Godkjenning motorbytte fra 1,6 td til 2,1 DJ
-
- Posts: 17
- Joined: 26 Sep 2011, 10:13
- Car: T3 Syncro 1988 DJ
- Phone: 97096562
- Location: Rakkestad
Godkjenning motorbytte fra 1,6 td til 2,1 DJ
Hei
En kollega av meg planlegger å sette inn en 2,1 wasserboxer (DJ) i en 1985 modell T3 1,6 TD Camper.
Har henvendt seg til teknisk hos Møller Frysja, men der var det ingen hjelp å få.
Er det noen her som vet hva som må til for å få dette godkjent?
Mvh mellomaksel
En kollega av meg planlegger å sette inn en 2,1 wasserboxer (DJ) i en 1985 modell T3 1,6 TD Camper.
Har henvendt seg til teknisk hos Møller Frysja, men der var det ingen hjelp å få.
Er det noen her som vet hva som må til for å få dette godkjent?
Mvh mellomaksel
-
- -
- Posts: 1917
- Joined: 04 Jan 2011, 14:49
- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
- Location: Lommedalen i Bærum
Re: Godkjenning motorbytte fra 1,6 td til 2,1 DJ
Jøss, er det virkelig noen som går den veien. Fra DJ til Turbodiesel hadde jeg skjønt, men ikke motsatt vei.
Møller driver sin virksomhet etter inspirasjon fra konsernets grunnlegger, den bjeffende Østerriker med den lille mustasjen. Ikke mye service å få der i gården.
Send mail til: opp.ombygg.ro(at)vegvesen.no og forklar hva du skal gjøre. Bremsene skal være tilnærmet identiske, i alle fall i ytelse til 86 modell og nyere. 112hk kom som 86 modell. Jeg hadde en 85 modell med 90hk originalt som var godkjent med 112hesteren som satt i. Jeg skal ha hatt helt identiske bremser som din kollega, så det skal ikke være noe problem.
Men hvorfor sette i en antikvarisk bensinslukende Wasserboxer? Å sette i en 1,9 75hk turbodiesel er mye enklere, den kan skrues opp til 90hk uten problem og til 110hk med Oljekjøler og Intercooler. Selv helt original er den en del sterkere en JX motoren
Møller driver sin virksomhet etter inspirasjon fra konsernets grunnlegger, den bjeffende Østerriker med den lille mustasjen. Ikke mye service å få der i gården.
Send mail til: opp.ombygg.ro(at)vegvesen.no og forklar hva du skal gjøre. Bremsene skal være tilnærmet identiske, i alle fall i ytelse til 86 modell og nyere. 112hk kom som 86 modell. Jeg hadde en 85 modell med 90hk originalt som var godkjent med 112hesteren som satt i. Jeg skal ha hatt helt identiske bremser som din kollega, så det skal ikke være noe problem.
Men hvorfor sette i en antikvarisk bensinslukende Wasserboxer? Å sette i en 1,9 75hk turbodiesel er mye enklere, den kan skrues opp til 90hk uten problem og til 110hk med Oljekjøler og Intercooler. Selv helt original er den en del sterkere en JX motoren
Re: Godkjenning motorbytte fra 1,6 td til 2,1 DJ
Hei
Nå vet ikke jeg hvordan dere stilte spørsmålet til møller, men det må spørres på "riktig" måte.
Her er et positivt svar fra Møller om det samme i 2019. se link
https://www.flickr.com/photos/190697722 ... res/PHwf97
Nå vet ikke jeg hvordan dere stilte spørsmålet til møller, men det må spørres på "riktig" måte.
Her er et positivt svar fra Møller om det samme i 2019. se link
https://www.flickr.com/photos/190697722 ... res/PHwf97
-91(M) T3 Syncro
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Re: Godkjenning motorbytte fra 1,6 td til 2,1 DJ
Skal i utgangspunktet ikke være noe problem det. Jeg har fått dette jeg, den gang jeg bygde opp Postbilen fra 1.7D til 2.1WBX.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
- Posts: 17
- Joined: 26 Sep 2011, 10:13
- Car: T3 Syncro 1988 DJ
- Phone: 97096562
- Location: Rakkestad
Re: Godkjenning motorbytte fra 1,6 td til 2,1 DJ
Hei igjen, og takk for alle svar/innspill.
Artig kommentar fra Buss Marius.
Henvendte oss på det vi mener er en høflig måte til Møller, med spørsmål om hva som skulle til for å få dette godkjent, og selvfølgelig opplysninger om bil/motortype.
Svaret fra Speedster hjelper oss videre, for han som skrev under på brevet fra Møller i 2019 jobber der fortsatt.
Mvh mellomaksel
Artig kommentar fra Buss Marius.
Henvendte oss på det vi mener er en høflig måte til Møller, med spørsmål om hva som skulle til for å få dette godkjent, og selvfølgelig opplysninger om bil/motortype.
Svaret fra Speedster hjelper oss videre, for han som skrev under på brevet fra Møller i 2019 jobber der fortsatt.
Mvh mellomaksel
-
- Posts: 17
- Joined: 26 Sep 2011, 10:13
- Car: T3 Syncro 1988 DJ
- Phone: 97096562
- Location: Rakkestad
Re: Godkjenning motorbytte fra 1,6 td til 2,1 DJ
Hei Speedster
Henvendelse til Møller:
Hei
Jeg planlegger å gå over fra dieselmotor til bensinmotor i min VW Transporter campingbil med regnr.: BC 62716
Motoren jeg ønsker å sette inn er en VW 2,1 DJ motor (112 hk wasserboxer).
Hva skal til for å få dette godkjent?
Svar fra Møller:
Hei.
Beklager lang svartid på deres henvendelse grunnet svært stor pågang og begrenset med kapasitet.
Det er dessverre svært begrenset hva fabrikken gir ut av dokumentasjon for ombygning av kjøretøy.
Deres henvendelse er undersøkt opp mot fabrikk.
Fabrikken gir dessverre ikke ut noen dokumentasjon som beskriver den ombygningen som her ønskes utført.
Vi har dessverre derfor ingen dokumentasjon tilgjengelig som kan hjelpe dere i denne saken.
Mvh ####
Har akkurat snakket med han som svarte på din forespørsel i 2019, og han viste ikke hvorfor du fikk ja, og min kollega nei.
Kan det være forskjell på bremsene på en 85-mod (registrert 17.12.85) med understellsnr.: WV2ZZZ25ZGH042990 kontra din 91-mod.?
Mvh mellomaksel
Henvendelse til Møller:
Hei
Jeg planlegger å gå over fra dieselmotor til bensinmotor i min VW Transporter campingbil med regnr.: BC 62716
Motoren jeg ønsker å sette inn er en VW 2,1 DJ motor (112 hk wasserboxer).
Hva skal til for å få dette godkjent?
Svar fra Møller:
Hei.
Beklager lang svartid på deres henvendelse grunnet svært stor pågang og begrenset med kapasitet.
Det er dessverre svært begrenset hva fabrikken gir ut av dokumentasjon for ombygning av kjøretøy.
Deres henvendelse er undersøkt opp mot fabrikk.
Fabrikken gir dessverre ikke ut noen dokumentasjon som beskriver den ombygningen som her ønskes utført.
Vi har dessverre derfor ingen dokumentasjon tilgjengelig som kan hjelpe dere i denne saken.
Mvh ####
Har akkurat snakket med han som svarte på din forespørsel i 2019, og han viste ikke hvorfor du fikk ja, og min kollega nei.
Kan det være forskjell på bremsene på en 85-mod (registrert 17.12.85) med understellsnr.: WV2ZZZ25ZGH042990 kontra din 91-mod.?
Mvh mellomaksel
-
- Posts: 17
- Joined: 26 Sep 2011, 10:13
- Car: T3 Syncro 1988 DJ
- Phone: 97096562
- Location: Rakkestad
Re: Godkjenning motorbytte fra 1,6 td til 2,1 DJ
Forskjellen på bremsene er at min kollegas bil har faste calipere (et stempel på hver side av skiva), mens en 91-mod har glidecalipere, bak er det likt.
Vi kan ta dette fra en Coach 88-mod delebil, men da gjenstår utfordringen med å få dette dokumentert.
Mvh mellomaksel
Vi kan ta dette fra en Coach 88-mod delebil, men da gjenstår utfordringen med å få dette dokumentert.
Mvh mellomaksel
-
- -
- Posts: 1917
- Joined: 04 Jan 2011, 14:49
- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
- Location: Lommedalen i Bærum
Re: Godkjenning motorbytte fra 1,6 td til 2,1 DJ
Jeg tok litt feil, 112 hesteren ble levert fra august 84, start på 85 modell produksjon. Etter som dere har 86 modell så er det bare å skrive at bilen har samme bremser som en bil med 112hk motor. Flytende caliper kom fra 87 årsmodell. Fordelen med de er vel at de er billigere å produsere. Ingen problemer med slider som setter seg på biler med fast caliper og 2 stempler.
Da jeg forhørte meg på biltilsynet i Oslo, sa de at man generelt tillot å sette i motor som var 20% større en den største motoren som ble levert til de bremsene som er på bilen.
Du skal be møller om bekreftelse på at det bare ble levert en type bremser i 1986 og at de dekket alle biler fra 50hk Diesel til 112hk Bensin.
Skjønt jeg tror jeg bare hadde sendt mail til SVV og forklart at bilen har samme bremser som de som ble levert med 112hk som originalt, så slipper du å vente en evighet på mail fra Møller, som SVV sikker allerede har.
Da jeg forhørte meg på biltilsynet i Oslo, sa de at man generelt tillot å sette i motor som var 20% større en den største motoren som ble levert til de bremsene som er på bilen.
Du skal be møller om bekreftelse på at det bare ble levert en type bremser i 1986 og at de dekket alle biler fra 50hk Diesel til 112hk Bensin.
Skjønt jeg tror jeg bare hadde sendt mail til SVV og forklart at bilen har samme bremser som de som ble levert med 112hk som originalt, så slipper du å vente en evighet på mail fra Møller, som SVV sikker allerede har.
-
- Posts: 17
- Joined: 26 Sep 2011, 10:13
- Car: T3 Syncro 1988 DJ
- Phone: 97096562
- Location: Rakkestad
Re: Godkjenning motorbytte fra 1,6 td til 2,1 DJ
Hei og takk for svar, da prøver vi SVV.
Mvh mellomaksel
Mvh mellomaksel
Re: Godkjenning motorbytte fra 1,6 td til 2,1 DJ
Går litt åff tåppik nå... Den primære motivasjonen for flytende kaliper har garantert vært økonomisk, men installasjonsmessig har de flytende også en annen fordel; de bygger veldig mye mindre utover fra skiva. Så da kan man bruke skiver med mindre "innpress" og flatere felgbaksider uten fare for kollisjon med felg. I dette tilfellet har det lite å si siden det allerede var gjort plass til to-stemplede men er en greie å være obs på når man fikler med ombygginger generelt.Buss Marius wrote:Flytende caliper kom fra 87 årsmodell. Fordelen med de er vel at de er billigere å produsere.
Dessuten er det veldig mange færre deler i en flytende kaliper og ingen tettinger utover den ene rundt stempelet, altså mye mindre som kan gå galt.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: Godkjenning motorbytte fra 1,6 td til 2,1 DJ
Jeg fikk godkjent ombygging fra 2.1 til 1,9 tdi. Jeg involverte ikke møller, men beskrev ombyggingen i søknad direkte til svv. Viste til vekter, forskjell mellom orginal diesel og bensinbil, hva slags deler jeg skulle bruke osv.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: Godkjenning motorbytte fra 1,6 td til 2,1 DJ
Jeg bygde om mine -85 bremser til -86 model med glidende kalipere.
Du trenger bare å få spindlene frest ned til 18mm
Du trenger bare å få spindlene frest ned til 18mm
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/