Seffalia. Nytt prosjekt

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
magnez
Posts: 10
Joined: 28 Mar 2020, 22:27
Phone: 45954629
Location: Sogndal

Seffalia. Nytt prosjekt

Post by magnez »

]Hei. Da har jeg endelig gått til innkjøp av drømmebilen. En joker 86 modell med god historikk og ikke vært vinterkjørt siden 1990. Var en ingeniør som var eieren før meg, så han har laget en del «luddige» løsninger inkl. en PC fra 2000 tallet i dashbordet. Alltid vært på service hos Rolf Tiller på Ler.

Nå som jeg har fått kjørt den hjem og gått igjennom div. Så er det noe jeg må utbrede før vinterlagring. Ser at den har blåkjøleveske :shock: som jeg må få byttet fortløpende. Er det noen erfaring på hvor mange ganger jeg bør skylle systemet før jeg fyller på rød? Ikke så godt kjent med DJ motoren, så hvis folk har tips til div oppgraderinger, ting som er greit å ha i bakhånd på tur og jevnlig service. Type olje og div så hadde jeg satt pris på det :-)
Ikke helt sikker på hvordan jeg legger inn bilder men kommer fortløpende
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Seffalia. Nytt prosjekt

Post by subwoofer »

Det finnes rød kjølevæske som tåler at det er litt blå i den, er det G30 eller G12+ den heter? Da er det bare å tappe godt ned og fylle på nytt.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
magnez
Posts: 10
Joined: 28 Mar 2020, 22:27
Phone: 45954629
Location: Sogndal

Re: Seffalia. Nytt prosjekt

Post by magnez »

Kukt, skal lese meg litt opp på den. Noen erfaring på type olje på motor? Vurderer 5W-40. Syntetisk eller ei, er det store spm!
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Seffalia. Nytt prosjekt

Post by Der Postmeister »

Den skal ha syntetisk. Og castrol er alltid en vinner. Sjekk spesifikasjoner. For jeg er redd dagens moderne oljer type longlife vil bli någet tynt.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Seffalia. Nytt prosjekt

Post by Der Postmeister »

Den går selvfølgelig på mineralsk og semi og. ;)
Og 98 bensin.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Seffalia. Nytt prosjekt

Post by Der Postmeister »

Uten bly erstatning om noen prøver å lure det på deg
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Seffalia. Nytt prosjekt

Post by Italjohn »

Noen bilder av bilen?
magnez
Posts: 10
Joined: 28 Mar 2020, 22:27
Phone: 45954629
Location: Sogndal

Re: Seffalia. Nytt prosjekt

Post by magnez »

Da har jeg fått gjort div vedlikehold av bilen. Lurte litt på om dere kunne fortelle meg hvilken girolje som er grei å skifte til? og om dere vet om noe verktøy til å pumpe olje opp i girkassen? Prøvd å lime inn bilder men er en marsala-rød med hvitt hevetak med original dekk og hjulkapsler.

Har og en syncro som gjerne skulle fått seg et lite oljeskift i girkassen, så gjerne kom med tips der. Lekker og litt olje ved viscosekoblingen, og finner ingen steder som har pakkning til den. Noen tips?
magnez
Posts: 10
Joined: 28 Mar 2020, 22:27
Phone: 45954629
Location: Sogndal

Re: Seffalia. Nytt prosjekt

Post by magnez »

En ting til jeg lurer på er en liten understellsbehandling med owatrol på syncroen, da den er rusten og fæl. Lurer på om noen har erfaring med å varme opp oljen og putte den i en pumpe(https://www.garasjetid.no/Media/Cache/I ... 84064.Jpeg) og så spraye den på understellet? Tenkte så fluidfilm i alle hulrom. Ville helst tatt fullbehandling med fluidfilm, men da den er rusten og fæl og må sveises etterhvert så er det bedre med owatrol.
magnez
Posts: 10
Joined: 28 Mar 2020, 22:27
Phone: 45954629
Location: Sogndal

Re: Seffalia. Nytt prosjekt

Post by magnez »

Da har jeg skiftet alt av vesker og oljer, revet ut alt av glavaisolasjon. Litt fuktig i bunn på glavaen, og når jeg først hadde revet ut halve interiøret så tok jeg resten, en grundig vask og hulromsbehandling med fluidfilm og owatrol. Ikke noe alvorlig rust funnet enda, så bilen virker lovende. Etter skift av kjøleveske så dukket det opp nytt problem. Det lekker kjøleveske fra vannkappene når den står stille over lengre tid, merker ikke tap av kjøleveske når jeg kjører eller når bilen går på tomgang. Bør jeg ta sorgene på forskudd eller kan jeg kjøre med bilen til det blir værre? 40mm senk er kjøpt inn og står på planen for å gjøre den klar til våren.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Seffalia. Nytt prosjekt

Post by ducce999s »

magnez wrote:Det lekker kjøleveske fra vannkappene når den står stille over lengre tid, merker ikke tap av kjøleveske når jeg kjører eller når bilen går på tomgang. Bør jeg ta sorgene på forskudd eller kan jeg kjøre med bilen til det blir værre? .
Hvis du gjør reint godt rundt lekkasjen, så kan det hjelpe/være nok at du får tettet med TEC7 tilsvarende. Men men!!
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
magnez
Posts: 10
Joined: 28 Mar 2020, 22:27
Phone: 45954629
Location: Sogndal

Re: Seffalia. Nytt prosjekt

Post by magnez »

Bil er senket, prøvd å tette vannkapper med tec7 uten hell. Funderer på ta ut motor og skifte de. Har hørt at det er mulig å gjøre det med motor i bil, men tenker det fort blir veldig trangt om plassen. Erfaringer? Går det greit å bruke kjemisk metall i toppen eller må jeg krype til korset og kjøpe nye?
troyca
-
-
Posts: 612
Joined: 08 Mar 2010, 11:30
Car: `86-Weekender,DJ. .
Phone: 92240310
Location: Romer-Riket

Re: Seffalia. Nytt prosjekt

Post by troyca »

Ta ut motor (2 timer) da får du alt i brysthøyde. Så skifter du clutch og utløser lager, evt simring. Skift også termostathuset. Slanger.
Skift vannpumpe , det er et h..... når motor sitter i.
Ta en kompresjonstest først, i tilfelle en er dårlig
Sett sammen, og kjør
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Posts: 309
Joined: 25 Aug 2015, 22:41
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Re: Seffalia. Nytt prosjekt

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Jeg var lærling på et motorverksted et halvt år i 1999. Vi fikk da jevnlig inn DJ topper. De ble demontert (ut med ventiler fjærer etc), vasket, glassblåst, fylte porene med kjemisk metall og planet. Når disse toppene ble planet, så måtte først vannkappen freses, så måtte man sette inn et fresehode som hadde ett skjær og en pinne som man kunne holde i, slik at skjæret gikk i en spiralbevegelse imens det skjærte. Denne måtte da sentreres i hvert forbrenningskammer og så var det ett mål fra vannkappen og ned til forbrenningskammeret. Jeg har ikke målet skrevet ned, men jeg innbiller meg at det skulle være 8,92mm? Men det må eventuelt sjekkes opp.

Jeg er veldig sikker på at det bør gå med god rengjøring, kjemisk metall og en ny, fin enkelthogd fil i de rette hender også. Gummipakingen rundt vannkappen er ganske tykk [emoji106]

Hilsen Rune Waltoft

Sent fra min S52 via Tapatalk
narle
-
-
Posts: 3207
Joined: 17 Nov 2004, 21:20
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Location: Raufoss,Oppland

Re: Seffalia. Nytt prosjekt

Post by narle »

magnez wrote:Bil er senket, prøvd å tette vannkapper med tec7 uten hell. Funderer på ta ut motor og skifte de. Har hørt at det er mulig å gjøre det med motor i bil, men tenker det fort blir veldig trangt om plassen. Erfaringer? Går det greit å bruke kjemisk metall i toppen eller må jeg krype til korset og kjøpe nye?
Jeg bruker å punktsandblåse irret eller borre med et lite bor til det blr rent metall.Så legger jeg på kjemisk metall,stålplast fungerer også.Deretter sliper jeg bare ned med en kloss med sandpapir så det blir jevnt.Det fungerer fint og tett blir det.Vannkappepakning og pakningsmiddel tar små ujevnheter så det går greit.Gjort dette mange ganger og aldri noen problemer.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
magnez
Posts: 10
Joined: 28 Mar 2020, 22:27
Phone: 45954629
Location: Sogndal

Re: Seffalia. Nytt prosjekt

Post by magnez »

Da har jeg fått tak i en motor2.1DJ som har stått en del år, men ble demontert ut av fungerende bil. Tenkte å sette nye pakninger, vannpumpe og sensorer. Er det noen anbefalinger på hva jeg bør gjøre når jeg først går igjennom den «nye» motoren. Jeg er ikke den mest erfarne mekanikeren så dette er bare hobbymekk. Ingen tilgang på noe fancy verktøy dessverre.

Blir Victor renz pakningsett og hepu vannpumpe.

Tips mottas med glede
magnez
Posts: 10
Joined: 28 Mar 2020, 22:27
Phone: 45954629
Location: Sogndal

Re: Seffalia. Nytt prosjekt

Post by magnez »

Image
magnez
Posts: 10
Joined: 28 Mar 2020, 22:27
Phone: 45954629
Location: Sogndal

Re: Seffalia. Nytt prosjekt

Post by magnez »

Ble anbefalt dette som pakningsmiddel, erfaringer?

Image
Post Reply