Syncro 16" bremsedeler og dokument på ombygging 30år+

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
4x4syncro
-
-
Posts: 801
Joined: 28 Aug 2011, 12:36
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695
Location: Nittedal

Syncro 16" bremsedeler og dokument på ombygging 30år+

Post by 4x4syncro »

Hei.
Er det noen som har en sprengskisse eller tilgang til Etka over bremsedelene til en 16" syncro?

Fant et dele nr på skivene foran 251 407 615 J men når jeg trykke den inn hos vw classic parts så kommer det bare en sprengskisse over 14" syncro.
Grunnen er at jeg skal vise til at 16" hadde samme calipere og klosser som en 14" syncro.
Last edited by 4x4syncro on 10 Oct 2020, 21:03, edited 1 time in total.
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Syncro 16" bremsedeler

Post by Der Postmeister »

VW sin delekatalog viser ikke bestandig spesifikk del. Dette ble bedre med T5. Her må du nok støtte deg på M koder og oversikt i teksten på delefilm og ikke bilde.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Syncro 16" bremsedeler

Post by Buss Marius »

4x4syncro wrote:Hei.
Er det noen som har en sprengskisse eller tilgang til Etka over bremsedelene til en 16" syncro?

Fant et dele nr på skivene foran 251 407 615 J men når jeg trykke den inn hos vw classic parts så kommer det bare en sprengskisse over 14" syncro.
Grunnen er at jeg skal vise til at 16" hadde samme calipere og klosser som en 14" syncro.
Endrer det noe vis du bytter ut J , med R i delenummeret?
Jeg noterer ned det meste av tekniske data jeg kommer over om VW LT her: https://no.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_LT Jeg henviste til denne siden da jeg søkte om større motor i LT'n Litt spesielt når man har skrevet det selv kanskje, men det som står der er riktig.
Du kan jo bruke litt tid på å skrive om bremsene på tilsvarende T3 side, for så å henvise dit. Jeg tror Om og Oppbygningsgruppa i SVV er klar over at Møller er vanskelig å ha med å gjøre. Jeg håper det er Om og Opp B.G. du skal ha med å gjøre og ikke en firkantet kontrollør ute på trafikkstasjonen (Spesielt Oslo)
Skal du få godkjent 16 tommere med originale Syncro 14 bremser eller skal du få godkjent ombygning til forsterkede bremser med Epytec adaptere? Jeg hadde i alle fall bygd om til forsterkede bremser, da viser du SVV at du tenker sikkerhet også. Jeg skal ha på BMW E30 bremsekraft forsterker, det bremser bedre, men kjølingen av bremsene er jo like elendig. Derfor synes jeg alle som skal ta en større bremsejobb på en T3 bør bygge om til ventilerte skiver. Man kan kjøpe både skiver og calippere for ombygning, fra de fleste større leverandører, som Skruvat, Mekonomen, Autodoc osv og da er det bare Epytec adapteren som koster noe, men det er en engangs utgift.
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Syncro 16" bremsedeler

Post by subwoofer »

Og siden så godt som alle T3 nå er over 30 år er det ganske greit å bygge om, må bare sørge for at du er innafor kravene satt av veilederen til skivediameter ift vekt på aksel og motoreffekt, er ikke nødvendig med papirer spesifikt for bilmodell. Det holder at bremsene er beregnet for gatebruk.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
4x4syncro
-
-
Posts: 801
Joined: 28 Aug 2011, 12:36
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695
Location: Nittedal

Re: Syncro 16" bremsedeler

Post by 4x4syncro »

Dette er til syncroen, for å prøve å få godkjent 255/70 16" dekk som er 4% endring av 205R 16 dimensjonen (17% fra 185R14) så da vil jeg prøve å vise til at 16" syncro hadde litt større skiver foran, men med samme kalipper som 14" syncroen og LT tromler bak, skal også sende med det skrivet fra møller på 205R16 dekk på 14" syncro

i dag står syncroen med orginale SA bremser foran som er med større kalippere enn 16"&14" og med 280 ventilerte skiver. Skal også flytte over bakbremsene jeg har på Coachen som er 266mm skiver og golf 3 bak kalipper på epytec adaptere.

Så vil bare vise til at den bremseoppgraderingen jeg gjør er bedre enn det en 16" var levert med orginalt og da hadde det vært kjekt med noen dele nr som gikk på tvers av de 2 modellene
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
4x4syncro
-
-
Posts: 801
Joined: 28 Aug 2011, 12:36
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695
Location: Nittedal

Re: Syncro 16" bremsedeler

Post by 4x4syncro »

subwoofer wrote:Og siden så godt som alle T3 nå er over 30 år er det ganske greit å bygge om, må bare sørge for at du er innafor kravene satt av veilederen til skivediameter ift vekt på aksel og motoreffekt, er ikke nødvendig med papirer spesifikt for bilmodell. Det holder at bremsene er beregnet for gatebruk.

Det stemmer det at biler over 30 år har fått de samme reglene som biler registrert før 1971 (mener det var 71) ingen krav til Tüv men delene må være lagd til bilen (adaptere fra epytec fks) lagd for gatebruk og må komme fra en anerkjent produsent.

Problemet mitt er at den bremse tabbelen som de viser til har for store skiver allerede på den første kollonen, selv om jeg skal bare søke om 110hk/82kW men på motor biten har jeg funnet et skriv fra oettinger på 3,2L ombyggingen de gjorde, der bremsene ble beholdt orginale og Oettinger motoren har 230Nm mot Afn motorens 235nm, men hvis de godkjenner SA bremsene så kan jeg også vise til at SA bilene hadde 100kw på et av motor alternativene

Image
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
4x4syncro
-
-
Posts: 801
Joined: 28 Aug 2011, 12:36
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695
Location: Nittedal

Re: Syncro 16" bremsedeler

Post by 4x4syncro »

Buss Marius wrote:Jeg håper det er Om og Opp B.G. du skal ha med å gjøre og ikke en firkantet kontrollør ute på trafikkstasjonen (Spesielt Oslo)
Jeg bor rett uten for Oslo så jeg må sende søknaden min til Jessheim, men når jeg ble stoppet med syncroen for 2 år siden så sa han litt sint at denne bilen må til ombygning gruppa :lol: så blir spennende å se hva de gjør når de får søknaden

Ang kontrollører i Oslo så har jeg bare gode ord å si om de på Risløkka, var der og godkjente seteløsningen som Odd hadde satt inn og da var bilen på HR fjærene og han ene kontrolløren mente jeg burde finne noen fjærer som senket den enda mer :lol: da svarte jeg med at disse er de enste med tüv og da kom det fra han at biler over 30 år ikke trengte tüv lengre, men at de måtte være lagd til bilen og ikke en Polo. Tror de tilsutt sto en 4-5 stk rundt den og diskuterte hva de de ville gjort, et av forslagene var porsche motor :wink:

Men man kan jo være uheldig og komme borti noen som egentlig ikke har peiling på hva de snakker om og svv bare er et sted for de å være mellom 08.00 til 16.00 :roll:
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Syncro 16" bremsedeler

Post by subwoofer »

Har gode erfaringer med en av gutta i Drammen også, løsningsorientert heller enn bastant regelrytter.

Snakk fornuftig med dem, og du skal se at dere kommer til en løsning. Men 312mm skiver foran er sikkert ikke en ulempe, det er vel bare et nytt sett med adaptere til en drøy tusenlapp hvis du allerede har en Epytec-installasjon.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
4x4syncro
-
-
Posts: 801
Joined: 28 Aug 2011, 12:36
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695
Location: Nittedal

Re: Syncro 16" bremsedeler

Post by 4x4syncro »

subwoofer wrote:Har gode erfaringer med en av gutta i Drammen også, løsningsorientert heller enn bastant regelrytter.

Snakk fornuftig med dem, og du skal se at dere kommer til en løsning. Men 312mm skiver foran er sikkert ikke en ulempe, det er vel bare et nytt sett med adaptere til en drøy tusenlapp hvis du allerede har en Epytec-installasjon.
De SA delene jeg har er bolt on så ingen adapter foran
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Syncro 16" bremsedeler

Post by Buss Marius »

Er det opp.ombygg.ro(at)vegvesen.no du har sendt mail til om endringene?
Har du link til det skrivet du har lagt ut deler av?
Med 1200kg foraksel på en T3 2wd og 137hk motor (101Kw) må man ha 300mm skiver foran. Epytec leverer adapter for288mm skiver og 312, som de mindste, til 2wd, så da må man opp på 312mm. til Er det plass til det i en 16 tom felg? i en 14 toms felg er det i alle fall ikke plass, dermed må de godkjenne større felger på 2wd. På en syncro må man ha porsche calipere som er svindyre om man vil ha 288mm skiver, ellers må man opp på 312 mm for å kunne bruke de mer prisgunstige A6 caliperne. Men da må man kanskje opp på 17 tommer men man kjører jo ikke lavprofil på en offroader.
Dersom det ikke lenger er krav til TÜV, kan vi da bruke GoWesty eller Andreas Feder fjærer på bilene våre?
Jeg har oppdatert Wikipedia litt om bremser på T3, men husker ikke alle detaljene om forbremsene på 2wd, var det en type på 79-80 en annen på 81-85 og en tredje på 86-92? Var det stempler på begge sider i calipperne på 79-80 modellene?
4x4syncro
-
-
Posts: 801
Joined: 28 Aug 2011, 12:36
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695
Location: Nittedal

Re: Syncro 16" bremsedeler

Post by 4x4syncro »

Er det en faktisk mail adresse Marius? edit ja dette er den eposten jeg søkte etter :D takk
Har ikke fått sendt søknaden min enda, men tenker den blir sendt i løpet av helga. Jeg ringte inn til dem og spurte etter en sånn mail adresse og da svarte han med at jeg skulle bare sende den til den generelle mailadressen som står på hjemme siden dem, selv når jeg sa at jeg hadde blitt stoppet med en bil og kontrolløren sa at denne spesifikt måtte vises ombyggingsgruppa

Spurte han også litt om dekk men det var han veldig motvillig til å gå i dybden på og og svarte hele tiden med "hva er det du sikter til nå" og "hvor vil du med dette spørsmålet ditt" spurte også om det hadde blitt gjort noen endringer ang biler over 30 år og da svarte han at det har ikke skjedd noen endring der, og da sa jeg at jeg har et dokument fra dere som sier noe annet, men dette ville han ikke vedkjenne seg men det er sikkert fordi han ikke hadde peiling. Hørtes ihvefall ikke ut som at han viste hva han snakket om desverre,

Men her er linken til det skrivet jeg har tatt et utdrag av, det er retningslinjer for ombygging av biler eldre enn 30 år. https://www.dropbox.com/s/xx841b264297c ... 9.pdf?dl=0
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
wickie
-
-
Posts: 188
Joined: 31 Mar 2004, 17:24
Location: Raufoss

Re: Syncro 16" bremsedeler og dokument på ombygging 30år+

Post by wickie »

subwoofer wrote:Og siden så godt som alle T3 nå er over 30 år er det ganske greit å bygge om, må bare sørge for at du er innafor kravene satt av veilederen til skivediameter ift vekt på aksel og motoreffekt, er ikke nødvendig med papirer spesifikt for bilmodell. Det holder at bremsene er beregnet for gatebruk.
Noen som vet noe mer om dette?

I lovtekstene (kjøretøyforskriften, bilforskriften, ...) finner jeg ikke noe om det.
91 Typ2 T3 Caravelle Syncro DJ
66 Typ1 1300
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Syncro 16" bremsedeler og dokument på ombygging 30år+

Post by subwoofer »

Dropbox-linken til Åsmund i posten over fører deg rett til skrivet som gjelder.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
4x4syncro
-
-
Posts: 801
Joined: 28 Aug 2011, 12:36
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695
Location: Nittedal

Re: Syncro 16" bremsedeler og dokument på ombygging 30år+

Post by 4x4syncro »

Har fått godkjent søknaden min på gowesty fjærer og Fox dempere uten Tüv så det skrivet i Dropbox linken er gjeldene. Venter på litt deler som er sendt med posten nå, håper å få vist bilen iløpet av våren/sommeren. Må si jeg savner å kjøre syncro'en nå.
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
Post Reply