motoren hadde jeg litt over 4bars oljetrykk. er dette normalt?

Image
- Remi Klevstadlien

- 88 T3 syncro
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: 88 T3 Syncro - 2.1 DJ

Post by Der Postmeister »

Husker ikke trykket, men kjøp deg feks Haynes rephåndbok først som sist.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Syncroeier
-
-
Posts: 1077
Joined: 26 Jul 2004, 18:02
Car: T3 Syncro DJ '88
Location: Kongsberg

Re: 88 T3 Syncro - 2.1 DJ

Post by Syncroeier »

4 bar med varm motor er vel ikke så ille det..

2.1 trenger jo rett oljetype og rett oljefilter i hvert fall, husker ikke hvilken viskositet jeg gikk for, men filteret må være av orginaltypen siden de har en litt annen konstruksjon enn endel av ettermarkedstypene.

Jeg opplevde at "buzzer alarmen" for lavt trykk kom på etter en stund på lengre turer. Jeg byttet til oljepumpe med litt høyere kapasitet (fås i mange nettdelesjapper), men fikk inntrykk av at det var oljeviskositeten som gjorde mest utslag. Spesielt om motoren har gått langt, men det har jo tilsynelatende ikke din?

En annen ting du kan gjøre er jo å gå over bakpanelet på dashen med kontaktspray, tilfelle det er på grunn av irrede kontakter..
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1, 2015 Golf GTE
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: 88 T3 Syncro - 2.1 DJ

Post by hansstef »

Hans Sæle
RemiKlevstadlien
Posts: 6
Joined: 09 Aug 2020, 20:24
Car: 88 Transporter Syncro

Re: 88 T3 Syncro - 2.1 DJ

Post by RemiKlevstadlien »

Syncroeier wrote:4 bar med varm motor er vel ikke så ille det..

2.1 trenger jo rett oljetype og rett oljefilter i hvert fall, husker ikke hvilken viskositet jeg gikk for, men filteret må være av orginaltypen siden de har en litt annen konstruksjon enn endel av ettermarkedstypene.

Jeg opplevde at "buzzer alarmen" for lavt trykk kom på etter en stund på lengre turer. Jeg byttet til oljepumpe med litt høyere kapasitet (fås i mange nettdelesjapper), men fikk inntrykk av at det var oljeviskositeten som gjorde mest utslag. Spesielt om motoren har gått langt, men det har jo tilsynelatende ikke din?

En annen ting du kan gjøre er jo å gå over bakpanelet på dashen med kontaktspray, tilfelle det er på grunn av irrede kontakter..


Byttet til Mobil 1 super 2000 10w40 og oljefilter fra bilxtra er vel av merket WIX. Lurer på å bestille oljetrykksensoren som står bak på motoren ny å prøve å bytte denne? Men finner ikke ut hvordan sensor jeg trenger da det er flere typer å velge mellom, og ingen er like mtp brytertrykk
- Remi Klevstadlien

- 88 T3 syncro
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: 88 T3 Syncro - 2.1 DJ

Post by subwoofer »

Feilen kalles «Buzzer of Doom»... Bytt bryterne på mistanke, de begynner ofte å lekke gjennom også. Den ene er normalt åpen, den andre normalt lukket.

Ellers så er det bare å måle seg gjennom ledningsnettet hvis ikke kontaktens gjør susen.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
RemiKlevstadlien
Posts: 6
Joined: 09 Aug 2020, 20:24
Car: 88 Transporter Syncro

Re: 88 T3 Syncro - 2.1 DJ

Post by RemiKlevstadlien »

subwoofer wrote:Feilen kalles «Buzzer of Doom»... Bytt bryterne på mistanke, de begynner ofte å lekke gjennom også. Den ene er normalt åpen, den andre normalt lukket.

Ellers så er det bare å måle seg gjennom ledningsnettet hvis ikke kontaktens gjør susen.
Skal bytte bryterne, men ser at bryterne har forskjellige verdier på når di fungerer gir signal.
Mulig noen har link til hvordan brytere som er riktig?
- Remi Klevstadlien

- 88 T3 syncro
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: 88 T3 Syncro - 2.1 DJ

Post by subwoofer »

Tror delesøket til Mekonomen (og hvem som helt ellers også) skal gi deg treff som bør virke. Har dem ikke i hodet, og det er forskjell på årsmodeller, uten at det bør ha nevneverdig å si.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Samleren
Posts: 72
Joined: 23 Oct 2009, 20:37
Car: 3 stk. T3 aut.
Phone: 92611311
Location: Kristiansand

Re: 88 T3 Syncro - 2.1 DJ

Post by Samleren »

Kan se ut som oljetrykkbryter under blokk er blå 0.25BAR og den i bakkant grå 0.9BAR
Mvh.Stig http://autofans.info/Volkswagen/?lang=n
RemiKlevstadlien
Posts: 6
Joined: 09 Aug 2020, 20:24
Car: 88 Transporter Syncro

Re: 88 T3 Syncro - 2.1 DJ

Post by RemiKlevstadlien »

Samleren wrote:Kan se ut som oljetrykkbryter under blokk er blå 0.25BAR og den i bakkant grå 0.9BAR
Mvh.Stig http://autofans.info/Volkswagen/?lang=n
subwoofer wrote:Tror delesøket til Mekonomen (og hvem som helt ellers også) skal gi deg treff som bør virke. Har dem ikke i hodet, og det er forskjell på årsmodeller, uten at det bør ha nevneverdig å si.
Takk for svar :D Da gjør jeg et forsøk på å bestille begge oljetrykkbryterne nye så får vi se om det blir slutt på buzzer lyden :D
- Remi Klevstadlien

- 88 T3 syncro
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: 88 T3 Syncro - 2.1 DJ

Post by ducce999s »

se under tips og trikks så har jeg lagt ut info om oljetrykksbrytere, typer funksjon på buzzer etc
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
RemiKlevstadlien
Posts: 6
Joined: 09 Aug 2020, 20:24
Car: 88 Transporter Syncro

Re: 88 T3 Syncro - 2.1 DJ

Post by RemiKlevstadlien »

ducce999s wrote:se under tips og trikks så har jeg lagt ut info om oljetrykksbrytere, typer funksjon på buzzer etc
Byttet oljetrykksensoren så ble alt i orden.
- Remi Klevstadlien

- 88 T3 syncro
RemiKlevstadlien
Posts: 6
Joined: 09 Aug 2020, 20:24
Car: 88 Transporter Syncro

Re: 88 T3 Syncro - 2.1 DJ

Post by RemiKlevstadlien »

Heisann!

Byttet oljetrykksensoren og bilen ble i orden. Monterte i samme slengen oljetrykkmåler for å være på den sikre siden :D

Image

Image

Alt for montering av oljetrykkmåler ble kjøpt på biltema.

Hadde prøveskilt for prøvekjøring og fikk testet bilen. Noe slakk i forstilling men ellers ingen feil. Fikk prøvd bilen litt i terrenget og sperrene fungerer utmerket, men konkluderte med at jeg trenger større og grovere hjul med tiden :D

Image

Image

Image

Har to andre biler som skal på EU-kontroll nå så da må dette prosjektet settes litt til siden.

Neste som skal gjøres med bilen er klargjøring for EU-kontroll. Må handle forstillingsdeler, mansjetter og nye bremser som jeg vet om.
- Remi Klevstadlien

- 88 T3 syncro
Post Reply